Ga naar inhoud

Storing / Sensor of dure reparatie?


MacManiac78
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds enige tijd heb ik wat problemen met de auto. Tijdens het rijden in de 3e of 4e versnelling merk ik dat de auto wat onrustig gaat trekken tussen de 2000 a 2500 RPM. Soms zo onrustig dat de auto voelbaar gaat schudden / inhouden.

Dit komt niet voor als de motor koud is, maar pas als ik ruim 30km gereden heb.

 

Volgens de dealer kan het vanalles zijn. Lagedruk sensor, hogedruk sensor, wisseldruk-/verschildruk sensor, roetfilter of hogedrukpomp.

 

2x eerder had ik een P0087 storingscode (Door de ANWB uitgelezen en gereset), nadat ik de motor startte en het leek alsof de motor op 2 poten liep. Het toerental wisselde sterk tussen de 500 en 1500 RPM (zwiepend). Motor was toen koud.

Na deze reset heb ik daar geen probleem meer mee gehad. Ik dacht dus dat het hier iets sporadisch was.

 

Nu is onlangs de motor op de snelweg geheel uitgevallen. Met een knipperende gloeispiraal. Na de storing te hebben uitgelezen kwam naar voren dat er een te lage brandstofdruk was. (P0087).

 

Nu merk ik dat dit met rasse schreden toeneemt. Soms wisseld het toerental wat als de motot stationair draait. (Als ik een goed stuk gereden heb) Soms valt de motor uit als ik ga inparkeren. (Na 50km gereden te hebben).

 

Het vreemde is dat dit geen foutcodes meldt.

 

1x had ik de foutcode:

G247 16099 Implausible signal P0191 00 [232]. Dit zou duiden op de hogedruksensor op de rail.

 

Ik lees veel dat de wisseldruk sensor kapot gaat. Deze investering in de auto valt mee (a +/- €50,-) en is goed zelf te doen. Maar als het de hogedruk pomp betreft, dan ben ik een €2.000 tot €2.500 armer.

 

Wie kan mij wat meer info geven?

:-(

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt misschien een vreemde vraag Ben, maar ik vraag het met een reden:

- hoe vol/leeg is je tank bij het optreden van het probleem?

 

Bij problemen met de brandstofpomp, ook al eens gelezen dat dit bij warme brandstof veel vaker/erger optreedt. Als je met een koude auto vertrekt, is ook de brandstof koud, maar doordat het overschot aan brandstof vanaf de motor via de retourleiding weer de tank in gaat, wordt de brandstof warm (het vermogen van de brandstofpomp belandt voor een groot deel in de brandstof als warmte). Als je tank voller is, wordt die warmte over meer brandstof verdeeld en blijft de brandstof koeler en werkt een (minder goede) brandstofpomp ook beter.  Ook bij JD is hier volgens mij veel kennis over, omdat in het verleden met tunen dit bij bepaalde modellen en bouwjaren een probleem is geweest. Als je een 5 liter jerrycan hebt, kun je proberen als de auto problemen geeft of bijvullen van de tankinhoud het probleem vermindert (of onderweg koude brandstof tanken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een volle, halfvolle en bijna lege tank. Maar... ik ga het gewoon proberen Cor. Al lijken de storingscodes te wijzen op onvoldoende brandstofdruk. Ik moet er wel bij vermelden dat het wel vaker voorkomt als ik Faab op zn staart getrapt heb.

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het ook met een volle tank hebt gehad, ben ik bang dat wat koude brandstof toevoegen weinig helpt (er zijn gevallen bekend waarbij dat wel verschil maakt).

 

In elk geval succes met het vinden van de oplossing.

 

Grtz. Gert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de P0087 storing het volgende:

Het storingslampje (gloeispiraal) is hierbij NIET opgekomen. Maar de storing was wel gelogd.

 

Mogelijke oorzaken:
  • Brandstofdruk is te laag
  • Aansluiting van de Sensor-brandstofdruk defect
  • Electrisch circuit van/naar Sensor-brandstofdruk defect
  • Sensor-brandstofdruk defect
  • Hogedrukpomp voor common-rail-brandstof-systeem defect
  • Brandstoffilter verstopt
  • Lek in toevoer- / terugleiding
  • Motorregelmodule

 

Mogelijke oplossingen:
  • In ieder geval: plaats een nieuw brandstoffilter
  • Check Meetwaardeblokken voor de brandstofdruk:
  • Check de brandstofslangen (geknikt, samengedrukt, afgeknepen etc))
  • Check Low Fuel Pressure System op lekken
  • Check het brandstoffilter en het filter in de brandstofpomp
  • Check de hoeveelheid brandstof die uit de brandstofpomp komt
  • Check / vervang de hogedruk brandstofpomp

 

---

De auto start wel gewoon, maar loopt wel (onregelmatig) wat onregelmatig.

Voor de P0191 storing het volgende:

Het storingslampje (knipperende gloeispiraal) is eenmaal opgekomen. Motorvermogen viel geheel weg op de snelweg.

 

Mogelijke verschijnselen:
  • Niet willen starten
  • Hikken, stotteren, onregelmatig lopen

 

Mogelijke oorzaken:
  • Te lage / hoge brandstofdruk
  • (G247) defect
  • Teveel weerstand in het elektrische circuit
  • Geen (te weinig) brandstof aanwezig
  • Brandstoffilter verstopt
  • Brandstofpomp defect
  • Motorregelmodule

 

Mogelijke oplossingen:
  • Check brandstof hoeveelheid
  • Check / vervang brandstoffilter
  • Check (meetwaardeblokken) / repareer / vervang de brandstofpomp
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang (G247)
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen tussen ECU en (G247)
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang Motorregelmodule

 

Ik ga maar eens meerdere runs loggen en het dieselfilter (laten) vervangen en deze open zagen om te kijken of er metaaldeeltjes in zitten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook al 1 of 2 keer gelezen bij iemand waar er metaaldeeltjes in de brandstofleiding zitten, ik dacht kort na de opvoerpomp, die de leiding deels blokkeerden. Dus misschien ook de brandstofopvoerpomp even loshalen en checken of ie netjes brandstof levert (pomp direct op 12 V, zo mogelijk wel zekeren via bijvoorbeeld draadzekering, aanzuigslang en bakje/kannetje om brandstof op te pompen en één om de boel naar toe te pompen (of als je genoeg slanglengte hebt, kun je aanzuigen uit de tank). Zo krijg je in elk geval een idee of ie voldoende opvoert en of er mogelijk een blokkering in de leiding zit. (kan bijv. ringetje of iets dergelijks zijn dat in een leiding is gekomen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Steeds meer krijg ik verwijzingen naar metaaldeeltjes vanuit de opvoerpomp of commonrailpomp in de injectoren.... Dit zou veel voorkomen. Als dit dan serieus veel voorkomt, dan zou je toch zeggen dat iedereen daar uit voorzorg een filtertje tussen krijgt. (Zit die daar eigenlijk al niet?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt al een brandstoffilter, maar het gaat ook nog wel eens fout bij werkzaamheden, waarbij slordig wordt gewerkt en vrij grote stukjes metaal de brandstofleiding deels blokkeren. Bij een filter denk ik vooral aan het tegenhouden van metaaldeeltjes die hooguit enkele tienden van een millimeter groot zijn, ik heb echter meerdere verhalen gelezen van mensen waar echt metaaldeeltjes van meerder mm's in de leiding zaten, dus gewoon grof spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het brandstoffilter in een bami bakje leeg laten lopen. Er zitten metaaldeeltjes in. De CR pomp is dus slecht aan het worden. En dat al bij 100.000 km. Door deze deeltjes blijven de verstuivers openstaan. Wat in de storing P0191 resulteert. (Onwaarschijnlijk signaal) De druk kan niet goed opgebouwd worden. Dealers en PON geven niet thuis, maar het euvel is bekend bij de 1.6TDI en 1.2TDI. Zelfs bekend gemaakt in een stuk van de fabriek! (PDF)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen @MacManiac78

 

@EdK Als je met leverancier, de verkopende dealer bedoelt: als ik het goed heb is die sinds een aantal weken failliet verklaard, dus dan ben je 100% afhankelijk van de goodwill van Pon, juridisch heb je dan geen poot meer om op te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The bone collector Zodra je rechtsbijstand alle gegevens heeft, sluiten ze het dossier: wettelijk gezien, is er na faillissement van de verkoper geen tegenpartij meer, dus niemand bij wie je iets kunt eisen. Je kan hooguit een vordering neerleggen bij de curator die het faillissement begeleidt, maar daar mag je als particulier eigenlijk geen resultaat van verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe