Ga naar inhoud

Waarom is bougies vervangen zo kostbaar?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Of een garage nou 2 mensen of 15 mensen in dienst heeft. Dat heeft niks te maken met het uurtarief.

Volgens die redenatie zou hoe groter de garage, het uurtarief navenant stijgen? Geloof ik niks van... Dus tegen de tijd dat ze een paar honderd man in dienst hebben (en die zijn er, kijk maar naar de landelijk verspreide dealers eigendom van dezelfde toko) betaal je een advocaten uurtarief?!

Dat de ene bougie wellicht een paar eurootjes duurder is dan de ander, ok. Maar dat verklaart nog niet deze forse prijsverschillen.

Nogmaals, de Bosch platina longlife bougies kosten zo rond de 40 euro voor vier stuks, verkoopprijs.

En uitgaande van het gebruikelijke uurtarief van zoiets van 45 euro/uur voor een monteur, zou dit betekenen dat men ruim 1,5 uur bezig is om vier bougietjes te vervangen in een motorblok wat ontworpen is om snel en efficient geserviced te kunnen worden...

Ergens klopt er iets niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hmmm, ook eens gaan zoeken naar die 'gouden' bougies.

Ze blijken 10,58 per stuk te kosten: (en dat is nog een consumentenprijs)

http://www.mijnautoo...tsteking/bougie

M.a.w. 4 stuks voor 42 euro. M.a.w. montage zou 73 euro kosten... da's iets van 1,5-2 uur werk. En dat betwijfel ik...

Dus OF er dient iets speciaals/aparts te gebeuren, OF het is weer zo'n heavy overpriced item...

Wie weet raad?

Gisteren zijn bij mij de bougies vervangen, auto hield in en stotterde soms een beetje.

In eerste instantie dacht ik dat de gasinstallatie niet goed afgesteld was maar de auto deed het ook op benzine.

Auto is gecontroleerd door de gasinbouwer (tevens bosch car service) diagnose: 1 bougie is kapot

4 stuks vervangen, € 4,33 p/st en € 19,35 arbeidsloon (beiden excl. btw) totaal € 44,37 incl btw.

Valt mij mee, auto is verder onder garantie afgesteld en rijd weer top.

De bougie die er nu in zit kost bij mijnautoonderdelen.nl € 3,10 (is met 40% korting weet niet of dit tijdelijk is, normale prijs € 5,17)

De prijs die ik betaald heb lijkt mij niet te duur, in ieder geval niet om zelf onder de motorkap te duiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zijn de 4 bougies van mijn 1.2TSI blok vervangen, tijdens het grote onderhoud (60kkm beurt).

Daar zijn ze nog geen kwartiertje mee bezig geweest.

Op mijn vraag waarom dat naar verhouding dan zo duur was, kreeg ik als antwoord "tja, dat is de pakketprijs die we van Skoda NL moeten berekenen"

:snaperniksvan:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het grappige is, dat ze nog niet eens liegen (ook al komt het hen goed uit). Ook een dealer heeft niet de vrijheid om mee te doen met de pakketprijzen of niet. Als je Skodadealer bent, doe je mee, punt. Occasionele gevallen buiten beschouwing gelaten natuurlijk, uiteraard zouden ze dat ook wel aan een lagere prijs kunnen doen voor jou, zonder enig gevolg. Maar waarom zouden ze, iedereen weet gewoon dat dat de prijs is om daar bougies te laten vervangen, te nemen of te laten (als jullie die uitdrukking in Nederland gebruiken).

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo zou een dealer dat moeten berekenen? Die pakketprijzen zijn eerder als plafond dan als bodem opgelegd. Volgens mij staat het de dealer vrij om minder te berekenen. OK, zal niet snel gebeuren: waarom 400 berekenen als de klant toch al op 500 rekent?. Buiten dat: zou het een door de importeur opgelegde prijs zijn, dan is dat verboden in het kader van de anti-kartelwetgevingen (verboden prijsafspraken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CH: lees eens goed: er staat duidelijk "gelijke adviesprijzen". Dat zegt toch genoeg? Geen opgelegde prijzen maar een geadviseeerd bedrag c.q. plafond ;)

En ja: als de klant op basis van de servicefolders al rekende op bijvoorbeeld EUR 500, dan is het erg verleidelijk voor een dealer om daar niets van af te halen. Maar dat schreef ik in mijn vorige post ook al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar valt best wel over te praten hoor. Ik kreeg een flinke korting op de oliewissel voor de DSG, omdat de auto er toch al stond voor een VOI-service met APK en dus het werk gecombineerd kon worden. Kwestie van alert zijn en bij het inleveren van de sleutel van te voren alle werkzaamheden + bedragen door te nemen. En als men belt voor extra werk: wederom scherp zijn.

En uiteraard moet de dealer ook bereid zijn om water bij de wijn te doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wetgeving, maar die is niet onontduikbaar (welicht de reden dat er adviesprijs staat). Sterker nog, ik denk dat dealers graag hun dealerschap behouden, en ik denk ook dat het voor het behouden van dat dealerschap niet meehelpt als 1 dealer op eigen houtje een prijzenoorlog begint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alle dealers dezelfde prijzen hanteren, dan zorgt dat er indirect voor dat hun rayons beschermd worden. En dat mag niet. Daarentegen: je gaat doorgaans toch naar de garage vlak bij je huis of je werk (of soms beide), je gaat niet naar een garage 100km verder omdat het daar 2 tientjes minder kost. En voor leasemaatschappijen en -rijders maakt het al helemaal niet uit.

Maar de belangrijkste reden is dat de dealer het voornamelijk van de werkplaats moet hebben qua marge, die dient op peil te blijven zodat de spreekwoordelijke schoorsteen blijft roken. Aangezien PON voor zo'n beetje alle onderhoudswerkzaamheden wel weet hoeveel tijd en kosten (onderdelen) er in gaat zitten, heeft men daar de adviesprijzen zó bepaald dat iedere dealer in principe op de werkplaats een "gezonde marge" moet kunnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, ik heb in ieder geval een reden ontdekt om het te laten doen.. In veel VAG gevallen heb je een speciaal stukje gereedschap nodig om de bougiedoppen eruit te kunnen trekken: http://www.amazon.de/dp/B001C9X7U8?m=A3JWKAKR8XB7XF&tag=preissuchmasc-21

Dat ding kost je dus zo'n 30 euro.. Dus Bougies + gereedschap + een half uurtje vrije tijd..

(Wellicht dat de appelboor uit de keukenla te verbouwen is?)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral gezien de korte montagetijd, amper een kwartier, en de bescheiden kostprijs van de benodigde bougies (40 euro voor 4 stuks). Is de berekende 115 euro voor het wisselen van 4 bougies voor een 1.2TSI blok fors aan de prijs...

M.a.w. een echte ADVIESprijs. 8-)

Wat ook bijzonder is:

Bij zowel de F2, de Roomster en O2 is de adviesprijs 115 euro voor het wisselen van 4 bougies voor een TSI blok.

Maar bij de Yeti kost het 120 euro... Zelfde motor, zelfde bougies en toch duurder, vreemd?!

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe