Ga naar inhoud

Distributieketting TSI motoren...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 5 weken later...

De rammel waar ik vandaag over spreek is dezelfde rammel als waar ik al lange tijd over klaag. Dezelfde rammel als bijv. Erik heeft en die hetzelfde van zijn garage te horen krijgt als ik: niets aan de hand, hoort erbij. En inderdaad, volgens sommigen heeft het te maken met het opvoeren van de oliedruk. Blijft wel vreemd dat het lang niet altijd optreedt. En dat sommigen (of velen, dat weet ik niet) het nooit opmerken.

Overigens vind ik "rammel" niet het juiste woord. Ik heb het liever over rauw ratelen.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat rauw ratelen heb ik ook wel eens en heb indruk dat het vooral is als de temps weer s''nachts naar de 10 graden gaan.

Dan zou de olie iets dikker kunnen wezen en dat daarom de spanner niet meteen op druk komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg ook pas die faktuur nadat ik om een bewijs had gevraagd dat de ketting vervangen is. Het wordt namelijk niet aangetekend in het serviceboekje en er wordt ook geen sticker in de kofferbak geplakt. Vervanging van een onbenullig embleem komt wel in het serviceboekje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik wil nooit meer iets anders dan een yeti met DSG! Zeker weten.

Zo dat staat vast voor het nageslacht !! :)

Enne bestel er vast een voor ze zo met een ander model komen die er niet meer uitziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

was toch zo dat er even oliedruk moet ontstaan voor de kettingspanners werken?

Niet heel het topic doorgelezen, maar aangezien ik onlangs de constructie bekeken heb, kan ik maar proberen iets toe te voegen dat nog niet gezegd is.

Ketting werkt inderdaad met een hydraulische spanner. Normaal zou de goede oliedruk (schat ik) binnen de 2 seconden na starten moeten bereikt zijn, dus daarvoor zou de ketting wat kunnen ratelen. Daarna zou het niet meer mogen. Meestal enkel bij koude start, omdat hydrauliek altijd langzaam druk verliest. Ratelende ketting duidt trouwens altijd op een te losse ketting (hetzij dus door de spanner, hetzij door uitgerekte ketting).

Die hydraulische spanner wordt volgens mij trouwens gebruikt omdat een vaste spanner zich niet kan aanpassen aan de levende ketting. Bij warmte zet ze uit, waardoor ze zou ratelen, en bij koude zou ze te sterk trekken waardoor de lagers kapotdraaien.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn werkplaatsfaktuur staat niet dat de distributieketting vervangen is, maar een distributieset met twee geleiderails. Ik vermoed dat de zgn kettingspanners daar deel van uitmaken.

Staat er een onderdeelnummer bij van de set? Mijn garage plaats overal de code netjes bij. Dan kunnen we zo terugvinden wat hier in zit denk ik.

@Menno, gewoon om vragen na dergelijk onderhoud. Voor je eigen historie. Heb ik pas bij die garantie werkorder ook gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PCfreak: In ElsaWin heb ik wel de de werkzaamheden gevonden bij "1535 1984 Distributieketting uit- en inbouwen" en "1533 2051 kettinghuisdeksels uit- en inbouwen". Bij deze werkzaamheden worden geen kettingspanners genoemd. Op de faktuur staat verder "03F198229A-SK DISTRIBUTIESET" en "03F109509C-SK GEL.RAIL". Deze kan ik in ElsaWin niet terugvinden, maar misschien kijk ik niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe