Jump to content

EV's met Super Accu - 0-100 in 3 sec en 5-80% in 10 min


PC-fre@k
 Share

Recommended Posts

Een nieuw ontwikkelde super accu van 3000 euro zou je in 10 minuten laden 400 km verder moeten kunnen brengen.
Daarnaast heeft de accu een piek vermogen van 300 kW, genoeg om de auto binnen 3 seconden van 0 naar 100 te brengen. 

Niet alleen de prijs en het vermogen zijn een voordeel, maar ook de capaciteit per vierkante cm is hoger waardoor je een kleinere accu nodig hebt.

Huidige uitdagingen

Het probleem van 'traditionele' lithium-ijzer-fosfaat-accu's welke relatief veilig zijn. Is dat deze niet voldoende compact zijn om voldoende vermogen en capaciteit te leveren. Daarom zijn fabrikanten overgestapt op gelaagde lithium accu's welke een zeer hoog Nikkel gehalte hebben. Het nadeel van die accu's zijn de beperkte Cycles, verval van capaciteit en veiligheidsproblemen.

Hoe werkt het?

De accu verwarmt zichzelf tot 60 graden celsius waarna deze zeer snel geladen/ontladen kan worden zonder al te veel negatieve effecten.De accu zou zeker 3 miljoen KM mee moeten kunnen gaan. Uiteraard is dit maar een concept, maar als dit het begin is, is het nu al veelbelovend!

Zo blijkt uit een onderzoek van Penn State University zoals verschenen in het blad Nature

Bron: https://www.greencarcongress.com/2021/01/20210119-psu.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

tsja de vooruitgang van de accu heeft min of meer altijd op een laag pitje gestaan.
We hadden lood accu's met zooi zuur erin en die voldeden voor in auto's en motorfietsen etc
En als we een heftruck hadden elektrisch dan koppelden we er gewwon een heleboel met elkaar en was t ook voldoende.
Maar nu met de elektrische wagens en de beperkte range in Km's is er een versnelde zoektocht op gang gekomen om zo klein mogelijk te bouwen en zoveel mogelijk Ah eruit te halen zodat de Km range steeds groter kan worden.....

Dus dit is weer een stapje verder, en dit gaat nog wat jaren zo door....

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig kost het verwarmen van de accu tot 60 graden geen energie. 😈 Aan de andere kant, kunt je zo'n warme accu ook gebruiken als standkachel, als je het goed aanpakt, maar in de zomer zul je extra airco energie moeten gebruiken om het interieur koel te houden (waar je de accu ook plaatst via uitstraling en geleiding krijg je toch altijd een deel van die warmte in het interieur). Zo'n vinding heeft potentie, maar er moeten nog echt wel heel wat problemen opgelost worden (bijvoorbeeld monteurs leren dat ze hun fikken verbranden als ze zonder handschoenen een accu willen wisselen)

Link to comment
Share on other sites

Je motorblok wordt ook warm, warmer dan 60 graden. Misschien kan het dan wel zo slim dat het als een soort motorblok verpakt kan en mag worden?

Buiten dat heb je uiteraard groot gelijk, warmte kost ook energie en het moet ergens heen... 

vraag is ook hoe groot de doorbraak is, kan bijv 1x gelukt zijn in een lab, en nog 10 jaar onderzoek nodig hebben.

Link to comment
Share on other sites

De Europese Commissie heeft ook meegelezen. Investeren 2.9 miljard euro in een onderzoek naar een nieuwe generatie batterijen.

42 bedrijven in de EU, waaronder BWM en Fiat steken er ook nog eens 9 miljard euro in.

En dat alles om te voorkomen dat alles afhankelijk blijft van China

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/statement_21_229

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe