Ga naar inhoud

Distributieketting Yeti 1.2 TSI


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben eigenaar van een zwarte Yeti (sept.2010)

Enkele weken geleden is de distributieketting vervangen.

Deze terugroepaktie werd door de dealer ( van Laar - Rhenen) zelf aangegeven.

Bij een koude start werd een "rammelend - dieselend" geluid hoorbaar.

Na vervanging is dit niet meer hoorbaar en "loopt" de motor (1.2) veel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik citeer het verslag van witte Yeti:

"Het probleem bij de (slechte) distributiekettingen is het wat uitrekken, met als gevolg het vreemde geluid uit het blok"

Dit wijst dan toch weer meer, op de (tijdelijke) toepassing van een kunsttof vertande riem.

Misschien dat het Witte Yeti is toegestaan om dit na de vervanging van de ketting (riem) bij zijn garagehouder voorzichtig te informeren welk materiaal etc ?

Of de oude ketting, dan wel riem, op te vragen om hem thuis nog eens rusig onder de loupe te nemen, je hebt er tenslotte voor betaald

Aan allen met een TSI motor; een aardige presentatie:

aangepast door Peter1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik citeer het verslag van witte Yeti:

"Het probleem bij de (slechte) distributiekettingen is het wat uitrekken, met als gevolg het vreemde geluid uit het blok"

Dit wijst dan toch weer meer, op de (tijdelijke) toepassing van een kunsttof vertande riem.

Ook metalen kettingen kunnen uitrekken, zie bijvoorbeeld ook je fietsketting. Daarom zitten er in een motorblok met distributieketting zelfstellende spanners voor de distributieketting, zodat de ketting altijd netjes op spanning blijft. Maar die kunnen natuurlijk geen overmatige rek opvangen en dan dient de ketting vervangen te worden.

Normaal gesproken zal een distributieketting dusdanig weinig rekken dat de spanners het prima opvangen en je pas bij zeer hoge kilomerstanden eens aan vervanging zou moeten denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eigenaar van een zwarte Yeti (sept.2010)

Enkele weken geleden is de distributieketting vervangen.

Deze terugroepaktie werd door de dealer ( van Laar - Rhenen) zelf aangegeven.

Bij een koude start werd een "rammelend - dieselend" geluid hoorbaar.

Na vervanging is dit niet meer hoorbaar en "loopt" de motor (1.2) veel beter.

Dit is het bekende geluid en dat betekent distributieketting problemen (vervangen), bij mij op km. stand 25.700

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar welke distributieketting, of riem is er nu uiteindelijk uitgehaald en vervangen, was het een kunstof riem, of een metalen ketting, waarom wordt hier nou zo geheimzinnig over gedaan ?

Het draadje teruglezend zie ik eerlijk gezegd alleen bij jou de verwarring omtrent toepassing van een distrbutieketting of -riem in de 1.2TSI.

Waarbij er m.i. niet geheimzinnig wordt gedaan maar dus alleen gesproken wordt over een distributieketting, omdat er in de 1.2TSI alleen maar distributiekettingen worden toegepast. Die distributieketting zie je ook duidelijk aan de rechterzijde van het motorblok op de doorsnede-tekening:

3554.jpg

Zie ook de volgende info:

cylinder head & valvetrain

cast aluminium alloy; low-friction roller finger cam followers with automatic hydraulic valve clearance compensation

two valves per cylinder, 8 valves total, roller chain-driven single overhead camshaft (SOHC)

(bron)

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem aan dat de twee geleiders onder spanning zullen staan net als een 'normale' kettingspanner.

Bij mijn vorige auto (Peugeot 207 THP 1.6) ook problemen gehad met het verlopen van de ketting.

2 keer onder garantie een aanpassing/reparatie gehad waarbij o.a. de ketting en de kettingspanners zijn vervangen.

Het moet allemaal zo minimalistisch tegenwoordig (gewicht, constructie, marge....) dat de voordelen van een ketting (niet rekken en lage slijtage) een beetje omzeep worden geholpen.

Bij de BMW THP-motor zit het tandwiel met enkel een bout vast aan de as. Door rek op de ketting kan deze iets verdraaien waardoor deze niet meer op tijd loopt. Er zit geen spiebaan in de as (waarom niet????) waardoor het tandwiel enkel door de druk an de bout tegen de as wordt aangehouden. Monteur gaf aan dat hij nog nooit een bout zo hard/vast heeft moeten aandraaien. Bij de 2e reparatie heeft de auto een heel weekend staan uit druipen om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk olie uit het blok was. Daarna alle onderdelen extreem ontvet voordat alles weer in elkaar werd gezet.

Lijkt op het plaatje alsof dit tandwiel ook met een enkele bout vast zit. Bij de BMW motor hebben enkele mensen het tandwiel laten vastlassen waarna ze geen (top op heden) problemen meer hebben gehad met het verspringen van de ketting/van tijd lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar welke distributieketting, of riem is er nu uiteindelijk uitgehaald en vervangen, was het een kunstof riem, of een metalen ketting, waarom wordt hier nou zo geheimzinnig over gedaan ?

Beste Hobbel de bobbel,

Bekijk het filmpje op post van Gepost 29 december 2011 - 16:22, eens en het is overduidelijk wat er als distributie-aandrijving wordt gebruikt voor TSI motoren; (ook uw 1.2 TSI motor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Peter 1,

Helemaal mee eens, dat op de promotieanimatie en op de schets een ketting is te zien, maar wat ik zo graag zou willen weten, wat zit (zat) er nou in het echt in bij de Yeti's die zijn teruggeroepen.

Waren die vervangen kettingen (riemen ?) al of niet van metaal.

Daar zou ik nou wel eens een echte foto van willen zien, dus niet een schets, hoe het er uit zou moeten zien.

En er het liefst zelf met een vijl een kras in willen maken, om metaal aan te tonen en een magneet gebruiken.

Zelfs bij vliegtuigen onder streng toezicht worden soms onderdelen aangetroffen, die van een andere metallurgische samenstelling blijken te zijn, dan de fabrikant in hun specificaties aangeeft.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Peter 1,

Helemaal mee eens, dat op de promotieanimatie en op de schets een ketting is te zien, maar wat ik zo graag zou willen weten, wat zit (zat) er nou in het echt in bij de Yeti's die zijn teruggeroepen.

Waren die vervangen kettingen (riemen ?) al of niet van metaal.

Daar zou ik nou wel eens een echte foto van willen zien, dus niet een schets, hoe het er uit zou moeten zien.

En er het liefst zelf met een vijl een kras in willen maken, om metaal aan te tonen en een magneet gebruiken.

Zelfs bij vliegtuigen onder streng toezicht worden soms onderdelen aangetroffen, die van een andere metallurgische samenstelling blijken te zijn, dan de fabrikant in hun specificaties aangeeft.

Hey Hobbel,

Deducerend: Als die distributieketting niet van metaal was, zou die ketting er ook niet uitzien als een ketting maar als een een distributieriem zonder "gaten" voor de tandwielen. Ik ken (nog) geen distributieriem met "gaten".

Hier is technische VW-informatie over uw Volkswagen 1.2 TSI motor.

1.2 TSI

Er was weinig of zelfs geen toezicht op de internationale reserve luchtvaart-onderdelenindustrie; past toen een flink aantal vliegtuigen verongelukten werd dit probleem herkend en erkend en toen vloog zelfs Air Force One al rond bogus parts...

Technici bij Volkswagen hebben waarschijnlijk zitten slapen en/of zijn opgelicht, want blijkbaar is er een verkeerde (meestal veel goedkopere) inferieure staalsoort gebruikt voor de distributieketting.

Deels ligt de "schuld" ook bij de consument/overheid, want die wil voor steeds minder geld een perfecte auto die superzuinig is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Technici bij Volkswagen hebben waarschijnlijk zitten slapen en/of zijn opgelicht, want blijkbaar is er een verkeerde (meestal veel goedkopere) inferieure staalsoort gebruikt voor de distributieketting.

Tsja zo zou je het kunnen zien, maar ik zie dit toch even anders en wil ik je duidelijk maken met een praktijk voorbeeld zoals ik die in mijn bedrijfstak tegen kom.

Bij mijn vorige firma hadden wij een klant die Albert Heijn (AH) heet.

Hiervoor deden wij de klimaatbeheersing in de winkels in noord en zuid holland en de flevopolder.

En dus bij een complete renovatie naar een nieuwe inrichting ging de complete winkel kaal incl de technische installatie en kwam er een totaal nieuwe installatie in.

En voor de klimaatregeling met zijn bekabeling hadden we één centrale regelkast die alles beheersde dmv plc besturing etc.

Dit ging in die tijd voor een vaste prijs, maar meneer AH wilde hierop bezuinigen en ging zijn onder aannemers uitknijpen en maw je moest het goedkoper doen of men ging naar een ander.

En doordat je een klant niet wil kwijt raken ga je bezuinigen op de materialen in eerste instantie , dus van A kwaliteit apparatuur ga je naar B kwaliteit.

Maar een paar jaar later moest het nog goedkoper en ga je van B kwaliteit naar C kwaliteit en gaat de centrale regelkast verdwijnen en worden het allemaal lokale kastjes die niet meer met elkaar communiceren.

Het leidingwerk is niet meer van dikwandig materiaal maar van het huis tuin en keuken materiaal.

Gevolg is wel dat hierdoor je meer storingen en klachten over koude en warmte hebt in hetzelfde pand.

Maar dit komt door de heren zelf die een bedrijf uitknijpen, en het maakt niet uit of bedrijf a of b het nu levert want allen krijgen die uitgeknepen prijzen.

Bij VAG zal het op dezelfde wijze gaan en zal misschien de kwaliteit nog afhangen vanuit welk land het komt en wat de uurlonen daar zijn.

Want zijn die lager dan zal men minder op het materiaal hoeven te bezuinigen om toch aan de kwaliteit te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja zo zou je het kunnen zien, maar ik zie dit toch even anders en wil ik je duidelijk maken met een praktijk voorbeeld zoals ik die in mijn bedrijfstak tegen kom.

Ja, ik ken de voorbeelden: Mercedes schijnt in het verleden ook zijn onderdelenleveranciers het mes op de keel te hebben gezet en niet en/of onvoldoende de kwaliteit in de gaten te hebben gehouden: Uiteindelijke resultaat inferieure onderdelen en/of veel meer storingen...

Dat (Volkswagen) technici hebben gefaald is waarschijnlijk, want de Recall-actie om alle "slechte" distributiekettingen te vervangen zal waarschijnlijk een veelvoud gaan kosten van de eventuele winst die men zou behalen met een goedkopere distributieketting; eventueel geleverd door een goedkopere andere producent/leverancier.

Het is een (managers)symptoom van deze tijd; NU veel winst maken en later... Ach dat zien we dan wel. Zolang ik mijn (managers)bonus maar krijg door de winst te verhogen en/of het bedrijf niet failliet te laten gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hobbel: het is beslist een ketting, van staal uiteraard (al dan niet met een legering, dat weet ik niet). Mogelijk is er sprake van te ruime toleranties qua maatvoering, toegestane rek, hardheid etc., zoals hierboven ook al aangegeven.

Het is een bekend euvel en dealers doen er niet moeilijk over. Dus als je zo'n motor hebt en twijfelt: gewoon vervanging onder garantie claimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De genen die er een probleem mee hebben(ca 5 sec ratelend geluid,alleen bij koude start)kun je gewoon bij je dealer langsrijden en het probleem aangeven.Als zij dan in t systeem duiken weten ze meteen wat je bedoelt.succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Dit verschijnsel is vanaf de zomer 2011 bekend bij de dealers.

Mijn dealer (S-point A'dam) vertelde dat de volkswagengroep gebruikt maakt van verschillende toeleveranciers, ook voor distributiekettingen.

Daardoor komt dit probleem niet bij alle 1.2 motoren voor.

Kan ik er nou van uit gaan dat mijn Fabia van januari 2012 het probleem dus niet meer zal hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net de dealer gebeld. Mijn auto behoort niet tot de reeks waar de distributieketting vervangen moet worden. Het rauwe geluid dat de auto soms maakt bij het starten zou dus nader onderzocht moeten worden. Is lastig als hij dat niet altijd doet. Ik kijk het nog even aan.

Wel staat er een aanpassing van de turbo op het programma: er moet een plaatje bij de uitlaatgasturbo geplaatst worden. Moet bij een bepaalde reeks Yeti's gebeuren. Reden aanpassing kon m'n gesprekspartner me niet vertellen. Aanpassing is niet urgent, kan wanneer ik om andere redenen bij de garage kom. Zou ik dus gaan kunnen combineren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit verschijnsel is vanaf de zomer 2011 bekend bij de dealers.

Mijn dealer (S-point A'dam) vertelde dat de volkswagengroep gebruikt maakt van verschillende toeleveranciers, ook voor distributiekettingen.

Daardoor komt dit probleem niet bij alle 1.2 motoren voor.

pfffft, even herformuleren dan maar: Zou ik er nou vanuit kunnen gaan dat mijn 1.2 tsi omdat mijn auto pas van januari 2012 is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

in elk geval, zolang je niets hoort ratelen, is er niets aan de hand. Anders kun je natuurlijk altijd eens informeren. Kan me voorstellen dat het vanaf een bepaalde datum geen probleem meer is en ook dat het voor de Fabia geen probleem is (vanwege het soort gebruikte ketting).

Voor de periode daarvoor geldt blijkbaar dat het voor sommige auto's een probleem vormt, afhankelijk van het soort ketting dat gebruikt is.

Blijkbaar heb ik gewoon geluk gehad, denk ik dan. Vooralsnog in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende week bij de garage. Afspraak gemaakt om naar het volgende te kijken:

  • soms bij starten een paar seconden veel te hoog toerental (ca 1400) en rauw geluid.
  • software status wordt gecontroleerd, men acht het mogelijk dat het rauw lopen met een softwareupdate verholpen kan worden;
  • klinken achterportieren blijven soms een beetje openstaan na gebruik;
  • knop dashboardkastje blijft soms beetje hangen waardoor deksel niet goed sluit;
  • turbo aanpassing n.a.v. fabrieks- of dealeractie (hiervoor is 3 kwartier ingepland).

De verwerende emblemen laat ik nog even zitten, laat ik over een half jaar wel doen. Anders blijven we bezig.

En ik zal naar een nieuwe trekhaakdop vragen. Die heb ik waarschijnlijk in de wasstraat verloren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe