Ga naar inhoud

Het Nieuwe Rijden


Busje
 Delen

Aanbevolen berichten

Nieuwe rijden doe ik als ik tijd heb. Op de terugweg na vanaf m'n werk, of in de weekeindes voor familiebezoek etc. Als je het te ver doorvoert is het te vermoeiend, zeker het continu inschatten van kansen.

Leuk om een keer voor de sport zo zuinig mogelijk te rijden, maar ondoenlijk voor alledag.

Jammer. Precies zoals ik zei, het is een mindset.

DENKEN dat je er wat mee opschiet, dat gejakker.

Aangeleerd gedrag is lastig te veranderen, klaarblijkelijk. 8-)

Het is niet ondoenlijk voor alledag. Juist al dat gestress en gehaast en gejakker is ondoenlijk.

Als je echt met een auto weet om te gaan, als je een echte chauffeur wilt/kunt zijn, dan is dit o.a. iets waarbij je controle over voertuig, techniek en verkeersgedrag/-situatie kunt tonen en ten uitvoer brengen.

En uiteindelijk zijn we hier allemaal bij gebaat. Zowel in levensduur van de verkeersdeelnemers, alsmede in de levensduur van alle technische resources die daarvoor benodigd zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het moet ook een beetje leuk blijven natuurlijk. Dat ben ik wel met Skoody eens. Ongetwijfeld is het zo niet bedoeld, maar door de bijdragen van CH heeft het er de schijn van dat wij (degenen die niet voor de volle 100% het nieuwe rijden omarmen) worden neergezet als gestresste jakkeraars. Zoals gewoonlijk is er weer geen enkele tint tussen zwart en wit te bespeuren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is alleen scheuren en onverantwoord rijdgedrag 'een beetje leuk'? Waarom is rustig, beheerst, verantwoord en resource-schonend rijden niet leuk dan? Beats me...?

"Zoals gewoonlijk is er weer geen enkele tint tussen zwart en wit te bespeuren". Idd, je doet het goed of je doet het niet. ;) Waarom halfbakken? BTW: willen/kunnen interpreteren is ook een kunst. 8-)

En als ik dit zo lees "Ik doe het duidelijk niet als ik ergens op tijd moet zijn, gestressed ben, of in een uitgelaten stemming verkeer" dan zie ik toch duidelijk de 'gevaren' die aan zo'n statement kleven. Blijkbaar wordt vergoeilijkt dat als iemand ergens op tijd moet zijn, je maar door moet scheuren. Misschien eerder van huis gaan en/of wat meer anticiperen heb je meer aan... 8-)

Gestressed zijn in het verkeer is één v.d. grootste veroorzakers van ongelukken. Door dan nog gestresster te gaan rijden, breng je jezelf in een opwaartse spiraal van opgefokt verkeersgedrag.

In uitgelaten stemming? Dan moet je een circuitdagje boeken en je aldaar uitleven. De openbare weg is geen speelplaats. :dood2:

Echt, ik heb al zoveel ellende gezien, het zou allemaal zoveel prettiger en vriendelijker kunnen als we ons wat meer zouden aanpassen aan het overbevolkte wegdek waar we nou eenmaal mee te maken hebben.

En ja, dit is voer voor discussie! Woeha. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, want die bekende valkuil bedoel ik. Skoody beweerde nl dat zijn rijstijl afhangt van een aantal factoren . Ik lees daaruit dat hij meestentijds iets als het nieuwe rijden beoefent.

Wanneer ik zeg dat het wel een beetje leuk moet blijven, wordt dat voorgesteld alsof dat zou impliceren dat alleen scheuren en onverantwoord rijgedrag (sic !) een beetje leuk is. Quod non uiteraard. Een dergelijke stijl van discussieren levert wel voer voor een discussie, is uiterst geschikt voor het uitlokken ervan. Maar zou daarna om een zinvolle discussie mogelijk te maken vervangen dienen te worden door een wat genuanceerdere benadering welke recht doet aan de door de anderen ingenomen standpunten. Nu worden dezen zoals inmiddels gebruikelijk woorden en stellingen in de mond gelegd welke dan vervolgens uiteraard gemakkelijk te bestrijden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de nuancering Menno.

@CH: ik ben geen perfecte chauffeur, ik heb ook geen pretenties in die richting, en ga het ook nooit worden.

Verder: Een ieder die zich een zo'n voorspelbare tijdsplanning kan veroorloven wens ik van harte succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb leren rijden met een bestelbus. Atmosferische dieselmotor met 70 pk op 1.500 kg. Als je geen ervaring hebt met autorijden is dat wel spannend. Dus de vaart erin houden heb ik van het begin al aangeleerd gekregen. Naast het keren en parkeren van zo'n grote auto heb ik geleerd vlot te schakelen, en anticiperen heb ik ook naar een hoger niveau gebracht. Spiegels gebruiken, afstanden inschatten ... Remmen deed ik eigenlijk nooit met die bus. Waar mijn vader een verbruik haalde van 1 op 12, reed ik met dat zwaar ondergemotoriseerde ding even 1 op 15. Ik moet wel zeggen dat eens ik het onder de knie had, het super relaxed reed, zo'n oude diesel. En dan gaat zo'n 1.2 tdi in een lichte auto als een speer ... :D

Bij aankoop van mijn eerste auto (deze Fabia) heb ik een gratis cursus eco-driving aangeboden gekregen. Heb daar eigenlijk niets geleerd. Kwam erop neer dat ik die instructeur nog tips gaf om het beter te doen ... Zo zei die dat ik de CC moest gebruiken voor een beter verbruik. No way. EN dat het uitrollen in versnelling een beter resultaat geeft dat het uitrollen in z'n vrij. Ook niet geheel waar. In het algemeen wel, maar er zijn heel wat situaties waar je hem beter in z'n vrij kan zetten waardoor je veel verder komt en minder snel op het gas moet gaan.

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel daarmee:

alles hangt af van:

-wat is de toegestane snelheid in het gebied waar die rotondes liggen? Is het 50km/h of 70km/h, of nog anders? Of is het voor/na de rotonde weer een andere snelheidslimiet?

-zijn het enkele of turbo rotondes? Grote of kleine diameter? Wel of niet gescheiden rijbanen? Kun je al een paar honderd meter vantevoren de wegsituatie overzien of niet?

-is het op een hellend vlak?

-geven anderen duidelijk richting aan, zodat je niet onnodig hoeft te stoppen c.q. het verkeer onderbrekingsvrij kan doorstromen?

dat bedoelde ik met "er is geen eenduidig antwoord". ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zei die dat ik de CC moest gebruiken voor een beter verbruik. No way.

Hoe zie jij dat dan?

EN dat het uitrollen in versnelling een beter resultaat geeft dat het uitrollen in z'n vrij. Ook niet geheel waar. In het algemeen wel, maar er zijn heel wat situaties waar je hem beter in z'n vrij kan zetten waardoor je veel verder komt en minder snel op het gas moet gaan.

Afhankelijk van hoe hard je motor remt. Met m'n tsi-tje kom ik die situaties eigenlijk niet tegen. Onder de 1500 toeren remt hij nauwelijks, en pas onder iets van 1100 wordt er brandstof bij gespoten. In z'n 5 is dat dan rond de 50 km/u dat je naar 4 moet schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op weg naar mijn werk heb ik ook zo een stukje waar ik het nieuwe rijden toepas. Het is een stuk 70 km per uur dan zie je van ver het bord staan 50km dus ik laat me dan uitrollen en rij juist 50 als ik het bord voorbij rij.

Ongeveer een 400 meter verder is er een school met een bord 30 km hier laat ik mij dan ook uitrollen zodat ik de gepaste snelheid heb aan het bord.

Wel dan heb ik de indruk dat ze me op ieder moment gaan rammen ze kleven echt aan mijn bumper.

En dan overdrijf ik niet met het uitrollen hè want er wordt nog geremd op de motor.

De losers, dit kon evengoed in het irritant topic staan.

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Wel dan heb ik de indruk dat ze me op ieder moment gaan rammen ze kleven echt aan mijn bumper.

En dan overdrijf ik niet met het uitbollen hè want er wordt nog geremd op de motor.

De losers, dit kon evengoed in het irritant topic staan.

Tja, dat zijn al die rijders die zo'n haast hebben en van mening zijn dat JIJ hun ophoudt... 8-)

Ben blij dat IK het woord 'losers' niet gebruikt heb. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil verder geen oordeel vellen over de rijvaardigheid van de Belgen versus de Nederlanders. Maaaaaar.

In Nederland werd in 1906 het rijbewijs ingevoerd. Met vanaf 1927 ook een echt examen erbij.

In België werd pas in 1969 (!) het rijbewijs ingevoerd...

8-)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, een stukje. Maar voor het overige ben je dan natuurlijk wel een scheurende overantwoord rijdende jakkeraar, he. ^_^

Neen hoor hou mij keurig aan de max snelheid ( kan wat trager ook) en hiervoor heb ik een trouwe helper...............................CC. :)

Ben blij dat IK het woord 'losers' niet gebruikt heb. ;)

Klinkt wat hard maar bumperkleven omdat er iemand vóór hen de veiligheidsregels toepast en dit niet doet om op de haverklap op de rem te gaan staan. En opgelet laat mij dan nog niet 'echt' uitbollen aangezien ik op de motor rem.

En waarom maken die achter mij zich dan druk? Wel ze hangen daarvoor al te kleven omdat die 70 te traag is dan nog eens die 50 en oooo-ramp zelfs 30 aan een school je moet het lef maar hebben hè.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En qua verkeersveiligheid (al zou je het niet zeggen) is Nederland één van de veiligste landen ter wereld.

http://nl.wikipedia....ersonveiligheid

In België ligt dat getal >2 x zo hoog!

@Snelle: groot gelijk hoor! Maar er zijn altijd mensen die vinden dat ZIJ meer 'recht' hebben op de weg dan anderen...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we nou teruggaan naar de originele vraagstelling van de TS:

  • Ik had echt het idee dat ik niet vooruit kwam.
  • Zijn er nog meer mensen die het nieuwe rijden geleerd hebben en wat doet men er nu nog mee, nu men een rijbewijs heeft ?

Wat vinden we ervan/wat doen we ermee?

-Ik HAD het idee dat je niet meer opschoot, totdat je echt ging checken of het nou echt tijdswinst/-verlies opleverde. Niet dus. Het levert wel veel meer een opgefokt gevoel op als je er alitjd maar langs wilt en je ergert aan diegene die zich beschaafd door het verkeer beweegt. Dus rationeel gezien is er zelfs winst te halen omdat het EN rustiger rijdt waardoor je meer bewust bent van alles om je heen en je verstandiger omgaat met de diverse resources.

-Nieuwe rijden heb ik mezelf eigenlijk aangeleerd. Mede gezien de enorm stijgende kosten van het autorijden en door hoe ik ervaren instructeurs vaak bezig zag op het testcircuit bij het RDW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we nou teruggaan naar de originele vraagstelling van de TS:

  • Ik had echt het idee dat ik niet vooruit kwam.
  • Zijn er nog meer mensen die het nieuwe rijden geleerd hebben en wat doet men er nu nog mee, nu men een rijbewijs heeft ?

Wat vinden we ervan/wat doen we ermee?

Je hebt me bekeerd, CH. Ik leg mij voor mijn verdere leven de volgende restricties op:

- ik ga voortaan niet verder dan 500 km van huis met vakantie

- ik zal nooit meer heuvelachtig terrein moedwillig opzoeken om te doorkruisen slechts voor de lol

- ik rij - ook in Duitsland - nooit meer harder dan 90 km/u

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh, het gaat hier toch alleen maar om een rijstijl met een gunstig brandstofverbruik? Nergens voor nodig om alles in extremen te trekken.

En ik ben het met CH eens dat als je het eenmaal een beetje gewend bent en min of meer automatisch doet, je niet alleen veel relaxter rijdt, maar ook dat je echt niet bang hoeft te zijn dat je tijd verliest.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe