Ga naar inhoud

Wassen zonder water


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

EEN ERVAREN ZATERDAGOCHTEND- AUTOWASSER WEET:

Nooit zonder water. Dan krijg je krassen! Dus zal hij huiveren van de oprukkende trend om waterloos te wassen met een spuitflacon citrusextracten. En de deskundigen zijn ook al sceptisch.

Je ziet ze wel eens langs de straatkant, op zaterdagochtend: automobilisten die hun bezit wassen met een spons en een fles Glassex. 'Automutilatie', weten kenners. Voor je een auto gaat poetsen, moet je hem altijd eerst afspoelen, zodat scherpe zandkorrels de lak niet kunnen beschadigen. En liefst niet met een spons werken, want daarin blijven zandkorrels hangen, die met de spons 'meerollen' en door de lak snijden als een museumvandaal door het werk van Barnett Newman. Een doekje van badstof moet je gebruiken, en dat na elke wasbeurt uitwassen.

ER LIJKT EEN WONDER TE ZIJN GESCHIED: GEEN KRAS TE ZIEN

Vandaag gelden deze regels niet. Ik sta nu zelf met een spons in mijn handen om mijn auto te wassen.

Zonder water.

Al ruim een week staat hij onder een afdak, op de lak ligt een voile van zand en stof. Nu gaan wrijven betekent maar een ding: krassen. Ik zet de spons op de kofferbak en maak draaiende bewegingen. Als de bovenzijde van de klep is gedaan, neem ik een doekje en wrijf het bijna opgedroogde schoonmaakmiddel weg. Gladder dan de onbewerkte delen. Het doekje is vuil. De boel glimt, maar schijn bedriegt, weet ik. Bij nadere inspectie met een loepje zal blijken dat het oppervlakte van de lak is veranderd in een druk bereden schaatsbaan. Nog vijf keer op deze manier poetsen en er zal voorgoed een grauwige sluier om de eens glanzende carrosserie hangen. Maar er lijkt een klein wonder te zijn geschiedt: er geen enkele kras bij gekomen. Hoe goed ik ook kijk, geen beschadiging te zien. Zou het dan toch werken? Kun je een auto wassen zonder water zonder hem te beschadigen?

Websites als autowassenzonderwater.nl, noh2o.nl en miracledrywash.eu bieden de wondermiddeltjes. De sites staan bol van de Telsell-termen: de hoogwaardige reinigingsmiddelen' met 'citrus-extracten' zijn gebaseerd op 'nano-technologie'. speciale microvezeldoekjes' voeren het vuil af onder beschadigingen te veroorzaken. Alles is biologisch afbreekbaar'. En ook al goed voor het milieu omdat geen water wordt verbruikt.

Een zoekopdracht op internet moest wel talloze hits met klachten opleveren, van autoliefhebbers die hun kostbare bezit verwoest zagen door deze wondermiddeltjes. Maar ik vond nagenoeg niets.

De ANWB gebeld. Of zij wel eens klachten hadden ontvangen. De bond met bijna vier miljoen leden had nog nooit een onvertogen woord gehoord over het spul. Overigens hadden ze er überhaupt nog nooit van gehoord, wat ook kan betekenen dat niemand het gebruikt.

Dus wilde ik het zelf uitproberen en bestelde op autowassenzonderwater.nl een beginnerset à 36 euro, bestaande uit drie sponzen, een liter van het speciale schoonmaakmiddel en een microvezeldoekje. Na enkele dagen leverde de bezorger een kartonnen doos af. Het etiket op de flacon leek er door de verkoper hoogstpersoonlijk te zijn opgeplakt en vermoedelijk is hij ook verantwoordelijk voor het ontwerp. Het microvezeldoekje leek direct uit de schappen van Albert Heijn afkomstig. De 'citrusextracten' roken verdomd sterk naar petroleum. De meegeleverde sponzen zijn synthetisch. Ineens voelde die 36 euro nogal prijzig.

Maar, zoals gezegd, het goedje lijkt te werken, al zijn er punten van zorg. Misschien blijken op de lange termijn wel krassen te ontstaan. Misschien blijkt het spul helemaal niet zo goed voor de lak als de verkopers beweren. Misschien blijkt die 'nanotechnologie' schadelijk voor het milieu. Je weet het niet. Door het gebrek aan openheid kleeft aan waterloos wassen hetzelfde imago als aan de val-nu-af-zonder-te-bewegenindustrie, met zijn ab-shapers, afvalshakes en vetverbrandende crèmes.

Voorstel aan de branche: laat een onafhankelijk instituut alle claims van het waterloos wassen onderzoeken. Als de uitkomsten gunstig zijn, zie je me in het vervolg elke zaterdagmiddag met een doekje langs de kant van de straat.

Krassen, krassen, krassen?

Kan een auto veilig worden schoongemaakt zonder water? En is dat beter voor het milieu dan de wasstraat? De Bovag denkt van niet. 'Wij horen van onze leden dat water de enige methode is om zand en vuil weg te krijgen', zegt woordvoerder Gijs Bosman, die aangesloten wasstraten vertegenwoordigt. Maar wasstraten gebruiken

enorme hoeveelheden water. Per auto wordt er 300 tot 400 liter doorheen gejaagd. Dat lijkt enorme verspilling, maar het afvalwater wordt volgens de Bovag voor 80 tot 90 procent gerecycled. Het restwater wordt opgevangen, teer, zand en andere vervuiling wordt eruit gefilterd en als chemisch afval verwerkt. Het resterende schone

water wordt hergebruikt. Daarmee zouden wasstraten behoorlijk milieuvriendelijk zijn.

Niettemin vergt een geautomatiseerde wasbeurt nog altijd drie tot acht emmers water. Nederland telt volgens het CBS ruim acht miljoen auto's, die gemiddeld tien keer per jaar worden gewassen. Uitgaande van de zuinigste wasstraat wordt jaarlijks bijna 2,5 miljard liter water verbruikt om al die auto's schoon te houden. Met watervrij

wassen is dus en flinke milieuwinst te boeken, lijkt het. 'Dat kun je niet zomaar zeggen', stelt Hans van Dijk van MilieuCentraal, dat milieu- en klimaateffecten van producten onderzoekt.

Niet alleen het waterverbruik bepaalt of dit product goed is voor het milieu. Je moet ook kijken naar de productie en de afvalfase. Je kunt als verkoper wel beweren dat je product beter is voor het milieu, maar dan moet je die

claim wel door een onafhankelijk instituut laten onderbouwen.' Dat heeft MilieuCentraal nog niet gezien. En dus, zegt Van Dijk: 'Zolang er geen onafhankelijk onderzoek beschikbaar is, weten we niet of deze vorm van autoreinigen beter is voor het milieu.

Bron: Volkskrant magazine van 22 oktober 2011

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja wat moet ik er van denken ?

Vind je het erg dat ik het nog maar even hou op mijn wasstraat ?

Al schrik ik in het verhaal wel van het aantal liters drinkwater wat er verbruikt wordt

En dan komt de gedachte steeds weer op, waarom vangen die wasstraten niet in een buffervat het regenwater van hun daken op en gebruiken ze dat voor het wassen van onze wagens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gat in de markt ja, want een regelrechte bedreiging voor de gevestigde orde van wasstraten en de reguliere manier van wassen (met veel water). :P

Ik geloof er trouwens niet in. Net zo min als de wasbollen in wasmachines of de zeeploze apparaten die beweren de was ook schoon te krijgen. Tot nu toe is ook niet effectief gebleken dat dat werkt... 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moeten ze het eens omdraaien? Een coating op de auto die verhindert dat vuil zich hecht?

Zo heb je voor bepaalde soorten glas heel werkzame vuilafstotende coatings. Ik zie het ook bij mijn PV-panelen. Die staan er nu 10 jaar en worden eigenlijk nooit vuil. Tuurlijk zie je er wel eens vogelpoep opzitten, maar na 1 regenbuitje is dat weer weg. En om de paar maanden check ik de panelen en ga ik wel eens met een witte tissue ff over die panelen, maar die zijn dan gewoon schoon. Echt verbazingwekkend!

http://www.pilkington.com/products/bp/bybenefit/selfcleaning/default.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Wassen zonder water gebruikt men wel eens op een autoshow, om de stof en vinger vlekken af te vegen. Kan mij niet voorstellen dat het goed werkt bij een voertuig dat veelvullig gebruikt wordt (in winterse omstandigheden), om deze eens in de 6 weken te poetsen. Dat gaat echt niet lukken (dan is het middel erger dan de kwaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

En, is iemand nog zo stoer geweest om z'n ingepekelde auto zonder water te wassen? :confuzzled:

wat voor antwoord wil je nu hebben ??

U roept wij schrijven hoor !! :doh: :doh:

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wassen zonder water: ik geloof er niet in :)

Zand schuurt nu eenmaal, daarom wordt het gebruikt voor schuurpapier!

Ik zweer bij veel water (een emmertje voor vers water, en eentje om de vuile spons/handschoen te spoelen)

Een washandschoen zorgt ook al voor heel wat minder geschuur dan een spons... wol als het effe kan :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe