Ga naar inhoud

Vertekening in verbruik agv winterbanden (nav discussie in tuning 1.2 topic)


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Maar dat positieve heeft je km-teller waarschijnlijk ook. Dat ie zgn meer km met winterbanden rijdt dan met zomerbanden. Waardoor een tankbeurt zuiniger lijkt te zijn dan het in werkelijkheid is. Of klopt mijn redenering misschien niet? Ik ben vooral benieuwd naar je verbruik sinds tuning als je weer op zomerbanden rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

zou kunnen, weet dat eigenlijk niet. We zullen het zien.

kan er eigenlijk niets over vinden, wel veel over de snelheidsafwijking. Denk dat het wel mee zal vallen.

het gaat natuurlijk om de rolomtrek. Daar is een formule voor:

Rolomtrek

Verschillende bandenmaten hebben verschillende rolomtrekken en kunnen daarmee de snelheidsmeter beïnvloeden. Een andere maat kan de rij- en remeigenschappen en de wegligging verbeteren maar ook verslechteren.

  • 175/50 R15→ rolomtrek 1746.7 mm
  • 195/45 R15→ rolomtrek 1748.3 mm

De rolomtrek in mm wordt berekend door de volgende formule: 720c12f1ecf87b1dbcade457faaf2e3e.png.

Zoals hierboven voor een band met maat 195/45 R15: ed5f060f4706a91986ee5e53a1c1e247.png

substitueren leidt tot een afwijking in rolomtrek van 5%. Op elke 20 km wordt dus 1 km teveel afgelegde km aangegeven. Dus zeg je rijdt 500 km op een tank, dan heb je volgens de km-teller 25 km meer afgelegd dan in werkelijkheid. Dus ja, dat vertekent wel degelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee en in het boekje vind ik er ook niets over, terwijl het toch wel wat scheelt in afwijking van zowel snelheid als afgelegde afstand

wat pleit voor mijn vermoeden dat de meter is geijkt op de zomerbanden, is het gegeven dat de BC-afwijking in gunstige zin van de verbruiksindicatie bij de winterbanden groter is dan bij de zomerbanden.

Ik zal donderdag de afstand registreren aan de hand van teller en Nuvi. En hetzelfde zodra de zomerbanden er onder zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe