Ga naar inhoud

In de NRC


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

'mmm', volgens mij moet ie dan toch wel een kleine 20 jaar op dat onbewoonde eiland hebben doorgebracht: ook de Fabia I combi heeft die schuine achterruit, á la Audi Avant.

autowp.ru_skoda_fabia_combi_paris_concep

Sterker nog de voorloper van de Fabia, de Felicia had het al:

SKODA-Felicia-Combi-1-3--1996-1997-.jpg

En zelfs de combi versie van de Favorit, de Forman uit 1990:

skoda-forman-10.jpg

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zeggen dat eigenlijk de Renault 16 de allereerste hatchback was hier op de weg? Iemand hier een andere mening toegedaan? Kom er maar in! 

Misschien gaan we een beetje :ot: hier maar hier doen ze niet zo moeilijk.... :vrezen:

aangepast door Wasmachineman
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik vraag het me af: als ik me goed herinner hadden de eerste R16's een kleine achterklep, waarbij de achterruit dus op zijn plek blijft, pas latere uitvoeringen hadden grote achterklep, waarbij ook de achterruit mee omhoog gaat. Eigenlijk net als bij de eerste VW Passat's (al was die duidelijk later) het eerste jaar alleen met kleine achterklep, later ook met grote achterklep.

Ik zit even verder te denken: onder welke carrosserievorm plaats je dan een Renault 4? En de Renault 6 dan? (De R5 is zonder meer een HB, maar is een stuk jonger).

Edit: de R16 is vanaf '68, de R5 vanaf '72 en de R6 vanaf '74, en de R4 vanaf '61. Ik heb buiten de R4 met een moeilijk definieerbare carrosserie geen eerdere kandidaten kunnen vinden. Dan zou je dus moeten vragen is de R4 een hele vroege HB (het is zeker geen standaard station), of misschien een MPV vóór de benaming bestond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@WasmachinemanGrappig dat in je linkje ook de R4 genoemd wordt (ik had 'm zelf bedacht als hatchback/mpv), overigens staat daar ten onrechte de Passat als eerdere HB genoemd dan de Golf. De Golf was er eerder als HB, als ik me niet vergis was de Passat pas met modeljaar 1975 als HB leverbaar (mijn vader heeft destijds een 1974 Passat gekocht, en vond het heel jammer dat toen die grote achterklep nog niet bestond voor de gewone Passat (natuurlijk wel voor de Variant).

Er staan inderdaad heel wat vroege kandidaten in je linkje voor het eerste hatchbackmodel. De Traction Avant Commerciale, is naar mijn mening gewoon een station/bestelwagen, geen hatchback.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was de Golf er ook eerder dan de Passat. Het valt me trouwens op, vooral in de Autoweek, dat de kennis van de journalisten op een laag niveau is. Het lijkt wel of er geen echte liefhebbers meer werken daar soms want ik zie zo vaak foutieve info staan, zou er chagrijnig van worden! :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur ago , Wasmachineman said:

Volgens mij was de Golf er ook eerder dan de Passat....

Nee, volgens mij andersom en ook Wiki geeft aan dat de Passat iets ouder is. Dat is ook logisch: de Passat is eigenlijk de coupe versie van K70, die dan net geflopt is. (tot de B-stijl is de Passat ook gelijk aan de K-70).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wasmachineman, die herken ik ook, maar is een wat jongere dan de witte 1600 Variant die mijn vader had. (vooral te zien aan de knippers, bij de versie van mijn vader zaten daar ronde knipperlichtjes onder de koplampen, en geen rubberstrip op het chroom (zijn '74-er Passat had wel die rubberstrip)

7450279500_6b03ddfe31_z.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur ago , Rosinfield said:

Ja, kijk maar naar mij :)

Ja met een jong blaadje als vrouw........

En dan nog eens een goede vriend Luuk genaamd en dan evengoed nog klagen........  hollander

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze Variant had ik zelf van 2000-2004! Was toen een kapitaal aan guldens om te kopen, liep naar de FL 75.000,=  en daarom besloot ik om deze maar niet bij te laten tellen bij mijn belasting. Ik reed dus prive met een eigen auto, die van mijn vrouw eigenlijk, een Polo uit 96.

 

image.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
On 14-4-2016 at 21:27, Cordoba said:

Nee, volgens mij andersom en ook Wiki geeft aan dat de Passat iets ouder is. Dat is ook logisch: de Passat is eigenlijk de coupe versie van K70, die dan net geflopt is. (tot de B-stijl is de Passat ook gelijk aan de K-70).

De Passat is gebaseerd op de eerste Audi 80 en was er inderdaad nog vóór de Golf. De K70 was gewoon een ontwerp van NSU, met een veredelde en vergrote 1000cc motor uit de kleine NSU Prinz.

Jos.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

704x396_6_audi80gt.jpg

Inderdaad die oude Audi 80 had dezelfde techniek. Het 1.0 blok kwam me vreemd voor, en volgens Wiki is de K70 met 1600 en 1800 motoren geleverd, maar oorspronkelijk wel met een NSU blok dat van 1200 naar 1600 cc was vergroot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe