Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 06/10/21 in alle zones

  1. Ja Gert, zeker. Maar ik vermoed dat hier een baas een medewerker die de boel een beetje heeft verkloot, niet openbaar gaat afvallen. En dat hoort ook zo, vind ik. Ook denk ik achteraf dat ik meteen op dat moment wellicht wat assertiever had mogen zijn en had moeten aangeven dat dit natuurlijk nooit kon. Enfin, wat van geleerd en uiteindelijk heeft het een mooi resultaat opgeleverd.
    2 punten
  2. @Cordoba Had specifieker moeten zijn, vooral van zulke zaken zoals elektronica etc etc heb ik mijn buik vol, Velgen en dergelijke vind ik wel gewoon leuk om te doen en ga binnenkort weer eens veranderen denk ik 😉
    1 punt
  3. En toch is beide mogelijk......🙄
    1 punt
  4. 👀 Sorry Jefrey, maar dat is net zo geloofwaardig als Leon-cupra die 5 jaar met dezelfde auto rijdt.😉
    1 punt
  5. Stationwagens hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in het modellengamma van ŠKODA. Neem de Laurin & Klement 110, een model dat halverwege de jaren twintig verscheen. De bedrijfswagen met laadruim was in een handomdraai om te bouwen tot een volwaardige vierzitter. Daardoor kon je je auto doordeweeks gebruiken als bestelwagen, terwijl je er op zaterdag je gezin in meenam. Iedereen wil een OCTAVIA COMBIMaar het populairste stationwagenmodel van ŠKODA was de OCTAVIA COMBI. In september 1959 werd een prototype gemaakt, een jaar later mocht het publiek hem bekijken bij zijn werelddebuut in Brno. De belangstelling was groot. Van 1961 tot 1971 verlieten 54.086 OCTAVIA’s de fabriek in Kvasiny. Ook in het buitenland was er veel vraag naar deze praktische auto: in 1966 was 72 procent voor de export bestemd. De moderne OCTAVIA COMBI wordt alweer geleverd sinds 1997 en borduurt voort op het succes uit het verleden. De revolutionaire ŠKODA 1000 MBIn het voorjaar van 1959 werd in Mladá Boleslav begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek, waar de ŠKODA 1000 MB van de band moest rollen. Zowel de fabriek als de auto was voor die tijd hypermodern. De nieuwe sedan had een zelfdragende carrosserie, wat toen heel bijzonder was. Dat de motor niet voorin maar achterin lag, was óók een revolutie. In april 1964 rolde in Mladá Boleslav de eerste 1000 MB uit de fabriek. Als je halverwege de jaren zestig een 1000 MB had, reed je in een van de modernste auto’s van zijn klasse. De ontwikkeling van het revolutionaire model begon als Project 990 NOV (Nový Osobní Vůz - nieuwe personenauto). In oktober 1961 was een serie van 50 prototypes gereed. ŠKODA ging los met de 1000 MB en experimenteerde met een versie zonder B-stijlen, vergelijkbaar met het latere productiemodel 1000/1100 MBX. Niets was te gek, er waren zelfs plannen voor een open ŠKODA Type 990/991 Roadster, met 2 + 2 zitplaatsen en de motor achterin. Dit verhaal draait om prototype nummer 34. Hij werd na 31.000 testkilometers omgebouwd tot stationwagen. De techneuten liepen al snel tegen een voorspelbaar vraagstuk aan: hoe bouw je een auto met een riante bagageruimte als de motor achterin ligt? Ze besloten de viercilinder liggend te plaatsen. Deze methode werd Hajaja genoemd. Dat slaat weer op een populair radioprogramma uit die tijd, met verhaaltjes voor het slapengaan. En slapen doe je immers meestal ook liggend. Bagage voor je neus en achter je rugDe Hajaja was 4.150 mm lang, 1.620 mm breed en 1.400 mm hoog. Zijn achterklep opende naar boven en je kon er voorwerpen in vervoeren met een lengte tot 1,60 meter. De wielbasis van 2.400 mm kwam overeen met die van de standaard sedan. Omdat de motor achterin lag, was voorin ruimte voor extra bagage – net als bij de conventionele 1000 MB. Deze ruimte diende tegelijk als kreukelzone. Het maximale laadvermogen was 380 kilo: ŠKODA ging uit van vier personen die gemiddeld 75 kilo wogen, waardoor er 80 kilo overbleef voor de bagage. De auto zelf woog 812 kilo. In mei en juni 1963 werd de Hajaja uitgebreid getest. Na 7000 testkilometers kwam het gemiddelde verbruik uit op 7,6 l/100 km (1 op 13,1). De viercilinder benzinemotor had een cilinderinhoud van 988 cc en een vermogen van 42 pk bij 4650 tpm. Als je je best deed, haalde je een topsnelheid van 115 km/u. Hoeioeioei! Waarom is er maar één Type 990 'Hajaja'?Natuurlijk was het leuk dat je twéé plekken had om je bagage op te bergen. Maar ja, die motor onder de bagagevloer was dan weer minder handig. Je kon er moeilijk bij voor het onderhoud en het was lastig om de viercilinder koel te houden. Een korte rekensom in Mladá Boleslav leerde dat de nadelen niet tegen de voordelen opwogen. Nee nee nee, er kwam geen Hajaja. In plaats daarvan richtte ŠKODA zich op de succesvolle sedan. Tussen 1964 en 1969 werden 440.639 exemplaren van dit model verkocht. Uiteindelijk kwam er maar één extra variant: de spannende tweedeurs 1000/1100 MBX zonder B-stijlen (1966 tot 1969, 2517 exemplaren). Om klanten toch een praktisch stationwagenmodel te kunnen aanbieden, bleef de OCTAVIA COMBI tot 1971 in productie. En de Hajaja? Het enige prototype van de ŠKODA Type 990 'Hajaja' dat ooit is geproduceerd, is nu te zien in het ŠKODA Museum in Mladá Boleslav. Lees ook: Deze Nederlandse uitvinding beschermt fietsers al 60 jaar Lees hier het volledige artikel
    1 punt
  6. De VW 1600 Variant van mijn vader was een tijdgenoot, en had dus ook de luchtgekoelde motor onder een luik in de bagageruimte achter liggen. Voor zover mij bekend vielen bij VW de problemen met koeling mee, ook voor de vergelijkbare opvolgers. Alleen bij VW-busjes weet ik dat het kritisch was, zeker als daar veel krachtiger alternatieve motoren ingebouwd werden. Zo weet ik van een VW-busje waar een (luchtgekoelde) Porsche motor achterin gelepeld was, maar binnen een maand was het over met de pret, omdat het blok vastliep door onvoldoende koeling. (Met dat busje werden ook vaak stoplichtsprintjes gedaan, met redelijk potente auto's, dus het vermogen werd regelmatig aangesproken)
    1 punt
  7. Laatste nieuws: www.nhd.nl heeft lucht van onze container gekregen en ze zijn geweest voor een reportage te maken hier. Er komt een special over wat je allemaal kunt doen in Corona tijd en onze 20’ is een van de zaken die belicht worden door de krant. Waarschijnlijk zaterdag wordt het gepubliceerd en dan zal ik het stuk wel uploaden hier zodat je mee kunt lezen. Leuk toch? Deze foto komt bij het stuk.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe