Ga naar inhoud

hoger toerental na starten


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat hogere toerental bij starten zie ik moementeel als een software bug.

Elektronica is mooi en die boordcomputers ook, maar die wagens van heden ten dagen zitten vol met sensoren voor druk / temp etc

En hoe makelijk is het om die sensor gegevens te gebruiken voor stationair draaien of starten met koude motor om een begin toerental in te stellen aan de hand van die sensor gegevens

Maar ja als dat proggie verkeerd wordt geschreven of verkeerde sensoren worden genomen dan kun je dit soort verschijnselen krijgen.

Ook ik had vanmiddag weer dat k starte dat hij van een 1200 a 1400 toeren terug liep naar een 800 en het was toch echt niet koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij heeft hij het na de vorige berichten weken niet gedaan, en van de week 2 dagen achter elkaar, één keer na een korte rit, de andere keer na een langere rit.

Het duurt een seconde of 10.

Ik geloof niet dat het verbruik daadwerkelijk anders wordt, eerder dat de weergave even niet klopt.

Chokewerking geloof ik helemaal niet in, toen het hier min 23 was gebeurde het niet eens, het is pas begonnen toen het warm werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even googelen op dit onderwerp leert dat het veel vaker voorkomt, op het forum van autoweek bij een Golf 1.4Tsi, op het Seat forum bij een paar Seat modellen met dezelfde motor en op een Duits forum bij een 1.2Tsi, er wordt door de deelnemers ook weer verwezen naar andere fora in andere landen.

Vreemd dat niemand vermeldt dat zijn dealer het weet te verklaren.

Ook op dit forum is nog een topic over dit onderwerp.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met m'n dealer afgesproken om het verhoogde toerental bij starten eens bij te houden. Dat valt niet mee, want er is geen peil op te trekken. Het maakt niet uit of je korte ritjes hebt gemaakt of helemaal naar Z.Frankrijk bent gereden of je auto buiten staat of in de garage. Zo'n beetje om de dag gebeurt het. Het verbruik wordt er niet meer of minder door. Ik rij een paar keer per week naar m'n werk zo'n 14 km en kom dan uit op 7ltr/100km. Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden, waar blijkbaar de garage ook niet veel van snapt, dan hooguit dat het een soort chokewerking is. Wat ik als onzin bestempel bij 25 gr.C.

Ben jij er inmiddels (wat de dealer betreft) al iets verder mee?

Ik probeer er nu aan te denken niet in 1 keer de contactsleutel om te draaien naar starten, maar eerst een paar seconden te wachten tot alle geluidjes en (de meeste) lampjes uit zijn. Dat heb ik nu een keer of 4 geprobeerd waarna er geen verhoogd toerental was, maar het is wel eens meer dagen weg geweest, dus het moet wel wat langer goed gaan wil ik zeggen dat het helpt.

Vanmorgen vergat ik het en toen had hij wel weer het verhoogde toerental, heb meteen het contact weer uitgezet en hem opnieuw gestart waarna hij direct normaal liep.

Voorlopig kan het dus ook, als het optreed, een optie zijn om dat eens te proberen: uitzetten en weer starten, scheelt in ieder geval het bokkige wegrijden.

Zoals eerder gezegd is het strondvervelend met uitparkeren en wegrijden over de drempel die hier 10 meter verder ligt.

Het lijkt me niet zo veel zin te hebben om zelf ook naar de dealer te gaan, want als ik de fora zo lees snappen die er ook niets van, ze zullen wel aanbieden om hem "een paar dagen neer te zetten" zodat ze het zelf kunnen constateren, waarna ze niet weten wat ze er mee moeten.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

.... ze zullen wel aanbieden om hem "een paar dagen neer te zetten" zodat ze het zelf kunnen constateren, waarna ze niet weten wat ze er mee moeten.

Haha, ja, mij is ook weer gevraagd hem een paar dagen neer te zetten, dit om de rauwe start, de ratel die soms optreedt, ook te kunnen horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die ratel kunnen ze in ieder geval iets, als hij het tenminste doet wanneer de auto daar staat.

Ik geloof dat jouw auto, qua leeftijd en kilometers wel eens een potentiële klant voor een nieuwe ketting zou kunnen zijn?

Achterlijk dat VW zijn verantwoordelijkheid niet neemt en alle auto's met foute ketting terugroept, nu moet je hem daar neer zetten omdat ze het eerst moeten "horen".

Veel automobilisten zijn doof voor dit soort zaken, als ze het niet horen en doorrijden knalt dat ding er straks ergens in Zuid Frankrijk uit en zijn ze nog veel verder van huis. Letterlijk en figuurlijk :-).

Zoals ze nu doen, wachten tot de volgende beurt en hem dan stilzwijgend vervangen lijkt me geen slimme optie met vaak wel 30.000 kilometer tussen twee beurten, en iemand die hem naar een niet-Skoda garage brengt valt dan buiten de boot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt wel gelijk, want ik hoorde het ook pas nadat ik voor alle zekerheid maar eens met de motorkap open had gestart. Voor die tijd had ik het nog nooit gehoord.

Precies, en als je niet toevallig een trouwe forumdeelnemer was en dus niets van deze problemen wist had je misschien wel doorgereden tot het fout ging.

Zo rijden er velen rond met een tijdbom onder de motorkap.

Het merk VW gaat nog een enorme klap krijgen hierdoor.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

+1 :D

Aan wie wou je die geven ?

Moet je even klikken bij de desbetreffende post op het groene pijltje voor een plus of de rode pijl naar benden voor een Min

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan wie wou je die geven ?

Moet je even klikken bij de desbetreffende post op het groene pijltje voor een plus of de rode pijl naar benden voor een Min

Hiermee geef ik aan dat ik dezelfde ervaring heb als de topicstarter. Daar reageer ik op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

Ik heb dit fenomeen een tijdje geleden opgenomen met m'n gsm.

De dealer zei dat dit volkomen normaal was <_<

Soms heeft de auto dit wel, soms ook niet.

Beste Dentheman, welkom op ons forum en bedankt voor je bijdrage. We stellen het zeer op prijs als je je even voorstelt in "Wie ben ik"

Namens de mods

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorheen had ik om de dag bij het starten ongeveer 30 sec. een verhoogd toerental van 1200 omw/min. Deed ik direct de motor uit en maakte ik een herstart, dan ging het toerental direct naar 850 omw/min. Sinds de temperatuur is gaan dalen en dat is nu zo'n week of twee, start de motor direct zonder verhoogd toerental. Precies wat Ron2 enkele maanden geleden ook al constateerde. Het lijkt dus verband te houden met de buitentemperatuur, maar hoe en waarom? Komt dit door een (temperatuur)sensor die wat ruimere tolerantiewaarden heeft en zodoende het motormanagement een "foute" aansturing geeft? Je zou eerder denken dat een temperatuurs sensor een omgekeerde aansturing geeft: hoog toerental bij hogere temperaturen i.p.v. bij lage temperaturen en andersom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, geen sensor fout, het is ingeprogrammeerd om boven een bepaalde temperatuur te gebeuren. Volgens mij was het 16 graden, als je het zeker wilt weten moet je even terugzoeken.

Het is ook geen werking zoals vroeger de automatische choke die bij kouder weer meer geactiveerd werd, daar heeft het helemaal niets mee te maken, waarschijnlijk zul je het vanaf nu tot het voorjaar niet meer meemaken (hooguit op een incidentele warme dag van boven de 16 graden )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit fenomeen een tijdje geleden opgenomen met m'n gsm.

De dealer zei dat dit volkomen normaal was <_<

Soms heeft de auto dit wel, soms ook niet.

Dat lijkt verdacht veel op mijn turbo-rateltje (zie draadje over distributieketting 1.2 tsi motoren post #189)

Na vervanging turbo (onder garantie) is de ratel verdwenen.

Cheers!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@IBV dit klinkt hoopvol :| . Ik moet binnenkort voor een 30.000km beurt dit is wel één van de punten die ik wil aandragen.

heb nu het volgende

  1. het geratel bij koude motor (niet altijd)
  2. onregelmatige vermogens afgifte (in 3e versnelling van 1500 tot 4000 toeren voel je de motor afwisselend inhouden en meer vermogen leveren, niet altijd)
    • gebeurd zowel met ingeschakelde als uitgeschakelde airco

[*]met koud weer kraakt de voorvering wanneer er over drempels gereden wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe