Ga naar inhoud

De lange arm van Zwitserland


hobbel de bobbel
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat met dat voluit testen in Emmerich was dus geen toeval. Dat die DSG niet meer goed schakelt ook, want de DSG heeft natuurlijk allang door dat die constant full-power klaar moet hebben staan en daar is die 7e versnelling gewoon de verkeerde keuze. Das "Stig Hobbel" is dus een recidivist. Ik weet trouwens niet of gevangenispakjes in Zwitserland nu zwart-witgestreept zijn met een wit kruis erop. Hoelang moet je nou brommen in Zwitserland voor dat bedrag ;) ? Misschien kun je in die tijd wel alphoorn leren blazen..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is gewoon verjaard, ik kan mij het misdrijf gewoon niet meer voor de geest halen, de straf moet wel in verband blijven met het misdrijf en niet over je waarschijnlijkheidshorizon verdwijnen.

Als het te lang duurt heb ik het gewoon niet gedaan, ik vertik het om te betalen en al helemaal niet , omdat zich een in Groningen gevestigd onderneminkje zich ineens inzet voor de Zwitserse belangen.

Ik betaal dus niet.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is gewoon verjaard, ik kan mij het misdrijf gewoon niet meer voor de geest halen, de straf moet wel in verband blijven met het misdrijf en niet over je waarschijnlijkheidshorizon verdwijnen.

He! Da's ideaal, jij maakt je eigen wetgeving! Jij bepaalt zelf wanneer iets verjaard is... Goh, dat zou ik ook wel willen.

:P

ik vertik het om te betalen en al helemaal niet , omdat zich een in Groningen gevestigd onderneminkje zich ineens inzet voor de Zwitserse belangen.

Ik betaal dus niet.

Groningen? Of bedoel je Leeuwarden?

/sarcasme mode on

Tuurlijk, je hebt groot gelijk, ik zou ook niet betalen als de uitvoerende instantie me niet aanstaat! Kom aan, zeg, ik bepaal zelf wel of ik rekeningen betaal of niet!

/sarcasme mode off

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest laatst een boete betalen en voorkomen voor een overtreding van 31 km/u te hard op een 80km weg.

Feit was in 2010 gepleegd op 9 september. Nu pas in april moest ik te horen krijgen dat de boete 380 Euro is.

En ik maar kletsen over verjaring etc.... maakt geen fluit uit! Betalen zul je.

Dus Ger, houd ons op de hoogte aub, het zal wel weer een tijd duren eer je weer wat hoort waarschijnlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verjaring is ook onzin. Hobbel, meestal kom je vrij rationeel en redelijk over, maar nu ben ik je echt kwijt.

Je hebt in 2011 (overigens een breed begrip, welke datum hebben we het over?) een overtreding begaan en krijgt nu de rekening geprestenteerd. Dat lijkt me nou niet bepaald zo lang dat je over verjaring kunt spreken. In het ergste geval is het nog geen anderhalf jaar geleden, in het beste nog niet eens een half jaar.

Ik zou gewoon betalen (of wachten tot ik of een van mijn collega's aan de deur komt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en als Marco moet komen ben je nog duurder uit vanwege de koffie met koek die je dan ook nog kwijt bent.

Als je twijfelt aan de bekeuring zelf, tsja je zou kunnen wachten tot je een herinnering krijgt en dan gauw die je nu hebt alsnog overmaken.

Doe ik vaak op die manier, en nog nooit marco of collega koffie hoeven geven !

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Was dus zeven maanden geleden. Dan is 't nog niet bepaald verjaard, zeg maar. Juridisch niet, maar ook gevoelsmatig niet.

En aan de methoede van Ed kleven aanzienlijke risico's: ik heb al heel wat beslagen gelegd ten laste van mensen die nat gegaan zijn met dat kunstje. En die zijn dan vaak nog heel verontwaardigd ook - terwijl ze zelf heel bewust het risico hebben genomen. Ik ben daar vrij snel klaar mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter herinnering, de reden dat ik hier op dit forum ben aangeland, was de discussie bij de buren over een bekeuring (parkeren) in Dresden.

Ik mocht daar in het geheel niets over zeggen, ondanks mijn eerste Yeti ervaringen en werd daarom verbannen.

De bekeuring heb ik overigens nooit betaald, ze mogen nog steeds blij zijn met het geld wat ik in de Oost Duitse ecomomie heb gepompt.

(Wat ik graag doe trouwens)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, je mag hier veel meer zeggen dan bij de buren... :D

Maar ik snap je nog steeds niet??? Je begaat een overtreding (te hard rijden of een parkeerovertreding) en dan betaal je die niet, omdat je vind dat het of al te lang geleden is, of dat je al genoeg geld in dat land hebt besteed...

Die logika kan ik echt niet rijmen, sorry.

Een overtreding hoe klein of groot ook, kan toch nooit goedgepraat worden door 'het was toch maar een paar maanden geleden' of 'ik heb al een weekje in jullie land gelogeerd'.

:geenidee:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het misdrijf vond trouwens in september plaats, op de snelweg bij Basel.

Volgens mij is het trouwens geen misdrijf maar overtreding. Het effect blijft natuurlijk hetzelfde, een rekening die je dus naar mening van de meesten hier gewoon moet betalen. Tenzij je natuurlijk op dat moment van de overtreding daar gewoon niet was en ze de verkeerde Yeti te grazen willen nemen. Dan moet je natuurlijk een bezwaar indienen met de verklaring waar je op dat moment dan wel was of waarom de meetmethode waarom de meting / bekeuring op gebasserd was niet valide is. Ik heb nog niet gehoord dat dat bezwaar is aangetekend (heb misschien wat gemist). Als het via het CJIB loopt is bezwaar in principe niet mogelijk. Was je brief nu uit Basel of uit Leeuwarden tot je gekomen?

Verjaring is natuurlijk geen issue, maar dat mag wel duidelijk zijn.

Kern blijft dan volgens mij de vraag of je uit principe (buitenlandse) overtredingen niet wilt/ gaat betalen of ze voldoet. Het is dan natuurlijk een aanbod tot schikking waar ze het in Nederland (bij Nederlandse overtredingen) laten voorkomen als je die schikking niet accepteert (met een aantekening in je dossier natuurlijk). Nu weet ik eerlijk gezegd niet hoe dat in het buitenland is. Binnen de EU worden ze volgens mijn weten wel vastgelegd in Leeuwarden als het buitenland daarom vraagt en er onderlinge afspraken zijn en dat zit je opeens in het Nederlandse systeem van Big Brother voor je verweggistan-overtreding. Vluchten kan niet meer en je dossier wordt of aangemaakt of nog dikker.

Nu heb je natuurlijk geluk dat Zwitserland niet bij de EU hoort, maar ze nemen wel deel aan "Schengen". Dus zal op termijn ook dat soort "criminele informatie" worden uitgewisseld en kan het maar zo zijn dat jij op termijn in een fuik komt van onze blauwe vrinden waar dan meteen de FIOD en de belastingdienst en "Leeuwarden" aanwezig zijn met de mobiele pinapparatuur om de openstaande rekeningen alsnog te voldoen, ook de buitenslandse dus. Ze hebben in Zwitserland immers al je adresgegevens gekregen dus zit het met hun gegevensuitwisseling wel snor en dat zou je toch te denken moeten geven. Het staat immers op jouw naam en niet op je kenteken. Als je nog eens wordt gecontroleerd in Zwitserland mag je dan alsnog beginnen met jodelen om het geld bij elkaar te krijgen incluus een paar opslagen voor administratiekosten en dergelijke.

Blijft dus de vraag of je de overtreding begaan hebt en of je om zo'n "luttel" bedrag in opstand moet komen als het eigenlijk terecht is.

Ger, we hebben er op het forum in ieder geval veel "lol" en gespreksstof om maar leven natuurlijk met je mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een snelheidsbekeuring moet gewoon binnen een half jaar op de mat vallen. Het beoogde effect van een bekeuring zou gedragsverandering moeten zijn, en het is gewoon niet geloofwaardig dat je dit beoogt als je eerst maar eens een half jaartje wacht met die bekeuring versturen.

Daarbij moet je jezelf nog wel kunnen herinneren dat je ergens hebt gereden, kennelijk met een te hoge snelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een snelheidsbekeuring moet gewoon binnen een half jaar op de mat vallen.

Een bekeuring in Nederland moet in principe binnen 4 maanden worden "aangeboden". Maar er geldt een soort verjaringstermijn van 2 jaar. Afhankelijk van de zwaarte van de overtreding kan er dus binnen 4 maanden en 2 jaar een bekeuring worden bezorgd. Een en ander is een beetje afhankelijk van de situatie (huurauto etc.), vaste woon-en verblijfsplaats etc.

De termijn is bij mijn weten niet automatisch ook van toepassing voor bekeuringen van buiten Nederland. Daar gelden dan de termijnen in het land van herkomst en moet "Leeuwarden" hem vervolgens binnen 4 maanden op de mat laten vallen (als het via Leeuwarden loopt).

In Zwitserland hebben ze daar (=het versturen) dus 3 jaar voor en voor de de uitvoering/ innen van de straf kan daar nog eens 2 jaar bijkomen. Dus in de praktijk hebben de Zwitsers dus minimaal 3 jaar de tijd om je in de kraag te grijpen en je een brief te sturen en kunnen je dan nog 2 jaar achtervolgen om de centjes binnen te krijgen. Voor Ger is dat dus 5 jaar lang niet meer in de buurt van de Schwyz komen. Overigens: de Schwyz is alleen een kanton van Zwitserland en de zin was dus on purpose vaud ...

Dat met dat jodelen moet natuurlijk een verrassingen worden anders komt er misschien niemand. Maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd en komen er hierdoor alleen maar extra mensen op de M&G af... Wie neemt trouwens het alphoorn mee voor het begleiden, of gebruiken we daar de claxons voor ;) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hobbel heeft zo zijn eigen logica Erik.

Denk dat wat jij logica noemt gewoon een principe kwestie is van Hobbel

En ik kan me er deels ook nog wel in vinden.

Oke je hebt een overtreding begaan, maar de registratie en het innen van het geld is kwa tijd belachlijk.

Als ze die registratie ook vlug kunnen doen dan moeten ze met die afhandeling in dit elektronisch tijdperk dit ook in max een maand kunnen afhandelen.

En als ze na uiterlijk 2 maanden dan de papieren niet op jou mat weten te leggen dan zou het wat mij betreft ook zo mogen zijn dat deze niet meer te innen is !

Een bekeuring wordt toch gegeven om je tot de orde te roepen ?

Wel prima maar dat heeft geen enkel positief effect meer na maanden, dan is de ergenis alleen maar vanwege dat je hem tijden erna pas krijgt

Ik heb ook eens op mijn bedrijfswagen een parkeerboete gehad voor muiderberg op een zondag, alleen had ik niet gereden in die bus maar in eerste instantie lag hij wel in mijn postvak, en deze bleek al van anderhalf jaar ervoor te zijn

En dan evengoed sturen met een excuusbrief erbij dat het zo laat was maar dit kwam omdat hij in de vergetelheid terecht was gekomen !

Ja doegggggg, zouden ze van mij ook de pot op kunnen !

En als je hem dan niet betaald, dan heb je 3 weken erna een dreigbrief dat als je niet betaald binnen die en die periode dan gaat er een x aantal procent extra overheen !

En ohhwee als jij dan denkt nu wachten jullie maar even want het had in eerste instantie geen haast !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zitten allerlei aannamen in over het doel van bekeuringen. Op zich heb je gelijk dat zoiets oom gedrag te veranderen liefst zo snel helemaal niet overmogelijk na het ongewenste g gedrag moet volgen. Nog beter werkt gewenst gedrag belonen trouwens. Maar daar gaat het hier helemaal niet over. Er is een overtreding begaan en daar staat een geldboete op, dus betalen moet je. En na hoeveel tijd men die boete wenst op te leggen, is niet aan de orde tot op bepaalde hoogte dan

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien: waar de vertragende factor zit, kom je waarschijnlijk nooit achter?

Ambtelijke molens....

Het wordt eerst in Confederatio Helvetica verwerkt, daar komen ze er achter dat het naar de lage landen moet en dan begint het communicatiespelletje. En voordat bobbel de hobbel uiteindelijk iets in z'n brievenbus ziet, tja.

Idd, het meest effectief was geweest als 'ie gelijk aan de grens was aangehouden met: "Zahlen! Sofort!"

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij duurde het destijds een maand of 3. De gruwelijk criminele daad van te hard rijden had ik begaan op de terugweg van de voorjaarsvakantie in mei en toen we thuis kwamen van de zomervakantie lag de bekeuring uit Zwitserland bij de post (leuke thuiskomer, dat dan weer wel...NOT) met inderdaad het verzoek tot vlotte betaling. Ruim een jaar na dato zou ik er wellicht ook anders ingezeten hebben. Maar ook in dit geval geldt: Pick your Battles, oftewel is het je het waard..

Link naar reactie
Delen op andere sites

punt bij hobbel is mijn inziens dat hij ook wel weet dat hij een overtreding heeft gemaakt en dat daar een boetebedrag tegenover staat.

Maar ik heb hem liever niet maar als ik hem dan terecht of onterecht heb gekregen dan verwacht ik deze wel met een redelijke tijds periode binnen op de mat te hebben.

En niet maanden erna nog eens ermee komen en dan het lef hebben om met marco's te gaan dreigen als jij dan een weekje te laat betaald !

Nee overtreding begaan en gesnapt , bekeuren prima maar dan wel de bekeuring binnen 2 en max 3 maanden op de mat en niet maanden of zelfs jaren met excuusbrief erbij pas opsturen

Dan moet het wettelijk ook maar zo geregeld worden dat dit niet meer betaald hoeft te worden wegens laksheid van de instantie !

Het gaat notabene allemaal elektronisch tot het uitprinten van je bon, en alleen die postbode moet hem ff in de gleuf van de deur duwen !

Dus vanwaar die lange tijd ??? UPC internet verbinding ??

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe