Ga naar inhoud

fotografie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Tja, diverse Android mobieltjes hebben ook stitchfuncties, maar dat is toch wel heel iets anders dan wat ik doe en menige 'echte' panorama fotograaf.

De opzet is juist om EN een waanzinnig breed kijkveld te creëren en enorm veel detail te behouden. Dat heeft tot gevolg dat samengestelde pano-images makkelijk groottes van ettelijke honderden (!) MBs kunnen bereiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach panorama foto's die staan in mijn geheugen gegrift

Zion national park , Bryce hier zie ik nu nog de panorama's voor me

Dus de verdere kiekjes hou ik voor me camera !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh.. een D7? 't Is geen Nikon.... neem aan dat je de 7D bedoelt? ;)

Heb je wel even de tijd om te oefenen met die camera? Zeker als je er trouwfoto's mee moet maken is het wel handig om er uitgebreid vertrouwd mee te raken, anders ga je zeker cruciale momenten missen!

Welk objectief zit er maandag op de camera?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eergister een half uurtje geschoten, beetje rommelen met de zoom e.d., de belangrijkste functies geprobeerd. Leek eenvoudig genoeg, maar door en door bekend is wat anders natuurlijk :)

Euhm, de normale lens. En wat is normaal, 18-135 ofzo gok ik. Zeg maar niet die groothoek en ook niet die lens om een stuk verder in te zoomen. Er schijnt voldoende ruimte te zijn in de trouwzaal om goed rond te lopen en ook de 2 gelukkigen (schuin) van voren te fotograferen.

Er is overigens nog ruimte om er (voor maandag) foto's mee te maken als je me dat zou adviseren. De trouwerij wordt niet zo super groot en zo, maar het is wel één keer natuurlijk. Beste is misschien als ik hem gewoon even mee naar huis neem en alleen op mijn gemak van alles foto's kan gaan zitten maken.

Verder nog tips van de experts? Typische plaatjes, handtekeningen zetten bijv., of dingen die leuk zijn om te doen bij zo'n trouwerij (op foto gebied :P)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat Marco een Canon 550D heeft en Erik een Nikon D700.

Wat zijn nou dingen waar ik op zou moeten letten bij de keus van een eventuele spiegelreflex camera? Ik bedoel, Nikon zou voor de hand liggend zijn omdat mn pa die al heeft (en dus bijv. wel even zijn flitser zou kunnen uitlenen, of een speciale lens). Maar wat maakt nou het grote verschil tussen die 2 merken, en bijvoorbeeld een Nikon D7000 en een Canon 600D?

Nog even terugkomend op jouw vraag: ik kwam vanmorgen op een ander forum dit linkje tegen. Leuk om even te kijken! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eergister een half uurtje geschoten, beetje rommelen met de zoom e.d., de belangrijkste functies geprobeerd. Leek eenvoudig genoeg, maar door en door bekend is wat anders natuurlijk :)

Euhm, de normale lens. En wat is normaal, 18-135 ofzo gok ik. Zeg maar niet die groothoek en ook niet die lens om een stuk verder in te zoomen. Er schijnt voldoende ruimte te zijn in de trouwzaal om goed rond te lopen en ook de 2 gelukkigen (schuin) van voren te fotograferen.

Er is overigens nog ruimte om er (voor maandag) foto's mee te maken als je me dat zou adviseren. De trouwerij wordt niet zo super groot en zo, maar het is wel één keer natuurlijk. Beste is misschien als ik hem gewoon even mee naar huis neem en alleen op mijn gemak van alles foto's kan gaan zitten maken.

Verder nog tips van de experts? Typische plaatjes, handtekeningen zetten bijv., of dingen die leuk zijn om te doen bij zo'n trouwerij (op foto gebied :P)?

Ik heb niet echt specifieke tips qua bruiloftsfotografie, heb dat zelf nooit gedaan.

Ik zou wel zorgen dat je de camera goed kent. De bediening van een Canon wijst zichzelf meestal wel, maar ik zou in ieder geval zorgen dat je weet hoe wijzigingen aan de instellingen van witbalans, diafragma, sluitertijd, wel of niet flitsen en dergelijke uitpakken.

Als je er thuis een beetje mee oefent, ben je er maandag mee vertrouwd. Dan kun je voor het begint op die specifieke locatie even een paar proefshots maken om te kijken hoe de foto's uitpakken met de belichting op die locatie en daar eventueel je instellingen op aanpassen. Dan moet je een heel eind komen denk ik!

Leuke vergelijking, vooral leuk te zien dat ze eens statistieken gebruiken over meerdere jaren i.p.v. 1 meting, 1 mening.

Reactie van iemand:

Canon vs Nikon = Windows vs Mac; dus geen moeilijke keuze ;-)

:lol:

Hé, die opmerking ken ik ergens van...: :D

Oei, de discussie Nikon versus Canon is er net zo eentje als Apple versus Windows... ;-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de instellingen voorbij zien komen maar zou inderdaad weer moeten zoeken naar hoe je het instelt :P

Heb bijvoorbeeld al wel gezien dat je zo'n grote draaiknop hebt en zo'n klein joystickje. Was zelfs voor de eigenaar nog even pielen om de instellingen te wisselen (knoppen door elkaar halen).

Zo maar even bellen dus, volgens mij wilde de broer van de bruidegom nog even langskomen. Lijkt mij geen probleem als hij de camera even meeneemt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat misschien ook een tip kan zijn, is om de instellingen en geluiden van je cam uit te zetten.

Op t stadhuis of in de kerk of zo, kan het geluid storend zijn.

En vooraf (voor de dienst als je in de pastorie bent of zo) bij de dominee of pastoor even informeren of je bij het plechtige moment van inzegenen erbij mag komen voor de foto.

En dan is een stille camera erg wenselijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er vandaag wat foto's mee kunnen schieten, zijn er een stuk of 110 geworden. Heb voornamelijk mijn auto gebruikt als test. Nog knap lastig om in die zon foto's te maken die niet overbelicht zijn. Bovendien moet je bij elke foto door dat venstertje kijken, de eerste keer had ik last van mn arm (gewicht) en nu juist van het knijpen met mijn oog. Maandag dus niks meer om last van te hebben.

Wat ik erg fijn vind aan deze camera is de manier waarom hij aangeeft dat hij scherp gesteld heeft en waarop. 4 manieren met zeer duidelijk wat er scherp wordt gesteld, zelfs met kleur erbij. De hoeveelheid knopjes/schijven maakt het wel lastiger te bedienen.

Zal er in de loop van de avond wat mooie uithalen en in mijn album zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig! Een beetje oefenen is erg handig en je raakt vanzelf vertrouwd. Beetje spelen met belichting en witbalans, dat soort dingen.

Ben benieuwd naar je resultaten! Heb je er een flitser bij, trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich kun je natuurlijk prima foto's maken zonder te flitsen. Maar bij binnenfoto's kom je gauw licht te kort, en dan ligt bewegingsonscherpte op de loer. Een flitser (liefst met bouncekapje) kan dan heel handig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nieuwste aanwinst in mijn fotorugzak is de Canon 100-400-lens. Wat een heerlijk objectief... even wennen aan de schuifzoom, maar dat gaat heel snel.

Onderstaand een paar "huis-tuin-en-keuken-platen" die ik er inmiddels mee geschoten heb. Donderdag ga ik er een dagje mee de natuur in, hopelijk valt er dan meer bijzonders te fotograferen.

1: Zonsondergang in Friesland:

6022279048_a6e57ef86c_z.jpg

IMG_0243A by marcoeoscanon, on Flickr

2: Even het water afschudden...:

6022269154_3271696bfe_z.jpg

IMG_0640A by marcoeoscanon, on Flickr

3: Hé! Er zit wat op je neus!

6022265522_ee4d14562b_z.jpg

IMG_0611A by marcoeoscanon, on Flickr

4: Tsja...:

6021707671_275fe1efc8_z.jpg

IMG_0477A by marcoeoscanon, on Flickr

5: Had je wat...?:

6022262310_c449f17462_z.jpg

IMG_0424A by marcoeoscanon, on Flickr

6: Eh... mag dit onder "natuur"?

5981610664_39c3a06e5a_z.jpg

IMG_0363A by marcoeoscanon, on Flickr

7: Kikker tussen het riet:

6021716205_b548381c1f_z.jpg

IMG_0688A by marcoeoscanon, on Flickr

9: Ik ben er niet hoor...:

6021714977_af1c9bc091_z.jpg

IMG_0687A by marcoeoscanon, on Flickr

8: Kikker op het water:

6021717271_e0ec22c9d1_z.jpg

IMG_0685A by marcoeoscanon, on Flickr

Allemaal bedankt voor het kijken, reacties zijn uiteraard welkom!

Grt, Marco

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe