Ga naar inhoud

waarom juist die skoda?


Ron467
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

ben toch wel benieuwd naar de redenen waarom we juist die skoda hebben aangeschaft.

Ik was bezig met de octavia of de Yeti (mijn vrouw en dochter vinden de roomster maar niets), maar ben dus naar huis gegaan met de 1.2 TSI DSG Fabia combi......

Ik wilde gewoon weer een automaat, dus de GL viel af.

De octavia had een nog lagere instap en de Yeti waar we in gereden hebben, zonder DSG, was te stug en te weinig bagage ruimte volgens de vrouwen, dus.......

(en ze waren natuurlijk weer iets duurder)

Heb ook nog getwijfeld over de RS, maar wilde de maffia in den haag niet nog meer spekken.

Een heerlijke auto om in te rijden (binnen een jaar al 27000 km), maar eigenlijk wil ik weer een bus (VW T5 of MB Sprinter).

Dus de volgende zal toch wel een yeti zijn 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons werd het de Yeti omdat:

- we hem leuk vonden om te zien;

- de DSG ons aansprak;

- de tests en reviews zeer positief waren;

- de praktische bruikbaarheid ons aansprak.

Wat betreft dat laatste, hadden we gedacht er op achteruit uit te gaan in bagageruimte na onze Yaris Verso. Dat viel gelukkig heel erg mee, maar daar moet ik bizeggen dat we de bagageruimte niet als zodanig gebruiken, maar als hondenhok. De bagage gaat dan in het middengedeelte en daar gaat behoorlijk veel in, helemaal met de stoelen eruit tijdens de vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij de Skoda OCtavia Vrs 2.0 omwille van:

- sportieve uiterlijk

- zeer vinnige motor (daar was ik bij de testrit al achter gekomen)

- prijs/kwaliteit (enkele duizenden euro's goedkoper dan de VW GTI & ik heb nu meer opties)

- tevredenheid van familie en vrienden van skoda (nooit geen problemen mee)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vorige Skoda (O2 2.0 TDI combi) beviel eigenlijk prima. Zeer ruime auto, goed weggedrag, zeer zuinig, heb ik 190.000km mee gereden. Maar de diesel werd te duur in de MRB (ging minder rijden).

Op zoek naar iets anders. Een nieuwe, gelijkwaardige O2 werd te duur (geld speelt wel degelijk een rol). De F2 combi vond ik toch wat krapper dan de Roomster, de Yeti werd me te duur.

Uiteindelijk een Roomster met alles d'rop en d'ran (want ik zit naar verhouding toch vrij vaak in de auto). DSG omdat dat gewoon relaxed en rustig rijdt. De 1.2 TSI omdat 'ie naar verhouding stil en zuinig is. En de Roomster kan toch een flink slok spullen meenemen (weliswaar niet zoveel als de O2 combi)

Daarnaast speelde veiligheid een rol. De Roomster was de eerste Skoda met 5* NCAP test. De O2 'slechts' 4*.

Dus ooit, als we genoeg poen hebben, en er een Yeti XL is met 4WD... 8-)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is het de Superb (de twindoor niet de combi) geworden vanwege:

- Ons gezin met 3 kids (die kunnen naast elkaar op de achterbank) en een golden retriever

- Gunstige bijtelling (20%)

- mag 1500kg trekken (in tegenstelling tot de Passat met 20%, die mag 1400 kg trekken)

- De uitrusting vs prijs

Voor de looks (het chroom) en dat kleine beetje extra (Xenon en PDC voor) heb ik me dan toch laten verleiden te kiezen voor de ambition businessline ipv de comfort.

De rijeigenschappen zijn ook prima voor elkaar, uiteraard zullen er genoeg andere auto's zijn die beter rijden, maar de Superb is voor mij helemaal dik voor mekaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu dus "mijn" 2e Octavia! 1e was goed bevallen dus waarom veranderen? Ik wilde wel meer luxe en dat kon ook gelukkig! Wat me in de 1e Octavia aansprak was de ruimte en de prijs/kwaliteit verhouding. Toen ik hem had 4 jaar terug ben ik ook de uitstraling gaan waarderen! Met deze Octavia had ik het gevoel niets fout te kunnen doen bij mijn klanten.

Ook de bijtelling is laag in verhouding met andere merken. Nou ja, kan laag zijn!

Nu heb ik dus weer een Octavia met DSG maar geen combi die ik eerst wel had! En het is een wereld auto die ik heb.

De Octavia3 mag ik hopelijk ook gaan rijden als we weer verder zijn met de huidige O2 qua kilometers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die van mij niet zelf gekozen, maar gekregen van thuis uit, toen mijn ouders een nieuwe kochten als tweede wagen. Ik werk bijna twee jaar nu, dus zou ik even goed een andere kunnen kopen, maar ik vind deze zo leuk om mee te rijden dat ik niet eens gratis een andere zou willen.

Gelukkig voor mij is voor mijn vriendin een auto iets met vier wielen aan, zolang hij rijdt is het al lang goed. Als we sporadisch al eens een werkgerelateerde afspraak hebben met de wagen, parkeren we gewoon een beetje verder (de roestvlekken en slippende multiriem maken niet echt een goede indruk).

Technische keuring in juni volgend jaar wordt fataal denk ik, dus dan komt er toch een andere. Als ik nog een Felicia op de kop kan tikken in een degelijke staat, wordt dat misschien nog een opvolger. Anders een Fabia I, 1.9 SDI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hiervoor hebben we een Octavia gehad. Een fijne auto waar niets mis mee was. Kort daarna kwam de Yeti op de markt en die vond moeders wel erg grappig. Daarnaast vond zij de octavia net iets te groot en te onoverzichtelijk met inparkeren en zo. Zij heeft nooit echt het "gevoel voor de auto gekregen" zegt ze dan.

Ik zelf vond de Octavia wel een fijne auto, maar hij was me eigenlijk net iets te lang en te laag als je wat vaker de bossen in gaat of op ruigere wegen je gang wilt gaan. Dus al stiekem naar de scout gekeken.

Dus toen er op een gegeven moment een folder voor de Yeti door de bus kwam met een uitnodiging voor een proefrit hebben we die gemaakt en waren eigenlijk meteen verkocht. Alle minpunten van de Octavia waren opgelost, het enig minpunt was de kofferbak die een stukje kleiner was, maar in het dagelijkse gebruik had je die ruimte bijna niet nodig.

Wij zijn dus ook gegaan voor de hogere zit, de compacte afmetingen en de grotere bodemvrijheid kon ook geen kwaad.

Zijn we helemaal blij? Eigenlijk wel, het is een perfecte auto waar we veel plezier aan beleven. We hebben de 1.4 ipv de 1.2 omdat ie toen in de aanbieding was, maar dat zal in de praktijk weinig verschil maken.

Op het verlanglijstje staan eigenlijk alleen maar 2 dingen die we in die combinatie (nog) niet kunnen krijgen, Dsg en 4x4. De diesel is dan het enige alternatief, maar die is me veel te duur (heb het geld wel, maar er niet voor over ;)... Nu hebben ze in Rusland die diesel uit het gamma gegooid (vanwege de slechte diesel daar) en er een 1.8 dsg voor teruggekregen. Die Yeti bestaat dus wel.. In november schijnt die combinatie ook in Duitsland leverbaar te worden, maar skoda NL heeft me net aangegeven dat die combinatie binnen afzienbare tijd in NL niet leverbaar wordt. Reuze jammer, want die nieuwe all-drive uitvoering met 1.8 dsg had ik meteen genomen!

Ik heb al wel een prijs/ indicatie gekregen van mijn garage wat ik voor mijn "oude" yeti zou krijgen, en ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik daar wel een beetje van geschrokken ben. De Yeti is dan een auto met een zeer hoge afschrijving, dus een "waardeloze" auto. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze gewoon gekeken hebben wat ik voor mijn oude betaald heb (1500,= minder dan voor een "echte" 1.4), maar dat zou dan mijn dealer eigenlijk ernstig diskwalificeren... Dus misschien moet ik dan een andere dealer zoeken terwijl ik er op zich tevreden over ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hiervoor was de nieuwste auto die ik ooit gekocht heb 7 jaar oud. Veel vaker nog een stuk ouder. Heb die vrijwel allemaal opgereden. Maar ik ging meer eisen stellen, had wat geld gespaard en wilde ook wel eens zorgeloos in een nieuwe(re) auto rijden (heb nu andere zorgen, bijvoorbeeld dat ik krassen op m'n auto vind als ik ergens geparkeerd heb gestaan...)

Ik was op zoek naar een auto met

- een hoge instap,

- voldoende pk en koppel

- een zeker comfort/luxe, met in ieder geval:

+ automaat/dsg

+ stilte en rust in de cabine

+ goede stoelen

+ airco

+ cruise control.

De Yeti voldoet voor mij aan deze eisen. Natuurlijk, bij een ruimer budget had de keuze ook anders kunnen zijn maar in mijn geval was de prijs/kwaliteit verhouding voor deze Yeti prima.

Als het waar is dat de afschrijving hoog zal zijn, is dat niet zo leuk, maar ik heb de mijne aangeschaft met het idee om ook deze op te rijden, d.w.z. dat ik er vanuit ga dat ik er zeker 15 jaar in zou willen blijven rijden. En hij bevalt zo goed dat het nog steeds mijn uitgangspunt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk gaan er onkosten komen. Spullen slijten, gaan kapot. Op een gegeven moment zal ik me ook moeten afvragen wat verstandiger is: kosten maken om de auto in goede staat te houden of inruilen. Maar wat ik ook heb willen aangeven is dat ik denk voor de rest van m'n leven tevreden te zijn met deze Yeti en niet nu al in m'n achterhoofd heb dat ik over een paar jaar wel wat anders zou willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een auto "op rijdt" heb je trouwens geen last van de bepaling van de afschrijving, die ken je nu al, namelijk het bedrag (de historische kostprijs) dat je voor je bolide betaald hebt. Je afschrijving per jaar wordt dan bepaald door het aantal jaren dat je hem gebruikt. Het enige wat dan overblijft is de eventuele restwaarde die een meevallertje kan zijn.

Het moment wanneer je afscheid neemt is echter moeilijk vooraf te bepalen. Dat kan natuurlijk zijn dat ie technisch "op" is of gewoon in de prak gereden. Maar het kan ook zijn dat je een andere beleving krijgt wat je fijn vindt of misschien wel veilig acht. Je Yeti (of jij?) is dan "emotioneel op", je bent in ieder gavel "toe aan een ander"..

Het is financieel wat anders als je de afschrijving ziet als het gedeelte dat je erbij moet betalen om een "nieuwe" te krijgen, dan wel een gelijkwaardig exemplaar met dezelfde toeters en bellen, maar dan nieuwer. Dat is eigenlijk de vervangingswaarde. Dan heb je namelijk meteen ook de inflatie en dergelijke te pakken. Het kan handig zijn, omdat je dan weet wat je moet sparen of op tafel moet leggen om als het nodig is bij te kunnen leggen. Het is immers nogal verrassend als je dan over 15 jaar opeens 45% moet betalen dan die, zeg eens, 25k die je nu voor je Yeti hebt moeten betalen inclusief alle kosten. Met 25 k kom je dan opeens niet meer zo ver.

Het frapante is natuurlijk dat veel handelaren bij inruil vaak de historische kostprijs nemen voor je inruil en de actuele waarde voor je nieuwe bolide :o .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden waarom wij voor een Yeti hebben gekozen is:

- Zuinige motor met als het nodig is voldoende vermogen om een caravan te trekken

- Hoge zit/instap

- Goede stoelen voor mijn lengte (190 cm), die voldoende verstelbaarheid

- Voldoende ruimte (af en toe met 4 volwassenen)

- Leuk en niet alledaags uiterlijk

- Airco en Cruise Control

- Minder zware auto (verbruik en wegenbelasting)

Hiervoor reden we in een Kia Joice 2.0 Deze auto voldeed aan ook aan alle bovenstaande redenen. De zit- en bagageruimte is zelfs nog groter dan de Yeti. Maar de motor in deze auto was redelijk gedateerd, en daardoor een redelijk hoog verbruik. De basis van de Kia Joice is van het eerste model Mitsubishi Space Wagon en de motor van Hyundai. Het was voor ons de eerste auto met een hoge instap en als de dat eenmaal gewend bent, dan wil je niet meer anders.

Na wat vooronderzoek een proefrit afgesproken bij de Kia-dealer in A'dam ZO. De keuze...Kia Cee'd Sporty Wagon 1.6

Op de afgesproken tijd, moest de auto eerst nog van de 1e verdieping met een lift naar beneden gebracht worden. Na de proefrit werden we wegens de drukte (1 Kia verkoper) geholpen door een Alfa Romeo (zelfde dealer) verkoper in opleiding.

Deze kwam met en belachelijke lage inruil, dat we verbijstert zijn weg gegaan (ik ben toch niet gek..... :D )

De Kia dealer heeft hierna nooit meer contact opgenomen om er nog eens over te praten.

Een paar maanden later kwam er een folder op naam met een veel hoger inruilbod, vergelijkbaar met de Skoda-dealer...(hoe vind je zo iets)

Na 2 dagen een proefrit bij S-Point A'dam ZO, met een Yeti. Bij deze dealer werden we keurig geholpen en ze gaven ook een goede inruilprijs, zonder er te veel over te onderhandelen.

De deal was gauw gemaakt en tot op heden hebben we geen spijt van onze keus en zijn ook tevreden over de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten 1ste hij reed hij lekker (de proefrit)

- Vrij zuinig opzich

- Veel standaard optie's die ik op mijn nieuwe wilde en voor een goede prijs

- Veel ruimte voor de honden en veel opbergruimte

- En het is een leuk model

Verder kan ik er niet veel over kwijt want ik heb hem nog niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

interessant om zo te lezen met welke SKODA's er zoal wordt gereden en waarom....valt mij toch op hoe weinig Superb rijders er hier zijn op het forum...

wordt die dan zo weinig verkocht in NL?

De Superb verdient echt beter...die wagen is echt subliem !

By the way...vorige week was ik een weekje op vakantie in Noord-Brabant NL...in Landal Duc de Brabant te Diessen-Baarschot....lekker gezellige Hollandse dorpjes....en ja...heb in die week ontzettend weinig Superbs gezien in die contreien....ook niet tijdens mijn dagje Eindhoven en ook niet echt in Tilburg....wel hopen Octavia's Greenline (lijkt alsof de Nederlanders alleen die bepaalde versie lusten haha...) en dan ook wel verrassend veel Yeti's...de Nederlanders lijken een "love-story" met de Yeti te hebben biggrin.gif

En dan ook zag ik vaak een Fabia I maar zelden een Fabia II....ook merkwaardig...

Dus...om Superb's II te zien...mot je niet in Noord-Brabant wezen man!

Laat staan een Combi V6....men zou zich zowaar eenzaam gaan voelen cry.gif

Oftewel...om optimistisch te blijven...dan maar denken dan dat ik "exclusief" ben....haha...dog.gif

Koop ik nou net een SKODA om géén statement neer te zetten....sjonge sjonge...

Gelukkig mag de Superb zich in België wel verheugen op meer gelukkige eigenaars....wat maar goed is....vooral hier in West-Vlaanderen waar het echt stikt van de banale Audi's...niet te doen hier...ze leggen er hier de straten mee....en dan maar uitbazuinen dat het merk "premium" is en "exclusief"...nou moe....

Give me a SKODA !!!! Anytime !!!!

post-75-0-59058500-1318704191_thumb.jpg

aangepast door Superb V6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Superb V6

Er zijn hier gerust wel wat superB rijders ( bakkertje is er één van )

Maar ze zijn minder actief hier op forum aanwezig !

Maar misschien een reden voor jou om ze uit de tent te lokken met wat mooie ervarings verhalen over je eigen SuperB

Maar denk dat het ook een prijstechnisch verhaal is hier in nederland

Door onze BPM belasting worden wagens extra duur , en zeker tov van bij jullie

En denk dan ook dat het merendeel wat hier aan SuperB rondrijd een leasewagen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Fabia tsi Combi omdat:

1. We een nieuwe wilden

Onze bestelbus werd oververhit, 500 euri's besteed aan nieuwe thermostaat en waterpomp, bleek koppakking te zijn = total loss + 500 euro kwijt. Kamperen was leuk, maar nu stevig genezen van rondrijden in oude meuk.

2. Het geld nog niet direct tegen de plinten klotst, niet voor aanschaf en niet voor lopende kosten

badkamer moet nog maar even mee....

3. Mijn vriendin een greenline wilde vanwege lage CO2 uitstoot

Ondanks (neeeeee, ook niet geheel ondanks) milieufanatisme toch de vrouw van m'n leven....

4. Ik ruimte/prijs verhouding o.k. vond (zeker bij de combi), maar de greenline boven de 100 te matig vond accelereren.

Argumenten geharkt:

- nou ja, hij acceleert dus beroerd boven de 100 (deed het niet zo goed, dit argument)

- vrijstelling MRB vervalt (deed het aanmerkelijk beter, leverde grond op voor volgende argument)

- onzeker of we omslagpunt diesel/benzine wel halen (alhoewel dat verrekte laag ligt bij die greenline(had ze helaas door))

- diesel = fijnstofuitstoot (deed het goed)

- de greenline lastiger schakelen is (beetje gemeen van mij, maar ja, er staat natuurlijk wel wat op het spel)

- de tsi onder de benzinewagens ook gewoon een heel milieuvriendelijke auto is (is ook gewoon zo natuurlijk)

Wel eerlijk aangegeven dat aardgas te wellicht te duur zou zijn (was anders ook een mooie manier om van die greenline af te komen).

Het is net goed gegaan. Uit eigen zak nog 1600 extra gelapt om van 63 naar 77 kw te komen. Nog even aangetipt dat de 77kw A-label had en 63kw B maar toen had ze weer door dat dat maar 2 gr/km scheelt. Ik heb er maar van af gezien om een veiligheidsargument te noemen i.v.m. de grotere remschijven, verdere discussie kon ook het onderhandelingsresultaat verslechteren, en ik was al lang blij dat ik van het greenline-syndroom af was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe