Ga naar inhoud

hoger toerental na starten


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

De wasstraat zal je gemiddelde over een hele tank gezien niet echt beinvloeden, een enkel stadsritje ook niet.

Maar aangezien ik de auto niet zakelijk of voor woon-werk verkeer gebruik zijn veel ritjes toch in de buurt, boodschappen, met de honden naar het bos, etc. etc.

En dat tikt natuurlijk aan, moet zeggen dat de vorige auto (Nissan Almera 1.8) met dit soort gebruik rond de 1 op 10 reed, die auto was even groot en zwaar als de Yeti, alleen iets gestroomlijnder, dus 1 op 12 als totaal gemiddelde is niet verkeerd.

Wel apart dat CaseyBasey ook een verschil in verbruik signaleert na het aanslaan met verhoogd toerental, maar dan juist de andere kant op.

Lijkt wel of er iets ge-reset wordt met zo'n start waarna de verbruiksmeter zich even moet calibreren of zo.

Ik ben dus niet de enige die iets opviel.

Maakt ook niet zo uit wat er gebeurt, uiteindelijke werkelijke verbruik is toch simpelweg delen van liters en kilometers.

Alleen een piekeraar als ik denkt dan meteen dat als de auto na zo'n start zuiniger kan rijden, hij het dan altijd zou moeten kunnen, m.a.w. dat hij gewoonlijk te duur loopt. En ga dat je garage maar eens uitleggen :blink:

Na de reactie van CaseyBasey denk ik toch meer aan een tijdelijke afwijking in de software die de meter aanstuurt.

Niet meer bij stilstaan dus en gewoon verder genieten van deze fijne auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterenmiddag bleef bij de start mijn motor ook in hoger toerental draaien. Het was niet koud. De zon had al enkele uren op m'n wagen staan schijnen. Inderdaad zo'n 1200 omw/min. Duurde ongeveer 30 sec. Ik moest alleen de wagen verplaatsen en na een uurtje weer teruggezet en toen ging de motor gelijk in normaal stationair toerental draaien. In eens herinnerde ik mij deze topic. Het lijkt dus normaal. Pfff, gelukkig

Ik ken dit fenomeen ook bij mijn vorige auto, maar toen bleek dat mijn uitlaat vóór de katalisator lek was en er tijdens mijn vakantie onderuit lazerde.

Enfin, het betekent bij de TSI's dus niets begrijp ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron, ik rij de laatste 2 weken Huizen / Hilversum en kom toch uit op 1 : 13,5 en som 14. Of dat komt omdat ik een Greentech heb, kan ik niet beoordelen. Ik ben zeer tevreden met het verbruik en zeker voor zo'n auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerardus, op die 1 op 14 kom ik wel uit als ik wat verder weg ga.

Het verbruik is de laatste paar tankbeurten ook wat gekleurd door een dag Skoda rijvaardigheidstraining waar je natuurlijk super onzuinig "rijdt", een rit met de caravan en de Nacht van Weesp, een 300 km nachtelijke puzzelrit met veel stoppen en optrekken, zoeken, keren en weer zoeken.

Overigens had ik daarnet weer een verhoogd toerental na het starten (bij 23 graden) en meteen "liep" hij hier op de 80 km weg 1 op 21 :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de handleiding van de Fabia haal ik:

Automatisch uitschakelen van verbruikers

Door het boordnetmanagement worden bij sterke belasting van de accu automatisch

verschillende maatregelen getroffen om het ontladen van de accu te voorkomen.

Het stationair toerental wordt verhoogd, opdat de dynamo meer stroom levert.

● Zo nodig wordt het vermogen van enkele stroomverbruikers begrensd of desnoods

worden ze helemaal uitgeschakeld.

Let op

Ook ondanks eventuele ingrepen van het boordnetmanagement kan de accu ontladen

raken. Bijvoorbeeld wanneer het contact langere tijd is ingeschakeld bij afgezette

motor of wanneer stads- of parkeerlicht bij lang parkeren is ingeschakeld

Blz. 169

Het kan dus zo zijn dat de BC meet dat de accu meer stroom nodig heeft en hij om die reden alvast hoger in de toeren begint te lopen totdat hij weer meer dat de accuspanning 100% in orde is. Dit kan zeker het geval zijn als je (zoals Skoody zelf aangeeft) je accu ook voor andere zaken gebruikt (laden van laptops bijv.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan zeker het geval zijn als je (zoals Skoody zelf aangeeft) je accu ook voor andere zaken gebruikt (laden van laptops bijv.).

Ben ik met m'n Faab nog niet aan toegekomen, was met m'n vorige auto afgelopen zomer.

Verder kan ik me nu niet meer 100% zeker herinneren of op dat moment de accu minder geladen was of meer verbruikers aan stonden. Ik dacht van niet. Maar een volgende keer als hij meer toeren draait dan weet ik dat ik daar op moet letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het met je eens Gerardus. Lijkt me niet te verklaren met bovenstaande tekst uit het instructieboekje. Het is gewoon maf..

@Menno. Ik heb geen auto stand maar wel DRL. En ook ik zet mijn verlichting aan als ik wil dat de achterverlichting aan moet zoals vandaag toen het opeens wat meer begon te regenen (minder zicht).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad handig, maar ook een energievreter. Stond vanochtend aan toen ik de parkeergarage op m'n werk inreed. Zet je de motor af dan gaat of blijft alles branden. Dat is leuk als ik in Frankrijk op het platteland ben (pikdonker), maar ik vind het hier in ons oververlichte NL onnodig. Ook in de parkeergarage waar het licht brand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds mijn vorige melding van het verhoogde toerental bij starten, is dit bijna om de dag het geval. Anders dan voorheen is, dat ik de afgelopen twee weken korte stukjes rij binnen m'n woonplaats

Bij mij idem dito.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit probleem vandaag bij de dealer neergelegd......

Goh, wat vreemd, daar is ons niets van bekend en hoger dan 1000 Rpm is wel erg hoog, dat hoort niet.

En vervolgens is er dus niet specifiek naar gezocht, ook niet naar de rammel rechts voor trouwens.

Afijn wel een software update gekregen ivm de turbo aanpassing, dus nog te kort dag om uit te vinden of dit fenomeen nog aanwezig is.

En later zelf ontdekt waar de rammel vandaan komt en de info van de buren gekregen dat dit bij de dealers bekend is en hoe dat dan op te lossen...... dadelijk bij de 45K beurt zal ik ze wel weer op hun vestje spugen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is ook maar een paar seconden dat hij boven de 1000 zit, zakt eigenlijk direct weer naar 800. Volgens mij niets bijzonders of een probleem. Als je dit bedoelt, tenminste.

Het is meer dan een paar seconden, ik denk ergens tussen de 30 en een minuut, een probleem is het niet, alleen de eerste keer wordt je toch wel even verrast dat hij bij gas loslaten gewoon doorhobbelt, het is wel even oppassen met uitparkeren. Hij draait dan ruim 1200 toeren.

Hij heeft het de eerste drie maanden niet gedaan, ook niet bij de zware vorst, in april misschien 1 keer en in mei ineens veel vaker.

Ik zal eens in de gaten houden of het inderdaad na een kort ritjes is, misschien zijn die ritjes te kort geweest om een schone verbranding te krijgen en wordt er ergens een vervuiling gemeten die op die manier opgeschoond wordt??

Ik geloof niet zo in een lagere accuspanning zoals gesuggereerd werd, want bij minus 23 gebeurt het niet en dan is de accucapaciteit echt wel iets minder.

De hogere buitentemperaturen hebben er wel iets mee te maken lijkt het wel, want met het stijgen van de temperaturen begon het pas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En bij mij varieert dit.

Meestal een paar seconden, maar soms kan ik zonder gas te geven goed van mijn plek komen zeg maar. En dat is dan iets meer dan een paar seconden, maar zeker geen 30.

Zolang als bij jou Ron-2, is echt niet normaal lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal volgende keer iets bewuster op de tijd letten, ik kan inderdaad zonder gas te geven wegrijden en laat altijd voor de drempel die een 30 meter verder ligt gas los, bij het verhoogde toerental moet ik echt op de rem.

Zoals gezegd, ik zal even beter opletten hoe lang het is, en als het inderdaad zo lang is de dealer eens contacten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb met m'n dealer afgesproken om het verhoogde toerental bij starten eens bij te houden. Dat valt niet mee, want er is geen peil op te trekken. Het maakt niet uit of je korte ritjes hebt gemaakt of helemaal naar Z.Frankrijk bent gereden of je auto buiten staat of in de garage. Zo'n beetje om de dag gebeurt het. Het verbruik wordt er niet meer of minder door. Ik rij een paar keer per week naar m'n werk zo'n 14 km en kom dan uit op 7ltr/100km. Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden, waar blijkbaar de garage ook niet veel van snapt, dan hooguit dat het een soort chokewerking is. Wat ik als onzin bestempel bij 25 gr.C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe