Ga naar inhoud

Offtopic


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

om de argumentatie van Dawkins te leren kennen, zul je echt het boek moeten lezen. Zo'n interview pretendeert zoiets uiteraard niet, maar dient hopelijk meer als appetizerl

Heb wel eens wat van hem gelezen, vond het ook een tijd erg leuk, maar op een gegeven moment (1/3 van zo'n pil als ik het me goed herinner) gaat het me echt vervelen. Dawkins is binnen zijn eigen kader heel scherp, maar niet zo goed in het zoeken van verbindingen zeg maar. En het een hoeft het ander echt niet uit te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een hoop dingen betreft is dat zo, alleen bij uitstek in de empirische wetenschap niet. Daar is iets waar of niet waar. Anders schiet het niet op natuurlijk. Uiteraard tot het tegendeel, of een alternatieve verklaring bewezen is dan wel je eigen theorie/hypothese gefalsificeerd.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is iets waar of niet waar. Anders schiet het niet op natuurlijk. Uiteraard tot het tegendeel, of een alternatieve verklaring bewezen is dan wel je eigen theorie/hypothese gefalsificeerd.

En dat is ook vaak een 'probleem'. Zolang het tegendeel bewezen wordt en/of iets totaal nieuws op de proppen komt, vindt/denkt men dat iets de enige juiste verklaring is.

Zo is jarenlang een rechte lijn tussen twee punten de kortste verbinding geweest. Totdat....totdat men ontdekte dat de ruimte gekromd kon zijn c.q. het afhankelijk is van het 2d/3d waarnemingsveld van de waarnemer (om maar eens een voorbeeld te noemen)

Of het bekende experiment van de stuiterende bal in de rijdende versus stilstaande goederenwagon. Welke bal legt welke route af, binnen welke tijdsspanne? Of de onzekerheidsrelatie van Heisenberg.

Om maar eens wat te noemen... ;)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies en dat is ook het verschil tussen empirische wetenschap en "eeuwige waarheden" verkondigende monolithische benaderingen als religie. Anders was de wereld nu nog steeds plat b.v. En dan zegt men wel vaak dat die twee best naast elkaar kunnen bestaan, maar dat is een verkeerde voorstelling van zaken. Want op zich kan dat wel, in de zin dat het een ieder vrij staat te geloven wat hij wil, maar het wordt iets anders als het gaat om het verklaren van zaken als: hoe is eea hier ontstaan, wat gebeurt er na de dood, e.d. Dan komt het er op neer dat uitspraken gedaan die niet voldoen aan de belangrijkste eis van empirische wetenschap, n.l. falsiceerbaarheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat reliigieuze uitspraken niet falsifieerbaar hoeven te zijn. De prijs is natuurlijk dat ze daarmee wetenschappelijk niet relevant zijn, en daar waar die relevantie wel geclaimd wordt moet religie wat mij betreft terug in het hok.

Ik zie het als probleem dat die eis van falsificatie vaak wordt opgelegd aan religie, grappig genoeg even hard door religieuzen als niet-religieuzen.

Ik vind dat je binnen religie zaken voor waar kunt houden tot het tegendeel is bewezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

prima, alleen geldt dat dan evenzo voor de volgende hypothese: de wereld is ontstaan en wordt geregeerd door een vanuit Mars gestuurde intelligente paarse theepot met gele bloemetjes. En zo verder, ad infinitum. En daarmee hebben dergelijke systemen of uitspraken voor mij geen enkele waarde. Ik respecteer uiteraard wel anderen die hierin willen geloven, al kost dat vaak de nodige moeite.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

de wereld is ontstaan en wordt geregeerd door een vanuit Mars gestuurde intelligente paarse theepot met gele bloemetjes.

Stap in de wereld die religie heet Menno, daar kan het allemaal :lol: Voor mij heeft het best waarde, zo'n uitspraak. Zo'n paarse theepot met gele bloemetjes lijkt me een uiterst gezellig wezen en ik put er dan ook veel hoop en kracht uit de door jou gedane profetie. :lol:

Tja, ik vrees dat we het eens zijn. Nu ga ik maar eens m'n badkamer slopen (om het SB-gehalte van dit topic hoog te houden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Eigenlijk vind ik het wel schokkend, als je het onderwerp van gesprek al niet goed kunt schrijven, begin er dan niet aan.

Bij mijn laatste werkgever, wenste de directie ineens professioneel over te komen.

In alle memo's over dit heikele onderwerp, werd steevast "proffessioneel" geschreven door het directiesecretariaat.

Een in voorzichtige bewoordingen memo van mijn kant, deed de discussie abrubt eindigen.

Enkele maanden daarna, was ik met vroegpensioen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tussen-s is (zowel in het Groene als in het Witte Boekje) een vrije kwestie: de letter wordt geschreven als hij wordt uitgesproken. Met deze vrije regel wordt tegemoetgekomen aan de uitspraakverschillen tussen sprekers; er zijn veel woorden waarin de één wel een s zegt en de ander niet.

bron: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/tussen-s

Feitelijk gaat het bij spellingcontrole/spellingscontrole niet om een spellingprobleem maar een taalprobleem. Het tot fout verklaren van een van deze woorden is geen spellingfout aanduiden, maar een vorm van taaltirannie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

*&^76!!?*6584Y&I$%&^(%(^&^$E%&^(*&^796584\

En nog veel meer krachttermen.

Is ingebroken bij mijn moeder. Stelletje onverlaten heeft gewacht tot het appartement verlaten was, glazen pui ingeslagen, schuifdeur vanaf terras geopend, en precies overal de sieraden en (massief) zilveren bestek weggegraaid. Waarschijnlijk zoiets van 25.000 euro gone. :doei_verdriet:

Verder niks overhoop gehaald, maar precies op die plekken waar ze moesten zijn, de spullen weggegraaid.

Gewoon op klaarlichte dag. M'n moeder was net een paar uur weg naar een bekende toe, werd thuis gebracht en toen ontdekte ze het.

En niemand heeft iets gezien... Alleen een overbuurman heeft een onbekend busje, met niet-NL kenteken, zien staan waarvan een inzittende op de diverse belknoppen van het appartementsgebouw heeft staan drukken.

Oh ja, errug toevallig, sinds een paar weken had ze een nieuwe thuishulp (uit Zuid-Italië) die erg veel belangstelling toonde voor haar sieraden en waar het allemaal lag... Dit vond ze al opvallend, omdat voorheen thuishulpen hier nooit belangstelling voor hadden.

Arm mens wordt binnenkort 78 en woont zelfstandig, maar zoiets hakt er flink op in.

Politie en TR zijn geweest. En ze gaan (zeggen ze) de wandelgangen van die 'nieuwe' thuishulp na. Hebben ook mooie voetsporen afdrukken gemaakt, die in de sneeuw op het terras stonden.

Nu maar hopen dat we ooit er iets van terugzien. Waarschijnlijk niet, volgens de politie waren die spullen al lang in België, of nog verder weg.

(m'n moeder woont in Vlissingen, vandaar)

Ja, ik weet 't, er wordt continu wel ergens ingebroken. Maar als het zo dichtbij is, is het wel weer triest. Daarbovenop word je er weer erg kwaad om.

Tsja heren wilde jullie toch even wijzen waar het topic over ging.

En we kunnen als mods ons niet voorstellen dat mensen die fout spellen onder tuig vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat on en off topic gaan bevordert naar mijn idee, juist de levende taal, erover discusiëren maakt nieuwe taal mogelijk.

Een discussie over taal zou dus altijd mogelijk moeten zijn,

in alle fora, tussen neus en lippen door, als dat nu eens een gewoonte zou worden, graag.

Zoals Rosinfield zegt, sommige woorden moeten aan je taalgevoel appelleren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit natuurlijk ook leuk.

Maar er vinden hier toch geen excessen plaats, het sukkelt alleen een beetje in, de laatste tijd.

We schelden elkaar niet uit, er is altijd een open discussie en die kun je imho alleen maar krijgen, door vooral, op een beleefde manier, offtopic te gaan.

Het begrip "offtopic gaan" belemmert discussies, in een, aan elkaar gewend geraakt gezelschap, anders beland je in een soort BINGO cultuur, AArGH !

aangepast door hobbel de bobbel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij vinden dit ook allemaal leuk alleen zou het kunnen dat de topicstarter zich er niet lekker bij voelt als er teveel offtopic gegaan wordt...?

Daarom zal er altijd geprobeerd worden om alles mee te lezen hier door Mods en op een vriendelijke manier te corrigeren waar nodig.

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen, of niet. Wellicht een goed idee dit over te laten aan de TS zelf?

We hebben HIER speciaal het offtopic topic?

Ik als geen ander weet dat offtopic gaan erg leuk is maar daardoor gaat ook het overzicht verloren.

Ook als de TS aangeeft dat je gerust offtopic mag gaan in zijn topic lijkt mij ook niet wenselijk want dan kun je zo maar 10 topics hebben waar het allemaal offtopic gaat en dan is het moeilijk om weer alles ontopic te krijgen.

Let wel, wij als Mods, proberen ook alles over te laten aan het zelf-reguleren.

A. de TS zelf geeft aan: kunnen we weer terug ontopic aub?

B. de reageerder die offtopic gaat, gaat vanzelf weer terug ontopic na 1 of 2 posts?

Vooral B. zou echt de ideale zelf-regulering zijn toch? Dat zou toch iedereen moeten willen EN kunnen hier?

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe