Ga naar inhoud

storing door omvormer of misschien andere oorzaak?


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Gisteren muziek gedraaid met netbook op de aux. Daarbij het netbook via adapter op omvormer gezet, en waar ik al bang voor was bleek waar, dat geeft storing. Zet je de omvormer uit, dan is de storing weg.

Nou vraag ik me af: wordt die storing nou veroorzaakt door de omvormer, of door iets anders? Met andere woorden: is er een grote kans dat ik van het probleem af ben als ik een 12v adaptertje koop waarbij je direct van 12v DC naar 19v DC gaat, en niet eerst 220 wisselstroom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor een storing ervaar je? Is het een lage bromtoon of een hoog frequente pieptoon?

In het eerste geval gok ik dat je een aardlus hebt, in het tweede geval vervuild de omvormer de spanning dusdanig dat de adapter van het netbook het niet netjes meer krijgt.

Is het geluid van de netbook met een koptelefoon wel goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen lage bromtoon, ook geen echte piep, wel in het hoog. Eerder iets van ruis, maar dan niet zo donzig maar meer met een aanhoudend knettergeluidje, wel zacht, het valt alleen op als je het volume van de autoradio flink open hebt staan.

Met oordopjes zou ik moeten proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik me niet vergis kun je de gevoeligheid van de aux ingang instellen, als je die gevoeliger zet en het volume van de netbook lager dan kan het wel eens opgelost zijn. Maar dat zou niet zozeer aan de omvormer moeten liggen. :geenidee:

Link naar reactie
Delen op andere sites

o.k.,

dat netbookvolume moest in ieder geval best hoog om voldoende uit de speakers te krijgen, dus als dit helpt is er winst te halen.

Dank voor het meedenken, heb nu weer wat dingetjes om uit te proberen.

- hoe is het met oordopjes

- hoe is het als je gevoeligheid aux aanpast

verder:

- maakt het uit of de motor uit is (of verschillende toerentallen)

- maakt het uit of de ventilator draait (die de blaas in het interieur doet) >> heb ik met een andere auto gehad dat dit uitmaakte

In die omvormer zit ook nog een ventilatortje. Kan je niet apart uitzetten, maar die staat ook onder verdenking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en ook als de omvormer in de sigarenaansteker zit, probeer gewoon eens met paar kabeltjes rechtstreekt op baterij naar omvormer (wel ff zekering ertussen) kan zijn dat dit het probleem ook oplost

Link naar reactie
Delen op andere sites

testresultaten:

- wat de motor doet heeft geen invloed

- wat de interieurventilator doet heeft ook geen invloed

- afstand netbook+midikabeltje tot omvormer maakt ook niet uit

- MAAR met oordopjes in het netbookje hoor ik de storing niet (volumes voluit, mediaplayer uitgezet want anders te veel herrie)

gevoeligheid aux nog niet geprobeerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok dat dit door de omvormer komt. De 'golf' die eruit komt zal niet helemaal zuiver zijn en om de een of andere reden stoort dat door het hele apparaat heen. Zelfs je disks kunnen daar last van krijgen. Het zelfde met bluetooth apparaten die opeens storen op alle audio.

Precies de reden waarom je landen met instabiele stroomvoorzieningen verplicht een UPS moet hebben om de golf te neutraliseren. Brazilie is daar een goed voorbeeld van, zonder zo'n UPS achtig kastje start een PC niet eens op!

Zo'n ding http://archive.techtree.com/techtree/jsp/article.jsp?article_id=80198&cat_id=582 (surge protector) zie ik bijv. vrienden van mij gebruiken die vaak naar Brazilie gaan. Je ziet ergens tussendoor staan dat het 'noise' uit de lijn haalt.

Weet overigens niet of een duurdere omvormer hier bijv. geen last van heeft.

Wel weet ik dat de Greenline auto's een speciale module aan boord hebben om tijdens start-stop gebeuren het voltage e.d. op peil te houden. Weet niet of dit in die mate in alle andere wagens voorkomt. Iets wat natuurlijk los staan van je eigen omvormer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel weet ik dat de Greenline auto's een speciale module aan boord hebben om tijdens start-stop gebeuren het voltage e.d. op peil te houden. Weet niet of dit in die mate in alle andere wagens voorkomt.

Bij mijn auto waarschijnlijk hetzelfde als bij die van jou >> greentech heeft ook start-stop.

Ik denk ook dat het de omvormer is. Alleen is het dan raar dat je met dopjes van die ruis niks hoort. Dat begrijp ik dan weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok dat het probleem niet zozeer in de omvormer zit, dan zou het via de oordopjes namelijk ook moeten storen. De voeding van de netbook zet de wisselspanning ook weer om in gelijkspanning en daarmee denk ik dat een rimpel op de spanning ook niet echt een issue zal zijn.

Je hebt waarschijnlijk te maken met een aardlus. Om dit uit te sluiten kun je nog even een verlengsnoer uitrollen, netbook daarop aansluiten en dan met het kabeltje op de aux aanslutiing. Dikke kans dat je er dan verschil merkt.

Aardlussen opsporen en elimineren is overigens wel een lastige klus.. Als er een autolader is voor de netbook zou je die eens kunnen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een autolader je probleem oplost is maar zeer de vraag. Om van 12v naar 19v DC te gaan heb je (zover mijn electronica kennis gaat) een schakeling nodig met een oscillator. Deze technieken worden ook in bijvoorbeeld versterkers gebruikt om van de 12V naar een hogere spanning te gaan. Dergelijke schakelingen hebben doorgaans geen vervelende bijwerking met verstoring in het signaal. Maar de vraag blijft hoe er met de massa omgegaan wordt.

Heeft de netbook voeding eigenlijk een geaarde stekker en heeft het stopcontact van de omvormer een aarde aansluiting? Als dat zo is kun je het wellicht nog oplossen daar ervoor te zorgen dat de aarde aansluiting in het 230V stuk niet meer verbonden is..

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een autolader je probleem oplost is maar zeer de vraag. Om van 12v naar 19v DC te gaan heb je (zover mijn electronica kennis gaat) een schakeling nodig met een oscillator. Deze technieken worden ook in bijvoorbeeld versterkers gebruikt om van de 12V naar een hogere spanning te gaan. Dergelijke schakelingen hebben doorgaans geen vervelende bijwerking met verstoring in het signaal. Maar de vraag blijft hoe er met de massa omgegaan wordt.

o.k., dat is nuttig om te weten, dan schaf ik geen ding voor niks aan.

Heeft de netbook voeding eigenlijk een geaarde stekker en heeft het stopcontact van de omvormer een aarde aansluiting? Als dat zo is kun je het wellicht nog oplossen daar ervoor te zorgen dat de aarde aansluiting in het 230V stuk niet meer verbonden is..

Ja, dat is zo, dus dit ga ik in ieder geval proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin toch wel benieuwd te worden naar de conclusie in dit verhaal. Zou er bijna mijn laptop voor in de auto zetten om te zien wat er bij mij gebeurd. Alleen heb ik geen Swing meer en gaat de AUX nu via mijn Sony met 2 invoerkanalen (originele werkt dus niet meer). Alles wat ik daar tot dusver (al dan niet gelijktijdig aan de spanning via 12v/omvormer) op aan heb gesloten geeft geen problemen (Wii, Bullit TV, iPhone, iPad).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anders zaterdag zorgen dat je alles bij je hebt.

Ik heb ook in de wagen een kleine omvormer en Ronald ook en misschien nog meerdere

Kun je ff uitproberen of het met die andere omvormers ook het geval is of dat dan het prob er niet is

Kun je in iedergeval misschien één en ander uitsluiten

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1104434/0

Schoot mij opeens wat te binnen dat ik nog wat links had mbt eigenbouw PC's voor in de auto met alle in en outs en problemen

Kijk eens op de eerste blz van bovenstaand link

Zie je ook wat staan met audio vraag / antwoord

En wat handige links waar je misschien wat mee kunt !?

Affijn misschien ken je dit topic op tweakersforum al, en anders kun je hier misschien de info weghalen die je nodig hebt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe