Ga naar inhoud

intressante prijzen winterbandensets!


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi Skoda-vrienden,

Heb recent bij deze persoon een set winterbanden gekocht voor mijn New Octavia combi

Ik betaalde 450€ voor een set winter dunlop's op stalen velg 205/55/16 afkomstig van demo-VAG wagens (profiel van 8mm) = nieuw!

De man die ze verkoopt is eerlijk en brengt ze eventueel tot aan je deur

Hij is Nederlander maar levert ook in Belgie

Nu is het (na de winter) misschien intressant want zie de prijzen nu enkele weken later!

Dit is de link naar de website 2é hands.be

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/autoaccessoires/banden/winterset-vw-touran-jetta-skoda-117468825.html?qq=bridgestone&pcpl=&list_cat=banden&pc_id=&afd=auto-onderdelen-accessoires%2Fautoaccessoires%2Fbanden

Ik moet (spijtig genoeg) volgende week ze op mijn Octavia zetten want de winterbanden verplichting in Oostenrijk is tot 15 april!

Mvg,

Frank

New Octavia Combi 1,6 TdCri 12/2010 cappucino beige

Geplaatst:

Dat is een mooie prijs en de Dunlop Winterport 3D komen goed uit de test van de ANWB/ADAC.

Het is wel verstandig om met 2e hands banden op de dotcode (leeftijd van de band) te letten.

De dotcode staat op de zijkant van de band en geeft aan wanneer de band is geproduceerd (week+jaar)

Als voorbeeld dotcode 4411, dit betekent week 44 en jaar 2011.

  • 5 maanden later...
Geplaatst:

[...] Het is wel verstandig om met 2e hands banden op de dotcode (leeftijd van de band) te letten.

De dotcode staat op de zijkant van de band en geeft aan wanneer de band is geproduceerd (week+jaar)

Als voorbeeld dotcode 4411, dit betekent week 44 en jaar 2011.

En wat voor leeftijd is acceptabel?

Geplaatst:

En wat voor leeftijd is acceptabel?

De leeftijd voor winterbanden is bv. in Duitsland max. 5 jaar Wat ook belangrijks is, de diepte van het profiel. Onder de 4 mm werken winterbanden (bijna) niet meer waarvoor je ze monteert

In Oostenrijk worden winterbanden met minder dan 4 mm gezien als zomerbanden. Zie voor verdere info de pdf-file.

rhw_winterbanden_en_sneeuwkettingen_sept-2012-1.pdf

Geplaatst: (aangepast)

De Oostenrijkse ANWB hanteert de 4x4x4 regel: alle 4 banden tegelijk verwisselen, minimaal 4 mm profiel en maximaal 4 jaar oud. Dat is een advies, dat van die 4 mm is echter een wettelijke grens. Met name van belang als je een ongeluk krijgt in winterse omstandigheden, want dan heb je weinig te eisen / ben je de klos..

aangepast door Witte Yeti
typo
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Gisteren besteld bij autobandenmarkt.nl 4x stalen velg met continental wintercontact ts 850 voor nog geen € 500,- incl. bezorging.

Niet te duur lijkt me, je kan voor dat geld ook een lichtmetaal velg kiezen. Mijn voorkeur voor staal is omdat dat beter bestand is tegen pekel en je lichtmetaal sneller beschadigt.

Geplaatst:

En dan heb je het over 14 inch 185 brede winterbanden met velgen Octa ?

Geplaatst:

Enige ''min-puntje'': banden hebben snelheidscodering T (tot 190 km/h) mijn auto heeft een topsnelheid volgens boekje van 195 km/h.

Zo hard rij ik meestal niet :P . Ik meen dat er in sommige landen je verplicht bent om de juiste snelheidscodering te hebben.

Geplaatst:

Tsja 190 of 195 met winterbanden lijkt me niet echt rijden met wijsheid.

En swinters heb ik in Maxidot altijd de mogelijkheid tot overschrijden max ingestelde snelheid aan staan

en die staat dan op 120Km per uur, persoonlijk vind ik dit een snelheid die niet harder hoeft met kans op gladde wegen

Geplaatst: (aangepast)

Je mag in de EU één snelheidsindicatie onder de officiële gekeurde limiet hebben.

De snelheidsindicatie van je band is de snelheid waarmee je gedurende maximaal één kwartier op die snelheid kan rijden. Blijf je langdurig op de maximale snelheid van je banden rijden, dan kan je band oververhitten e.d. en daardoor klappen.

Veilige kruissnelheid (wat betreft de banden!) is 15 km/u onder de snelheidsindicatie van de band, mits goed op spanning (!).

Lijkt me alleen relevant voor Duitsland. Ga je op een droge winterdag op de Autobahn flink doorrijden en is het compleet uitgestorven zoals menige vroege zondagochtend, dan kun je makkelijk richting de 190 km/u (veilig is het nooit, wel lekker snel). Dan zit je voordat je het doorhebt, een uurtje op bijna maximale snelheid door te tuffen.

Inmiddels teveel ernstige ongelukken gezien op de Autobahn, en zo vaak kom ik er ook niet, dat is toch wel een indicatie van de nadelen van het snelle rijden op de Autobahn. Alle vier banden van goede kwaliteit en alle banden op goede spanning lijkt me op de Autobahn belangrijker dan ooit (en rustiger rijden ook ;) ).

aangepast door Constant
  • Like 1
Geplaatst:
...dan kun je makkelijk richting de 190 km/u (veilig is het nooit, wel lekker snel).

Constant, wat is jouw definitie van "veilig"? Ik ben het namelijk totaal niet eens met jouw stelling.

Snelheid is niet per definitie een onveiligheid op zich, hooguit verergert snelheid de gevolgen van ándere onveiligheden.

  • Like 1
Geplaatst:

Nou kom ik niet zo vaak in duitsland maar als ik daar ben rij ik meestal zo'n 130-140 km/h. (als het verkeer het toelaat natuurlijk)

Ik ben niet zo'n racer, liever relaxed op de cruise control, dan maar een half uurtje langer onderweg.

Geplaatst:

En vandaag mijn winterbanden ontvangen, heb ze maar even in de schuur gestald: Het is 21 graden! :D

Netjes bezorgd en verpakt, de productie code gecontroleerd of het geen oude banden zijn, niet het geval, 22-12.

Laat de winter maar komen :P alhoewel, deze temperatuur is ook wel fijn. :)

Geplaatst:

Ola,

Heb vorige week LM velgen van een A6 overgenomen (€ 300,--) met nog 2 goede winterbandjes, ff 2 nieuwe op de andere gelegd en ik ben helemaal "fertig" voor de winter.... Als die nog komt :lol:

Geplaatst:

ik ben helemaal "fertig" voor de winter.... Als die nog komt :lol:

Ja hallo, de zomer is net voorbij en dan komt de herfst waar we nu toch echt wel inzitten als ik zo naar buiten kijk en de balderpracht in kleuren bewonder.

En hierna komt de wintertijd van sneeuw en ijs en koek en sopie.

Dus ff geduld nog , en in die tussentijd kun je mooi je oma een dikke trui laten breien voor in de auto als het te koud is ! B)

Geplaatst: (aangepast)

Het kan zijn dat men ook andere velgen neemt voor de winterbanden, nu de volgende site is mogelijk niet de goedkoopste ( weet het niet) maar je kan wel de wagen selecteren en men kan zien hoe hij er uit ziet met de gekozen velgen dat is wel interessant.

http://www.bandenexpert.be/velgen/

aangepast door Snelle
Geplaatst:

Om mijn originele 16" skoda LM velgen liggen nu de enige en echte onovertroffen nankanang winterbanden.....

Als het nu echt koud gaat worden gaan ze eronder :ijsje:

en gaan mijn zwarte velgen met de zomerbandjes de garage in.

  • 2 weken later...
Geplaatst: (aangepast)

Constant, wat is jouw definitie van "veilig"? Ik ben het namelijk totaal niet eens met jouw stelling.

Snelheid is niet per definitie een onveiligheid op zich, hooguit verergert snelheid de gevolgen van ándere onveiligheden.

Ja en nee. Ook op de Autobahn is de norm dat snelrijden als toegestaan maar gevaarlijk wordt gezien. Bij aanrijdingen boven de 170 km/u, krijgt de hardrijder automatisch de schuld, ongeacht wat de andere partij heeft gedaan. Bij dit soort snelheden heeft een andere weggebruiker meer moeite om je tijdig te zien.

Overigens laat ik me (ondanks goede voornemens) er vrijwel altijd toe verleiden om flink door te rijden op de autobahn, maar ik ga m'n onveilige gedrag niet verhullen.

Verder heb ik behoorlijk wat ernstige ongelukken gezien op de Autobahn. Ondanks dat ik in NL vele malen meer kilometers heb afgelegd, zijn relatief veel enge dingen die ik heb gezien en/of meegemaakt op de Autobahn geweest.

Om terug te komen op het onderwerp, het meest enge wat ik heb meegemaakt op de Autobahn is dat het bij minus 6C flink ging regenen cq. ijzelen. Menig auto strandde langs de Autobahn. Voor wie veel in Duitsland komt, ik zou aanraden om kwaliteitswinterbanden te nemen, waarschuwingen voor ijzelvorming worden soms kort van te voren gegeven, er zit dus een verrassingseffect in en dan wil je echt niet op zomerrubber rijden.

aangepast door Constant
Geplaatst: (aangepast)

Snelheid is niet per definitie een onveiligheid op zich, hooguit verergert snelheid de gevolgen van ándere onveiligheden.

Het woordje "hooguit" zit een mate van overdrijving in. Onveiligheid ontstaat vaak door een combinatie van factoren, en 1 van die factoren is (vaak en tot die onveiligheden beperk ik me even) snelheid. Je kunt dan niet zeggen dat de andere factoren de onveiligheid vormen. Want door de snelheid zo aan te passen dat de combinatie opgeheven wordt bestaat de onveiligheid niet meer.

Wel is het zo dat andere factoren in die mate afwezig kunnen zijn dat je auto te sloom is (grin) om een onveiligheid te kunnen creëren.

aangepast door Skoody Boo
Geplaatst:

Volgens mij zitten we niet ver bij elkaar vandaan, maar pakken we alleen net een andere invalshoek.

Overigens, voor wat betreft je laatste zin: een gebrek aan snelheid (dus "sloomheid") is wellicht nog een onveiligheid op zich... ;)

Geplaatst:

Als het gaat om veiligheid is het uitermate complex om vast te stellen welke factoren in welke mate hebben bijgedragen tot een ongeluk. Wel kun je denk ik zeggen dat het er in veel gevallen niet veiliger op wordt wanneer de snelheid toeneemt

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe