Klapband van zowel Stroll als van Max, en dat dit op dit circuit al eens eerder is gebeurd, en ook vorig jaar de lekke band van Max in Imola, geeft wel aan dat Pirelli echt nog wel wat huiswerk heeft te doen, om te voorkomen dat raceuitslagen (en dus ook het kampioenschap) te veel een bandenloterij wordt.
Hamilton had de juiste keuze voor de achtervleugel gemaakt, waardoor zijn auto toch mee kon doen voor de prijzen in Baku, Bottas durfde dat niet aan, en was ook alleen veldvulling tot Russell uitviel, reden Russel en Bottas bij elkaar. Max en zijn team hebben gewoon een goede race neergezet, maar banden van Italiaanse kwaliteit voorkwamen een 2e winst op rij. Perez heeft een hele goede race neergezet, en met Hamilton die zo'n 50 ronden lang aan het proberen was om Perez te verschalken heeft Perez, buiten een slechte herstart geen fout gemaakt, en bij de fout van Hamilton wel opgelet om zijn eigen auto heel te houden (en niet blind in te sturen) in de 1e bocht na de herstart, waardoor ie de winst ook verdiend had. Ook netjes dat Perez zich minstens 4 keer verontschuldigd heeft naar Max, al was 1 keer ook genoeg geweest.
Vettel heeft door een combinatie van goede bandenstrategie en foutloos rijden, zijn podiumplek gewoon verdiend. Ik heb weer wat van de getalenteerde Vettel gezien die ik in zijn eerste jaren in F1 ook heb gezien. (en hiertussen in jarenlang iemand die met een breekijzer wedstrijden in één of twee bochten naar zijn hand wilde zetten).
LeClerc en Norris hebben een redelijk resultaat geboekt: de Ferrari is misschien snel in één rondje, maar een hele race met een goede pace rijden, vraagt een gebalanceerde afstelling, zodat je niet alleen met een bijna lege tank en goede banden in staat bent om snelle ronden te rijden, maar dat je ook met hardere compounds en volle tank met de topteams mee kunt komen. Norris is nog steeds de betere coureur bij McLaren (tot spijt van Ricciardo), maar kun nu geen spectaculaire prestaties neerzetten.
Alonso heeft met zijn 6e plek zijn beste prestatie in jaren in de F1 neergezet (wat dat betreft waren ook oud-kampioenen Vettel en Raikkonen aardig op dreef). Sainz liet dit weekend zien, dat ie net teveel pusht, waardoor ie foutjes maakt en uiteindelijk slechter scoort, zie ook zijn uitglijder bij de kwalificatie toen Tsunoda was gecrasht. Tsunoda heeft ook zijn beste raceresultaat neergezet, als ie iets meer zelfbeheersing kan tonen, kan het een goede coureur worden.
Raikkonen is vandaag gewoon op de baan voorbij gegaan aan Bottas, dat zegt toch wel iets. Mazepin liet weer zien dat ie zowel qua snelheid als rijdersfouten eigenlijk (nog) niet in de F1 thuishoort, maar ja een vader met geld is ook in dit geval een goede reden.
Het punt voor de snelste ronde is vandaag niet vergeven: de snelste ronde was van Max, maar omdat Max niet bij de 1e tien is geëindigd krijgt ie het punt niet.
Door de fout van Hamilton (als ik het goed begrepen had, had ie de rembalans verkeerd staan bij de herstart) heeft Hamilton geen punten gescoord, en staat Max verrassend nog steeds 4 punten voor op Hamilton, gevolgd door Perez op de 3e plek, die weer op de hielen wordt gezeten door Lando Norris. Een stukje daarachter volgen de Ferrari-coureurs met Bottas daar tussenin.
Voor het constructeurskampioenschap heeft RB nu een voorsprong van 26 punten op Mercedes, en voor het eerst in jaren is Mercedes zonder crash buiten de punten geëindigd. Ferrari staat nu 2 puntjes voor op McLaren, en de strijd om de 3e plek tussen Ferrari en McLaren die ik al had voorspeld, lijkt nu losgebarsten. AlphaTauri en Aston Martin strijden om de plekken 5 en 6. Alfa heeft nu 2 puntjes en Haas en Williams nog steeds zonder punten.
Overigens een enorme blunder van Ziggo commentator Olav Mol, die na de rode vlag voor de race, aangaf te wachten op de beslissing van Charlie Whiting of de race nog herstart zou worden. Als je nagaat dat racedirector Whiting al voor de 1e race van 2019 is overleden, is dat wel een gigantische misser.
De volgende race in Frankrijk is een heel ander circuit, dus kijken wat daar gebeurd.