Ga naar inhoud

Jouw volgende wagen??


Leon-cupra
 Delen

Aanbevolen berichten

Dacht als “koopverslaafde”: “laat mij eens een topic starten over : wat is/kan/zal/... jouw volgende wagen (zijn)?”

Ikzelf vind het enorm leuk om iedere keer uit te zien naar iets nieuws. Ook al heb ik de M2 nog maar enkele weken, stilletjes aan begin ik aan mijn “research”: het aanbod uitpluizen, wat zijn koopjes, wat zou ik graag nog eens hebben, welk nieuw model is een “hebbertje”, ... enorm plezant. 😁😁

Ik ga meestal van een zeer grote lijst naar enkele kanshebbers, tot de wagen die ik absoluut wil. Aangezien mijn wagen een tweede wagen is , ben ik niet gebonden aan veel criteria uitgezonderd budget. Ik ga bij mijn wagen ook veel uit van emotie. Is in veel gevallen niet echt een rationele aankoop geweest ... tja liefhebber é😁😁

bij de volgende wagen, na de M2, zal het hier wel iets terug met minder vermogen zijn en iets budgetvriendelijker. Van mijn partner wel al de opmerking gekregen “en nu een iets praktischere wagen!!”.

Zit dan zo een beetje op een tweespoor: een cabrio of geen???

Cabrio absoluut terug een roadster maja dan zit ik met de factor “praktisch” (2 kinderen die dan geen plaats hebben). Gaat mijn partner niet leuk vinden en de keuze is zeer beperkt. Hier is de nieuwe Z4 wel een grote kanshebber ... of .... terug een MX5 ????? Was zo een plezant gooi en smijt bakske.

Geen cabrio: tja kan heel breed gaan maar wil absoluut iets sportief ogend, rijdend, zittend. Wss dan wel een hybride. De G30 330e zou wel eens hoog op het lijstje kunnen belanden wanneer de tweedehandsprijzen wat betaalbaarder worden, een 530e is ook wel een optie (betaalbaar nu maar wss iets te groot, te comfortabel en niet sportief voor mij), de nieuwe bmw 4 coupé (vrees alleen te duur te worden), mss terug Skoda en dan wel een O4 IV of de RS IV ...  zou Skoda eens met een mooie O4 coupé of sportback willen uitkomen aub dan zou het wss een no-brainer worden😁

EV zou perfect lukken maar noem nu eens 1 betaalbare, sportieve, knappe EV ?? Zal wss om die reden niet aan bod komen.

Grt

Leon Cupra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig even niet. Ben tevreden met de Polo. Zou op zich wel naar EV willen, maar is budgettair een no go. Mocht ik een onverwachte financiele meevaller krijgen, waarmee zoiets mogelijk wordt, dan zal ik denk ik toch de verleiding van een Golf R (al dan niet nieuw, hangt af van de grootte van de meevaller) niet kunnen weerstaan. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Golf R valt hier binnenkort in BE in de categorie “te gortig duur om in schrijven”. Zal dan in de range liggen van de M2 nu. Zal het hier niet meer worden.

Wil je in BE een snelle wagen, heb je twee keuzes: of je betaalt je blauw aan taksen of je koopt een hybride/EV. 
 

een wagen waar ik tegenwoordig ook redelijk gecharmeerd van ben, is de Leon. (Of course) Nu nog een leuke uitvoering (Cupra 😁😁) vinden en mss terug binnen 1-2 jaar terug de eerste “liefde” op de oprit?? 😄😄

aangepast door Leon-cupra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed je koopt nooit nieuw zeg je altijd !!??
Dus geen eerlijk vergelijk , moet je wel naar 2e hands kijken en de prijzen.
En als die er nog niet zijn dan zal je moeten wachten, maar goed dat moet je toch !
Want de vrouw heeft je gezegd dat je 4 jaar met deze moet rijden.....😁

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdKuiteraard tweedehands. Veel te veel verlies bij een nieuwe en voor de tijd dat ik er maar mee rij. Het zou financieel ook niet haalbaar zijn om telkens nieuw te kopen. En ook zelfs bij een nieuwe is het “nieuwe” er ook snel af.

4j 🤣🤣🤣 heb al een paar keer moeten zeggen dat het op voorhand de bedoeling was om met de M2 max 2 jaar te rijden. Moet op tijd buiten vooraleer de tweedehandsprijzen een tuimeling naar beneden maken.

@NakHarrymijn collega heeft een witte Tucson hybrid in bestelling staan als bedrijfswagen. 265pk gecombineerd. Zal goed vooruit gaan.

aangepast door Leon-cupra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op

 

Als ik een plek voor de deur zou hebben zou ik over een paar jaar best een electrische auto willen proberen. Maar voor nu, dan maar een plug in hybride. Als je er minstens 50 km electrisch mee kan rijden, dan zou dat voor mijn woon werk verkeer goed te doen zijn. 

Hoewel niet echt mooi is een Kia Nero op dit moment de beste aanbieding volgens mij.

Maar de verandering soorten electrische aandrijving gaat zo snel, dat het volgend jaar waarschijnlijk weer anders is.

aangepast door EdK
op verzoek citaat verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ik over een paar jaar de Audi A4 van mijn ouders over kan nemen. Over full-options gesproken. De helft van de nieuwwaarde zijn opties.

Voorlopig blijf ik in de S2 rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto's zijn veel te duur tegenwoordig. Als je een nieuwe koopt dan is deze op 3 en heb je een populair model op 4 jaar de helft waard van wat die nieuw gekost heeft. In die tijd is de auto die wil aanschaffen alweer een stuk duurder geworden. Kom je in een situatie dat je alleen maar spaart voor een nieuwe auto.  Mijn leven is niet alleen maar auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Na bijna 10 jaar in de Yeti gereden te hebben gereden, tot volle tevredenheid. Een nieuwe auto besteld, de Kia E Soul DynamcPlusLine 64kWh.Dus een redelijke actieradius. Lijkt voor mij erg op de Yeti en een fijne hoge zit. Wordt 15 juni geleverd, dus afscheid van het Skoda forum. 2010_Kia_Soul_Sport_-_1.thumb.jpg.da065f423f5014995de08dd920d8e657.jpg2010_Kia_Soul_Sport_-_1.thumb.jpg.da065f423f5014995de08dd920d8e657.jpg

IMG_20210531_211048.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Benno De eerste twee foto's zie ik wel de overeenkomst met de Yeti, al vraag ik me af wat die rare rand op het dak net achter de voorruit is (is dit voor een open dak)?

De laatste foto lijkt mij een heel andere auto (is dat een nieuwe generatie van de Kia Soul?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog steeds tevreden met mijn huidige Skoda. Ik heb hem al bijna 10 jaar.  Ik zag wel een Octavia 1.5 tsi met weinig op de teller voor 25.000 bij de dealer staan.  Zoiets zal het wel een keer gaan worden. Maar ik denk dat de Fabia eerst nog over de 3 ton heen gaat voor het zover zal zijn.  Ik heb door Corona ook veel minder kilometers gemaakt de afgelopen tijd, waarmee de vervanging mooi nog wat wordt uitgesteld.  

Voor de vakanties zou wat ruimer wel mogen, maar als je kijkt wat je afschrijft op een nieuwere auto in een jaar, dan kan je gemakkelijk iets voor huren voor de vakantie, en dat kan dan ook als je met de trein / het vliegtuig heen gaat en vervolgens daar huurt.    Als dat het vakantieconcept gaat worden dan gaat de Fabia echt door tot hij uit elkaar valt. 

 

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ik was ooit zo onverstandig om 1600 euro meer uit te geven voor wat meer pk en een koppelcurve.  Precies dat onverstand maakt het nu ook goed vol te houden natuurlijk.  🙂   Misschien dat bij Menno z'n polo nog wordt geadverteerd met koppelcurves, maar buiten dat segment hoor je nooit meer iets over koppelcurves bij de huidige generatie verbrandingsmotoren.

Electrisch of plug in hybrid is the way to go als je koppel wilt, maar de laadpaal krijg je er niet bij, en ik vind plug in hybrid behoorlijk aan de prijs voor een techiek die eigenlijk onvolwassen is als een soort wannabe EV.   't Is een beetje neptransitie.  Dat gebrek aan laadpalen laat ook mooi zien dat die hele romantiek van "een beter mileu begint bij jezelf" helemaal nergens op slaat.  Er moeten natuurlijk heel veel laadpalen komen bij heel veel parkeerplaatsen voor al die huishoudens die geen eigen oprit hebben.  Er wordt door de autoindustrie inmiddels aardig geïnvesteerd in accu-fabriekjes. Die accu's zijn ook al weer veel beter dan een paar jaar geleden, en de vaart is ook nog lang niet uit die ontwikkeling.  Is nou niet gewoon eens tijd dat een overheid daar het voortouw bij gaat nemen?  Het telefoonnet, spoorwegnet, gasnet, electriciteitsnet zijn toch ook allemaal uit de grond gestampt zonder op de markt te wachten? De rentestand kan ook niet het probleem zijn als je in een elektriciteitsnet wilt investeren.  Uiteindelijk is elektrisch rijden veel goedkoper, dus hoe langer je wacht hoe duurder het is. 

En dat is eigenlijk het echte probleem: mijn Fabia gaat het uitrollen van die laadpalen danwel wanneer ik op z'n vroegst zou willen verhuizen niet halen. Ik blijf hier nog zeker 7 jaar wonen.  Dus wat ik echt zou willen wordt het toch niet. Dus er moet nog iets vervuilends tussen, maar ik loop eigenlijk niet meer echt warm voor een vierwieler met van die hakkeplofdingen in het vooronder en een uitlaat achter. We weten al een halve eeuw dat het zo niet moet, en met drie decennia transitietijd hadden we nu al twee decennia elektrisch kunnen rijden, én kunnen profiteren van de lagere kosten.  

 

 

Edit:

Garage was aan de lijn, ik hang net op.  Er moet een nieuw servomotortje in voor de klepjes die binnencirculatie aan of uit zetten.  Hele dashboard moet los, 550 euro verder..... 

Dat was het nadeel van een ouwe Fabia. 😉

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de ene kant rijd ik liever nog vandaag in een EV, dan pas (ver) in de toekomst.

Gewoon het gemak en de rust waarmee zo'n automobiel zich voortbeweegt; heerlijk gewoon.

alhoewel de aanschafprijs ook nog een dingetje is...

MAAR...

De brandstofprijs, of beter gezegd, de kWh prijs voor het 'tanken' is een dingetje. Of nog beter gezegd; een heel vaag verhaal!

Normaliter weet je dat b.v. een liter E10 zoiets van 1,67/liter kost (op dit moment, hier aan de pomp). En dat die prijzen af en toe wat fluctueren. Dan weer wat omhoog, dan weer wat omlaag. Maar eigenlijk altijd rond dat prijsniveau. En als je weet wat je auto slurpt, weet je ook wat de energiekosten/km zijn. (afgezien van zaken als onderhoud natuurlijk).

Maar de kWH prijs aan de laadpaal is een grote ondoorzichtige bende! Nergens staat er b.v. een grote zuil, zoals wel bij de diesel/benzine pompen, met de prijs per kWh aangegeven.

En gezien de vage reclamecampagnes, zelfs die van de ANWB, is het eigenlijk absurd dat je het ene moment, thuis aan je privé paal, zoiets van 21cent/kWh betaalt, de gemiddelde openbare laadpaal zoiets van 35cent/kWh, met zelfs uitschieters naar 70cent/kWh! Dat is toch absurd?!?

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpas-abonnement

Alsof de E10 bij de ene pomp 1,70/liter kost, bij de volgende 2,50/liter en bij weer een andere, 5 euro/liter!!! En dat je dan ook nog allerlei pasjes moet meenemen en abo's moet afsluiten om ergens te MOGEN tanken. 🤔

 

2 uren geleden, Skoody Boo zei:

Garage was aan de lijn, ik hang net op.  Er moet een nieuw servomotortje in voor de klepjes die binnencirculatie aan of uit zetten.  Hele dashboard moet los, 550 euro verder..... 

Dat was het nadeel van een ouwe Fabia. 😉

Bereid je er vast maar op voor... Als er in de toekomst bij je EV zoiets gebeurt, dan ben je nog veel meeeeer kwijt.

diagnose: 20 euro voor het gebruik van apparatuur.

diagnose expert: 1 uur à 150 euro/uur voor het 'deskundig' stellen van de diagnose

servo motor: 25 euro

arbeidskosten uit-/inbouwen: 5 uur a 100 euro/uur = 500 euro

opnieuw inregelen en verifiëren van servo motor: 2 uur à 150euro/uur voor de deskundige...

Zoiets dus... 🤑

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee is natuurlijk dat dat ding het meeste thuis laadt.  Met 400 Km kan ik alle familie- en vriendenbezoekjes - zowel heen als terug - wel doen. Tegen de tijd dat ik dichter bij huis werk heeft dat ding dan ook nog wel de tijd om de laaduurtjes uit te zoeken dat de panelen wat opleveren.  Die enkele keer dat je dan wel 70 cent zou betalen zal me een rotzorg zijn eigenlijk.  

 

Ik zou eigenlijk niet weten waarom een servomotortje vervangen zoveel duurder zou zijn bij een EV.  Volgens mij zijn het juist verbrandingsmotoren die zaken complex maken en veel onderhoud vragen. En ik kan me ook nog voorstellen dat zo'n servomotortje een gemakkelijker leven heeft in een EV t.o.v. een hakkeplofauto, bijvoorbeeld wat betreft temperatuurs- en spanningsverschillen.  Komt nog bij dat die binnencirculatie het meest nodig is vanwege de uitlaten van hakkeplofauto's.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe