Ga naar inhoud

aftermarkt xenon verbieden


octaviabas
 Delen

Xenon  

26 leden hebben gestemd

Je hebt geen rechten om te stemmen in deze poll, of om de poll resultaten te bekijken. Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Aanbevolen berichten

n.a.v.

Niet om rot te doen, maar dit soort setjes zou bij wet verboden moeten worden!!!

Waarom verbieden? Omdat de meeste van de achteraf inbouwers het verkeerd afstellen ?

Heb met de vorige Octavia > 2jaar met xenon gereden. In die 2 jaar ben ik 1x geknipperd. Ik ging er maar vanuit dat dit was door mijn lampafstelling. Was ook wel logisch er lagen 5 UPS-en achterin de bak á 27kg per stuk.

Toch eens kijken wat de rest van het forum vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik het de aanstichter ben van dit onderwerp:

Verbieden omdat: aftermarket Xenon hinderlijk veel strooilicht geeft i.c.m. standaard reflectorkoplampunits!!! Het is natuurlijk niet voor niets dat af-fabriek xenon wordt toegepast i.c.m. lenzen.

De reflectoren verstrooien het licht onnodig veel naar boven en opzij, waardoor je tegenliggers en/of voorgangers onnodig hinderd. Dit is niet op te lossen met juiste afstelling, maar is een nare bijkomstigheid van de reflectoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik vaker last heb van slecht afgesteld halogeen lampen, dan van stooilicht van imi-xenon. Hoe merk ik dat eigenlijk? , is dat wanneer je verblind wordt?. Lijkt me meer slechte afstelling (te hoog)

Kan me voorstellen dat in bepaalde regio's van Nederland er een verhoogde kans bestaat op last van strooilicht. Vaak in combinatie met een "gebrek" aan straalverlichting, in de randstad geeft dat al waarschijnlijk al genoeg verstrooing dat de xenon's niet opvallen :unsure:

Maar het schijnt dat de er al meer op aan het letten zijn , dus het verschijnsel zal wel een langzame dood sterven

aangepast door octaviabas
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mij mogen ze het bij wet verdienen, het is echt ontzettend vervelend met al dat strooilicht. En de mensen die ze hebben zijn zo trots dat ze meer licht hebben en nu ook de borden op 3 km afstand kunnen zien in het donker.. Ondertussen hebben ook de mensen op 3 km afstand last van dat licht. Het lichtbeeld is vergelijkbaar met het groot licht van m'n bi-xenon Superb en daar rijd ik ook niet continu mee aan. Mensen die ik tegenkom met aftermarket Xenon begroet ik dan ook altijd :D (met grootlicht en als het echt te dol wordt de mistlampen erbij..)

Het heeft imo ook niets te maken met een juist afstelling, het huis voor een Xenon lamp is anders dan die voor een normale halogeenlamp. Dat is simpelweg omdat de lampen anders zijn. Dat kun je niet corrigeren door een andere afstelling.

Dat mensen vergeten om de afstelling aan te passen als er iemand achterin zit is m'n 2e irritatie bij verlichting van auto's (zowel voor halogeen als aftermarket Xenon). Wat dat betreft zou een automatische hoogte regeling zoals die verplicht is voor Xenon verlichting wat mij betreft op alle auto's verplicht mogen worden!

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mij mag dat wel verboden worden, in de meeste gevallen is het totaal niet geschikt voor xenon en is het dus totaal niet goed afgesteld. Als de auto ook een uitvoering kent met Xenon en de garage de boel afsteld heb ik er minder bezwaar tegen.

Je ziet tegenwoordig al veel te veel circusatracties rondrijden. Allerlei kleuren, allerlei combinaties aan of UIT.... :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat er wel een groot verschil nog inzit , qua merk Xenon en type koplamp.

Merkte vanmiddag goed verschil met collega met "oudere" 106 en een collega met "nieuwere" polo.

106 had een stuk meer strooilicht dan de polo. navraag leert dat de 106 een ribbel koplamp heeft en de polo niet.

Wel allebei "merkloos" xenon.

Vond beide niet super irritant , maar wbt de 106 kan ik me voorstellen dat het minder prettig is op een weg zonder straatverlichting.

lees wel op meerdere forum's dat het toch al minder wordt. Iig door de apk waar men meer schijnt op te letten op verkeerd lichtbeeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als rijder met aftermarket Xenon heb ik gestemd op 'niet verbieden'.

De wetgeving is er nogal krom over. Het gaat puur om wanneer de auto op kenteken gezet is, en niet of je het wel of niet zonder hoogte-verstelling en sproei-installatie mag monteren; apk waardig.

Ik heb zelf standaard lenzen op de auto en na inbouw bleek meteen dat het lichtbeeld exact gelijk bleef. Mijn buurman heeft een schade herstel bedrijf en dat toonde het afstelapparaat ook aan. Totaal geen strooilicht, duidelijke lijn tussen licht en donker. Waarom mag iemand met een oudere auto icm reflectoren (en dus strooilicht) het wel legaal voeren en iemand met lenzen (waarop zelfs de codering 'D' voor Xenon aanwezig is, maar standaard haogeen in zit) het niet voeren? Momenteel nog aan het zoeken naar een goede sproei-installatie om het apk-waardig te maken. Handmatige hoogte-verstelling is voldoende is reeds aangeven.

Iedereen waar ik merk dat het strooilicht geeft, betreft allemaal reflector koplampen. Bij lenzen zie je het verschil tussen af-fabriek of after-market niet. Mits je een juiste kleur gebruikt natuurlijk. Voor de opbrengst van licht ipv opvallen door een te blauwe kleur. Hierbij zit in mijn optiek 6000K al op het randje van te blauw. Alles eronder is geen punt.

ps. zien je jezelf voorstellen wel in juiste topic

aangepast door EdK
voorstellen
Link naar reactie
Delen op andere sites

ps. Ik ben nieuw hier, dus bij deze stel ik mij ook voor. Meerdere zullen mij wel kennen van het skodaforum..

Noord26 we hebben heellll weinig spelregels, maar we stellen het el zeer op prijs dat je je voorstelt in het juiste topic hiervoor

Dus bij deze zien we je voorstelling ( tussen de gordijnen) wel in juiste topic verschijnen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ EdK..

In uw eigen voorstel topic verteld u totaal niets over uzelf. Enige wat u daarin post zijn verwijten naar het skoda NL forum. Daarin geeft u dus alles behalve een voorbeeld als Mod zijnde. Of moet ik ook een nieuw topic aanmaken met alleen negatieve berichten en dat beschouwen als 'voorstellen'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Noord26, waar het om gaat is niet de inhoud van het voorstel-bericht, maar de plaats waar het wordt gepost. Mij lijkt het alleszins logisch het voorstellen te beperken tot het topic "Wie ben ik", dat maakt het wel zo overzichtelijk.

Verder zijn er hier diverse leden die naar hier zijn gekomen vanwege in hun ogen minder prettige ervaringen op het .nl forum, of zelfs daarvan geband zijn zoals ik zelf. We vinden het echter niet kies om daaromtrent in het openbaar van gedachten te wisselen. Via een pb kan dat uiteraard wel desgewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah in mijn ogen hoeft het niet verboden MITS met de juiste armaturen wordt ingebouwd.

Voor de Octavia zijn bijvoorbeeld koplampen te verkrijgen met lenzen erin (van de scout als ik het goed heb) als je die monteert icm after market xenon is er niets aan de hand.

Echter voor veel merken zijn dit soort koplampen niet te verkrijgen dus als sneller last van strooilicht.

Zoals bas al aangeeft toen hij lading in zijn auto had werd er geknippert naar hem, mensen nemen schijnbaar niet de moeite om de koplampen lager te zetten met lading in de auto, hoe moeilijk is het er zit een knop IN JE AUTO draai die naar 2 of 3 en je verblind niemand meer

grt

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het valt me op dat er ook steeds meer mensen op 2 wielen Xenon hebben. Nu hebben motorrijders over het algemeen hun lamp al vrij hoog afgesteld staan en met Xenon erin is het dan helemaal een drama..

Dat herken ik wel. Erg irritant. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik, als ik zelf motor zou rijden, er in de tegenwoordige asfaltjungle ook wel voor zou zorgen dat mijn motortje niet over het hoofd gezien wordt in de oorlog om de laatste meters...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Xenon achteraf verbieden, xenon vooraf verbieden.

Vind het altijd hinderlijk als ik ze achter me heb of op me afkomend. Xenon is nergens voor nodig, zonder gaat toch ook goed!?

Tuurlijk , en met de gele lampen zie je ook voldoende, zelfs met de lampen uit :doh2: (alleen zien anderen je zo slecht)

Schakelen gaat me ook prima af, maar toch wordt de volgende een automaat

Zelf zou ik ws. niet meer teruggaan naar zonder Xenon (wel liefst af-fabriek, die zijn net ff beter dan aftermarket)Maar je weet maar nooit.

Op de motor heb ik het (nog)niet. Op een naked heb je niet zoveel ruimte om de ballast weg te werken.

Qua hoogte , ach ik denk dat 80% van de motorrijders de koplamp niet hoger heeft afgesteld dan dat deze is afgeleverd. Tenslotte.. beetje naar achterzitten / spullen achterop en de lamp schijnt al hoger ;)

Maar goed, liever dat je me op 2-wielen "irritant" vind (en dus ziet!) dan dat ik SMIDSY hoor :mad3:

Wat dat verblinden betreft...auto dimmende binnenspiegel is heerlijk (en je moet ook niet IN de koplampen kijken :P )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's wel heel kort door de bocht Kees! Dat anderen er geen last van mogen hebben is evident, maar om dan gelijk alles maar te verbieden gaat veel te ver. Dan kun je net zo goed alle auto's zonder adaptieve cruisecontrol verbieden omdat sommigen nu bumperkleven...

En voor wat betreft je opmerking over het niet moeten rijden: het is geen kwestie van "niet genoeg zien met halogeen", het is veel meer een kwestie van "veel meer zien en een rustiger en veiliger beeld hebben met Xenon". Da's een compleet ander uitgangspunt.

Uiteraard kán ik zonder Xenon. Maar ik wíl niet meer zonder Xenon, zelfs niet als ik andere opties zou moeten laten liggen, omdat ik de voordelen ervan belangrijk vind.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker, kort door de bocht, (nog) even geen nuanceringen. Blijft voorlopig ook zo, als voorstanders geen beter argument hebben dan dat xenon zo lekker veel licht geeft. En als ik er last van heb dan maar dimmende spiegels moet gebruiken en niet in de lampen moet gaan kijken.

En vergelijkingen met handmatig schakelen of bumperkleven, sorry maar ik zie de analogie niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Xenon heeft bijvoorbeeld automatische niveau regeling, dus als het campingbedje, de tas met kinderspul, de buggy en de hele familie erin zit en de caravan is aangehaakt dan heeft nog steeds niemand last van mijn Xenon lampen, die staan immers nog altijd automatisch goed. In de Superb draaien de lampen zelfs mee in de bochten en eigenlijk is dat toch wel fijn.

Overigens vind ik alle verkeerd afgestelde lampen vervelend (denk ook aan alle mensen met een aanhanger / caravan die vergeten hun lampen bij te stellen) en bij after market Xenon is dat extra hinderlijk!

Motorrijders moeten inderdaad goed gezien worden, maar dat wil nog niet zeggen dat ze andere weggebruikers moeten verblinden, dan stellen ze hun eigen veiligheid boven die van een ander en dat is nou niet echt sociaal zeg maar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CaseyBasey , wel eens langer dan 1 dag onderweg geweest met een xenon uitgeruste auto? Ik vond het ook altijd onzin.. tot ik een week een lener van de dealer mee had met af-fabriek Xenon. Toen werd ik "verlicht", en was het geen optie meer , maar een eis op de volgende wagen

Er zou "gewoon" een betere/meer controle moeten zijn op verlichting. (en de rest) Dan zou het kaf vanzelf gescheiden worden

Überhaupt is express "verblinden" niet goed te praten. Zeker ook niet voor de 2wielers. Automatische hoogteregelingen en sproeiers is nu eenmaal wat lastiger op de motor.

Ik ga er altijd maar vanuit dat ze me NIET zien, rijd een stuk prettiger (wel vermoeiender.) Qua mijn veiligheid boven een koekblikker ;). Hij heeft wat schade , en ik pijn. Ik zal er dus altijd voor kiezen dat ie me ziet/hoort/opmerkt, zonder té asociaal te worden 8-) .

aangepast door octaviabas
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe