Ga naar inhoud

fotografie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ga dit zeker tegen de dochter zeggen dat de oude flitser niet mag gebruikt worden OP de camera, mogelijk kan ik hem gebruiken als slaaf maar dat zien we op dat moment of het mogelijk is.

Ok Marco ge hebt me overtuigd GEEN filter als het echt niet nodig is:)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur ago , MarcoO2 said:

Zo, ben er weer, ff paar dagen goed ziek geweest!

 

Wel een beetje opletten @EdK:D

Wat de filters betreft, vroege met analoge camera ook alleen filter gebruikt als ik ze nodig had voor de foto. Ter bescherming inderdaad zonnekap of Cokin filterhouder al dan niet met zonnekap (1 of 2 zonnekappen). Ik kan me niet herinneren dat ik in al die jaren ooit een beschadigde lens had, wel geloof ik een keer een filter dat in de tas is beschadigd. Filterdoosje was open gegaan, en daardoor filter bekrast in de tas.

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames hebben het soms lastig om broekzakken te vinden in hun rokjes :)

Het materiaal is ABS beenhard buigt niets en kan tegen de UV stralen.

Ben momenteel een beschermkap aan het printen voor de achterkant van de lens.

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi lensje en foto's zeker de kinderen, schattig :)

Trekbestendig zeker het aangename is dat men zelf aan het ontwerpen kan en het zo een heel sterk ding kan maken en volledig naar eigen wens.

De onderdelen hier heb ik nu van een site waarom zelf ontwerpen als het er al is.

Zoals de lenskap.

 

 

 

 

20160811_151929.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag heb ik even geklooid met sluitertijd instellen (T-stand) bij het fotograferen van treinen bij een baanvaksnelheid van 80 Km/u. Ik heb inmiddels ook gevonden hoe je die auto-ISO aankrijgt en dat werkt ook in die T-stand waarin je zeer korte sluitertijden in kunt stellen. 1/3200s is al best scherp, 1/4000s is echt scherp. Ik heb daarbij geen ISO-waardes boven de 800 gezien.

AF-tracking bij zone-AF en als transportmodus "continue opname met hoge snelheid" maakt het helemaal af. Het is een beetje op het onsportieve af zo. Maar het gaat wel goed komen deze vakantie met de foto's. Ik kan nog uitdaging zoeken in die ISO-waardes nog verder naar beneden krijgen en de beweging er uit te krijgen door beter mee te draaien, maar als dat niet lukt vind ik het voor deze vakantie ook best. Het is natuurlijk ook vakantie :) .

Wat me nog niet is gelukt om in de C-stand die kortere sluitertijden in te stellen. Ligt dat aan mij, of is dat inderdaad iets wat alleen in de T-stand kan?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bij 256 Gb kan dat nog steeds best veel zijn. Ik zit nu over de 2000 bestanden, en daarvan moet nog heeeeeeeel veel worden weggegooid, want ik maak nog een hoop fouten. Ik maak wel elke dag nieuwe fouten gelukkig :)

@MarcoO2: dat afstandsbedieninkje deed het niet. Moet je iets op de camera instellen om dat ding aan de praat te krijgen? Of zijn er bepaalde drives of modi waarin dat ding het niet doet? En nog iets: kan het zijn dat de camera in motordrive eerder opgeeft als je zowel jpeg als RAW hebt aangevinkt?

O ja, over dat statief: dat had ik echt eerder moeten kopen. Het is even instellen allemaal, maar daarna is het zooooooo relaxed. Net vissen maar dan niet staren naar de dobber, maar naar de tunneluitgang. Af en toe naar de bergtoppen kijken, Zwitserse koeienbellen op de achtergrond. Met een statief kom je helemaal tot rust.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Skoody, je moet inderdaad even instellen dat je m met de afstandsbediening wilt gaan kietelen. Druk op het knopje "drive" bovenop je camera (bij je 2e display) en selecteer dan één van de twee modi "zelfontspanner". Je ziet daar ook het symbooltje van de afstandsbediening bij staan. En voilà. De afstandsbediening werkt overigens op de ir-sensor aan de voorkant, dus je kunt 'm niet recht van achter bedienen. 

Als je in burst schiet, zal de buffer inderdaad eerder vol zijn als je in RAW + jpeg schiet. Er moet immer drie tot vier keer zoveel data overgepompt worden ;) 

Leuk om te lezen dat je er zoveel plezier van hebt!! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur ago , MarcoO2 said:

 De afstandsbediening werkt overigens op de ir-sensor aan de voorkant, dus je kunt 'm niet recht van achter bedienen. 

Of mogelijk ergens een reflector bevestigen zodat dit wel mogelijk wordt?

256gig en nog "maar" 5% dat gaat een laaaaaaange vakantie worden en dan eenmaal thuis dat kaartje opkuisen, terug twee weken vakantie nodig :)

Geniet er van Skoody en familie :)

Dochter zit ook na te denken over een statief, maar heb het haar op dit moment afgeraden eerst wat leren werken met het toestel en dan pas.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur ago , MarcoO2 said:

De afstandsbediening werkt overigens op de ir-sensor aan de voorkant, dus je kunt 'm niet recht van achter bedienen. 

Dat word afdrukken en gauw wegduiken...................... anders sta je er elke keer op met je poffertjesgezicht en zien we net dat mooiste deel van de trein weer niet.8-)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur ago , Snelle said:

Of mogelijk ergens een reflector bevestigen zodat dit wel mogelijk wordt?

256gig en nog "maar" 5% dat gaat een laaaaaaange vakantie worden en dan eenmaal thuis dat kaartje opkuisen, terug twee weken vakantie nodig :)

Geniet er van Skoody en familie :)

Dochter zit ook na te denken over een statief, maar heb het haar op dit moment afgeraden eerst wat leren werken met het toestel en dan pas.

Voor mij is het handig dat ik in alle rust een compositie kan maken, en dat die compositie dan al vast fixed is. Voor de beweging maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit. Ik zoom niet ver uit, en voor de beweging van de trein moet ik al werken met sluitertijden van rond de 1/1000s. 

Vandaag een sluitertijd van een halve minuut toegepast, in het verrekte donkere kerkje San Nicola van Giornico. Het statief lag natuurlijk nog in de auto, en dus heb ik de camera maar op een kerkbank gelegd. Dat werkte gelukkig ook prima. Het is wel zo'n ding die je - als je niet al te planmatig bezig bent - meesjouwt als je hem niet blijkt te gebruiken, en die je precies niet bij je hebt als je hem nodig hebt.

Bij de eerstvolgende trein bleek dat ik er niet aan had gedacht om die sluitertijd weer richting de 1/1000s in te stellen dus die trein was al een kilometer verder toen de foto klaar was. Wat dat betreft fotografeer ik een onderwerp met weinig clementie, gebrek aan routine wordt direct afgestraft, en een tweede kans is er niet. Voordeel is wel dat het de beste manier is om hier een volgende keer wel aan te denken.

 

 

15 uur ago , MarcoO2 said:

Ha Skoody, je moet inderdaad even instellen dat je m met de afstandsbediening wilt gaan kietelen. Druk op het knopje "drive" bovenop je camera (bij je 2e display) en selecteer dan één van de twee modi "zelfontspanner". Je ziet daar ook het symbooltje van de afstandsbediening bij staan. En voilà. De afstandsbediening werkt overigens op de ir-sensor aan de voorkant, dus je kunt 'm niet recht van achter bedienen. 

Als je in burst schiet, zal de buffer inderdaad eerder vol zijn als je in RAW + jpeg schiet. Er moet immer drie tot vier keer zoveel data overgepompt worden ;) 

Leuk om te lezen dat je er zoveel plezier van hebt!! 

O.k., ga ik dat met die AB nog even proberen. Vrees wel dat in burst schieten dus niet gaat met die AB. Dat is wel een must, want ik moet toch echt even de juiste foto daar uit pikken vanwege spiegelingen in de cabineruiten etc. Of eergisteren, toen had ik een compositie waarbij de trein prachtig om alle scherpstelsensoren heen reed. Dus in live view met de hand scherp gesteld, maar dan moet je wel later de foto er uit pikken op het punt dat de trein scherp is.

RAW dan toch maar uitzetten.

Ja, ik heb veel lol. Er lukken nu veel dingen die eerder nooit lukten. Belichting met de onderste ring snel een stopje er op of er af bijvoorbeeld n.a.v. histogram, dat helpt echt om snel een onderwerp goed belicht te hebben bij een wat betreft licht afwijkende achtergrond. Ook fijn is de functie waarbij de camera de belichtingsinstelling vasthoudt van het moment van de meting. De bediening is voor mij nog geen routine, maar ik merk al wel dat er snel en handig mee valt te werken.

Wat het mooiste aan de camera is is dat eigenlijk alle foto's nu gewoon haarscherp zijn, ook bij allerlei huis-tuin-en-keukenfoto's waar voor de scherpte niet echt moeite is gedaan. Alleen DAAR al ben ik echt superblij mee, dus dank voor je advies!

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha ja, zo zou je het kunnen bekijken ;) 

En ja, ik houd van macrofotografie. Maar net zo goed landschappen oid. Of gebouwen. Of autosport :D 

als voorbeeld een paar foto's van m'n laatste vakantieadres incl. Omgeving:

Het huis met zwembad:
27965843791_38e968b871_b.jpgUntitled by marcoeoscanon, on Flickr
 
27886764831_4629e24df1_b.jpgUntitled by marcoeoscanon, on Flickr
 
27965874351_be040d6c74_b.jpgUntitled by marcoeoscanon, on Flickr
 
27970248616_271d71ea02_b.jpgUntitled by marcoeoscanon, on Flickr
 
En de omgeving:
28079669901_f6d175c209_b.jpgUntitled by marcoeoscanon, on Flickr
 
27877499580_ab7b924e30_b.jpgUntitled by marcoeoscanon, on Flickr
 
27877640030_79f9d4182a_b.jpgUntitled by marcoeoscanon, on Flickr
aangepast door MarcoO2
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe