Ga naar inhoud

De symboliek van de Rapid


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Onderstaande weblog kan ik wel waarderen:

De symboliek van de Rapid

m1mytt1bha3a_800.jpg

De Skoda Rapid zou wel eens de belangrijkste nieuwe Europeaan in jaren kunnen zijn. Hij is, zeer ongewoon in autoland, het resultaat van een rationale beslissing; een vereenvoudigd meer voor minder geld. Zijn meerwaarde berust niet op de leverbaarheid van Meebuigend Xenon of Lane Warning Departure Systems (‘kijk, wij ook!’), niet op het premiumgevoel van het chroom rond de klokken of het doorgestoken kaart van Hoogwaardig Aanvoelende Materialen (maar houden ze ook?). De Rapid wordt een op alle spaarwaardige fronten versimpelde auto; beproefde techniek minus gehypte overdaad. Zijn saaie maar glasheldere boodschap is het meetbare surplus aan ruimte waarmee hij klassegrenzen overschrijdt, als mijn timmermansoog die achterbank in de nieuwe Autoweek mag geloven, en de nog niet onthulde prijs die hem tot unicum in zijn soort kan maken. Als alles loopt zoals het moet, wordt dit een van de zeldzame automobielen met een sluitend alibi.

Het zou tijd worden. Skoda, bij alle wijze zelfbeperking hard op weg om voor soms iets te weinig minder net zo mainstream te worden als de anderen, trapt tijdig op de rem met een radicaal simpel appèl aan het gezonde verstand; what next, jongens? Blijven we op die hoorn des overvloeds blazen, of zullen we eens prioriteiten stellen? Skoda is de eerste niet-budgetfabrikant die het versoberingsthema als strategisch keerpunt agendeert, maar waarschijnlijk niet de laatste. De industrie moet dringend genezen van de premiumkoorts die naast de crisis, de lage marge op kleintjes en het ontbreken van een substantiële Aziatische afzetmarkt wel eens een van de oorzaken zou kunnen zijn van, bijvoorbeeld, de misère bij PSA. Dat huis investeert teveel in opsmuk en op de kleintjes na te weinig in value-for-money. Die DS4 en DS5 zie je in een periode van hoogconjunctuur door de vingers als vergeeflijk onzinnige nicheproducten voor de malle Francofiel die ze zich kan veroorloven, maar in de context van de tijdgeest zijn het wanproducten.

Peugeot is met mooidoenerij net zo fataal die doodlopende lifestyle-route ingeslagen van het grote modieuze meedoen met de concurrentie. De realiteit dat in crisistijd ook kopers van grotere maten dan een 107 drie tonen lager moeten leren zingen, lijkt nog onvoldoende doorgedrongen. Die merken moeten dus de kop in de wind gooien, daden stellen, nieuwe BX’en en nieuwe 205’s bouwen, auto’s waarvan de urgentie niet met emo-slogans in het volle licht hoeft, en die ook goed betaalbaar zijn voor gezinsvaders die niet of niet meer mogen leasen. Chroom en gizmo, premiumbeleving – je kunt het allemaal wel willen, eens komt de dag waarop de boekhouder je teder maar vermanend op de schouders tikt.

Nood heeft een markt, die Dacia niet alleen kan afdekken, aan de pragmatische gezinssloep waarin ook iemand met een onderwijzersbudget op vakantie kan. Bij de huidige stand der techniek kan dat heel goed een auto zijn die bij normaal gebruik aan alle redelijke normen voor rijcomfort en veiligheid voldoet. Die onderwijzer gaat niet planken aan de Cote d’Azur. Hij weet niet eens hoe het moet, net als 95% van de gebruikers die in de folders sinds jaar en dag worden doodgegooid met de zogenaamd sportieve inborst van hun doorgedraaide burgerbakken. Die hoeven geen multilinkophanging en tractiecontrole. Die willen gewoon veilig aankomen, en graag een simpel knopje voor de airco. Meer niet. Ik hoop en verwacht dat de prijsstelling van deze nieuweling de doorgeslagen wereld van de automotive op zijn kop zet. Looking forward.

bron

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sla de reacties meestal over (het niveau is vaak bedroevend). Maar ik moet toegeven dat er hier een paar tussen zitten die hout snijden - met name die die zien op de bombastiek. Maar desondanks geloof ik wel dat Bas een punt heeft ten aanzien van de juiste weg die Skoda in slaat met de Rapid. Alleen moet het niet het enige anker zijn waar men voor gata liggen, want dan verlies je het marktaandeel waarin bijvoorbeeld de Superb zich bevindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar reacties even gekopieerd:

Dacia doet dit al jaren, met beproefde Renault-techniek.

--------------

.... wie écht zonder emotie een auto koopt, schaft zich voor een paar duizend euro een keurig nette zilvergrijze Corolla uit 2005 of zo aan. Die heeft ook alles wat je nodig hebt, en die blijft het ook tot het einde der tijden doen.

--------------

Om even over PSA door te gaan:

. zij bieden al jàren budgetauto's aan, net als Renault met de Clio Campus, was er de 206+ bv.

. net als Skoda bieden zij met de 301 en de C-Elysée wagens aan in hetzelfde segment.

De autojournalist in Bas van Putten mag trouwens ook eens in het eigen hart kijken:

het zijn ook de absurde vergelijkingstests die de constructeurs ertoe drijven steeds absurdere accessoires in hun auto's aan te bieden. En terwijl 90% van de automobilisten waarschijnlijk niet is geïnteresseerd in de sportieve kwaliteiten van zijn wagen zal het model dat iéts sneller de hoek omgaat toch weer winnen van de wagen waarmee je in alle comfort de kilometers afmaalt.

---------------

... Maar daarnaast heeft PSA eigenlijk alleen maar gewone modellen: van C3/208 tot C5/508. Dat kan je onmogelijk te duur gepositioneerde auto's noemen. Bovendien wat mij betreft een welkom alternatief voor Duitse auto's (VW/Opel/Ford) en voor mensen die geen premiumgeld willen/kunnen uitgeven aan een auto (MB/BMW/Audi). Ook heeft PSA nu meer basic modellen zoals 301 en C-Elysee, dus waarom zo betweterig over PSA moet worden geoordeeld, is mij onduidelijk.

---------------

Lachen ! De Dacia Logan is er al sinds 2004, VAG volgt dus de trend met 'slechts' ACHT jaar vertraging....!

---------------

misschien was het beter geweest de kritiek op de eigen, zogenaamde "journalisten" van de auto-industrie te richten. Als een BMW super stuurt, wordt dat de hemel in geprezen; je moet alleen niet op een andere weg rijden dan een biljartlaken. Als een C6 boven de 170 km/uur een beetje zweverig begint aan te voelen, is dat een groot minpunt; het comfort is voor degene die er van houdt.....duh.

Als een VW net wat mooiere materialen heeft, is de kwaliteit wederom zo veel beter; om een paar jaar later er achter te komen dat je TSI-motor ontploft en je DSG-bak uit elkaar rammelt.

----------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een VW net wat mooiere materialen heeft, is de kwaliteit wederom zo veel beter; om een paar jaar later er achter te komen dat je TSI-motor ontploft en je DSG-bak uit elkaar rammelt.

Prima afsluiting toch? Het klopt wel, V W en dochters hebben een goede reputatie, restwaarde etc etc.

Maar ze maken dus ook grote fouten, mag gezegd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaten:

Kom op zeg AW!!! - Ik geloof mij ogen niet bij deze zin:

"De Skoda Rapid zou wel eens de belangrijkste nieuwe Europeaan in jaren kunnen zijn"

Onvoorstelbaar dat iemand dat met droge ogen typt.

Hoewel, misschien biggelden de tranen over de wangen van emoties.

---------------

jarenlang heeft juist AutoWeek gezeverd over Zachte Dashboards (ik hoef er toch geen baby-billen mee af te vegen???), chroomrandjes om tellers, SIPS, plofzak-tellen en 'sportieve' plankharde vering.

Dat ze telkens 100kg zwaarder werden, werd meestal niet eens genoemd, en anders weggewuifd.

'Voortschrijdend inzicht' zullen we maar zeggen.

-----------------------

Waarom wordt die Rapid hier toch altijd neergezet alsof het de eerste geweldige nieuwe budget auto is? Dit soort auto's bestaan al sinds de T-Ford, bij wijze van spreken, staan nu in de prijslijsten en zullen ook altijd wel blijven bestaan. Deze auto is helemaal niets nieuws. Bovendien is prijs nog niet eens bekend, dus hoe kun je nu al weten dat dit een budgetauto is?

-------------------

Kijk liever op autoblog.nl als je een meer realistisch oordeel over de Rapid wilt lezen:

pluspunt: ruimte

minpunt: veercomfort, uiterlijk

middelmaat: remmen, schakelen, wegligging, prestaties, uitrusting

En de prijs valt nog te bezien.

Inderdaad, "de belangrijkste nieuwe Europeaan in jaren.."

--------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach, zo zie je maar: zoveel mensen, zoveel meningen.

Veel kritiek richt zich niet eens zozeer op de auto zelf, als wel op de manier waarop AV en haar journalisten de autojournalistiek bedrijven. En die is zacht gezegd voor verbetering vatbaar, veel van de genoemde kritiek heeft op z'n minst een kern van waarheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is het. Zelf vind ik de laatste bijdrage wel een nuchtere. Het blog van Bas van AW heeft nogal bijval gekregen, maar je gaat je toch afvragen waar die tamelijk idiote in-de-hemelprijzerij van Bas vandaan komt:

Autoblog.nl over de Rapid:

pluspunt : ruimte

minpunt: veercomfort, uiterlijk

middelmaat: remmen, schakelen, wegligging, prestaties, uitrusting

En de prijs valt nog te bezien.

Dus, inderdaad, hoezo "de belangrijkste nieuwe Europeaan in jaren.."

Link naar reactie
Delen op andere sites

men ziet en vindt wat men wil zien en vinden. Er natuurlijk van uitgaande dat er geen achterliggende belangen in het spel zijn natuurlijk.

Hierbij kan ook mijn favoriete sociaal psychologische mechanisme van de cognitieve dissonantie reductie een rol spelen. De aanschaf van een automobiel betekent voor veel mensen een behoorlijke financiele aanslag. Men zal tevoren diverse merken tegen elkaar hebben afgewogen. Wanneer de keuze dan eenmaal gemaakt is, zal de behoefte veelal sterk zijn om deze achteraf te rechtvaardigen door het gekozen merk de hemel in te prijzen en het niet gekozen alternatief af te branden (gechargeerd gesteld; dit kan ook in mildere vorm optreden). Of je je van dit soort mechanismen al dan niet bewust bent zal dus veel verschil maken bij het evalueren van diverse merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stelling "de belangrijkste nieuwe europeaan in jaren" is sowieso zwaar overdreven. Ja, voor Skoda misschien... ;) Maar als je het hele automobiele spectrum bekijkt, zijn er wel belangrijker ontwikkelingen te signaleren.

Overigens valt er ook op die conclusies van Autoblog nog wel wat af te dingen, die jongens hebben ook een zeer specifieke (lees: sportief gerichte) kijk op auto's. Ik denk dat het leeuwendeel van de consumenten geen enkel pritiekpunt zal hebben op de remmen, het schakelen of de motoren. Het is immers allemaal beproefde techniek.

Al met al zal de waarheid zoals meestal wel in het midden liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens, Marco.

Maar ik blijf dat stukkie van die Bas wel erg curieus vinden. Of schrijft hij altijd op zo'n manier, en is hij altijd zo enthousiast? Ik dacht dat ie altijd uit z'n dak ging over het dure en het snelle en ook niet vies is van bling bling. En dan nu ineens dit stuk over een saaie, sobere auto die waarschijnlijk ruimschoots voldoet maar echt geen koopje zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet verwonderlijk dat een aantal mensen zo reageert.

Skoda is het budgetmerk van VAG, sommige andere merken hebben de ruimte om te evolueren, maar om Skoda uit het vaarwater van VW (en Seat) te houden is die ruimte er bij Skoda niet. Het lijkt mij dan ook volkomen logisch dat Skoda dat concept trouw blijft, en terug wat meer gaat toepassen. Niet alleen omdat het dé grootste strategische zet uit de autogeschiedenis zou zijn gezien de economische situatie enz.. maar gewoon omdat er weinig andere opties zijn en er altijd al ruimte geweest is voor budgetmerken, punt.

Net daarom is de kritiek van de lezers ergens wel gegrond. Er zijn ook andere merken/modellen die de laatste snufjes niet hebben en niet 'premium' afgewerkt zijn, maar die moeten doorgaans zoveel lovende woorden niet verwachten van Autoweek. Dan komt het er eerder op neer dat het niet slecht is, maar dat je natuurlijk maar krijgt waarvoor je betaalt.

Als iemand nog een onderwerp zoekt voor een thesis, hier een voorstel: is er correlatie tussen het betaalde advertentie-oppervlakte en het sentiment van de berichtgeving in Autoweek . Wel een deftig werkje aangezien zowel een kwantitatieve als kwalitatieve inhoudsanalyse vereist zijn natuurlijk.

Los daarvan vind ik wel dat het concept van de Rapid geslaagd is, en ik hem zelf zeker zou overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tegenstanderds van "VAG-krantje" Autoweek zijn er nogal wat... ;)

Enne, Kees: je hebt gelijk, juist omdat Bas normaal nogal andere eisen stelt aan auto's is dit stukje des te verwonderlijker. Juist daarom krijgt'ie zoveel tegengas, denk ik. De toekomst moet nog leren of hij echt bekeerd is.... haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het juist een interessant stuk om te lezen, ongeacht wie het geschreven heeft. Een groot deel van de reacties op autoweek kan je overslaan, het verzand vaak in haantjes gedrag en vag bashen.

Als Skoda inderdaad meer ''simply clever'' gaat worden door meer no nonsens te gaan is juist alleen maar goed, een beetje meer afstand van vw moeder mag best.

Overigens klinkt budget merk een stuk negatiever dan simply clever.

Wat betreft de rapid, de prijs zal een groot deel van zijn populariteit gaan bepalen, ik vind het een leuk ontwerp, hoe de auto verder presteert en rijd zal een ieder voor zichzelf moeten bepalen. De testers bijvoorbeeld van autoblog, wat gebruiken zij als referentie om een auto te slap geveerd te zien? Een 2cv? En uitrusting, alles wat je nodig hebt zit er op. Een goede prijs - kwaliteits verhouding is waar veel mensen naar kijken, dat is ook de reden dat je steeds meer dacia's, kia's e.d. ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Vandaag bij de dealer eens plaatsgenomen in de Rapid zeer ruime wagen (en ik kan het weten met een S2) op de bestuurdersplaats mij eens gedropt de zetel op de juiste plaats en dan eens gaan zitten achteraan en wat een plaats zeg zeker 10 cm beenruimte over.

Dan naar de koffer en wat een ruimte enige jammer vond ik dat hij nogal diep is om iets uit te tillen een bescherming op de bumper is een noodzaak wil men geen krassen hierop (tja nu verwent met een gelijke laadvloer) maar hier kan wat in hoor. Zeker een mogelijke vervanger voor de Honda binnen een paar jaar natuurlijk :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het autoweek reacties platform staat altijd vol van de haat en nijd reacties, vooral als het een VAG product betreft. 8-)

Maar, zoals reclamemakers altijd roepen: als er maar over het product gepraat wordt...

En ach, die so called autojournalisten, die testen vooral voor hun eigen egootjes. Hebben het vrijwel nooit over de praktische kant van auto's, de auto's waar het grootste deel van de mensen dagelijks in rijdt. Let maar op, er is bovenmatig veel belangstelling voor auto's (a la supercars) die toch nooit iemand kan betalen c.q. in zal rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe