Ga naar inhoud

fotografie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik had bij die vliegenzwam inderdaad scherp gesteld op de achterste lamellen (waarvan ik overigens niet wist dat ze zo heten:D). Achteraf had ik zelf liever een iets groter diafragmagetal gebruikt, waardoor er net iets meer scherp was. Dan was de foto mooier geweest. Ik onderschrijf de opmerking van Kees wel dat'ie nu onscherp lijkt (ook al istie het niet).

En Hobbel: tsja, ik snap wat je bedoelt. Maar wat is "de werkelijkheid"? De camera "ziet" nooit exact hetzelfde als het menselijk oog. Afhankelijk van je instellingen (en natuurlijk eventuele nabewerking) kan je proberen de werkelijkheid (zoals je je die herinnert) zoveel mogelijk te benaderen.

Ik ben wel benieuwd: bij welke foto vind je het onnatuurlijke effect het sterkst?

Dat was bij afbeelding img. 4078 A, die boom rechtsvooraan op de voorgrond, daar is imho iets mee, waardoor hij niet bij de rest hoort (scherptediepte)

En ik begrijp, dat je (achteraf) een werkelijkheid nastreeft, die zoveel mogelijk met jouw herinnering overeenkomt.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, die boom wordt door de camera inderdaad anders "gezien" dan het menselijk oog het zou zien. Op mijn oog kan ik immers het diafragma niet aanpassen... ;-) Maar dat is nou juist het mooie van fotografie: je kunt dingen laten zien op een manier die wij als mensen zelf niet zo zouden kunnen bekijken. Maar zónder de werkelijkheid geweld aan te doen.

Neem nou die foto's van de reiger en de buizerd die ik gister plaatste. In het echt zag het er heel anders uit, voor mij was namelijk de hele achtergrond gewoon scherp. Voor mijn camera niet, die had ik juist bewust op z'n kleinste diafragmagetal ingesteld. Daardoor heb ik bewust die wazige achtergrond gecreeerd, niet door "te shoppen", maar door gebruik te maken van optische techniek. Desondanks vind ik het best mooie foto's.

Overigens streef ik niet altijd exact mijn herinnering na, maar bewerk ik gewoon zó, als ik dat het mooiste vind. Soms breng ik meer licht of kleur in een foto, soms haal ik het er juist uit. Iedere foto en ieder fotodoel vraagt om zijn eigen nabewerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwam dit bericht tegen op tweakers, en misschien wel wat voor de foto freaks hier

Eerste foto's vermeende Nikon D800 uitgelekt

maandag 21 november 2011

Op internet zijn de eerste foto's verschenen van een nieuwe Nikon-dslr. Het zou daarbij gaan om de D800, de opvolger van de D700. De nieuwe fullframe-dslr zou beschikken over een beeldsensor met 36 megapixels.

De foto's van de vermeende Nikon D800 zijn verschenen op Nikon Rumors, dat eerder al specificaties van de nieuwe Nikon-camera publiceerde. De camera lijkt vergelijkbare dimensies te hebben als zijn voorganger, maar de exacte afmetingen zijn niet geheel af te leiden. Wel zou de D800 volgens de geruchtensite net als de nieuwe Canon EOS 1D X beschikken over een iets grotere display.

Uit de foto's blijkt dat er ten opzichte van de D700 een klein knopje geplaatst is tussen de programmakeuzeknop en de sluiterknop, terwijl de ring rond de modusknop linksbovenop een ander ontwerp heeft. Achterop is de af-veldkeuze-switch bij de D800 vervangen door een mogelijkheid om te kiezen tussen foto of video. Hoewel er geen foto's van de zijkant van de dslr zijn, lijkt het logisch dat de af-veldkeuze, net als bij de D7000, verplaatst is naar de af-modus-knop rechtsonder de lensmount.

Volgens Nikon Rumors zou de eerdere bewering dat de fullframe-dslr een beeldsensor met 36 megapixels heeft gestaafd worden door de exif-gegevens van foto's die naar verluidt genomen zouden zijn met de camera. De geruchtensite zegt in het bezit te zijn van deze foto's.

De beeldsensor zou verder een lichtgevoeligheidsbereik hebben van iso 100 tot en met iso 6400, met uitbreidingen naar iso 50 en iso 25.600. De camera zou hetzelfde af-systeem krijgen als die van de huidige D3 en D700, en voorzien worden van slots voor cf en sd.

post-27-0-49446100-1321890518_thumb.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeiedag, wat een berg pixels... 36 megapixel... ik vind mijn 18 mp al veel! Zou bijna denken dat dat teveel van het goede is! Weet niet hoe groot de sensor is, maar met meer pixels komt ruis ook steeds meer om de hoek kijken! Al zal daar best wel wat op gevonden zijn.

Enne, 't blijft een Nikon............ :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, Canon vs. Nikon is net zoiets als Windows vs. Apple... ;)

Maar al mijn compactcamera's waren van Nikon, en pas toen ik overstapte op een spiegelreflex heb ik voor Canon gekozen. Beter en betaalbaarder objectievenarsenaal, en vooral: ik vind ze lekkerder in de hand liggen en een betere menubediening hebben. Maar da's persoonlijk hoor, Nikon loopt op een aantal punten ook voor op Canon (bijvoorbeeld met de kwaliteit en het aantal van focuspunten).

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach dat canon / nikon versus MS / apple dat leeft bij niet zo

Voorheen had ik al Nikon spiegelreflex camera met lenzen en doordat ik mijn lenzen evengoed kon gebruiken met de D70

Is mijn keuze weer op Nikon gevallen

Maar heb ook met Canon toendertijd in mijn handen gestaan hoor en was zeker niets mis mee

Alleen met die kolenschoppen van mij kon ik beter met Nikon overweg , lag beter in mijn hand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt wel Ed, want ik heb juist kleine handen en vind de Canon lekkerder beethouden. Maar kwalitatief maakt het echt geen ruk uit, 't is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zeker als je al objectieven hebt, moet je gewoon niet overstappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar.

Jaren geleden, toen ik wilde overstappen van een gewone SLR naar een DSLR stond ik ook voor de keuze. Of Nikon of Canon. Zo'n Nikon body (toendertijd de D100) lag gewoon goed in m'n hand. En nog steeds... later een D200 en nu dan alweer ruim 2 jaar een D700. Echt een perfect apparaat, een full frame DSLR. Vooral het hoge dynamische bereik en de afwezigheid van ruis bij hoge ISO waardes. Heerlijk.

Wat ik ook mooi vind van Nikon is die compatibiliteit met stokoude objectieven. Zo heb ik ooit via eBay een 20mm en een 50mm MF objectief gekocht (> 20 jaar oud in perfecte nieuwstaat). Die glaskwaliteit is gewoon perfect. En dat doet het nog steeds prima op een fullframe DSLR uit deze eeuw!

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Ik ben vanmiddag bij Steenweg Electronics in Utrecht geweest om een nieuwe camera (Canon Eos 60D) en een nieuwe flitser (Canon Speedlite 320EX) te kopen. Was er nog nooit geweest, maar ze kwamen als goedkoopste uit de pricewatch van Tweakers. Werd goed en vakkundig geholpen. De camera was al goedkoop, de flitser niet, maar met één opmerking ging er 80 euro vanaf. Vind ik een nette deal! Kortom, ondanks dat ik wat negatieve reviews had gelezen (vandaar ook dat ik het zelf ging ophalen), ben ik zeer tevreden. Binnenkort maar weer even tijd maken om ermee te spelen! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, een fotografietopic!

Mijn belangstelling gaat vooral uit naar architectuur en nachtfotografie, of een combinatie daarvan. Hier wat plaatjes:

Op de terugweg vanuit een fototrip in Charleroi een tussenstop gemaakt in Europoort voor wat nachtfoto's:

6318916237_936a05a0fe_o.jpg

Foto 1.

6319436176_a3f1dc4a98_o.jpg

Foto 2.

Andere kijk op de Erasmusbrug in Rotterdam:

5826668794_a943ac140c_b.jpg

Foto 3.

5826669216_0498fecec6_b.jpg

Foto 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad hobbyfotograaf. Gebruik een Nikon D7000 en D90, voorzien van divers glaswerk en een SB700 flitser

Even de "schade" inhalen :lol:

Avondje fotograferen in de Innenhafen in Duisburg, Duitsland.

5628474889_d7ce42e3e1_z.jpg

Foto 1

5628476827_d90e089ae2_z.jpg

Foto 2

5628475263_d5aa4e4f2a_z.jpg

Foto 3

5629059418_2e1fba41ef_z.jpg

Foto 4

5628475563_2e6b4cd72a_z.jpg

Foto 5

En de laatste voor vandaag:

5542890160_e33f5291e0_b.jpg

Zollverein, Essen (Germany) - 19/3/2011 by Laario, on Flickr

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe