Ga naar inhoud

fotografie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

On ‎15‎-‎8‎-‎2016 at 23:19, MarcoO2 said:

't is toch altijd even spannend als iemand je advies volgt ;) 

Ja sorry, ik weet dat het tamelijk onthutsend kan zijn als ik rucksichtslos een advies opvolg. Maar zo zie je maar weer, de kans op opvolging is nooit 0 als je een advies geeft, zelfs niet als je het een beetje stellig doet. :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nou met een bult foto's, probeer wat uit te selecteren, maar word daar niet helemaal gelukkig van.

1. Mijn netbook is te traag. Voor de jpeg's gaat het nog wel, maar de RAW's moet ik af en toe secondes wachten voor ik het volgende beeld zie. Helemaal irritant als je een serie in burst geschoten hebt.

2. De monitor is te klein. Ga ik naar monitoren kijken die goed zouden zijn voor het beoordelen van foto's dan kom ik op zoiets uit: http://www.monitorstore.nl/product/552363/category-191199/dell-p2415q.html#product_specifications

Dat ding heeft in monitorland een tamelijk hoge resolutie 3840x2160. Vergelijk je dat met de resolutie van de camera in jpeg.... 

 

Symbol Setting Pixel Count
L Large 5472 x 3648 (20MP)
M Medium 3648 x 2432 (8.9MP)
S1 Small 1 2736 x 1824 (5.0MP)
S2 Small 2 1920 x 1280 (2.5MP)
S3 Small 3 720 x 480 (0.30MP)

.... dan komt dat ongeveer overeen met een medium jpeg.

 

Voorgaande roept de vraag op wat nou de zin is van die hoge resoluties, hoger dan die van een vrij goede monitor. Ik kan wel een aantal argumenten bedenken:

1. je hebt wat speling in kwaliteit als je de foto's wilt bewerken

2. de beeldkwaliteit is hoog genoeg voor print

3. je kunt een uitsnede maken waarvan de resolutie op zich ook nog hoog genoeg is

4. je ziet misschien minder snel ruis

Zijn er meer?

 

 

Ga voor zover ik de argumenten voor overzie die voor mij persoonlijk bij langs dan kom ik hierop uit

1. zo ver ben ik nog niet, het kan komen, maar veel tijd heb ik er niet voor.....

2. ik print nooit, ik kijk foto's uitsluitend op een scherm

3. dat zie ik mezelf nog wel eens doen, ik zie aan de resultaten dat deze camera wat scherpstelling goed om het moment te pakken, maar de compositie mag vaak nog wel wat nabewerking

4. Klopt dit? Ik ben behoorlijk verslaafd aan de auto-ISO en de incidenteel hoger oplopende ISO-waardes daarbij (wel grappig voor iemand die eerst een camera uitzoekt op basis van het hoogste dynamische bereik :)  ), dus in dat geval zou een hogere resolutie voor mij wel van waarde zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed je was blij met de nieuwe camera !!??
Dan kom je thuis of op locatie erachter dat de PC / Laptop niet meer toereikend is voor de dingen die je nu kan en misschien wel wil doen.
Tsja dus moet je nu gaan uitleggen dat er een nieuwe PC / Laptop bij moet komen....

Tsja en dan is de dochter nog te jong om onder mom van ze heeft een laptop op school nodig, dus als zij onze nu neemt dan nemen wij een nieuwe waar we weer ff mee voort kunnen tot we weer een nieuwe camera kopen......

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur ago , EdK said:

Maar goed je was blij met de nieuwe camera !!??
Dan kom je thuis of op locatie erachter dat de PC / Laptop niet meer toereikend is voor de dingen die je nu kan en misschien wel wil doen.
Tsja dus moet je nu gaan uitleggen dat er een nieuwe PC / Laptop bij moet komen....

Tsja en dan is de dochter nog te jong om onder mom van ze heeft een laptop op school nodig, dus als zij onze nu neemt dan nemen wij een nieuwe waar we weer ff mee voort kunnen tot we weer een nieuwe camera kopen......

Nou, ik heb nog wel een computer of laptop slingeren ergens die het sneller zou moeten kunnen, het gaat meer om de monitor. Maar de eerste vraag is meer welke resolutie zinvol is om mee te werken, omdat dit mede de prijs van de monitor bepaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat de kwestie beeldscherm alleen ligt op punt van verhouding 3:4 of 16:9

Resolutie ligt toch vaak bij de grafische kaart  wat die kan en de monitor past zich daar wel op aan.
Of je moet nog een monochroom schermpie hebben van 13 Inch.

En een beetje kwalitatief goed schermpie zijn heden ten dagen niet echt meer de kosten , zou zeggen kijk eens bij Informatique.nl
Nog een winkel die veel heeft staan , goede uitleg kan geven en nog schappelijke prijzen hanteert.

Ja je kunt ook naar de mediamarkt gaan, weet je zeker dat je geen goed advies krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een opmerking over het bewerken van foto's: als je bijvoorbeeld veel foto's op dezelfde plek schiet van passerende treinen, zijn er bewerkingsprogramma's waar je de foto's in batch kunt bewerken. Zeker als je met statief werkt, kun je dan bijvoorbeeld in batch de beelduitsnede aanpassen, en mogelijk dat ook de lichtomstandigheden (contrast, helderheid) allemaal een vergelijkbare aanpassing nodig hebben. Met batchbewerkingen voor het eerste stuk, kun je de foto's dus heel snel aanpassen, en als je voldoende tijd hebt nog stuk voor stuk nabewerken.

Wat het beoordelen van de foto's betreft: voor een eerste indruk heb je echt geen hoge resolutie nodig, en eventueel kun je natuurlijk ook nog inzoomen als dat nodig zou zijn om de scherpte te beoordelen. Er zijn hele grote schermen met hele hoge resolutie en een heel hoog prijskaartje: die tijd bijvoorbeeld bedoeld voor technisch tekenen. Daarbij moet je zowel een overzicht van de totale tekening hebben, als voldoende scherpte om details te kunnen zien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Cordoba said:

Nog even een opmerking over het bewerken van foto's: als je bijvoorbeeld veel foto's op dezelfde plek schiet van passerende treinen, zijn er bewerkingsprogramma's waar je de foto's in batch kunt bewerken. Zeker als je met statief werkt, kun je dan bijvoorbeeld in batch de beelduitsnede aanpassen, en mogelijk dat ook de lichtomstandigheden (contrast, helderheid) allemaal een vergelijkbare aanpassing nodig hebben. Met batchbewerkingen voor het eerste stuk, kun je de foto's dus heel snel aanpassen, en als je voldoende tijd hebt nog stuk voor stuk nabewerken.

Tja, eigenlijk is het uitzoeken van de foto's vanaf statief niet het meeste werk. Als de zon scheen zijn ze goed, als er een wolk voor zat niet, en verder alleen nog de foto er uit pikken waarop de trein op het goede punt zit en er geen vervelden reflectie roet in het eten gooit. Op een bepaald punt langs de spoorlijn waar je foto's gaat nemen staat de zon zo'n 2 uur lang goed, en dat levert dan nooit meer dan 12 treinen op, waarvan hooguit 6 echt interessant. Als je als gezin op vakantie bent (en dat is de pretentie) dan is 1 fotopunt op een dag wel max, en dan kan je de continu bewolkte dagen ook al afstrepen. Ergo: die paar treinfoto's mogen van mij in de allerhoogste resolutie worden opgeslagen, baat het niet dan schaadt het ook niet. Het zijn meer die vermaledijde vakantiekiekjes tussendoor waarbij ik me afvraag wat de zin is van een hoge resolutie, net als treinfoto's op een regenachtige dag op een station wat niet fotogeniek is maar wel interessant wat betreft de treinen.  Bij een enkele foto uit de categorie vakantiekiekje ben ik blij met die hoge resolutie, maar bij de meeste daarvan maakt het geen moer uit.

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn (compact) camera de resolutie zelfs een paar stappen naar beneden gezet: hoge resolutie vraagt meer licht (met name bij slecht licht omstandigheden maakt dat uit), en uiteindelijk ga ik de foto's voor 99,99% resizen omdat ze te groot zijn, waardoor ze langer laden en langer tijd vragen om te bewerken. Voor foto's van mijn hobby (ik verzamel bierglazen) moet ik de foto's altijd behoorlijk resizen om ze in mijn glazencatalogus voor de tablet te plaatsen. (Hoge resolutie is niet nodig, en vraagt veel tijd en energie van de tablet, voor het enkele geval dat hoge resolutie voor een detail wel belangrijk is, voeg ik dat detail in hogere resolutie toe).

@Skoody Boo Ik krijg het idee dat je eigenlijk een wat lagere resolutie moet gebruiken voor familiefoto's en misschien wat hoger voor je treinfoto's. Misschien is het wel handig om daar verschillende geheugenkaartjes voor te gebruiken. Voor een foto waar je met een lagere resolutie genoegen neemt, is de schrijfsnelheid ook niet zo van belang, als je kort na elkaar een aantal foto's met hoge resolutie weg wil schrijven, kan een goed/snel geheugenkaartje een handje helpen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoody, je moet je eens inlezen in de cf-settings. Daar kan je diverse presets voorprogrammeren, zodat je met een druk op de knop kunt schakelen van familieshots naar treinenshots, met de bijbehorende instellingen. Ideaal. Verschillende geheugenkaartjes zou ik niet doen, maakt het niet makkelijker. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen (donderdag) heeft de dochter ook haar camera de Nikon D5500 met een 18-105 DX lens.

Zij heeft er nog niet veel mee kunnen experimenteren en ik ook niet :) wel effe de wifi uitgeprobeerd om de foto's op de tablet te zien en dat lukt zeer goed makkelijk om de foto's over te zetten of op een wat groter scherm te bekijken en te bewaren.

Voor de rest zijn er zooooo veel instellingen dat het een heel tijdje zal duren voordat men alles wat onder de knie heeft, maar dat is nu net het prettige.

De camera heeft de laatste software de lens kan ik nog eens upgraden. En ook hun bewerkingssoftware downloaden eens zien of dat prettig werkt.

http://www.shoot.be/art/151897/welke-computer-kiezen-voor-je-fotobewerking-/ en zo zijn er nog meerdere te vinden. Denk dat een scherm alleen niet voldoende is.

https://be.hardware.info/categorie/8/monitoren/producten#filter:RY9bb4IwGIb_S6-3pCdo8Q5xDAJKdHNRlsWgIiBgOaiDGf_7Wmaym77f836H5r2BVjRnMAKVqC5F1GTnHjyBtop3O1Eg6cN_xA9MozaVpb9EvpW43cRHPsrYmzHeM3tlL7ras-DMCzKz-zFgWZes5yvmj2sH22MPY6O_Em1T2y-0f3ve-BQ5dLsWpzlviBueF024foXmPLb2pl0eda-v-mTufOS2K4i-DhIn78pTkS9Zto34zBDZcSqmXVhMijRvvWP5buEqzdwmuBw4KbN6ERZFsLoeDNNUUeKo2aXfotm3MoI0qiiJZYUeMcHoBrguk34CzjWVlmuYSWEUEyUYq1FNR_hPBkJUtQgkA6gtTUNqC0OmCGE2zEEuX51ABQamumpBnSmllD5-w4OLsZrl8uTX_f4L

Nog eentje voor de schermen.

 

 

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur ago , MarcoO2 said:

Skoody, je moet je eens inlezen in de cf-settings. Daar kan je diverse presets voorprogrammeren, zodat je met een druk op de knop kunt schakelen van familieshots naar treinenshots, met de bijbehorende instellingen. Ideaal. Verschillende geheugenkaartjes zou ik niet doen, maakt het niet makkelijker. 

Ja, die C-stand bedoel je?  Maar daarin krijg ik de sluitertijd niet kort genoeg ingesteld, dat lukt me alleen in T. 

Alles met 1 geheugenkaart idd.

Treinenfoto's  op de hoogste resolutie is idd goed. Blijft de vraag of je de huis-tuin&keukenfoto's schiet in een hogere resolutie en dan later bij de 99% waarvan dat niet nodig was de resolutie gaat verkleinen, of dat je die ene procent laat schieten en dingen simpel houdt. Laat ik eerst eens die laptop reanimeren en de meegeleverde CD er in steken om te kijken wat er aan fotobewerkingsprogramma is meegeleverd en hoe handig dat verkleinen van veel foto's dan gaat.

20 uur ago , Cordoba said:

 

@Skoody Boo Ik krijg het idee dat je eigenlijk een wat lagere resolutie moet gebruiken voor familiefoto's en misschien wat hoger voor je treinfoto's.

Ja, dat is het meest praktisch. Maar bij een enkele familiefoto is zo'n hoge resolutie leuk, bijvoorbeeld als je een goed moment hebt gepakt maar te ver hebt uitgezoomd. De scherpte van de foto's laat het over het algemeen ook toe.

4 uur ago , Snelle said:

Ondertussen (donderdag) heeft de dochter ook haar camera de Nikon D5500 met een 18-105 DX lens.

 

Gefeliciteerd!

4 uur ago , Snelle said:

 

Voor de rest zijn er zooooo veel instellingen dat het een heel tijdje zal duren voordat men alles wat onder de knie heeft, maar dat is nu net het prettige.

 

Als je een paar van mijn fouten wilt overslaan:

- begin met belichting

- oefen vanaf statief op stilstaande objecten, dan heb je alle tijd om rustig je instellingen op te zoeken of te checken en je hebt je een heel aantal factoren constant zodat je weet wat je beoordeelt als je naar het resultaat kijkt

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur ago , Snelle said:

tp://www.shoot.be/art/151897/welke-computer-kiezen-voor-je-fotobewerking-/ en zo zijn er nog meerdere te vinden. Denk dat een scherm alleen niet voldoende is.

Ja, maar dat is een artikel alweer uit 2013.

De laptop die ik nog heb slingeren is overigens nog weer ouder, uit 2010, maar die heeft wel een i5 processor (volgens jouw artikel prima :) ) , en is misschien grafisch nog wel iets vlotter dan mijn netbookje. De enige hoop op een uitgang die een hogere resolutie geeft is hdmi, maar waarschijnlijk zal het niet meer zijn dan de 1366x768 px van het laptopscherm. Ik gebruik hem verder nauwelijks (alleen als ik per se office nodig heb, en dat is vrijwel nooit), hij is groot en zwaar, en de accu is dood en die heb ik een hele tijd terug al niet meer vervangen.

http://www.informatique.nl/662789/acer-aspire-5943g-434g64mn-laptop.html

Hoe dan ook, het is eigenlijk ook het enige ding met een dvd-drive, dus ook de enige manier om de bij de camera meegeleverde cd uit te lezen. Ik vraag me wel eens af hoe lang je nou nog cd's bij een artikel kan krijgen, maar bij een camera kan het kennelijk nog.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan die software ook gewoon van de site van Canon downloaden Joost. Geen dvd nodig ;) 

En nee, ik bedoel niet de C-stand, maar de Cf(n)-settings (in je menu, laatste tabs). Daarmee kan je custom functions instellen.

O ja, ik gebruik LG IPS schermen, ideale prijs-kaliteitverhouding. 

aangepast door MarcoO2
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, MarcoO2 said:

Je kan die software ook gewoon van de site van Canon downloaden Joost. Geen dvd nodig ;) 

 

O.k. :D 

31 minuten geleden, MarcoO2 said:

En nee, ik bedoel niet de C-stand, maar de Cf(n)-settings (in je menu, laatste tabs). Daarmee kan je custom functions instellen.

 

O ja. De eerste is belichting, die heb ik maar gewoon op 1/3 stopje laten staan, de tweede stel je de gevoeligheid van de af-tracking mee in. Bij treinen moet die niet te gevoelig (bovenleidingsmasten) maar als ik mijn dochter op loopfiets volg moet die wel gevoeliger, anders begrijpt de camera niet of het nou om mijn dochter gaat of om mijn vrouw die daar achter loopt maar iets groter is.

De derde is waar jij het over hebt, en daar had ik inderdaad nog niet naar gekeken. Ga ik doen, dank voor de tip.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het kiezen van een resolutie betreft: ik heb de camera standaard op een resolutie staan waarbij ik dan nog zonder problemen de helft (lineair, dus qua oppervlak en pixels 75%) weg kan snijden zonder in problemen te komen met de resolutie. Als je de resolutie (lineair) 20% lager kiest betekent dat je foto's 36% minder pixels bevatten, en de lichtgevoeligheid zo'n 44% beter moet zijn (en dus ook minder ruis). 20% lijkt misschien niet zoveel, maar heeft behoorlijk effect op het benodigde geheugen, lichtgevoeligheid en bewerkingssnelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur ago , MarcoO2 said:

O ja, ik gebruik LG IPS schermen, ideale prijs-kaliteitverhouding. 

Welke resolutie werk je mee? Welke overwegingen had je bij het kiezen van de (max) resolutie?

13 uur ago , Cordoba said:

Wat het kiezen van een resolutie betreft: ik heb de camera standaard op een resolutie staan waarbij ik dan nog zonder problemen de helft (lineair, dus qua oppervlak en pixels 75%) weg kan snijden zonder in problemen te komen met de resolutie. Als je de resolutie (lineair) 20% lager kiest betekent dat je foto's 36% minder pixels bevatten, en de lichtgevoeligheid zo'n 44% beter moet zijn (en dus ook minder ruis). 20% lijkt misschien niet zoveel, maar heeft behoorlijk effect op het benodigde geheugen, lichtgevoeligheid en bewerkingssnelheid.

Lichtgevoeligheid is interessant. Die wordt dus beter bij een lagere resolutie? Dat mag altijd :)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet helemaal beredeneren waarom het zo zou werken, want het sensoroppervlak blijft toch hetzelfde, dus de hoeveelheid licht die daar op valt ook. Maar in dit geval is het effect simpel te testen. Ik zit nu alleen heel lekker in de tuin met een wijntje en toastjes, en daarbij ook nog eens veel te goede lichtomstandigheden gesteld dat ik de puf zou hebben om een camera te pakken ;).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, EdK said:

Had je er dan  nog één ??

Ja, maar dan moet ik er niet te veel laten vallen natuurlijk. Maar ik ga gelukkig zeer binnenkort weer eens een tussenzomerse periode maken waarin de tijd meer besteed wordt om kwartjes te verdienen dan aan nadenken hoe je de kwartjes uitgeeft. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wel een Gulden in me wagen liggen hoor........ maar ja kun je daar 4 kwartjes van maken ??

 

 

( Kom zo af en toe op oude steigers van jachthavens op de drijvers nog wel eens een verdwaalde gulden tegen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe