Ga naar inhoud

test Dacia Duster


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn broer gaf ook de Dacia als optie (niet deze overigens), ik antwoorde hem dat ik dan beter de SpaceWagon kon houden...

En waar komt hij nu mee aankakken? Hij wil een Peugeot 508 met DSG en 20% bijtelling. Waar blijft het Dacia verhaal dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het missen van een aantal veiligheidszaken zal denk ik wel de struikelblok zijn voor veel kopers. Dat het plastic ook echt plastic is en geen hoogwaardig kunststof, daar zien veel mensen wel even voor weg als de prijs aan de orde komt. Als je "stoer" wilt rijden zonder het prijskaartje is het een alternatief. Zelf vind ik hem niet zo mooi, maar dat is alles een kwestie van smaak. Een beetje grof net als de oude kia's en de hyundai's...

Met andere woorden, nog steeds blij met de Yeti...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn broer gaf ook de Dacia als optie (niet deze overigens), ik antwoorde hem dat ik dan beter de SpaceWagon kon houden...

En waar komt hij nu mee aankakken? Hij wil een Peugeot 508 met DSG en 20% bijtelling. Waar blijft het Dacia verhaal dan?

Je broer moet eerst maar eens een proefrit maken met de 508! Dan roept hij daarna dat je nog beter in een Duster kan rijden...let maar op! Ik heb een proefrit gemaakt in de 508 en werd nog net niet misselijk! Als bestuurder. Kun je nagaan hoe passagiers zich zullen voelen met het schakelgedrag??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Gereden: Dacia Duster

m1myaqibqv15_600.jpg
14 november 2013  |    Als je lak hebt aan ‘lifestyle’ en gewoon een ruime, comfortabele SUV zoekt, is de Dacia Duster een goede optie. Alleen: echt goedkoop was hij door zijn verouderde benzinemotor niet meer. Een uitgebreide facelift brengt daar verandering in.
 

Bij de facelift van de Duster ruimde de oude 1.6 ruimde het veld voor een moderne 1,2 liter turbomotor, die uiteraard afkomstig is van moederbedrijf Renault. Hoewel hij 20 pk meer in huis heeft dan de motor die hij vervangt, is de 1.2 TCe als gevolg van zijn fors lagere CO2-uitstoot (145 g/km) maar liefst 2.500 euro goedkoper dan de 1.6 die hem voor ging in het meest eenvoudige uitrustingsniveau. Dat is voortaan overigens de Ambiance, de bij Renault intern ‘Duster Duster’ geheten ‘crisisversie’ van voorheen is verleden tijd. Het belangrijkste nieuws bij deze upgrade is toch wel het feit dat ESP voortaan tot de standaarduitrusting behoort, waarmee Dacia een belangrijk kritiekpunt uit de wereld geholpen heeft. 

 

Lekker stil

De Dacia-ingenieurs hebben er bij de facelift veel aan gedaan om het geluidsniveau in het interieur terug te dringen en daar zijn ze in geslaagd. Door meer geluiddempende materialen toe te passen in onder meer de wielkasten en bij de motorafdekking werd het geluidsniveau binnenin volgens het merk zelfs gehalveerd. We konden niet meten of dat klopt, maar feit is dat het aan boord van de 1.2 TCe inderdaad lekker stil is. Zelfs het windgeruis blijft ondanks het hoge koetswerk keurig binnen de perken. De nieuwe compacte turbomotor is een echte aanwinst. Dankzij een koppel van ruim 200 Nm bij 2.000 tpm is er genoeg kracht voorhanden om de gang er lekker in te houden, meer motor heb je eigenlijk niet nodig voor een gezinsauto als deze waarbij comfort hoger in het vaandel staat dan dynamiek. En met 1.200 kg is de Duster met voorwielaandrijving ook niet al te zwaar, dus wat dat betreft is de 123 pk ruim voldoende. 

 

Allemansvriend

Met deze motorisering is de Duster een comfortabele, ruime en goedmoedige allemansvriend. De lange veerwegen weten de meeste wegellende goed weg te werken en hoewel hij in bochten aardig overhelt, blijft de wegligging heel voorspelbaar. In het grensbereik krijg je uiteraard onderstuur, maar dat voel je ruim op tijd aankomen. Jammer van de (elektrische) stuurbekrachtiging, die doods aanvoelt en erg indirect is. Rond de middenstand reageert de besturing totaal niet op stuurbewegingen. Als alternatief voor de benzinemotor is ook de 1,5 liter dieselmotor leverbaar die we uit onder meer de Mégane kennen, maar de importeur verwacht dat slechts 3 procent van de kopers voor een zelfontbrander zal gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luxgen U6 Turbo ziet er goed uit (vanuit bepaalde hoeken)

 

Luxgen-U6-Turbo-01.jpg

 

We krijgen regelmatig klachten dat we niet genoeg doen met de Taiwanese autoindustrie, want er gebeurt daar heus nog meer dan alleen bizarre dashcam-taferelen. Bij dezen dan: check de nieuwe Luxgen U6 Turbo.

De U6 is een Crossover van 4,62 meter lang, een centimeter korter dan de Audi Q5, die beschikt over een 150 pk / 235 Nm sterke 1,8 liter turbomotor. Is dat niet voldoende, dan wordt er ook een 2 liter Turbo met 170 pk en een automatische zesbak aangeboden. Hetzelfde aanbod als in de Luxgen5-sedan dus.

Wat zou een Taiwanees product zijn zonder bijzondere video? Juist, dus hebben we weer een heel blij promoclipje voor jullie in de aanbieding, waarin onder andere het F16-achtige targetingsysteem uit de doeken wordt gedaan, om al dat scootertuig van hun tweewieler te schieten. Misschien een ideetje voor bepaalde kansenwijken?

En omdat we jullie willen verwennen doen we er ook nog eentje van de live-onthulling van de U6, inclusief Taiwanees hypemeisje, en, daar is ‘ie weer, het Luxgen-gang sign (@1:00). De block is hot! Hoe dan ook, de nieuwe Qashqai kan wel inpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe