Ga naar inhoud

storing door omvormer of misschien andere oorzaak?


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoe is het geluid, aangesloten op je radio, als de netbook alleen op zijn eigen accu draait en hoe is het als de netbook is aangesloten op de stroom vanuit huis?

Vaak onstaat overigens het door jou aangegeven stoorverschijnsel als de ingangsgevoeligheid van het "ontvangende" apparaat te veel afwijkt van het uitgangssignaal van het "zendende" apparaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Hoe is het geluid, aangesloten op je radio, als de netbook alleen op zijn eigen accu draait

2. en hoe is het als de netbook is aangesloten op de stroom vanuit huis?

1. geheel storingsvrij

2. niet uitgeprobeerd

Maar ik ga een 12vnaar18v-kabeltje kopen bij een onderdelenshop hier, met de vraag of ik hem uit mag proberen. Ik denk dat het met zo'n kabeltje wel goed gaat, en als je mag uitproberen koop je ook geen ding voor niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Dan is in ieder geval de uitgang van de netbook geschikt voor de ingang van de radio. Blijft over omvormer en aardlus. Met die 12v -> 18V kabel zou je de laatste mogelijkheden kunnen uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En niet te vergeten, met mijn omvormer was het bijna verwaarloosbaar als ik je goed begreep. Dus de omvormer zelf doet er ook toe. Grappige is dat op mijn omvormer specifiek staat dat hij de sinus aanpast/gladstrijkt of hoe je dat noemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga een 12vnaar18v-kabeltje kopen bij een onderdelenshop hier, met de vraag of ik hem uit mag proberen. Ik denk dat het met zo'n kabeltje wel goed gaat, en als je mag uitproberen koop je ook geen ding voor niks.

12-18Kabeltje op proef gekocht. Bleek er geen verloopstekkertje voor mijn netbook bij te zitten :(. Maar goed, ik dacht "nou heb ik zo'n ding, nou zal ik hem testen ook." Dus mijn laptop (waarvoor wel een verloopje pastte) gepakt, eerst op de 220omvormder+adaptercombi >> gaf een flinke ruis. Daarna op het nieuwe 12-18kabeltje: 0,000 ruis, ook als alle volumes open stonden (de speakers doen het nog, was zonder muziek).

Even nagedacht en toen bij de onderdelenshop gevraagd om een stekkertje die op m'n netbook past + het vrouwtje van die op mijn laptop past. Die hadden ze, dus die moeten nou nog aan elkaar gesoldeerd. Dat ga ik doen met de equipment van mijn schoonpapa, dus het uiteindelijke resultaat laat nog even op zich wachten.

Door het verloopsnoertje past het netbook ook op de 220adapters van de laptops, dus dat scheelt weer zo'n rondslingerding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let ook op de afgegeven stroomsterkte in Ampere. Dat is veel kritieker: teveel Ampere op je netbookaccu = KNAL. Een Volt meer of minder is daarentegen meestal niet direct een probleem.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let ook op de afgegeven stroomsterkte in Ampere. Dat is veel kritieker: teveel Ampere op je netbookaccu = KNAL. Een Volt meer of minder is daarentegen meestal niet direct een probleem.

Ja? De wasmachine gaat toch op hetzelfde lichtnet als je scheerapparaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben we het over wisselspanning en apparaten die stroom afnemen en omzetten in beweging + warmte, i.p.v. een accu die wordt volgestopt met electriciteit, afkomstig van een gelijkspanning. Door de constructie van de batterij is er een maximale stroomsterkte waarmee je een accu kunt opladen. En dat kan per accu verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gehele netbookje incl. de accu daarvan. Niet zo zeer voor je wagen, daar zitten 1 of meerdere zekeringen tussen. Zou niet de eerste doorgebrande zijn die ik voorbij zie komen. Maar die waarden staan altijd op de adapter, dus controleer deze. Alleen bij gelijke waarden of minimale verschillen zou ik hem gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de waarschuwingen, maar ik ga eigenwijs zijn. Ik kan geen enkele verklaring vinden waarom een adapter te veel amperes zou kunnen leveren. Als het netbookje is doorgebrand zal ik het melden zonder verdere uithuilbehoeften. Het verschil is overigens fors, 2,1 t.o.v. 7,5 ampere, dus wat de gevolgen ook zullen zijn, dit topic wordt verrijkt met een empirische onderbouwing van deze of gene stellingname.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal maar niet over je beroep beginnen, maar dat heb je nu zelf dus al verklapt :vrezen:

Maar ik kan het ook niet echt onderbouwen met bewijs of zo. Volgens de 'natuurwetten' (?) moet een te hoog ampère geen probleem zijn. Maar de praktijk zegt andere dingen, maar je zal natuurlijk net zien dat het hier nooit een probleem gaat geven (als Ed terug is horen we er vast wel wat over). Hoe dan ook is het in jouw voordeel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

[...] Het verschil is overigens fors, 2,1 t.o.v. 7,5 ampere, dus wat de gevolgen ook zullen zijn, dit topic wordt verrijkt met een empirische onderbouwing van deze of gene stellingname.

De stroomsterkte is dus 3x zo hoog dan wat de originle adapter levert... Die 2,1A is niet voor niets gekozen door de fabrikant van je netbook. Zou je iets meer stroomsterkte nemen, zeg pakweg tot 3A, dan zal het wel meevallen. Maar dit is zoveel meer, dat de kans groot is dat het een duur experiment wordt. Vergeet niet dat de spanning (voltage) minder doorslaggevend is dan de stroomsterkte (Amperes).

Maar goed, ik lees hier graag de uitkomst van je onderzoek ;)

@ PC-freak: als de geleverde spanning en stroom direct worden omgezet in arbeid + warmte (onvermijdelijk bij rendement < 100%), is dat een ander verhaal dan wanneer je een accupakket gaat opladen dat een bepaalde capaciteit (Ampere-uur) heeft. Plus dat het laacircuit bestand dient te zijn tegen de veel hogere stroomsterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dit is zoveel meer, dat de kans groot is dat het een duur experiment wordt.

Je standpunt is duidelijk.

Vergeet niet dat de spanning (voltage) minder doorslaggevend is dan de stroomsterkte (Amperes).

Hier wordt het toch echt wat onnavolgbaar. Wat betreft de stroomsterkte zou een kleine 50% er bij op nog moeten kunnen, en bij de spanning is het minder doorslaggevend, dus zolang de stroomsterkte maar precies goed is, mag de spanning 50% of nog meer er boven zitten. Dan zou ik i.p.v. 19 volt tot zo'n 28 volt mogen gaan...... Dat vind ik dan weer wel een enge gedachte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die spanning mag niet 50% meer zijn, dan gaat het zeker ook fout. Maar als het 18V dient te zijn en je geeft 17V of 19V dan is dat weliswaar niet correct, maar niet direct enorm schadelijk. Zeker niet als de aangebodenspanning iets lager is dan de bedoeling is. Echter: zeker bij gelijkspanning is de juiste stroomsterkte cruciaal. Dus als het 2,1A dient te zijn, dan gaat het waarschijnlijk met max 3A nog goed, maar af te raden en is 7A simpelweg veel te veel van het goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

stroom is iets wat een apparaat opneemt niet wat een voeding uitstuurd. al heb je een omvormer die 10 ampere kan leveren, het apparaat zal niet meer opnemen. Dat geldt zowel voor wissel als gelijkspanning. Het zou wat zijn zeg als je accu in de auto altijd 60 A (of meer ) zou uitsturen. Dat zou ook een leuk effect geven bij al die zekeringen van 5, 10, 15 of 20 A..

Maar bovenal, de storing is weg en daar ging het allemaal om

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe