Ga naar inhoud

Het leven van een autoverkoper.


oud-lid
 Delen

Aanbevolen berichten

Heeft volgens mij vooral te maken dat het veel lastiger is om te achterhalen als een auto in het buitenland een flinke klap heeft gemaakt (en op het oog netjes gerepareerd), of dat er met de km-stand is gesjoemeld. Dan heb je nog dat (bij heel jonge auto's) een beroep op de garantie doen, lastiger is, omdat een importeur niet zit te wachten om garantie te verlenen op een auto die ie niet heeft geleverd. Daarnaast is een nieuwe auto buiten NL vaak goedkoper in aanschaf, en als de kop er af is, betaal je dus ook minder BPM en dergelijke als je die gebruikt invoert, zo'n auto heeft dus minder gekost dus is het niet vreemd dat ie als occasion ook minder opbrengt.

Dan is er nog een reden: 4-5 jaar terug werden veel NL-occasions juist geëxporteerd naar het buitenland. Eën van de redenen dan NL-occasions in het buitenland gewild zijn, is dat NL vlak is (dus minder belastend voor de auto dan berggebied), en dat hoge snelheiden in NL nauwelijks mogelijk zijn. Nu kun je natuurlijk met een NL-auto gewoon in het buitenland rijden, maar een auto met NL-kenteken zal meestal toch veel kilometers onder NL-omstandigheden maken. Dat betekent dus omgekeerd, dat een niet-Nederlandse occasion juist wat meer belast is, dan een origineel NL-occasion, dus ook iets minder waard.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-8-2021 om 23:23, Cordoba zei:

Heeft volgens mij vooral te maken dat het veel lastiger is om te achterhalen als een auto in het buitenland een flinke klap heeft gemaakt (en op het oog netjes gerepareerd)

Onze Yeti heeft dus een ongeval (kop - staart botsing waar onze Yeti op de kont van de voorganger botste) gehad maar is goed gerepareerd, zei de verkopende VAG specialist in mei bij de aankoop. Op de brug daar hebben we toen gezien wat er vernieuwd is onder de auto, het dashboard is vernieuwd omdat er iets tegen aan knalde wat los lag op de achterbank: levensgevaarlijk dus. 

Ik heb de auto ook laten checken vorige week bij mijn werkgever, die de Yeti getest heeft en daar zijn geen negatieve opmerkingen uit voortgekomen tijdens een ritje en wederom op de brug. Dit had ik aan mijn werkgever gevraagd omdat we garantie hebben op de Yeti en dat we dat kunnen gebruiken als er problemen zijn. Geen problemen dus door mijn werkplaatschef opgemerkt en door ons ook geen problemen opgemerkt in de laatste periode in Italië en nu weer thuis. Je merkt dat die Yeti goed spoort, niet rammelt en een solide interieur (ook de stoelen zijn als nieuw, zullen er hoezen gebruikt zijn gebruikt de vorige eigenaar?) heeft wat er op wijst dat deze auto prima onderhouden is geweest, aantoonbaar in het boekje. Maar ook dat wij geluk hebben met deze import auto. Want het kan ook slecht aflopen met jouw dure aankoop die een miskoop blijkt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-8-2021 om 21:32, Wasmachineman zei:

... en onderdeel van Van Mossel is een zegen. Want je merkt en voelt dat ze er alles aan doen om goed voor de dag te komen bij de klant.

We hebben maar 1 doel: tevreden klanten die ons een 10 geven qua beleving in de showroom en met hun auto die ze halen bij ons.

Ik zou wel willen dat ik dat als klant van Van Mossel ook zo zou ervaren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wasmachineman Helaas is niet iedere auto die ondeskundig is gerepareerd, met een simpele optische check en uitlijningscontrole te achterhalen. Zo heb ik ooit ook eens een demo-crashtest gezien, waarbij een op het oog perfect gerepareerde auto een crashtest onderging, en ter vergelijking een andere auto van hetzelfde type met vergelijkbare km-stand en zelfde bouwjaar. Waar bij de originele auto bij de crashtest (ik dacht bij ca. 40 km/u), de auto forse schade had opgelopen, maar inzittenden volgens de crashdummies zo uit konden stappen, zat de gerepareerde auto ongelooflijk in elkaar en zouden inzittenden levensgevaarlijk gewond geraakt zijn. Cruciaal in dit geval is dat het punt waar oud-plaatwerk aan nieuw plaatwerk werd gelast, niet de plek was waar de autofabrikant dit heeft goedgekeurd vanwege de sterkte, maar 5-10 van de plek die de autofabrikant heeft aangewezen.

Overigens mijn vader kocht vroeger altijd schade-auto's, die ie dan liet zoeken door zijn garage. Als de auto in de garage stond, nog helemaal in de schade, of hooguit niet te redden onderdelen verwijderd, om de totale schade te kunnen beoordelen, ging mijn vader naar de garage toe, en besliste dan of ie de auto wilde kopen. De auto werd dan hersteld, en een aantal weken later kon mijn vader hem ophalen. Bij een dergelijke werkwijze, kun je (als niet-deskundige) toch een beetje beoordelen of je de schade inschat als goed te herstellen of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, MarcoO2 zei:

Ik zou wel willen dat ik dat als klant van Van Mossel ook zo zou ervaren.

Het is een doel van Van Mossel. 100% score is niet te realiseren denk ik.

56 minuten geleden, Cordoba zei:

@Wasmachineman Helaas is niet iedere auto die ondeskundig is gerepareerd, met een simpele optische check en uitlijningscontrole te achterhalen. Zo heb ik ooit ook eens een demo-crashtest gezien, waarbij een op het oog perfect gerepareerde auto een crashtest onderging, en ter vergelijking een andere auto van hetzelfde type met vergelijkbare km-stand en zelfde bouwjaar. Waar bij de originele auto bij de crashtest (ik dacht bij ca. 40 km/u), de auto forse schade had opgelopen, maar inzittenden volgens de crashdummies zo uit konden stappen, zat de gerepareerde auto ongelooflijk in elkaar en zouden inzittenden levensgevaarlijk gewond geraakt zijn. Cruciaal in dit geval is dat het punt waar oud-plaatwerk aan nieuw plaatwerk werd gelast, niet de plek was waar de autofabrikant dit heeft goedgekeurd vanwege de sterkte, maar 5-10 van de plek die de autofabrikant heeft aangewezen.

Overigens mijn vader kocht vroeger altijd schade-auto's, die ie dan liet zoeken door zijn garage. Als de auto in de garage stond, nog helemaal in de schade, of hooguit niet te redden onderdelen verwijderd, om de totale schade te kunnen beoordelen, ging mijn vader naar de garage toe, en besliste dan of ie de auto wilde kopen. De auto werd dan hersteld, en een aantal weken later kon mijn vader hem ophalen. Bij een dergelijke werkwijze, kun je (als niet-deskundige) toch een beetje beoordelen of je de schade inschat als goed te herstellen of niet.

Precies. Daaromheen ik blij dat er garantie op zit EN dat ik werk bij een garage waar ze onafhankelijk hun mening willen geven aan mij.

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik duidelijk wilde maken, is dat alleen een róntgenscan of iets dergelijks, gecombineerd met zeer specifieke kennis, een optisch netjes gerepareerde auto kan onderscheiden van een vakkundig gerepareerde auto. Dat is dus iets wat een gewone garage of autoschadebedrijf ook niet zomaar vast kan stellen, hoewel die wel de fabriekseisen voor vakkundig schadeherstel zouden moeten weten, of op kunnen zoeken. Ik zal nog wel eens kijken of ik dat filmpje nog ergens terug kan vinden, maar dat is wel heel verhelderend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Captain Hook zei:

Waar @Cordoba op doelt is structurele schade. Als een kokerbalk en/of onderdeel van een kreukelzone gedeformeerd is geweest en een forse hoeveelheid kinetische energie heeft geabsorbeerd, dan kun je de boel wel weer rechttrekken en/of opnieuw aan elkaar lassen. Maar de zorgvuldig ontworpen kooiconstructie/kreukelzone is dan finito. Er zitten dan dunnere/dikkere materiaal plekken in het geheel; en dat geeft een ander (waarschijnlijk fataler) resultaat bij een volgende crash. 🤨

Hebben wij dus geen last van. Onze Yeti heeft een “klapje” gehad maar niet meer dan dat. Werkplaatschef vond het een klasbak! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lakdiktemeter heb ik zelf ook, maar zoals Captain Hook al aangeeft, hoeft dit niet altijd serieuze schade te betekenen. Ouderwetse kokerbalken zie je niet zo veel meer, maar bijvoorbeeld het dak van een auto is ook heel belangrijk voor de sterkte. Ooit een filmpje gezien van een BMW, waar de snede in het dak (scheiding nieuw/oud metaal) niet op de goede plek zat, ik kan alleen het filmpje niet terugvinden, maar volgens mij heb ik dat filmpje ongeveer een jaar terug bij de buren gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zalig zijn de onwetenden  😏

Soms lijkt me dat toch heerlijk; niet gehinderd door enige kennis van zaken. Hoef je je nergens zorgen over te maken.

Alleen ben ik behept met een grenzeloos nieuwsgierigheid en ik wil wel weten hoe dingen werken...  En dat is vaak een stuk lastiger...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dinsdag vrije dag dus wat doe je dan? Sauna! We waren in Leiden in het Fletcher hotel op de 12e etage en hebben daar een dagje gerelaxed. Schitterend uitzicht hoor maar er waren wel teveel gasten binnen. Daardoor zijn we wel wat eerder vertrokken dan gepland maar desalniettemin was het heerlijk.

Van 10:30 tot 15:30 waren we binnen en dat was precies voldoende vandaag. Parkeergarage in de kelder van Fletcher dus geen last van de regen. Heel de dag regen! Lekker hoor hier in NL.

Maar okay, de tuin is happy bij ons en het groendak ook dus wie zijn wij dan om te klagen? Meeste regen valt naast je btw.....😩

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe