Ga naar inhoud

olieverbruik


joostben
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 10 maanden later...

Sinds een tijdje verbruikt mijn 1.2 TSI ook olie aan de vloot.

Per 1500 km ongeveer een liter. Dit doet ie sinds 17.000 km, alleen is er telkens tussendoor iets gedaan waardoor het oliepeil weer goed staat. Beurt, ketting vervangen, en terugroepactie waarbij ook olie vervangen moest worden.

Vanaf 27.000 km houdt ik het nu bij en kan om de 2 a 3 tankbeurten een goede halve liter olie bijvullen gemiddeld.

De dealer zegt dat 1000 km per liter de grens is. Ik vind het onacceptabel.

Daarom moet ik nu een oliestaatje bijhouden...

Inmiddels is de auto wel uit de fabrieksgarantie....

Komt iemand deze problemen bekend voor? Motorblok zweet lichtjes rond de koppakking maar is verder droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet je de dealer eens vragen of je niet beter mengsmering kunt tanken omdat je dan goedkoper uit bent dan met benzine en die ongelooflijk dure olie .........

Misschien gaat hij nadenken....

Meer verbruik bij hoge Km standen oke kan ik vrede mee hebben , maar bij lage Km standen en dan zo'n verbruik..

Kom op zit tussen de marges, pfffff

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens. Het laatste woord is er dus ook nog niet over gesproken.

Wat wel opvalt is dat de fabriek 5W 40 adviseert maar de dealer zegt 5W 30. Zit er over te denken om de volgende beurt gewoon 10W 40 erin te doen, is vele malen goedkoper en met vaste onderhoudsinterval maakt het volgens mij geen fluit uit welke vol synthetische olie je in de motor giet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[...]Motorblok zweet lichtjes rond de koppakking maar is verder droog.

Koppakking of klepdekselpakking? Zweten rond de koppakking is foute boel, zweten rond het kleppendeksel is vaak slechts een kwestie van een nieuwe pakking (van een paar euro) en het zweten is verholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een koppakking kan geen liter olie op 1500 km zweten hoor, dan reed je geen meter meer (wat niet wil zeggen dat er daar bij jouw auto geen ander probleem zou kunnen zijn). Eigenlijk moet je eerst goed kijken of de lekkage niet uitwendig is, dat kan op verschillende plaatsen zijn. Giet maar eens een liter olie over je blok, dat moet echt wel vrij duidelijk zijn waar die lekkage zit. In de moderne wagens zit toch ook een bodemplaat, veronderstel ik? Daar moet het toch ook op lekken dan.

Anders zou ik denken aan de turbo, maar ik dacht dat het olieverbruik dan ook niet te lang kan aanslepen, omdat die turbo het dan bijna begeven heeft. tenslotte zuigerveren, of de cilinderwanden die niet meer perfect zijn.

In ieder geval is het olieverbruik te hoog hoor, veel te hoog. Ik zou er eerlijk gezegd wel wel eerder op staan dat er naar gekeken wordt, er is iets mis, en verbeteren zal het niet vanzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bone: Plair constateert dat het blok "zweet". De vraag is alleen of hij de plaats correct benoemt. In dat kader: een zwetende klepdekselpakking baart niet tot zorgen (wel snel vervangen!), een zwetende koppakking kan een potentiële ramp betekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit rond de bougies en beetje bij klepdeksel. Gelukkig niet bij de koppakking. Overigens is het blok aan de onderzijde kurkdroog.

Uitlaat is wel wat vettig. Maar volgens mij is dat bij elke auto zo.

aangepast door PIAIR1982
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een probleem in het blok is al niet veel beter dan een lekke koppakking natuurlijk. Als je nu sprak over een oud motorblok, zou ik aanraden om gewoon nog wat door te rijden en te zien waar je uitkomt. Maar als het al begonnen is op die kilometerstand zal het blok toch vroeg of laat open moeten, vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds een tijdje verbruikt mijn 1.2 TSI ook olie aan de vloot.

Per 1500 km ongeveer een liter. [...]

Komt iemand deze problemen bekend voor? Motorblok zweet lichtjes rond de koppakking maar is verder droog.

Ik heb met exact zo'n motor gereden (toen had ik nog een lease-auto) in een Golf VI. Toen ik die inleverde stond er tegen de 60.000 km op de teller, en het olieverbuik was voor mij niet te meten.

Dus 1 op 1500 vind ik erg veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
  • 2 weken later...

Dit is al een oud topic zag ik, maar ik waag het er toch op... :blozen2:

Ik rij nu zo'n 10 maanden in een Fabia RS met de 180 pk sterke 1.4TSI.

En dat bevalt prima, tot op heden weinig problemen, de motor is enorm soepel,

zelfs in de wat lagere toerentallen, wat waarschijnlijk te wijten is aan de compressor.

 

De DSG bak is helaas wat minder soepel, vooral met terugschakelen en afremmen kan hij 

nogal eens horten en stoten, maar dat zou wellicht na een kuurtje van bijvoorbeeld een

dsgdokter, vagtechniek, of jd engineering verholpen kunnen worden.

 

Wat me wel enigzins zorgen baart is het olieverbruik, ik zie hier TSI motoren voorbij komen die

toch behoorlijk wat kilometers maken zonder noemenswaardig olieverbruik.

Die van mij lust nu standaard iedere 4000km een liter olie, nog ver verwijderd van de 'norm'

die VAG vermeldt in het instructieboekje, maar toch zit het mij niet lekker... :gefrustreerd: 
 

Nu ben ik benieuwd hoe andere mensen hier over denken. Ik heb nog zo'n twee maanden garantie 

op de motor en de versnellingsbak, dus wellicht dat ik toch maar eens een balletje op moet gooien

bij de dealer? :geenidee:

 

Graag jullie input hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf de 1.4TSI 125 pk in de Yeti zitten maar daar is het olie verbruik zo laag dat deze alleen vervangen word tijdens de long life service beurten , dus elke 30K.

Dus 4K is inderdaad aardig hoog verbruik.

Of je je gelijk haalt bij de dealer.....? Betwijfel het, want VAG zal dit nog in de marge vinden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olie bijvullen begint inderdaad behoorlijk irritant te worden...

In onze loods staan een divers aantal oldtimers / youngtimers variërend van begin jaren 50 tot 

aan eind jaren 80, maar daar zit er niet eentje tussen die zoveel olie zuipt als die olieboot van mij.... :(

 

Dat van die oliewisseling was mij nog niet bekend, en ik kan er ook niks over in de onderhoudsboekjes vinden.

Dus dat neem ik mee, als ik naar de dealer stap. Ik kwam er op dit forum wel wat meer info over tegen:

 

http://www.skodaforum.eu/topic/3199-terugroepactie-vag-dsg-7-autos/?hl=terugroepactie

 

Dus dat kan ik ze mooi onder de neus schuiven... :afgestudeerd: 

 

Mochten er nog meer ervaringen / terugroepactie's zijn die van mij voor belang zijn, dan hoor

ik dat graag!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even een kleine update...
Inmiddels is de Fabia bij de dealer geweest in Tiel om het olieverbruik te laten controleren, dit
kon ik nog mooi combineren met z'n 80.000km beurt, net voordat m'n jaar ZekerSkoda garantie afliep.

En de conclusie van de heren is dat, ze een 'foutje' gemaakt hebben bij de voorgaande onderhoudsbeurten.
Ze hebben bij de laatste twee beurten de motor afgevuld met 5w30 longlife olie, en dat had volgens de specificaties
10w40 moeten zijn. Ikzelf vind het een vreemd verhaal, en in mijn ogen gewoon een lapmiddel en niet de oorzaak...

Maar goed, ik wacht af en blijf er vrolijk m'n kilometertjes mee draaien. Wellicht dat het inderdaad verandering gaat brengen.
Zo niet, dan zien ze hem daar vanzelf weer terug...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja in je manual moet staan welke olie je moet / behoort te gebruiken en zover ik weet is dat niet de 10W40
Dit is een olie die wat dikker is, en werd in mijn motorfietstijd veel gebruikt in de motorfiets.

Maar zover ik wel heb gelezen op fora word deze in auto's gebruikt als ze een beetje veel olie zuipen...... dus zou inderdaad even in de gaten houden en zeker je manual eens doorlezen wat de voorgeschreven olie is

Ik gok toch op de olie die de jaren ervoor in is gegooid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe