Ga naar inhoud

Vertekening in verbruik agv winterbanden (nav discussie in tuning 1.2 topic)


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Maar Menno, jij weet toch inmiddels wel precies hoeveel kilometer het is van Mokum naar Friesland?

En nu kun je toch mooi zien wat alle verschillen zijn die invloed hebben? Winter- versus zomerbanden, koude/warmte, tuning wel/geen, etc.

Voor de rest blijft het een kwestie van braaf de tankbeurt bonnetjes invullen in spritmonitor.

BTW: een side-effect van een foutieve km-stand registratie (door de veranderde bandomtrek) is natuurlijk dat totaalteller in je auto uiteindelijk ook een afwijkende waarde gaat aangeven... kan voor- of nadelig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ja, eigenlijk wel! Maar hangt er natuurlijk ook wel vanaf hoe groot de afwijking is in rolomtrek. Zoals Erik zegt, iets van 1.2% valt binnen de kans-capitalisatie, maar 5% zoals bij de Yeti, is toch wel wat anders en dan moet je er wel rekening mee houden. Achteraf verklaart het wel het gunstiger verbruik met de winterbanden natuurlijk, maar in feite is het dus een artifact dat de gemiddelde verbruikscijfers van Yeti rijders die winterbanden gebruiken enigszins flatteert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt met zomerbanden al een afwijking tussen de snelheid op je navigator en van je snelheidsmeter en deze afwijking wordt over het algemeen groter bij gebruik van winterbanden.

Als je het verbruik zuiver wilt meten kan je dit alleen goed doen als je exact de afgelegde afstand kan meten.

Wat ook een nadeel is van deze afwijkingen is dat totaalmeter ook afwijkt en je hierdoor eerder een servicebeurt laat uitvoeren en bij inruil heb je een hogere kilometerstand dan je daadwerkelijk hebt gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 4-seizoensbanden wijken 0,8% af qua omtrek t.o.v. de orginele bandenmaat. M.a.w. dat is volkomen verwaarloosbaar. Want afwijkingen <1% heb je ook al gauw met verminderd profiel/bandenslijtage.

Maar wat is de afwijking tussen de snelheid die je op kilometerteller ziet en die van je navigator?

Bij mijn zomerbanden 215/60/16 heb ik al een afwijking van zo'n 5 % en met de winterbanden 205/55/16 komt daar nog zijn 4% bij.

Hiervoor zou je dan moeten corrigeren in SM om een exact verbruik te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al met al, hoe betrouwbaar is je verbruik als je niet exact weet hoeveel de werkelijk snelheid/afstand is die je aflegd.

Met een vorige auto heb ik dat eens gecheckt d.m.v. mijn navigator en de kilometer/hectometer paaltjes langs te weg.

De afwijking bleek 10% te zijn op de kilometer teller en ook de afstandsteller. Als ik een kilometer had gereden op de paaltjes langs de weg stond mijn teller op 1,1 km. De snelheid op de navigator van 100 km/u was op de kilometerteller 110 km/u

Hey Pim, een dubbelpost is zonde van de ruimte hier!

Wat toevallig he Kees?

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt Pim! Maw, je zit er hoogstwaarschijnlijk altijd naast met je verbruik, in mindere of meerdere mate. Wel valt er uiteraard wel degelijk iets te zeggen over het relatieve verschil tussen de gemeten waarden met zomer- en winterbanden. Ik bedoel, dan ga je uit van je waarden met zomerbanden als standaard (waarbij je dus ook al weet dat er een afwijking is, gezien de benodigde snelheidscorrectie). En vervolgens stel je dan vast dat het monteren van winterbanden een flatterend effect heeft op de verbruiksindicatie (plus een nog grotere afwijking in de snelheidsaanduiding)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een juiste conclusie Menno. Dat is ook een van de redenen waarom ik dat verbruik over langere tijd niet bij hou. Is te veel afhankelijk van een aantal factoren waarvoor je dan weer moet corrigeren. Wat ik wel leuk vind om te zien is wat de invloed is van je rijstijl op het verbruik.

En wat Kees net verteld, het verschil tussen zomer- en winterbanden.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

... waardoor bij een grotere snelheid de diameter iets groter is.....

En de banden heter worden, waardoor het rubber zachter wordt en nog meer uitpuilt.

Of zorgen dat je minimaal of maximaal profiel hebt, dat scheelt ook weer een paar millimeter. Of vullen met helium, heeft waarschijnlijk ook invloed. Of een dikkere spoiler monteren zodat je meer downforce krijgt en je banden platter gedrukt worden. Dat kan desnoods ook met flink wat stoeptegels in de kofferbak.

Of....

:P

Dat is een juiste conclusie Menno. Dat is ook een van de redenen waarom ik dat verbruik over langere tijd niet bij hou. Is te veel afhankelijk van een aantal factoren waarvoor je dan weer moet corrigeren.

He? Die begrijp ik niet.

Ik houd nu al >40KKm het verbruik bij en kan juist prima zien wat er van invloed is op het verbruik, behalve je rechtervoet...

-WIE er in rijdt en hoe.

-Het klimaat en de omgevingscondities

-Soort gebruik, afhankelijk van waar je rijdt (bergpassen, hoge snelheid Autobahn)

etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erik ik begrijp dat je bij het langer bijhouden van het verbruik je er bepaalde conclusies uit kunt trekken.

Je ziet dan zoals je al zegt verschillen bij het rijden met verschillende soorten banden, de verschillende chauffeurs, e.d.

Waar mij het meer om gaat, zijn de verbruikscijfers die veschillende leden hier laten zien via SM.

Deze zijn relatief en niet exact. Wil je een exact verbruik weten, dan zal je moeten corrigeren voor tellerafwijkingen door wat voor oorzaak dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe