Ga naar inhoud

Ventilator doet niets meer


Mackeytk
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds 2 dagen werkt de ventilator niet meer.
De auto geeft niets aan, de climat control lijkt te werken alleen de 'blazer'  doet het niet meer,...ook niet op de hoogste stand. 
Uiteindelijk komt er wel iets van warmte uit waardoor de condens na lange tijd wel van de ramen gaat. Maar wel erg vervelend dit. 

Aan de zekering ligt het niet, iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik las iets over een voorschakelweerstand bij eenzelfde probleem. Hoe kan ik het beste te werk gaan met storing zoeken?
Is dit probleem te zien bij het uitlezen van de auto?

Betreft een Skoda Fabia combi Greenline van oktober 2010.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de weerstanden defect zijn dan doet hij het in algemeen wel in stand 4 dusdaar ligt het niet aan zou je zeggen.

Kunt de ventilator stekker eens lostrekken en dan kijken of je wel spanning tot aan de stekker krijgt in alle 4 de standen.
Als dat wel het geval is dan kan het het laatste stukje bedrading zijn en anders toch de fan zelf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎29‎-‎1‎-‎2016 at 10:07, Mackeytk said:

Sinds 2 dagen werkt de ventilator niet meer.
De auto geeft niets aan, de climat control lijkt te werken alleen de 'blazer'  doet het niet meer,...ook niet op de hoogste stand. 
Uiteindelijk komt er wel iets van warmte uit waardoor de condens na lange tijd wel van de ramen gaat. Maar wel erg vervelend dit. 

Aan de zekering ligt het niet, iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik las iets over een voorschakelweerstand bij eenzelfde probleem. Hoe kan ik het beste te werk gaan met storing zoeken?
Is dit probleem te zien bij het uitlezen van de auto?

Betreft een Skoda Fabia combi Greenline van oktober 2010.

 

Bij mij hetzelfde probleem binnen 2 jaar naar aanschaf. Volgens de dealer kwam dit veel vaker voor. De dealer heeft zowel de voorschakelweerstand als de fan vervangen, omdat die volgens hem beide een zwakke schakel zijn (en misschien ook wel omdat het niet lukt om te bepalen welke van de twee het is?). De voorschakelweerstand die er toen ingekomen is had een ander onderdeelnummer, wat er op wijst dat dit onderdeel veranderd is, wat de hoop rechtvaardigt dat het verbeterd is. Als je niet kunt bepalen welke van de twee het is zou ik dus als ik jou was gokken op de voorschakelweerstand.

Hoe je die praktisch vervangt heb ik werkelijk geen flauw idee van, maar misschien iemand anders op het forum?

 

Wach ff: misschien heb je hier wat aan?

http://www.skodaforum.eu/topic/3309-aanjager/#comment-70021  :)

 

 

aangepast door Skoody Boo
ik had de ingeving de zoekfunctie van dit forum te gebruiken met het woord "voorschakelweerstand" Ik geef het toe, heel briljant van mij :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie en de link!

Dit moet hetzelfde zijn. Vandaag even met de garage gebeld en keam met ditzelfde verhaal. Ik ga het maar laten repareren want zo handig ben ik nou ook weer niet. En rijden met regen zoals vandaag en zonder aanjager is een drama!

Later meer....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het de voorschakelweerstand is, dan werkt de hoogste stand van de fan nog wel: die gaat namelijk buiten de voorschakelweerstand om. Mogelijk dat een defect aan de fanmotor ook de voorschakelweerstand heeft gesloopt. Andere mogelijkheid is dat er een probleem is met de aansluiting (kan de 12V draad zijn, maar ook de massa-aansluiting).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zonet door de garage gebeld met de teleurstellende mededeling dat de kachelmotor (€250,40) en de kachelweerstand (€115,50) vervangen moet worden. 
Daarvoor schijnt het hele dashboard gedemonteerd moeten worden.

Totaal dik €700 aan kosten,...

Nu twijfel ik alsnog of ik hier zelf aan moet beginnen of....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja zelf aan beginnen, hoe handig bent u zelf in die zaken?

 Als men weet welke punten er moeten worden losgemaakt om aan de defecte apparaten te komen, de nodige tools en tijd hebt kan men dit overwegen zoniet kan het zelf doen nog duurder uitkomen en dan nog te zwijgen over de nodige frustraties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur ago , Mackeytk said:

Ik ben zonet door de garage gebeld met de teleurstellende mededeling dat de kachelmotor (€250,40) en de kachelweerstand (€115,50) vervangen moet worden. 
Daarvoor schijnt het hele dashboard gedemonteerd moeten worden.

Totaal dik €700 aan kosten,...

Nu twijfel ik alsnog of ik hier zelf aan moet beginnen of....

Die how to in het bericht wat ik linkte geeft een beeld hoe ingewikkeld het nou is. Echter, die gaat alleen over de weerstand. Hoe dat zit met die kachelmotor blijkt daar dan weer niet uit. In die how to staat ook dat je op ebay veeeeel minder betaalt voor een nieuwe kachelweerstand, dus als je het zelf doet bespaar je niet alleen op arbeid maar ook op materiaal.  Misschien lukt dat voor die kachelmotor ook wel.....

Ik zou er zelf nooit aan beginnen, maar ik heb dan ook 2 linkerhanden. 

Ik hou aan dit soort verhalen wel het gevoel over dat ik stand 4 zo min mogelijk moet gebruiken overigens......

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat handige hulp gaan we er zelf aan beginnen over twee weken.

Overigens werkt bij mij ook de hoogste stand (climat control) niet meer. De motor die koeling verzorgt draait bijna niet meer als ik de garage mag geloven. Dit schijnt vaker voor te komen bij skoda of deze modellen.

Na deze klus zal ik verslag uitbrengen.

 

aangepast door Mackeytk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens voor de goede orde: dit gaat om een Fabia II? Ik vermoed dat de opbouw vergelijkbaar is met de Fabia I, en dan is het voor de kachelmotor, het dashboardkastje verwijderen (3 schroeven), en dan kun je bij de kachelmotor. Kun je eventueel ook even kijken wat ie doet als je gewoon rechtstreeks 12 Volt op de kachelmotor zet (wel eerst even doormeten, of er geen kortsluiting in de motor zit). Als de kachelmotor het dan toch blijkt te doen, moet je dus zoeken in het voortraject van de schakeling en de massa aansluiting van de kachelmotor (dus ander punt gebruiken als je 'm rechtstreeks op 12 Volt zet)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nou het is dan eindelijk opgelost, de kachel was de oorzaak en is vervangen. 
We hadden de intentie om dit zelf te doen maar na 2 avonden stoeien met het dashboard heb ik het toch maar aan de garage overgelaten ivm tijdgebrek. 

De kachelmotor was vastgelopen, dit schijnt vaker voor te komen. Hij had ook al 185.000km gelopen...
De garage wilde in eerste instantie de kachelweerstand ook vervangen maar hier schijn je later nog wel gemakkelijk bij te kunnen dus deze heb ik niet laten vervangen. 

De kachel zit gemonteerd achter het dashboard kastje. Het verschrikkelijke is dat je het dashboardkastje dus niet zomaar kunt demonteren en eruit halen. Het kastje zit achter het dashboard eromheen. Deze zit weer achter de radio etc etc. Uiteindelijk moet het hele dashboard eruit...het stuur kan nog net blijven zitten.

Ik ben blij dat mijn kachel het weer doet, zeker gezien de nachtvorst van de afgelopen dagen. 
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties!!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Pas naar m'n oude Fabia II FL 2011 gekeken i.v.m. soortgelijke problemen.

Climatronic geeft aan dat hij aan staat, maar niks noppes nada. De aircopomp werkt wel (als je hard rijdt voel je koele lucht). 2 dagen zo rondgereden, geen verschil.
Alle zekeringen gecontroleerd, zowel in de motorkap als binnen. Allemaal in orde.

Uitgelezen, tests uitgevoerd, niks herleidbaar kunnen vinden anders dan dat de fans echt OFF zijn zoals wij ook merken.
Aan de knop draaien veranderd ook echt het voltage richting blowers, de standen van de kleppen deden het ook nog. Alleen geen zuchtje wind...

Dus, min-pool van de accu af, airbag d'r uit en kijken of we bij dat die weerstand kunnen komen. Ook dat lukte niet. Waarschijnlijk zit hij bij de climatronic een stuk lager, dan moet het onderste kastje er uit.

Vanwege tijdgebrek de boel er weer ingezet en de accu weer aangesloten. Rara? De ventilatoren werken weer zoals vanouds!

Dus mijn check zou in de toekomst zijn:

  1. Zekering zoals in het boekje staat
  2. Overige zekeringen die er mee te maken zouden kunnen hebben
  3. Accu loshalen en even 5 min los laten, weer aansluiten en kijken wat er gebeurd :P
aangepast door PC-fre@k
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
On 14-8-2016 at 22:23, PC-fre@k said:

Pas naar m'n oude Fabia II FL 2011 gekeken i.v.m. soortgelijke problemen.

Climatronic geeft aan dat hij aan staat, maar niks noppes nada. De aircopomp werkt wel (als je hard rijdt voel je koele lucht). 2 dagen zo rondgereden, geen verschil.
Alle zekeringen gecontroleerd, zowel in de motorkap als binnen. Allemaal in orde.

Uitgelezen, tests uitgevoerd, niks herleidbaar kunnen vinden anders dan dat de fans echt OFF zijn zoals wij ook merken.
Aan de knop draaien veranderd ook echt het voltage richting blowers, de standen van de kleppen deden het ook nog. Alleen geen zuchtje wind...

Dus, min-pool van de accu af, airbag d'r uit en kijken of we bij dat die weerstand kunnen komen. Ook dat lukte niet. Waarschijnlijk zit hij bij de climatronic een stuk lager, dan moet het onderste kastje er uit.

Vanwege tijdgebrek de boel er weer ingezet en de accu weer aangesloten. Rara? De ventilatoren werken weer zoals vanouds!

Dus mijn check zou in de toekomst zijn:

  1. Zekering zoals in het boekje staat
  2. Overige zekeringen die er mee te maken zouden kunnen hebben
  3. Accu loshalen en even 5 min los laten, weer aansluiten en kijken wat er gebeurd :P

Onwijs bedankt voor de tip 

Mijn storing was exact hetzelfde 

Anwb had alle zekeringen doorgemeten niks stuk 

Toen na het lezen van de tip de min pool van de accu gehaald 15 min  en daarna was de storing weg 

Heb jij de storing later nog terug gekregen 

Gr Robert Rademaker 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Robert,

dank voor je bericht en fijn dat ik je hiermee heb kunnen helpen. Helaas kwam het probleem een paar weken later terug en hielp toen de truc niet meer. 

De dealer heeft vervolgens de ventilator in het dashboard moeten vervangen. Die loopt als het ware aan waardoor hij almaar zwaarder gaat lopen en de boel zichzelf heeft uitgeschakeld. 

Schrik niet, schade was iets van 500 euro (waarvan €200 onderdelen). Dit is zo duur omdat je halve dashboard uit elkaar moet.

Maar, sindsdien doet hij het weer als een zonnetje. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe