Ga naar inhoud

schimmel in de badkamer


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Eens in de 7 jaar gewoon vernieuwen, er is geen ontkomen aan, ondanks regelmatig met chloor etc. reinigen.

Wat in dit verband ook op gezette tijden ,zich aandient, is de langzaam verstoppende doucheafvoer (geldt ook voor andere afvoeren)

Tip: niet met de hogedrukspuit in de afvoerrichting proberen door te blazen maar juist in de tegengestelde richting met een goedkope vacuumreiniger

(gratis tot € 35) de put, of afvoer leegtrekken, werkt hier tot nogtoe altijd tot tevredenheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zijn dit niet allemaal middeltjes als symptoombestrijding?

M.a.w. het is te vochtig...waardoor schimmel een kans krijgt? :blink:

Kijk, bij ons moet ik uiteindelijk na een jaar of 10 ook wel eens kitranden vernieuwen. Maar niet omdat ze zwart worden ofzo, maar gewoon omdat het ietsje begint te wijken, of dat het materiaal te bros word en/of hard, waardoor het niet meer flexibel genoeg is.

Maar schimmel? Nee, daar hebben we gelukkig geen last van.

Dus moet je eigenlijk de vochtigheid niet bestrijden? Betere/efficiëntere ventilatie bijvoorbeeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals CH al aangeeft is schimmel vaak het gevolg van vocht. Er zijn middelen om dit te laten verdwijnen zoals Hemi zegt. In sommige situaties is het niet makkelijk/mogelijk om de ventilatie te verbeteren. Dan is opnieuw kitten de enige oplossing. Neem wel een goede sanitairkit die schimmelwerend is. Een zuurvrije kit wil ook nog wel eens langer meegaan. Laat je niks wijsmaken over schimmelvrije kit, deze bestaat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch dat het leeuwendeel van de luchtvochtigheid van het douchen komt, en niet van de boslucht. Ik heb in de douche ventilatie met een "eierwekkerschakelaar". Zet je voor je gaat douchen op een half uur ofzo, en als je dan na een kwartiertje klaar bent blijf hij het andere kwartier nog door zuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je aan het kitten slaat, dit is best zelf te doen. Ik heb hier laatst van de woonkamer rondom de tegelvloer afgekit en dat ging de eerste 2 meter wat moeizaam en aan het eind was ik best trots op mezelf..

Gewoon zorgen dat je een bakje met zeepzop hebt en zo'n kitlepel van de bouwmarkt. De lepel in de bak leggen, rand volspuiten met kit, lepel er heen en weer overheen trekken en klaar. IS echt niet moeilijk, en nee je kunt me niet inhuren :P

Dat spul van HG werkt ook goed, voorkomen is inderdaad, zoals gezegd, beter dus goed ventileren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteraard eerst de oude kit en resten verwijderen, dan zorgen dat om en rond het te kitten vlak alles goed is ontvet

Zorg dat de vlakken die gekit zijn nadat ze ontvet zijn ook goed droog is , dit ivm de hechting

hierna de kit ruim aanbrengen en hierna met een plantensproeier oid de aangebrachte kit natsproeien met een mengsel van wat dreft en water.

Hierna met de lepel ( eerst nat maken met water/dreft) waar bakkertje het over had over de kit heen strijken zodat je het overtollige aan kit verwijderd.

lepel vol dan in een oude emmer deponeren die ook is gevuld met een laagje water met dreft.

Indien je geen lepel hebt zoals bakkertje zijn, met een broodmes met ronde punt kan het ook en wat veel kitters gebruiken is een PVC pijpje (16mm) schuin afgezaagd en dan zo over het oppervlak gaan dat het overtollige kit in het pijpje verdwijnd.

Dan lekker laten drogen de boel en de resten aan de zijkant er na als de kit droog is met de hand eventueel wegrullen.

Oja de emmer met kit resten een nacht laten staan dan kan de kit in het seepsopwater drogen en kun je het de volgende dag er zo met de hand uitpakken en weggooien zonder smerige handen te krijgen.

En water kun je de wc mee spoelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dat ventileren ben ik het helemaal eens.

En niet alleen in de badkamer !

In de badkamer van huize de bobbel zit al twintig jaar, een hygrostatische ventilator, deze reageert op het Relatieve Vochtigheidspercentage in de badruimte, net zoiets als een kamerthermostaat(je)

Na 1 minuut douchen gaat de afzuigventilator al aan, totdat iets in zijn enkelvoudige simpele miniatuurbrein (IQ < 75, soms subsidie) zegt, zo is het wel genoeg.

Ondanks deze afzuigventilatie, toch eens in de 7 jaar, de zwarte schimmel , alleen op de schimmelvrije kit, nergens anders,

zouden ze soms expres in de tubes kit , een schimmel meeleveren, ik kijk nergens meer van op, om met onze majesteit te spreken. :blink:

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik voor veel zaken bij het sanitair een ouderwetse soda-oplossing. Soda heeft een schimmeldodende werking. Ook doe ik regelmatig 's avonds voor het naar bed gaan, heet sodawater in mijn afvoeren. Dat reinigt uitstekend. Doe ik ook eens per maand in m'n vaatwasser.

Hielp twee maanden geleden echter niet meer in m'n keukenafvoer, waar ik al 25 jaar last heb van verstoppingen. Ik was het zo zat dat ik onder de vloer ben gekropen en de afvoer onder de keuken heb afgezaagd. Bleek helemaal vol te zitten met bouwafval. Dat zat er al 25 jaar. In delen van 2 mtr. onder m'n huis weggehaald en in mijn tuin leeg geklopt en met de HD-spuit schoongemaakt. Stinken! Niet te geloven. Het water loopt sinds die tijd weer weg als een tierelier. Maar wat kan een mens dan etteren zeg. Zeker als je voor die afvoer een nieuw gat boort in de betonnen vloer en ook nog eens door je CV-leiding gaat. Of ik gevloekt heb? Mwoea.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe