Ga naar inhoud

Winterbanden essentieel voor de verkeersveiligheid !?


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

WINTERBANDEN ESSENTIEEL VOOR DE VERKEERSVEILIGHEID

STRENGERE WINTERS LEIDEN TOT GROTERE VRAAG

Banden zijn de enige contactpunten tussen een voertuig en de ondergrond. Ze zorgen dus voor een goede wegligging van het voertuig en automatisch ook voor een veilig verkeer. In winterse omstandig­heden geldt dat des te meer. Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld om net in winterse omstandig­heden optimaal te presteren op het gebied van grip, wegligging en veiligheid. In dit artikel bekijken we de diverse aspecten van winterbanden en nemen we ook de geldende wet­geving onder de loep.

VOORDELEN VAN WINTERBANDEN

Bij winterse omstandigheden bieden winterbanden een hoop voordelen in vergelijking met zomerbanden en vierseizoens banden. Door het profiel en de speciale rubbersamen­stelling zorgen winterbanden onder alle gladde winterse omstandig­heden voor een sterk verbeterde grip en dus voor meer veiligheid.

Verhoogde veiligheid

Een voertuig uitrusten met winter­banden is een kwestie van veiligheid. De weersomstandig­heden variëren in de winter sterk door vorst, sneeuw of regen, het wegdek is altijd koud. In de winter is een zomerband veel minder efficiënt dan een winterband. Bij temperaturen onder de 7 °C begint de rubbersamenstelling van zomerbanden namelijk te verharden, waardoor de prestaties aanzienlijk minderen. Het resultaat is een verlies aan grip op de weg. Bij winterbanden wordt dit verharden bij lage temperaturen voorkomen door de toevoeging van silica in de rubbersamenstelling. Bijkomend zorgt het diepere profiel voor extra veiligheid. Het profiel met brede, diepe groeven voert optimaal water, sneeuw en modder af. Daarnaast heeft het profiel fijne lamellen die zich vastgrijpen in sneeuw en ijs. Dankzij deze eigenschappen zal een voertuig minder snel glijden en doorslippen dan met zomerbanden. Ook aquaplaning vormt veel minder een probleem. Door de diepe, brede groeven wordt het water immers veel beter en sneller afgevoerd dan bij zomerbanden. Naast een verbeterde wegligging bieden winterbanden onder de 7 °C een veel kortere remweg die zelfs kan oplopen tot de helft, vergeleken met zomerbanden.

Optimaal rijcomfort op alle wegdekken

Naast een verbeterde veiligheid en controle op natte en gladde wegdekken zorgen moderne winterbanden ook voor een goede rijstabiliteit op droge wegen. Daarbij hebben ze een gering afrolgeluid. Bovendien reageren ze ook bij hoge(re) snelheden bijzonder goed. In principe kan men met winterbanden even snel rijden als met standaardbanden. De maximumsnelheid hangt af van winterband tot winterband, maar er is zeker een voldoende groot gamma, voor zelfs de krachtigste voertuigen. Het spreekt voor zich dat elke bestuurder zijn snelheid dient aan te passen aan de weersomstandigheden, ongeacht het gebruik van winterbanden.

Specifieke voordelen voor de garage

De afgelopen strenge winters hebben bij de bevolking het nut van winterbanden duidelijk laten blijken. Het gevolg was een run op garages en bandencentrales die als gevolg op een gegeven moment geen winterbanden meer in voorraad hadden. Met winter­banden creëert u gemakkelijk een meeromzet door de verkoop, de plaatsing en de stockage (van hetzij zomer-, hetzij winterbanden). Als garagist heeft u ook een belangrijke 'expertrol', Hoe meer kennis de garagist kan overbrengen op de eindconsument, hoe sneller de consument overtuigd zal zijn van de aankoop van winterbanden. Nieuwe klanten ontdekken de garage, consumenten die winter­banden hebben, verbinden zich er bewust of onbewust toe tweemaal per jaar een garage op te zoeken voor de bandenwissel. Het stockeren van banden voor de consument is een belangrijke vorm van klantenbinding. Stockagekosten voor bandenverdelers zijn reëel en bedragen 5 tot 50 euro per set, per seizoen. Voor bandenverdelers met een tekort aan opslagruimte bieden bepaalde bandenfabrikanten de mogelijkheid zomer-/winterbanden naargelang van het seizoen op te slaan. Het is dus belangrijk vanaf de herfst al te communiceren over de voordelen van winterbanden en de risico’s van het blijven rijden met zomerbanden.

Aanduidingen op winterbanden

Naast de reguliere M+S-codering (Mud and Snow) kunnen winter­banden op de zijkant van de band voorzien zijn van het 'Three Peak Snowflake' (3PS) symbool. Dit teken van een bergje met een sneeuwvlok is een door de industrie bepaalde norm die aangeeft dat het een winterband betreft die aan de speciale wintertest voldoet. Winterbanden krijgen dit symbool wanneer ze een voorgeschreven test op een besneeuwde onder­grond succesvol volbrengen. Op dit ogenblik refereert onze wetgeving enkel naar de commerciële markering M+S. Voor deze markering hoeft er geen enkele test gedaan te worden en een bandenfabrikant kan die dus in principe op elke willekeurige band zetten. Hoewel het 'Three Peak Snowflake' symbool niet bij wet vastgelegd is, beschouwt de bandenwereld enkel banden met een M+S-markering en het 3PS-symbool als echte winterbanden.

MODERN DESIGN

De meest recente types laten op het gebied van design niets meer te wensen over. Zowel de banden als de profielen mogen gezien worden. Daarnaast kan men de nieuwe generatie probleemloos op licht metalen velgen monteren.

MONTAGE VAN WINTERBANDEN

Wanneer monteren

Het optimale montagetijdstip hangt nauw samen met de temperatuur­curve. Zodra de gemiddelde temperatuur onder de 7 °C duikt, kan men het best winterbanden monteren. Het is aanbevolen om de winterbanden te monteren vanaf midden oktober, maar zeker vanaf begin november en ze weer te demonteren in maart, ten laatste begin april, om onnodige versnelde slijtage te voorkomen.

Stockage van zomerbanden

Banden op velg kunnen het best op elkaar gestapeld worden om vervorming tegen te gaan en met een velgbescherming tussen de banden om krassen op de velgen te voorkomen. Het is optimaal om de banden elke vier weken van positie te veranderen om ze in een ideale staat te houden.

Winterbanden altijd per vier monteren

Indien men de winterbanden enkel op de aandrijfas monteert, dan zou dit leiden tot gevaarlijk rijgedrag, doordat de wagen gaat 'trekken', onder andere door een verschillend niveau van grip tussen de aangedreven as en de niet-aan­gedreven as. Het is niet verwonderlijk dat zo'n situatie met verschillende gripniveaus op voor- en achterwielen potentiële risico’s verhoogt. In de bandenwereld is het dan ook een gouden regel om steeds vier winterbanden te hebben met een minimumprofieldiepte van 4 mm, 4x4 zeg maar.

Wat met bandenspanning?

Terwijl men door het jaar heen de bandenspanning normaal het best 'koud' controleert, is het bij winter­banden aanbevolen om eerst een stukje te rijden met de wagen alvorens te controleren. De reden daarvoor is dat de lucht in de band onder invloed van de koude krimpt. Het risico bestaat dan dat men de band op overspanning zet, met als resultaat een verminderde grip en controle. De aanbevolen banden­druk wordt meegegeven door de autoconstructeur.

Toereikende profieldiepte

De profieldiepte van een nieuwe winterband bedraagt doorgaans 8 mm. Die diepte mag minimaal 4 mm bedragen. Bij minder dan 4 mm profieldiepte zijn de specifieke lamellen van een winter­band niet meer werkzaam.

Juiste snelheidsindex

Indien een voertuig uitgerust is met M+S-banden en de snelheidsindex lager ligt dan de technische top van het voertuig, dan wordt die montage aanvaard van 1 oktober tot 30 april, voor zover er binnen het gezichtsveld van de bestuurder een goed leesbaar zelfklevend etiket aangebracht is met de vermelding van de maximum­snelheid voor de betreffende M+S- banden. Met een snelheidsindex, gelijk of hoger dan voorzien voor de technische top van het voertuig, kan deze montage altijd aanvaard worden, ongeacht de periode van het jaar. Het is met andere woorden van groot belang rekening te houden met het vermogen van het voertuig. Ook het informeren van de consument over wat kan en niet kan/mag, is vitaal.

WETGEVING

Winterbanden zijn nog niet verplicht in de Benelux-landen, maar ze worden sterk aanbevolen, vooral voor bestuurders die dagelijks op hun auto moeten kunnen vertrouwen. Hoe zit het in de ons omliggende landen?

• In Frankrijk is er geen algemene verplichting tot het gebruik van winterbanden.

• Ook in het Verenigd Koninkrijk zijn winterbanden niet verplicht.

• In Duitsland is het sinds mei 2006 voor iedereen verplicht om de auto aan te passen aan specifieke winterse omstandigheden. Dat impliceert meteen het gebruik van winterbanden. Autobestuurders die betrapt worden met zomer­banden op een besneeuwde weg, worden onverbiddelijk beboet. Daarnaast kan de verzekeringsmaatschappij bij een ongeval met zomerbanden weigeren de volledige schade te vergoeden als blijkt dat rijden met winterbanden het ongeval had kunnen voorkomen.

• In Oostenrijk is het wettelijk verplicht met winterbanden te rijden tussen 1 november en

15 april. De boetes bij overtreding van deze wet zijn verre van mals en lopen in de duizenden euro’s. Winterbanden met een profieldiepte, minder dan 4 mm, worden in Oostenrijk beschouwd als zomerbanden.

• In Zwitserland is er geen verplichting. Toch geldt ook hier, zoals voor alle wintersportlanden, dat niet rijden met winterbanden kan leiden tot (mede)aan­sprakelijkheid voor ongevallen, omdat de bestuurder van een auto op zomerbanden minder goed kan reageren op onverwachte situaties. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik even voorop stellen dat ik totaal geen mening heb in bovenstaande tekst

Heb dit ergens gevonden net als andere stukken over bv olie en ruitenwissers

en omdat het voor deze en gene informatief kan zijn heb ik het geplaatst

aangepast door Wasmachineman
onderstaand veranderd in bovenstaand
Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is gewoon reclame.

Tsja stuk reclame tekst staat er naar mijn mening ook in maar er staan wel degelijk ook nuttige tips in !

Maar het is net Rosinfield die ik nu hoor praten een jaar terug

Dus er is nog hoop :P:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, had je dat niet meegekregen? Vrijdag over een week, tegelijk met de beurt. Kreeg 10% korting en gratis montage. Uiteindelijk gaf de doorslag dat de prijs en gemak van opslag reuze meevielen. En ik wil toch wel zoveel mogelijk naar Friesland heen en weer kunnen en het is natuurlijk toch wel een veiliger idee. Plus dat de banden natuurlijk minder snel slijten. Kortom, na enige heroverweging toch maar besloten te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral bij een nieuwe (bijna) nieuwe auto is het aan te bevelen om winterbanden te nemen. De voordelen wegen op tegen het 2x per jaar moet wisselen en 2 sets banden, die verslijt je wel als je langer met je auto blijft rijden.

Heb je een orginele Skoda set genomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond vorig jaar de set aangeboden voor de Yeti nogal duur (incl. stalen velgen € 995,-). Wat ik ook vreemd vond, dat de set die ze vorig jaar aanboden, dezelfde bandenmaat had als de standaard (16") gemonteerde banden nl. 215/60/16. Op zich is dit geen probleem als je geen sneeuwkettingen nodig hebt. Het instructieboekje (blz. 224) schrijft bij gebruik van sneeuwkettingen een andere maat voor (205/55/16)

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik krijg wel 205/55. Kwam all in (ook incl opslag) op €975. Had nog 2 andere offertes gedaan, waarvan 1 op ongeveer het zelfde uitkwam (Vredestein) en een ander wel goedkoper maar met minder goed beoordeelde banden (Bridgestone). Dus toch maar bij dealer laten doen, omdat ik het ook wel makkelijk vind alles op 1 adres te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nog eens een kwinkslag te maken naar de titel van dit topic:

Een setje winterbanden kost gauw zo'n 500 a 1000 euro. Voor minder geld zou je ook een rijtraining van 1 a 2 dagen kunnen volgen waar je leert om te gaan en te anticiperen op afwijkende situaties op de weg (dus niet alleen een glad wegdek). Want ook sommige mensen met winterbanden schoeisel onder hun auto blijven een gevaar voor zichzelf en hun omgeving.

Zomaar een idee... :drive1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft ze nog niet??? Lees en huiver!

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2992840/2011/10/26/Horrorwinter-begint-over-een-maand.dhtml

Vanuit Duitsland bereiken ons nu ook steeds meer onheilspellende berichten over de komende winter. Begin november zouden de temperaturen nog erg mild zijn, maar in de tweede helft helft van de volgende maand zou het een stuk kouder gaan worden en mogen we ook al de eerste sneeuw verwachten in de Lage Landen. En dat kan drie maanden gaan duren.

Eerder stelde weerbedrijf Meteoconsult al dat we voor een strenge winter staan, de Duitsers doen daar nu nog een schepje bovenop. Donnerwetter heeft het over een 'horrorwinter' die drie maanden lang zal aanhouden. Ook Dominik Jung van Wetter.net voorspelt veel sneeuw in de Lage Landen.

Die laatste weerexpert voorspelt ook dat Duitsland voor de vierde keer op rij te maken zal gaan krijgen met een té koude winter. Wat wil zeggen dat onze oosterburen voor het vierde achtereenvolgende jaar gemiddelde temperaturen zullen meten die lager zijn dan de klimatologische referentiewaarden van 1961 tot 1990. Volgens Jung zouden vier koude winters op rij echt een sensatie zijn.

'Winter des doods'

Ook andere Duitse weerinstanties, zoals Killikus.de en Wetterprognose-wettervorhersage.de, hebben het allemaal over een te koude winter. Alleen Accuweather verwacht een 'normale' winter. Meteorologen baseren zich op langetermijnvoorspellingen van zowel Duitse, Poolse, Britse en Amerikaanse Meteorologische diensten. Ook Britse bureaus waarschuwen de burger al volop voor wat zij nu al een 'winter des doods' noemen.

Hieronder de prognose per maand van Wetter.net:

December: Wisselend. Periodes van kou, maar ook wat warmere dagen. Over het algemeen te koud. December zal ook -net als vorig jaar- in het teken staan van sneeuw. De kans op een Witte Kerst bedraagt momenteel in de Lage Landen 40%. Op locaties die hoger liggen dan 200 meter zelfs 60%.

Januari: Ook deze maand veel kouder dan normaal. 's Nachts kan de thermometer zelfs makkelijk dalen tot min 25 graden. Ook dan zullen we rekening moeten houden met sneeuw dankzij een aantal 'sneeuwintensieve' dagen.

Februari: Ook deze maand zal kouder verlopen dan het langjarig gemiddelde. Aan het einde van de winter is het vanzelfsprekend dat er ups en downs zijn, maar ook februari kan voor de nodige sneeuw zorgen. (Redactie)

26/10/11 16u40Lees ook: 'Extreme winter op komst'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich heb je natuurlijk gelijk, Erik. Heb ook 10-tallen jaren gereden zonder en ook vorig jaar op bevroren wegen met sneeuw ging het best met het nodige beleid en anticiperen.

Maar als je plotseling zou moeten remmen of uitwijken, dan is het andere koek en ben je met winterbanden duidelijk in het voordel, zoals op vele test-filmpjes te zien is.

Je kunt ook makkelijk zonder gordels, hoofdsteunen en airbags rijden zonder dat je ooit iets overkomt. Het verschil merk je pas als je wel onverhoopt een noodstop moet maken.

Wat een flauwekul. Weersvoorspellingen voor de :lol: lange termijn staan ongeveer gelijk aan voorspellen wie de staatsloterij zal winnen...

I totally agree, echt je reinste nonsens. En mocht het toevallig uitkomen, dan zegt men: zie je wel, ze hadden het goed voorspeld. Want zo werken die dingen helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[begrijp me goed, ik ben niet voor of tegen winterbanden. Heb er zelf jarenlang mee gereden door heel Europa]

Ook zoiets, die 4mm profieldiepte grens waaronder het positieve effect van de winterband vrijwel helemaal verdwenen is. Moet je bij menig leasemaatschappij eens mee komen. Als je dan roept, mijn winterbanden zijn nog maar 4mm profiel, zeggen ze ijskoud, "maar de wettelijke grens ligt onder de 2mm dus we vervangen ze nog niet". En vervolgens kachelen al die mensen er gewoon lekker mee door. En vooral als dan die echte winter (die heeeeeel zeldzaam is in NL) al lang weer voorbij is, lopen juist dit soort uitgeruste voertuigen meer risico's dan diegene die met een goede 'gewone' band met voldoende profiel rondrijden.

De juiste bandenspanning speelt ook een belangrijke rol. Daar wordt ook onachtzaam mee gedaan "dat controleert de garage toch, bij de onderhoudsbeurt" :doh2:

Kortom, de simpele stelling, monteer maar winterbanden, dan ben je veilig, is zo nietszeggend...het is een veelheid van factoren die de totale veiligheid bepaalt. Waarbij de allergrootste factor nog altijd tussen stuur en hoofdsteun (die ook vaak verkeerd staat/zit) zit. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe