Ga naar inhoud

De ANWB Winterbanden test is er weer!


Constant
 Delen

Aanbevolen berichten

Ach Ronald men zegt wel eens dat de wijsheid met de jaren komt !

Dus hij is er in deze eerder bij jou dan bij mij, want ik rij met conti's in de winter

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag ook laatst een all-weather banden test en daar kwamen de Goodyear Vector 4Seasons en de Vredestein Quatrac3 heel goed uit de bus. Zeker met die enkele sneeuwbui, een ideale winter- EN natweer band.

http://www.autobild.de/artikel/reifen-test-ganzjahresreifen-185-60-r-15-1930787.html

Maar helaas, in de buitennissige bandenmaat die onder mijn Roomster zit (205/45/16) zijn die banden niet leverbaar. :(

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe staat het met de consumentenbond test en hun winterbanden test ??

Vredestein banden op middelmatig

Kom eens met jouw mening hierover

Ik heb het ernstige vermoeden dat de Consumentenbond test een aangekochte test is van een andere partij waar men een eigen analyse overheen heeft gegooid. Dit is de werkwijze van de Consumentenbond vandaag de dag, men test nog maar weinig zelf. Het zou zomaar kunnen dat de gegevens van de ADAC komen.

Vredestein heb ik weinig verstand van, maar het valt me op bij briskoda.net, de Engelse Skoda site met relatief veel experts (van die vrs types), die zien Vredestein als absoluut top merk (betalen soms meer als de nieuwprijs om bepaalde banden snel te hebben!).

Verder denk ik dat het goed is om de testen in bepaalde contexten te zien:

(1) De consumentenbond en de ANWB vinden slijtvastheid een belangrijk begrip net zoals een lage rolweerstand. Want Hollanders zijn zuinig. Maar dat gaat ten koste van de remweg. Het is dus subjectief wat de beste verhouding is tussen slijtvastheid en kortere remweg. De band die het beste presteert op sneeuw en/of ijs, die verliest punten op slijtvastheid. Gelukkig is in de detailoverzichten te zien wat de deelprestaties zijn, dus iedereen kan zijn eigen afwegingen maken.

(2) Waar gaat men rijden in de winter? In ons vlakke landje met polderklimaat is een vierseizoenenband mijn inziens al goed genoeg om veilig in de sneeuw te rijden, maar voor buitenlandse toestanden zoals een weg met een helling heb je meer nodig. Als de nadruk ligt op het veilig bereiken van de wintersport locatie zou ik kiezen voor de band met de beste remprestaties op sneeuw en ijs.

(3) Een Duitse test kopiëren naar Nederland, loopt snel spaak op andere winterse omstandigheden (wij hebben een mild klimaat vergeleken met veel delen van Duitsland) als het aantal kilometers per jaar (Duitsers rijden doorgaans veel meer kilometers per jaar).

aangepast door Constant
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, heb ik toch weer een goede keuze gemaakt om voor de nieuwe Ultra Grip 8 te gaan :) Gokje aangezien hij nog nergens getest was.

Het was wel te verwachten dat die band goed uit de bus komt.

"Beste band op nat wegdek is de nieuwe Goodyear UltraGrip 8, vooral dankzij zeer goede aquaplaningeigenschappen. Op de overige natte testonderdelen zit deze band op hetzelfde niveau als de directe concurrentie, op aquaplaning is hij zomaar 10 to 15% beter dan de rest."

Dat is zeer leuk, je zult in onze streken nog steeds meer hebben aan goede regenbanden.

Op sneeuw is hij ook zeer sterk, behalve:

"De beste tractie op sneeuw heeft de Goodyear UltraGrip 8 terwijl de zwakkere zijdelingse grip van deze band in de bredere 195 maat minder naar voren komt dan in de smallere, ook geteste 175/65 R 14 T maat."

Dat zo'n klein verschil in maat dus toch nog zoveel kan doen.

Ik ben ook blij met mijn Ultragrip 8. In de maat 185/65 overigens, hier niet getest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw beslissing was uiteindelijk de doorslag, dat gedoe met die sneeuwkettingen... Blijkt de dealer achteraf juist het dringende advies te geven alleen 185/65 als winterband te monteren :lol:

Gewoon de originele maat dus, ben ondanks dat het niet exact dezelfde maat is toch wel overtuigd van de band. Als Constant het al zegt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht nog even, voorlopig nog te warm, ookal kan dit met 2 weken wel heel anders zijn... ;)

In geval van nood kan ik ze altijd zelf snel even monteren, aangezien ik ze toch zelf in de opslag heb!

Eerste helft november is vroeg genoeg! Ergens in de derde week van november ga ik naar de Agritechnica in Hannover, dus tegen die tijd zullen ze er wel onder (moeten) zitten.

En aangezien er nu al bekend is dat er een tekort is, zal het wel een korte stormloop worden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet wel, eind oktober richting Munchen voor mijn werk en ik haat vliegen! Ik ga lekker rijden dan.

http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/article/detail/2927783/2011/09/26/Winterband-straks-overbodig.dhtml

Bandenfabrikant Goodyear/Dunlop werkt aan de perfecte autoband die zowel 's zomers als 's winters even goed presteert. 'Maar het gaat nog wel minimaal vijf jaar duren.'

Tegenwoordig rijdt één op de drie Nederlandse automobilisten in de koude maanden van het jaar op winterbanden. Het is bewezen dat ze bij temperaturen onder de 7 graden Celsius beter presteren dan zomerbanden. Maar het wisselen van de banden brengt ongemak met zich mee. Bovendien is het klimaat tegenwoordig zo grillig, dat 's winters regelmatig de temperatuur toch weer boven de 7 graden stijgt. En dan heb je met zo'n winterband een langere remweg dan met een zomerband.

Overbodig

Bandenfabrikant Goodyear/Dunlop ontwikkelt daarom aan een revolutionaire band die winterbanden overbodig maakt. Dat onthult ontwikkelingschef Jean-Pierre Jeusette tegenover het AD. 'We werken aan de perfecte vierseizoenenband',' zegt Jeusette. 'Daarmee is het niet meer nodig om andere banden te monteren, bij wisseling van de seizoenen.'

Er zijn al vierseizoenenbanden op de markt, maar die vormen een compromis. Ze presteren nooit zo goed als specifieke winter- of zomerbanden. Goodyear/Dunlop meent echter dat het technisch mogelijk moet zijn om straks een band te maken die wél alle seizoenen goed aankan.

Lees het hele artikel in het AD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd waar ze over ca. 5 jaar mee gaan komen!!!

Misschien krijgen we dan een nieuwe sport op de Olympische zomerspelen: figuurschaatsen op het water, of bobsleëen in de Sahara (zullen die jongens uit Jamica leuk vinden)

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Trein is geen optie. Van Hoorn naar A'dam en dan overstappen. Spulletjes mag ik dan meesjouwen en nog een auto huren ook. Ik ga als enige van ons bedrijf een presentatie geven aan een klant daar dus carpoolen lukt ook niet. Taxi zou kunnen vanaf de trein maar toch....autorijden vind ik heerlijk. Het weer speelt wel mee natuurlijk en zonodig moet je je aanpassen en eerder vertrekken.

Laat mij maar lekker rijden. Volgens mij is de auto nog het voordeligst ook?

Had ik al gezegd dat we volgend jaar in de zomervakantie helemaal naar zuid Italie gaan? Met de auto natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn al vierseizoenenbanden op de markt, maar die vormen een compromis.
Dat compromis valt wel mee onder NL omstandigheden, de vierseizoenenband presteert vooral slecht tijdens zeer strenge vorst (tov de winterband) en boven de 30 graden (tov de zomerband). Ik hoef niemand uit te leggen hoe vaak (of weinig) die omstandigheden voorkomen in NL. Blijf je met je auto in Nederland en ben je geen kilometervreter, dan is de vierseizoenenband zo slecht nog niet.
Had ik al gezegd dat we volgend jaar in de zomervakantie helemaal naar zuid Italie gaan? Met de auto natuurlijk!
En met winterbanden? Anders zit je in het verkeerde topic! :mad3:
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik een nieuwe lease Skoda heb horen daar ook winterbanden bij. Dat is inmiddels verplicht gesteld door m'n werkgever. Ik ben en blijf van mening dat het voor Nederlands gebruik een beperkte bijdrage levert aan de veiligheid. Maar goed, 5 november mag ik me melden bij Profile Tyrecenter voor het magische winterrubber en zal ik mijn bevindingen wel posten.

Mijn eerdere ervaringen met winterbanden onder een Focus waren nou niet dusdanig overtuigend dat ik ze erbij heb genomen op de daarop volgende leaseauto's.

Om op de test terug te komen, ik had daar graag de 205/55/R16 banden bij gezien, dat is volgens mij toch de meest gangbare maat.

In het vergelijk hadden ze van mij ook zomerbanden in droge en natte omstandigheden mee mogen nemen (dat is immers wat je in NL tegen zult komen). Dat een winterband het in de sneeuw beter doet vind ik niet bar interessant, dat komt immers enkel in onze woonwijk voor.

Het bovenstaande is mijn mening, die zal ongetwijfeld verschillen van die van andere mensen, ik respecteer dit verschil, laten we dat allemaal doen :notworthy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaringen met de winterbanden zijn erg positief. Als je eens een keertje in Oostenrijk in de sneeuw staat (of in Nederland) leer je ze echt waarderen.

Het eerste jaar dat we op wintersport gingen zijn we op zomerbanden gegaan en dat hebben we geweten. Het had net flink gesneeuwd in Duitsland en de nacht ervoor waren er flink wat mensen in de sneeuw blijven steken (24 uur+) In de buurt van Düsseldorf (waar anders..) kwamen we dus ook in zo'n file die net aan het oplossen was. Moeders wilde al meteen terug. Maar dan sta je daar op ingedikte sneeuw en dan glijdt je auto zo'n beetje alle kanten op.

De rest van de reis trouwens heerlijk zonnig weer en geen sneeuw gezien en in Oostenrijk lag die gelukkig alleen maar op de bergen.

Bij de volgende inruilactie (kort daarna) op zoek gegaan naar velgen en voor € 200 geslaagd met winterbanden erop die nog 9 mm profiel hadden. De eigenaar had ze alleen tijdens de wintersport erop gehad.

De volgende vakantie was wel wat anders. Veel sneeuw in Oostenrijk, ieder ochtend bingo. Dan rijdt je gewoon de berg naar beneden met je winterslicks door 15 cm nieuwe sneeuw. Een andere Nederlander 200 meter verderop moest iedere ochtend zijn sneeuwkettingen erop leggen omdat hij zomerbanden had;)

Even los van de sneeuw vind ik ze bij nat weer ook erg prettig. Door het diepere profiel heb ik (misschien subjectief) meer grip en een laagje ijs/ sneeuw tijdens de Nederlandse winters is ook een makkie. Al vaker meegemaakt dat mensen gewoon vast komen te zitten bij 5 cm waar je met je winterbanden niets van merkt. Wat dat betreft heb je natuurlijk wel pech als je midden in de file zit omdat vooraan iemand zomerbanden heeft.

Daarnaast is het ook verstandig als je met enige regelmaat in Duitsland komt (zoals wij dus). Daar was het de afgelopen jaren al "verplicht" winterbanden te hebben maar de wetstekst was niet echt helder (aan het weer aangepaste "bebanding"). In 2010 hebben ze die tekst aangescherpt, nu zijn gedurende de herfst en winter banden verplicht met het "winterkenmerk" erop. Nu kom je er niet mee weg. All-weather met het winterteken of echte winterbanden. Als je namelijk een ongeluk krijgt of erbij betrokken bent ben je het haasje. Je hebt namelijk met zomerbanden automatisch (mede)schuld. Je moet dus altijd je eigen schade betalen ook al had je geen echte schuld. Je krijgt een boete en je loopt nog eens het risico eerder schuld te krijgen. Daarnaast kun je aansprakelijk gesteld worden voor de inzet van de hulpdiensten (brandweer, politie etc). Dat kan flink in de papieren lopen.

Wat de discussie over Vredestein betreft, ik heb ze er ook onder zitten, maar dan niet de geteste exemplaren en ben er tevreden mee. Ik hoop, mede door mijn rijstijl, nooit de limieten die getest en beoordeeld zijn te hoeven testen;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi omschreven, Sodela, en ik onderschrijf je ervaringen volledig. Al moet ik er gelijk bij zeggen dat ik, als ik privé een auto zou hebben, eerder voor vier seizoenen-banden zou gaan.

Had ik al gezegd dat we volgend jaar in de zomervakantie helemaal naar zuid Italie gaan? Met de auto natuurlijk!

Ik had het in ieder geval nog niet gehoord. Leuk, en lekker! Best een eindje rijden, maar ach, dat moet je er voor over hebben!

Overigens vroor het dit jaar eind augustus nog in Venetie, dus die winterbanden zou je daar best nodig kunnen hebben... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe