Ga naar inhoud

Politiek! Altijd wel wat over te melden? Doe het dan hier!


Sodela
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja Edk het was dan ook m'n laatste stukje voor de grote hitte ;)

Ik kan je verder prima volgen. Er is de afgelopen decennia een reusachtig mentaal gat ontstaan tussen mensen van rond de 60 jaar en de huidige 30 a 40-jarigen. Niet allemaal, maar naar ik waarneem wel velen.

Sodela je eindigt je verhaal met: De oplossing is dan de groep die er nu aan komt daarvoor te laten opdraaien. Jammer genoeg trouwens niet de de bulk aan babyboomers (1945-1955), want die ontspringen net de dans terwijl zij eigenlijk voor die blob zorgen... Maar goed, daar zal ik me niet verder over uit laten..

Dat zijn eigenlijk de woorden, waarom Edk spreekt van een doodskist. Als je dit schrijft, ben je naar mijn mening niet goed op de hoogte van hoe zaken zich hebben ontwikkeld. Wat je en passant vergeet, is dat de jongeren generatie door hun ouders feitelijk zo zijn verwend dat ze vinden niet voor hen te hoeven zorgen. Totaal vergeten dat de "babyboomers" hun hele werkzame leven hebben betaald voor de generatie vóór hen, die zelf nooit hebben betaald. Dat hebben ze gedaan zonder te morren. Waarom? Omdat ze de welvaartsgroei hebben meegemaakt en wilde werken voor de opbouw van ons land. Dat blijkt toch anders te zijn dan in een gespreid bedje te belanden en dan gaan roeptoeteren dat je niet voor anderen gaat zorgen. Er zijn velen met mij die zijn begonnen met werken op hun 18de of nog jonger. Als die door moeten tot 67 jaar hebben ze er 49 jaar op zitten en dus 49 jaar lang hebben betaald voor anderen. Dat is helemaal niet erg als de volgende generatie het fatsoen heeft daarmee door te gaan en niet uit alle macht doemverhalen gaat rondstrooien om maar niet in dat systeem mee te hoeven draaien. Als het al waar is (blijkt niet uit de cijfers) dat de AOW in de toekomst niet kan worden gefinancierd, komt niet door Wajongers die niet werken. Op dit moment is er een groter wordende groep jongeren die niet aan de slag komen en dat zijn echt geen Wajongers. Hoe kom je daarbij?

Verder blijkt uit statistieken dat de leeftijdsgroep die jij zo graag een dubbele rekening toewenst, het minst heeft geprofiteerd van de welvaart. Als 60-jarige kan ik dat bevestigen, want ik heb steeds als het leek dat ik wat zou "krijgen" naast de pot gepist. Het enige wat ik door de welvaart ooit heb ontvangen was een subsidie van 25000 guldens op een koopwoning en dat was al een afgeroomde vorm. Nou, ben ik even verwend?

Naar mijn waarneming loopt dat wat je schrijft niet synchroon met de cijfers. Het loopt wel synchroon met een mentaliteitverandering.

Vind je nu werkelijke dat de SP functioneert vanuit maoïstische kaders? Daar is decennia geleden al afstand van gedaan en het herhalen van deze oude koek lijkt mij zo zinloos. Er hebben zich afgelopen week al Amerikaanse taferelen afgespeeld in de media om de SP/Roemer onderuit te halen. Net wat hij al zei: een toontje lager mag wel. De rechtse midden partijen hebben er de afgelopen decennia een janboel van gemaakt met hun neoliberale gedachtengoed. Als die partijen het zo goed weten en kunnen, waarom zitten we dan al jarenlang in een financiële crisis? Blijkbaar schort er iets aan dat neoliberale denken en besturen. Vreemd dat partijen daar zo halstarrig aan vast blijven houden en zich zelfs afzetten tegen in partij die het menselijker en socialer wil maken.

Overigens schrijf ik dit in een heerlijk gekoelde ruimte. B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zo grappig vind Gerardus, dat je de diverse generaties allerlei gedachten, motivaties, idealen toedicht. Ik denk dat dit een verregaande versimpeling van de werkelijkheid is, waarvoor geen enkele empirische grond bestaat. Dat maakt de zaak wel lekker simpel en overzichtelijk, maar helaas zoals zo vaak ook in dit geval, bepaald niet waar. Zo heb ik als babyboomer echt geen moment gedacht bezig te zijn (geweest) met het opbouwen van het land, net als naar mijn overtuiging velen met mij.

Wij hebben simpelweg mazzel gehad en jongeren pech. Er is geen enkele reden, noch voor jongeren noch voor baby-boomers, om zich ten koste van de andere generatie te rechtvaardigen. Sterker nog, daarmee snijdt men een ieder in de vingers, jongere of baby boomer. En de aan de touwtjes trekkende kapitalisten met hun politieke vazallen, lachen tevreden in hun vuistje.

aangepast door Rosinfield
in alle consternatie schreef ik "ik vindt"!
Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Zo heb ik als babyboomer echt geen moment gedacht bezig te zijn (geweest) met het opbouwen van het land, net als naar mijn overtuiging velen met mij.

Egoïst! :lol:

Niet voor anderen spreken he! Generaliseren schijnt hier verboden te zijn... ;)

En de aan de touwtjes trekkende kapitalisten met hun politieke vazallen, lachen tevreden in hun vuistje.

Hear, hear...

  • Like 1
  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou om de discussie toch nog uit een impasse te helpen en een beetje anders te prikkelen (hoewel dat bij sommigen niet zo nodig is ;) ): wie heeft gisteren Zomergasten gezien met Ben Verwaayen?

Was natuurlijk wel één grote VVD-show (perfecte timing), maar toch. Wel bijzonder knap hoe die man een aantal issues op de kaart heeft gebracht met zijn fragmenten (Jobs, de Chinezen en de "angst" van de Amerikanen en de Italianen). De scene van de glibberige makelaar was ook wel een mooi extreem voorbeeld van kapitalisme en Darwinisme.

In tegenstelling tot zijn politiek leider en zijn partij die in zijn /hun schulp kruipt/ kruipen als het Europa gaat zagen we hier een duidelijk voorvechter van Europa die helder roept: we stellen alleen niets voor en de wereld dendert anders gewoon voorbij. Ik was even bang dat hij zijn VVD zou afvallen ;) door te roepen dat de beslissers in Europa meer macht moeten krijgen en niet alleen loopjongen moeten spelen van de nationale parlementen of regeringen.

Daarnaast was hij er ook duidelijk over dat politiek een moeilijke bezigheid is en een stuk moeilijker dan het leiden van een groot bedrijf. Hij was er redelij duidelijk is, bij een bedrijfs heb je eigenlijk alleen maar 1 belang terwijl het bij politiek om een veelheid aan beangen gaat waar je de handjes voor op elkaar moet krijgen. Dit even voor de discussie over zakkenvullers en draaikonten in de politiek.

Wat is wel heel interessant vond was de analyse van de verschillende landen in omgang met de politieke leiders. Vooral als je weet dat hij een van de hele weinge "capaints of industry" van Nederlandse bodem is die bij grote jongens in verschillende landen in de keuken heeft kunnen/ mogen kijken.

In de media krijgt hij trouwens wel de volle laag vanuit bepaalde hoeken als liberale zakkenvuller. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen aangezien de man een aantal zaken genoemd heeft die misschien niet wenselijk zijn maar wel dichter bij de realiteit liggen dan een groot deel van onze politici willen horen. Met name het deel dat de globalisering onomkeerbaar is en wj ons moeten herbezinnen op waar we goed in zijn.

Ik vond het wel een inspirerend verhaal wat hij vertelde, gehouden vanuit een pro-visie en niet zozeer vanuit een anti-visie. Het is trouwens een charismatische man ondanks zijn beperkte lengte... Heb hem in het verleden een paar keer van dichterbij mogen meemaken en hij was een jaar of 20 geleden niet veel anders dan nu, een goed verhaal, misschien een kletsmajoor ;).

Ik vond het alleen jammer dat er met zo weinig bite gereageerd werd op het antwoord op de vraag waarom we niets van Rutte horen, Rutte als invisible man. Daar kwam Verwaayen toch wel erg makkelijk mee weg. Rutte die kennelijk geen toegevoegde waarde heeft om het met de woorden van Verwaayen te zeggen, we missen hem niet in de verkiezingsstrijd, dus weg ermee??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat het is, met dat 'soort' mensen? Zoals een Ben Verwaayen, zoals een Jim Rogers, zoals een Jan Timmer, ja, zelfs Bill Gates.

Als ze de poen eenmaal binnen hebben, in zodanige hoeveelheden dat ze die nooit van hun leven meer op krijgen, dan, ja, dan weten ze zinnige dingen te vertellen. En weten ze precies waar het allemaal fout ging, wat er moet veranderen in de mentaliteit, etc, etc.

Alleen, dat hadden ze moeten bedenken/doen, VOORDAT ze begonnen met graaien... :huh:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Zomergasten gezien en me groen en geel geërgerd. Van een man van zijn statuur had ik veel meer verwacht. Het bleek een tamelijk oppervlakkige man met een beperkt interessegebied en een eenvoudige liberale visie. Op geen enkel terrein had hij een bijzondere of prikkelende visie, en nam hij de kijker niet mee in interessante gedachtegangen. Hij ging er prat op dat hij als jongeling ging werken voor een Amerikaanse multinational die een flink aandeel had in de omverwerping van de democratisch gekozen regering van Chili en de steun aan een wrede dictatuur. Hij vond zichzelf `leuk rechts`.

Elders heb ik dit citaat uit het programma gevonden, wat iets zegt over zijn redeneertrand:

'We werken in Nederland helemaal niet hard!’

- Maar mensen zitten vol stress vanwege de werkdruk.

‘Ja, op individueel niveau werken we hard. Maar als samenleving werken we niet hard! We willen onze verworvenheden behouden, terwijl de Chinezen ons voorbijlopen!’

- Okee, in welke verworvenheden moeten we dan snoeien?

‘Ik zeg alleen dat we keuzes moeten maken, en dat we de consequenties van die keuzes dan ook moeten aanvaarden!’

Of neem het volgende:

En als Mark een vraag van Ferry gewoon niet beantwoordt, vertelt Ben de kijker even wat een fantastische ‘communicator’ die jongen wel niet is en hoe goed hij wel niet luistert naar de interviewer.

Het kapitalisme heeft goed en slechte kanten. Het is wel duidelijk aan welke kant de heer Verwaayen staat. En hij heeft zijn genen kennelijk doorgegeven, hij vertelde trots over een kleinkind dat niet naar een speelgoedwinkel wilde, maar liever munten had voor z'n iPad... Handen uit de mouwen! Daar werden de werknemers van France Telecom ook toe aangezet, met als gevolg een reeks zelfmoorden. De directeur wordt vervolgd. Geen scrupules! Chili?? Dat was ver weg... De Chinese ondernemers in Italie lappen alle arboregels aan hun laars, zijn niet aangesloten bij werkgeversorganisaties, ontduiken belasting, en laten hun Chinese werknemers die ook niet georganiseerd zijn voor een drol en een knikker veel te lange dagen maken. Tja, dat is (ook) kapitalisme. Erg inspirerend.

Een zelfingenomen babbelaar, niet in staat tot empathie en alleen bewonderaar van winnaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chinezen? (of liever gezegd een hoop Aziaten). Lopen ons idd voorbij... Ze lopen ons voorbij in het nog effectiever slopen van hun eigen samenleving. Door nog meer mensen onder mensonterende omstandigheden zogenaamd hard te laten/moeten werken. Iets waar wij hier al in de 19de eeuw mee bezig waren om af te schaffen.

Ze lopen ons voorbij in nog veel massalere vernietiging van hun natuurlijke omgeving... En daar vind je nog veel absurdistischere tegenstellingen tussen rijk en arm.

Het is niet voor niks dat de luxe merken goed boeren in dat soort landen.

Nee, dan heb ik meer bewondering voor Japanners.

Maar mensen, zoals die rasechte graaiers als Verwaayen (en nog veel meer), dat zijn helaas de mensen die als boegbeeld op scholen als Nyenrode opgehemeld worden. En waar nieuwe generaties mee gehersenspoeld worden dat dat iets 'goeds' is om te bereiken... als je wordt zoals zij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Verwaayen een opvatting over de inrichting van de samenleving heeft die de mijne niet is, vind ik niet erg. Sterker: dat zou de man interessant kunnen maken voor me. Wat dan zo tegenvalt is dat er geen doordachte visie op tafel komt, geen uitwerking van ideeën of gedachtegangen die mij aan het denken zetten. Zijn (eenvoudige) boodschap: als Nederland kunnen we het niet alleen, Europa is belangrijk om als blok een vuist te kunnen maken tegenover andere economische machtsblokken. Ik vind dat geen schokkend inzicht, ik deel het zelf grotendeels (niet helemaal want Verwaayen wil af van teveel democratische controle omdat dat alleen maar werkt als zand in de machine). Maar of dat nou diepzinnig of inspirerend is, volgens mij hoef je er echt niet voor doorgeleerd te hebben.

Wat de avond anderszins dan nog interessant had kunnen maken, is een bijzondere kijk op cultuur, kunst, psychologie, sociologie, geschiedenis, politiek, what ever. Helaas, niets van dat alles, Verwaayen presenteerde zich als een oppervlakkig man met een vlotte babbel, enkel geïnteresseerd in economische of zakelijke succesverhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain Hook en Casey, daar kan ik niets aan toevoegen!

Vind Verwaayen ook niet bepaald iemand om mijn (versimpelde) gedachten aan te spiegelen.

Rosinfield, spreek voor jezelf hè, want ik en velen die ik heb gekend in het verleden hadden wel idealen. Dat is juist wat in nu zo mis. Ik hoop niet dat je van mij verwacht hier allemaal op te schrijven waar "wij" voorheen voor hebben geknokt. De sociale opbouw kwam voort uit strijd van de nog ouderen waar ik mij en vele leeftijdsgenoten destijds bij aansloten. Jij had ook idealen anders was je nooit een CPN'er geweest. Natuurlijk generaliseer ik in mijn verhaal, maar doen we dat niet allemaal om ons verhaal te vertellen?

Je schrijft: Wij hebben simpelweg mazzel gehad en jongeren pech. Er is geen enkele reden, noch voor jongeren noch voor baby-boomers, om zich ten koste van de andere generatie te rechtvaardigen.

Volgens mij is die gedachte nu juist wat ik tegenspreek. Welke mazzel hebben wij dan gehad en welke pech de jongeren? Volgens mij is die stelling al generaties rechtvaardigen ten koste van de ander. Degenen van rond de 60 jaar wegzetten als graaiers van de welvaart vind ik behoorlijk misplaatst en brutaal (niet dat jij dat beweert, maar anderen wel). Niets wijst er op dat de 60'ers mazzel hebben gehad t.o.v. de jongeren. Sterker nog. Het is statisch weerlegd.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb laatst een ideaal verwezenlijkt. Bij een buurman was er een lampje stuk. Ik heb een ander lampje voor hem gekocht. Zo hoefde hij niet naar de supermarkt, en had hij ook geen stress over wat het goede lampje zou zijn, en had hij toch weer licht.

Dit soort dingen moet je niet te veel doen natuurlijk, voor je het weet ben je door je idealen heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, de discussie is weer terug, doel bereikt....

Zoals gezegd was het wel één grote VVD reclamespot. Er zijn daarbij een aantal open deuren ingetrapt. Dat de man een lege huls is (vrije vertaling) kan ik niet onderschrijven. Ik denk dat het eerder het (toegegeven) glad/ gelikt brengen van zijn politieke visie weerstand oproept. Dat hij vooral roept, kijk vooruit en niet te bekrompen over risico's kan ik persoonlijk bijvoorbeeld niet onderschrijven. Daarmee ontneem je namelijk jezelf van de mogelijk heid te leren van fouten. Maar goed, hij representeert met zijn darwinisme wel een gedeelte van het Nederlandse kiezersvolk.

Dat is ook het interessante aan een discussie. Je hoeft het er niet altijd mee eens te zijn met wat iemand zegt. Het leuke is dat je je wel kunt inleven "stel dat er een kern van waarheid inzit, wat dan...". Dat gebeurt nog te weinig. We zitten vaak in de ontkennende fase, het is niet zo en zal nooit zo worden dus doen we er niets aan. Met de groetjes van de Struthio camelus...

Wat de cultuur betreft: van Barneveld, Big Brother, the Voice of .. en André H. zijn ook voorbij gekomen. Dat zijn toch de kernwaarden van de Nederlandse cultuur! OK, dat hadden er een paar meer kunnen zijn (Jantje S &co), maar toch.

Wat de graaiers betreft, we maken het er zelf naar en laten ook gewillig graaien. Neem nou bevoorbeeld Ed. Die heb niet goed genoeg opgelet op school toen verteld werd waar die kon graaien. Wij zijn zo gemeen zijn vraag niet te beantwoorden waar die dat nu wel kan doen. Dat is nog een gemeen, dat is darwinisme ;) ;) ;).

Ed ik zal je helpen, bij de arme sloebers moet je graaien, in ieder geval bij de buren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb laatst een ideaal verwezenlijkt. Bij een buurman was er een lampje stuk. Ik heb een ander lampje voor hem gekocht. Zo hoefde hij niet naar de supermarkt, en had hij ook geen stress over wat het goede lampje zou zijn, en had hij toch weer licht.

Dit soort dingen moet je niet te veel doen natuurlijk, voor je het weet ben je door je idealen heen.

Maar door dit nadenken bij je kwa kostenbesparing wel erggg goed bezig geweest ! anders had je dubbelle reiskosten naar de super gehad.

Alleen jammer dat die buurman op zijn tuinstoel is blijven zitten, hierdoor totaal niet produktief geweest !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sodela, jij hebt maar over een visie, die sommigen zou tegenstaan. Helaas is amper het begin van een visie uit de doeken gedaan. Wat bij mij weerstand oproept is dat hij zich inderdaad een lege huls toont, dát vind ik erg. Niet dat hij het partijprogramma van de VVD geschreven heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed ik zal je helpen, bij de arme sloebers moet je graaien, in ieder geval bij de buren.

Maar dan is het gezegde van een kale kip kun je niet plukken ook dus een loze kreet ???

Wordt nu allemaal wel erg verwarrend voor me !

Ben blij dat ik me begrafeniskist met schep al in de wagen heb liggen, is in iedergeval een grote zorg minder nu voor me !

..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerardus: volgens Ed heb ik alleen maar een luie buurman gekweekt, dus volgens hem heb ik duidelijk te veel geholpen.

Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat als je idealen niet afbakent het beter is om geen idealen te hebben. Idealen moeten behapbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerardus: volgens Ed heb ik alleen maar een luie buurman gekweekt, dus volgens hem heb ik duidelijk te veel

Nee nee boo, want je buurman zal zeggen dat hij het geheel gedelegeerd heeft, en dat ziet hij weer als werken vauit de luie stoel in deze.

En neem aan dat hij een goede delegeerder is en dat jij de lamp er ook nog ingedraaid of gestoken hebt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren, één ding hebben jullie in ieder geval voor mekaar, ik kan er geen touw meer aan vastknopen. :D Ik als mid 30-er heb gewoon een aantal zorgen waar ik hoop aan mijn keuze op een politieke partij enigzins richting te kunnen geven. Ik vermoed dat:

Het huis dat we 2 jaar geleden hebben gekocht nu al een stuk minder waard is en tegen de tijd dat we de 30 jaar vol hebben gemaakt en de helft af gaan lossen ik waarschijnlijk quitte speel. De hypotheekrenteaftrek (sinds 1893) samen met de stijgende welvaart heeft gezorgd voor ongekend hoge huizenprijzen. Dusdanig dat mensen die een jaartje of zeg 20 geleden een huis hebben gekocht voor 200.000 Nederlandse guldens hier nu minimaal hetzelfde in Euros voor krijgen, die stijging in 20 jaar ga ik "terugbetalen" doordat ons huis straks aan het eind van de rit nog maar de helft waard is. Eigenlijk zouden we moeten gaan huren, maar ja, het huis kan ik nu al niet meer tegen kostprijs kwijt..

Daarnaast weet ik dat ik tot minimaal 67 jaar door mag ploeteren. Mensen die over zo'n 10 jaar met pensioen gaan hebben dan een heerlijk leven genoten en worden in alle rust lekker oud. Met als gevolg dat de zorg duurder wordt en dat de levensverwachting naar boven wordt bijgesteld. En dus mag ik waarschijnlijk tot mijn 70e werken. Men vergeet dan alleen even dat mijn generatie zwaar gebukt gaat onder de financiële lasten. Dus stress en dus word ik niet zo oud. Oftewel mijn generatie mag zich letterlijk doodwerken, want tegen de tijd dat ik 70 ben ben ik totaal afgebrand.

En ik denk dat tegen de tijd dat mijn (schoon) ouders (lees mijn vader, mijn moeder leeft helaas niet meer) verzorging nodig gaan hebben is er waarschijnlijk nagenoeg geen verplegend personeel meer en dus mogen wij die zorg op ons nemen.

Als we het dan hebben over een visie, dan mis ik het grote plaatje waar we met z'n allen over 30 jaar willen staan, maar dat gebeurd naar mijn idee niet of nauwelijks. Het is allemaal korte termijn politiek en regeren is volgens mij nog altijd vooruit zien. Maar dat is nu juist zo lastig in het web dat EU heet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doorwerken tot je ver-boven-de-oorspronkelijke-65-jaars-grens?

Haha, ze nemen nu al geen mensen >45jaar meer aan...

Dat absurde idee klinkt ook leuk, maar slaat in de praktijk nergens op.

En wat overwaarde en huizenprijzen ontwikkelingen betreft:

Ik heb het altijd verdomd om mee te gaan in die absurde race van steeds maar meer geld uitgeven, steeds maar meer lenen voor een huis... Heb idd (ex)collega's die opgescheept zitten met beleggingshypotheken die geen f*ck meer waard zijn en waarvan de actuele waarde van het huis inmiddels ver onder de oorspronkelijke aanschafwaarde zit.

En allemaal omdat velen zich een rad voor de ogen hebben laten draaien door die grootgraaiers van een financiele instellingen, Die, gevoed en gevoerd door de afgelopen kabinetten, maar door gingen, van het kon niet op! Leen maar, investeer maar, schuif maar met dat geld! We maken de boel zo ondoorzichtig, dat niemand meer weet of het wel allemaal uit kan (en dat was nou precies de bedoeling).

Toen barstte de bubbel.

Pissed? Ja, dat kun je wel stellen! Omdat de huidige bestuurders en zogenaamd topmanagement nog steeds doorgaan op deze heilloze weg. Zo van 'na ons de zondvloed'.

Zo lekker kortzichtig allemaal. Gatver.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Skoody als het jouw ideaal is om anderen te helpen, dan kun je dat nooit te veel doen. Gewoon doorgaan......! Komt echt wel goed.
@Gerardus: volgens Ed heb ik alleen maar een luie buurman gekweekt, dus volgens hem heb ik duidelijk te veel geholpen.

En dit is op micro-niveau het bewijs dat de één z'n ideaal de ander z'n "ergernis" kan zijn. Mooi, verschillende visies! ;)

Er valt me ook iets anders op in deze discussie, en dat is dat wel heel erg vaak het woord "graaiers" wordt gebruikt. Ik vraag me af of dat altijd terecht is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er valt me ook iets anders op in deze discussie, en dat is dat wel heel erg vaak het woord "graaiers" wordt gebruikt. Ik vraag me af of dat altijd terecht is...

Nee hoor, dat woord wordt nog veels te weinig gebruikt...

Marco, jij bent nog jong(er), je komt er nog wel een keer achter... 8-)

Volgens mij riep Menno het al een keertje: "macht corrumpeert" Dat was duizenden jaren geleden het geval en tegenwoordig nog steeds. Wat dat betreft is er weinig veranderd sinds de tijd van de Romeinen. :P

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe