Ga naar inhoud

Waarom is bougies vervangen zo kostbaar?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Binnenkort moet mijn auto naar de garage voor een 60.000km onderhoudsbeurt.

Nu vroeg ik bij de garage "wat gaat me dat kosten"?

De prijzen staan idd gewoon op de website, maar er komen wat dingen bij, zoals een luchtfilter, een interieurfilter EN bougies vervangen.

Nu schrok ik een beetje van de prijs voor het vervangen van de bougies... :verbaasd:

Alleen voor het vervangen van de bougies bij de 1.2TSI wordt 115 euro in rekening gebracht!

Weet iemand wat daar zo bijzonder aan is? Zijn het zulke kostbare bougies? Is het veel werk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net naar mijn dealer gebeld voor een onderhoud volgende week, terwijl eens gevraagd wat een bougie kost

Eėn stuk is 18,63 € BTW 21% inbegrepen is voor vier stuks 74,52€ en daar nog een half uurtje werk (heb ik niet gevraagd) bij laten we zeggen 40€ = 114,52€

Dus dat zit in dezelfde prijsklasse u moet niet naar hier rijden voor de goedkoop :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, ook eens gaan zoeken naar die 'gouden' bougies.

Ze blijken 10,58 per stuk te kosten: (en dat is nog een consumentenprijs)

http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/skoda/roomster/roomster-5jaf-mpv-00-2006-00-2010/12-tsi-16v-kat-03-2010-0kw/ontsteking/bougie

M.a.w. 4 stuks voor 42 euro. M.a.w. montage zou 73 euro kosten... da's iets van 1,5-2 uur werk. En dat betwijfel ik...

Dus OF er dient iets speciaals/aparts te gebeuren, OF het is weer zo'n heavy overpriced item...

Wie weet raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een foto van de 1.2 tsi opgezocht en dat is inderdaad een half uurtje werk (hoogstens), die zitten perfect bereikbaar. Soms, zoals bij mijn Felicia, steken ze die bougies zo strategisch goed weg, dat je de helft van je motor kan demonteren. In het geval van een Felicia diesel is dat 2 injectoren + brandstofleiding uitbouwen :angry: .

Die bougies kosten inderdaad niet meer dan wat je aanhaalt, waar zou het overige geld toch naar toe gaan.......

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is toch gewoon het algemene verhaal van een dealer. Alhoewel, ik heb er ook naar gevraagd bij de aankoop van mijn nieuwe wagen. Die eerste jaarlijkse beurt kost bij mijn Fiat dealer gewoon 65 euro (ongeveer).

Je kan ook naar een andere garage, maar dan verlies je die mobiliteitsgarantie. Bij sommige kleine garages, waar de baas zijn handen nog vuil maakt, is het echt een enorm verschil hoor.

Of je kan het zelf doen, daar is zelfs bij een TSI toch niet zoveel aan? Het gevaar is wel (maar dat geldt misschien vooral voor diesels, omdat ze er langer blijven inzitten) dat ze wat gaan vastzitten en dan kunnen ze eventueel breken. Een achtergebleven stuk, of erger, een bougie in je blok is iets minder leuk natuurlijk. Maar de kans is klein. Je moet wel het exacte aandraaimoment kennen om nieuwe te plaatsen, als je ze iets te diep in het blok draait, worden ze te warm en dan zijn ze binnen de kortste keren ook terug kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In nederland hebben we in benzine motoren bougie's zitten maar de diesels worden hier afgeleverd met gloeispiralen.

Maar goed ik zie alle ophef over de prijs niet voor 4 bougies vervangen bij de dealer.

Als de prijs per bougie wel acceptabel is dan schaf je ze aan en vervang je die 4 dingen zelf even.

Kwartiertje werk , bougie sleutel zoeken is denk ik nog meer werk.

Uiteraard wel even bij de service beurt doorgeven aan je dealer dat je dit zelf al hebt gedaan.

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens iets mee verdienen heb ik geen probleem mee. Maar deze prijzen zouden suggereren dat ze er 1,5 uur mee bezig zijn (gekeken naar het 'normale' uurtarief). En dat lijkt me sterk...

Daarvoor ga je toch immers naar een deskundige?

Dan ga je uit van het principe dat de prijs alleen mag bestaan uit inkoopprijs en uurloon. Dat is natuurlijk niet het geval. Op ieder product wat je bijd e dealer koopt zit ook gewoon een x-percentage opslag voor overhead (en winst natuurlijk :D).

Dat maakt het duur inderdaad, dat klopt. En dan kun je inderdaad de afweging maken of je ze er niet ff zelf in schroeft (mits je de juiste sleutel hebt, bij mijn 1.8TSI heb je een extra lange versie nodig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je zeker dat het niet ontstekingskaarsen is :)

Nee joh hoe kom je er op, dan krijg je er toch lucifers of een aansteker bij om die kaarsen aan te steken en tsja die zitten er hier niet bij hoor !

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga je uit van het principe dat de prijs alleen mag bestaan uit inkoopprijs en uurloon. Dat is natuurlijk niet het geval. Op ieder product wat je bijd e dealer koopt zit ook gewoon een x-percentage opslag voor overhead (en winst natuurlijk :D).

Niet juist imho.

Ik noemde de VERKOOPprijs van die bougies. Immers die winkel die ze aan particulieren verkoopt, verdient er ook aan... En de PON organisatie koopt die bougies per container zowat in.

En uurloon bij een garage/of whatever bedrijf is het uurloon wat ze factureren, dat is inclusief hun verdienste/overhead... want die monteur krijgt echt geen 45 euro per uur hoor!

M.a.w. er klopt iets niet c.q. de prijsopbouw is niet transparant. En dat is nou juist weer zo'n puntje waardoor deze branche (en menig ander) een bepaald 'sjoemel imago' over zichzelf afroept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is: WAAROM is het verwisselen van de bougies bij het TSI blok zo duur?

Niet, "wist je dat"?

Waar zit de rechtvaardiging/verklaring?

Want in eerste instantie is de gepubliceerde onderhoudsprijs voor een grote beurt (60.000) voor deze auto 260 euro.

Dat valt nog enigszins mee.

Maar dan komt 't.

Daarbij komen een interieurfilter (40), luchtfilter (35) en bougies vervangen (115).

Uiteindelijk toch 450 euro! Dat vind ik nog al een fors bedrag. En meestal is men ca. 2-2,5 uur bezig in z'n totaliteit.

Is toch niet zo raar dat de klant een uitleg wil, hoe zo'n bedrag is opgebouwd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het wel, het uurtarief van een dealer is al aardig hoog en daar zit dan de verwarming, huur, gereedschap etc in lijkt me. Vervolgens zou het zo moeten zijn dat de werkelijke uren in rekening worden gebracht en dus niet 2x zo lang als ze ermee bezig zijn. Maarrrrrr, is het vervangen van bougies voor alle 4 cilinder motoren gelijk, dan hebben ze waarschijnlijk een gemiddelde tijd genomen die er staat voor het vervangen. De ene keer is het misschien 2 uur werk, de andere keer 30 minuten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een uurtarief van een willekeurig vakpersoon omvat zaken als overhead.

Is dat niet het geval en probeert men op 'slinkse' wijze de overhead (en daar gaan we weer, onnodig kosten veroorzakend, dat dure pand dus) op een andere manier in rekening te brengen, dan ben je niet goed bezig.

Het is b.v. heel normaal dat ingekochte goederen ruwweg 2,5x over de kop gaan tegen de uiteindelijke verkoopprijs. Dat is ook heel normaal. Daarin zitten retouren, gezeur van klanten, defecten, oude voorraad etc.

In je uurtarief zitten zaken als overhead (huur, energie, administratie, etc).

Maar dan moet je niet voor werkzaamheden die in het ECHT een half uurtje duren, plotseling twee uur in rekening brengen. M.a.w. dan is je uurtarief onjuist.

Volgens de standaard Skoda prijslijst kost bougies vervangen:

3 cilinder - 55 euro

4 cilinder - 80 euro

4 cilinder TSI - 115 euro.

M.a.w. die Bosch platina bougies zullen wellicht een paar euro duurder zijn dan de 'gewone'. Maar bij de TSI blokken is er ook rekening gehouden met dat e.e.a. makkelijk en vlot serviceable is.

Blijft toch vreemd, dit soort prijsopbouw...

De branche (BOVAG en consorten) strijdt al jaren voor het wegwerken van het 'louche' imago. En als je dan dit soort vragen stelt/ aan de kaak stelt, is het eerlijke antwoord ver te zoeken...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij zonneklaar hoe het is opgebouwd. Dat je het er al dan niet mee eens bent of het (op onderdelen) duur of goedkoop vindt, is een andere kwestie. Vergeleken met Toyota vind ik het nog steeds reuze meevallen, nog afgezien van het een factor 2 grotere onderhoudsinterval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rechtvaardiging zit er in dat de klant akkoord gaat met het bedrag dat wordt gevraagd.

Men meer vraagt bij een TSI dan bij een andere 4-pitter omdat TSI's nou eenmaal zijn weggelegd voor klanten die zelf een hoog uurtarief hebben, meer geneigd zijn tot uitbesteden, en dus toch wel akkoord zullen gaan (kuch).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bougies vervangen bij een 2,0 liter 115pk Octavia 1 benzine blok (die had ik eerst) is een ramp, want het inlaatspruitstuk gaat over de motor heen, dat moet er eerst afgehaald worden. Inderdaad wel even wat werk.

En volgens mij is het bij de 1,6 liter 102pk Octavia 2 die ik nu heb net zo onhandig. Ze hoeven er alleen gelukkig niet zo vaak uit. En neem altijd long-life bougies. Kunnen 100.000 km blijven zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe