Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

En dan hier een gelijkaardig bericht uit België: inkomsten uit accijnzen op brandstof met 67 miljoen gedaald

 

De inkomsten uit accijnzen op benzine en diesel zijn in het eerste halfjaar van 2013 gedaald met meer dan 67 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat bericht De Zondag op basis van cijfers van de FOD Financiën. Verklaringen zijn de verminderde economische activiteit, de financiële onzekerheid van particulieren en het lagere energieverbruik van nieuwe auto's.

De Belgische staatskas ontving in het eerste halfjaar van 2013 2,1 miljard euro accijnzen op brandstof. Diesel is daarbij goed voor 1,6 miljard euro. In dezelfde periode vorig jaar lag dat bedrag voor benzine 15,1 miljoen hoger en voor diesel 52,2 miljoen.

"Er zijn enkele invloeden die moeilijk meetbaar zijn, maar wel een verklaring voor de minderopbrengst zouden kunnen geven", zegt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën in De Zondag. "Een vermindering van de economische activiteit ten opzichte van vorig jaar bijvoorbeeld. Er is ook sprake van een rationeler energieverbruik: auto's worden energiezuiniger door onder meer fiscale stimulansen. Dan is er nog de financiële onzekerheid die voor minder particuliere consumptie zorgt."

Nederlanders
De Zondag wijst erop dat er anderzijds wel meer Nederlanders in België komen tanken. Door een recente verhoging van de btw en de brandstofaccijnzen steken Nederlanders steeds vaker de grens over voor brandstof.

 

bron: HLN.be

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overheid is tuig!

 

Nou, nou... Bedoel je niet gewoon de politici of bedoel je de uitvoerders van het door die dames en heren politici geformuleerde beleid, hoe belabberd dat beleid (en de visie tot stand gekomen) is?

 

Een Europese accijns zou al beter werken.

Opeens pro-Europese geluiden!  De kans dat "de overheid" gaat luisteren is natuurlijk beperkt want dan verliezen ze nog meer terrein en beslissingsbevoegdheid.

 

En laten we wel wezen, voor een aantal hier zou dat niet geweldig zijn aangezien de diesel dan duidelijk duurder zou worden ten opzichte van de benzine. Dit omdat de accijns op de diesel kunstmatig laag gehouden wordt (de accijns in Nederland is 0,31 lager voor diesel dan die van benzine dus pak hem beet 0,37 inclusief BTW). Dit is natuurlijk meer een "subsidie" voor het vrachtstransport. Het voorstel van de EU is de accijns te relateren aan de energiedichtheid en die is hoger dan die van benzine...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je aan beslissingbevoegdheid als alles ten oosten van de Grebbelinie (en zelfs nog verder) en ten zuiden van de Maas z'n brandstof in het buurland tankt. Praktisch gezien reikt de invloed van Den Haag net ver genoeg om Amsterdam en omstreken met hogere brandstofprijzen te pesten.

 

Relateren aan energiedichtheid ben ik als tsi-bezitter natuurlijk warm voorstander van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eenzelfde percentage accijns ook op kerosine geheven gaat worden, dat kan nog leuk worden...

 

Of als elektrieke auto's ECHT doorbreken, waar mot de overheid z'n belastingpecunia dan vandaan halen? 8-)

Feit is, hoe zuiniger en brandstofbesparender we gaan rijden, des te eerder zal de overheid zoeken naar andere vormen van belastinginname. -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, nou... Bedoel je niet gewoon de politici of bedoel je de uitvoerders van het door die dames en heren politici geformuleerde beleid, hoe belabberd dat beleid (en de visie tot stand gekomen) is?

 

Opeens pro-Europese geluiden!  De kans dat "de overheid" gaat luisteren is natuurlijk beperkt want dan verliezen ze nog meer terrein en beslissingsbevoegdheid.

 

En laten we wel wezen, voor een aantal hier zou dat niet geweldig zijn aangezien de diesel dan duidelijk duurder zou worden ten opzichte van de benzine. Dit omdat de accijns op de diesel kunstmatig laag gehouden wordt (de accijns in Nederland is 0,31 lager voor diesel dan die van benzine dus pak hem beet 0,37 inclusief BTW). Dit is natuurlijk meer een "subsidie" voor het vrachtstransport. Het voorstel van de EU is de accijns te relateren aan de energiedichtheid en die is hoger dan die van benzine...

 

Als ze dat gaan doorvoeren zullen de pompen niet meer in liters, maar in kilogrammen moeten gaan afrekenen.

Energiedichtheid is een vrij algemeen begrip (MJ/ mof  MJ/kg)

Wie zal het zeggen.

 

Als je de eenheden er maar bij vermeld is het correct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eenzelfde percentage accijns ook op kerosine geheven gaat worden, dat kan nog leuk worden...

 

Of als elektrieke auto's ECHT doorbreken, waar mot de overheid z'n belastingpecunia dan vandaan halen? 8-)

Feit is, hoe zuiniger en brandstofbesparender we gaan rijden, des te eerder zal de overheid zoeken naar andere vormen van belastinginname. -_-

 

Misschien moet dat dan maar, als we eerlijk zijn is het ook niet echt meer normaal dat we allemaal zo gemakkelijk een liter brandstof in de atmosfeer pompen om ons 15 kilometer te verplaatsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

926 km met 36,5 liter bij de laatste tankbeurt. Dat is weer een gezonde 1 op 25,4. Voor het weekend op weg naar het noorden haalde ik nog 1 op 30 volgens de BC. Op de terugweg afgelopen nacht was het echter heel wat minder. Echt stormweer gehad over de hele 250 km,  Dan nog uitgekomen  op 1 op 23 ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Gisteren getankt voor 1,445/l (95). De koude begint er opnieuw in te hakken, alhoewel mijn gemiddelde snelheid vrij goed zat, toch een verbuik van 6,9 l/100km (1 op 14,5). Ondertussen 8500 km gereden met mijn auto, maar van zuiniger worden nog steeds geen sprake. Op zich een beetje spijtig wel, een zuinigheidswonder is mijn Fiat toch niet. Ik heb ook de indruk dat mij diesels veel minder gevoelig waren voor de koude, maar daarvoor zal ik de eerste winter toch nog wat afwachten.

 

Ondertussen zit mijn kilometerprijs aan 27,6 eurocent (daar moet nog een kleine beurt bij, dus die gaat nog iets de hoogte in), en nog 4,5 maand te gaan eer mijn bolide 1 jaar oud is, ik verwacht dus nog een daling van die kilometerprijs in het eerste jaar. Dat is dan wel weer mooi!

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Houden jullie er rekening mee dat per 1-1-2014 de brandstofprijzen weer met de jaarlijkse inflatiecorrectie worden verhoogd. :(

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan-2014/wijzigingen-accijns

Daarbovenop (!) wordt diesel nog eens 3 cent/liter extra duurder!

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/publicaties/2013/09/17/informatieblad-accijns/informatieblad-accijns-def-17092013.pdf

 

Vandaag hier in Lelytown nog getankt voor 1,60/liter EURO95

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.carblogger.nl/hoeveel-duurder-is-een-volle-tank-brandstof-per-1-1-2014/

 

Omdat autorijden nog niet duur genoeg was, wordt vanaf morgen de staatskas extra gespekt dankzij een stijging van de brandstofprijs. Vanwege een inflatiecorrectie, maar bovendien worden we door de staat ook verblijd met een accijnsverhoging voor diesel (3 cent) en LPG (7 cent).

 

Met name veelrijders moeten het ontgelden, want diesel en LPG worden relatief duurder ten opzichte van benzine. Hiermee verschuiven ook de omslagpunten om voordeliger op LPG en diesel te rijden.

De BTW stijgt ook mee, aangezien dat bedrag over de brandstofverkoopprijs wordt berekend (belasting over belasting!). Hieronder vind je een tabel met een indicatie van de meerkosten per 1 januari 2014, uitgaande van een tankbeurt van 50 liter.

 

Hier de actuele prijzen in Nederland:

http://www.carblogger.nl/autokosten/actuele-brandstofprijzen-in-nederland/

ja... Belgische medelezers! Wees blij dat jullie nog niet zulk hoge prijzen hoeven te betalen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het verbruik tijdens deze warme winter is nog gemiddeld 1 op 22,5. En de prijs van diesel € 1,323 per liter. De eerste keer dat de BC een hogere waarde aangeeft dan het werkelijke verbruik. Dat zal wel met de licht afwijkende maat van de winterbanden te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe