Sign in to follow this  
Captain Hook

APK keuring. Prijzen? Waar?

Recommended Posts

Ogenschijnlijk een simpele vraag:

 

Binnenkort moet mijn Skoda APK gekeurd worden (1ste keer, 4 jaar na aanschaf)

M.a.w. eigenlijk een formaliteit, dus dan speelt eigenlijk (?) slechts één ding:

 

Waar en voor welke prijs?

 

Met je verrassend Skoda pasje doet de reguliere Skoda garage dit voor 25 euro.

Maar er zijn ook landelijke aanbieders die het voor 19,95 doen.

Het gaat uiteindelijk slechts om die melding bij het RDW. Niks meer, niks minder.

 

Dus waarom zou je ergens meer voor betalen?

En nee, het is NIET in combinatie met een onderhoudsbeurt...

 

Meningen/ideeën?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melding bij RDW voor de laagste prijs = die van 19,95,  dat is waar het je slechts om gaat, dus dan weet je wat je te doen staat toch?  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb voor vorige maand mijn 1ste APK door de dealer laten doen. Kostte me 19,-.

En dit was niet in combinatie met een beurt of iets anders.

 

Overigens, ik weet eigenlijk niet eens of ik een zo'n pasje heb waar je het over hebt. Is ook nooit naar gevraagd.

Edited by CaseyBasey

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat pasje heb ik wel, maar de dealer laat zich er niets aan gelegen liggen. Hoef het nooit ergens voor te laten zien, zoals zomer/winter check. 
Ik zou me om die luttele €5 geen moment druk maken trouwens.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

95 cent winst

 

En dat zonder te shoppen, tel uit je winst.

Ik had trouwens van te voren niet eens geinformeerd wat het zou kosten.

Edited by CaseyBasey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er eigenlijk al weer spijt van dat ik deze ogenschijnlijk valide vraag, gesteld heb.

Voor menigeen alhier schijnt geld geen rol te spelen. :blink:

 

Waarom zou je überhaupt nog op zoek gaan naar goedkopere alternatieven voor dezelfde simpele handelingen?

Edited by Captain Hook

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie trouwens niet in waarom je spijt van de vraag moet hebben. Tenzij je het antwoord eigenlijk al wist, namelijk dat je voor de goedkoopste optie wil gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eind van de maand maar eens een afspraak maken voor de 60K beurt die volgens de BC al moet en dan meteen

de APK erbij doen want ook in december zit ik aan de eerste APK.

Vorige keer met me RR was hierdoor de APK graties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het echte verschil niet in de prijs zit, of in de service, maar in het keuren zelf. Veel op papier goedkope APK-keuringen blijken nog wel eens een klein drama te zijn: behalve dat zaken die op de grens zitten, soms afgekeurd worden door garages die denken daar op binnen te lopen, zijn er soms ook 'ineens' gebreken die 5 minuten van tevoren er niet waren. Je kunt er natuurlijk bovenop gaan zitten, en proberen te voorkomen dat je een oor aangenaaid wordt, maar ik zou de voorkeur geven aan een adres waar je vertrouwen in hebt: de rust die dat geeft is meer waard dan die 5 euro verschil in APK-kosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga voor m'n apk, nee sorry, voor de apk van m'n auto naar Vitess in Almere..........voor de Clio diesel was ik de laatste keer 17,50 euro kwijt (september).

Voor de Fabia zal ik voorlopig wel bij Holdinga terechtkomen, in combinatie met de beurt............maar dat duurt nog wel een jaar voor de eerste beurt,en drie jaar voor de apk.

Daarvoor ging de Clio naar de dealer voor de apk, maar voor de Caterham super seven ging ik toen ook al naar Vitess...........zonder afspraak en klaar terwijl u wacht.

Vooral dat laatste was bij de seven de voornaamste reden.

Nee, ik heb geen belang in dat bedrijf, maar heb 'm wel zo'n sticker op de  kentekenplaatomlijsting laten plakken. 8-)

Edited by Peter-036

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vertrouwen, in welke garagetoko dan ook, is sowieso nul komma nul. M.a.w. wie besodemietert de boel het minst?

Heel het APK gebeuren, voor een auto die net 4 jaar oud is en volgens het boekje onderhouden wordt, is imho ook al zwaar overdreven.

 

Veiligheid zit 'm maar voor een klein deel in de technische staat v.d. auto, voor het grootste deel is dat afhankelijk van die organische massa tussen hoofdsteun (die vaak verkeerd staat afgesteld) en het stuurwiel. 8-)

Edited by Captain Hook

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja als je dat vertrouwen niet hebt dan moet je er naast gaan staan, en bij elke afkeuring meteen vragen waarom...

 

Ben ik toch gelukkig dat ik nog steeds vertrouwen in mijn dealer heb met mijn Skoda's..

 

Laatst kentekenverlichting defect en voor ik in gaten had hadden ze me sleutels al en 5 min later waren er twee lampjes vervangen en was ik zeggen en schrijven € 0,00 eurie kwijt aan arbeidsloon en materiaal.

Het is wat ..helemaal gratis en voor niets......, maar ja zal men tijdens de servicebeurt wel weer teveel opschrijven zodat ik het alsnog betaal...........toch ????

Edited by EdK
typo
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder goeide technische staat van de auto (banden bijvoorbeeld) kan het toch verdomde lastig worden ook die massa tijdig van snelheid te doen veranderen 8-).  

Integendeel, elk zwaar object kan de meeste, zo niet alle, snelheid eruit halen ;) ,en daar heeft de technische staat van de auto niet veel mee van doen.

Als je remmen het niet doen zijn er twee keuzes mogelijk:

1 je rijdt tegen de oudste auto die je ziet aan om tot stilstand te komen, of....

2 je rijdt tegen de nieuwste auto aan.

In het eerste geval is de financiele schade beperkt tot de waarde van die oude auto, in het tweede geval kan/mag je ervanuit gaan dat die nieuwe auto 'all risk' verzekerd, is dus dan maakt het ook niet zoveel uit :D:lol: .

Edited by Peter-036
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

o zo :lol:

 

tja, onder het begrip "rem" kan ook vallen de "blikrem". Dat is dat je - als bij een afdaling de remmen te heet zijn, je zo gelijkmatig mogelijk tegen de bergwand schuurt om zo de snelheid er uit te halen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Heel het APK gebeuren, voor een auto die net 4 jaar oud is en volgens het boekje onderhouden wordt, is imho ook al zwaar overdreven.

 

Veiligheid zit 'm maar voor een klein deel in de technische staat v.d. auto, voor het grootste deel is dat afhankelijk van die organische massa tussen hoofdsteun (die vaak verkeerd staat afgesteld) en het stuurwiel. 8-)

 

Er is geen enkele wettelijke plicht of controle op onderhoud, dus in principe kan een auto van 4 jaar oud ook compleet afgeragd en versleten zijn, en nooit enig onderhoud hebben gehad. Er zijn ook auto's van 4 jaar oud die er al een paar ton op hebben staan, dus dan is een keuring al niet meer zo vreemd: behalve versleten banden en kapotte verlichting, kan een DPF of kat aan vervangen toe zijn, enz. Dat jouw auto met zorg wordt behandeld, en netjes zijn onderhoud krijgt, wil niet zeggen dat dit voor iedere auto geldt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien het alhier een sport is om alle veronderstellingen en beweringen onderuit te halen, ken ik er ook nog wel een paar mbt de APK:

 

Ook de APK (voor de auto's van 4 jaar met een paar ton op de teller) is slechts een momentopname. M.a.w. vandaag kan alles ok zijn, over 2 maanden zijn er weer onderdelen versleten die een gevaar kunnen vormen voor de verkeersveiligheid. Want de volgende APK vindt pas weer tienduizenden kilometers later plaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien het alhier een sport is om alle veronderstellingen en beweringen onderuit te halen, ken ik er ook nog wel een paar mbt de APK:

 

 

Realiseer je nu eens hoe provocerend dergelijke verongelijkte opmerkingen zijn. Bovendien klopt het niet. Er wordt hier best zinnig gediscussieerd met respect voor elkaars mening/visie. En het gaat er daarbij niet om mensen af te zeiken, zoals je reactie suggereert. En ja, sommigen beleven een hoop plezier aan discussieren. En wanneer veronderstellingen en/of beweringen onderuit worden gehaald, dan zou iemand die deze debiteert niet verongelijkt moeten zijn, maar zijn ongelijk ruiterlijk toegeven. Helemaal niets mis mee, dat doe ik in voorkomend geval ook. Maar dergelijke zure terzijdes achteraf, vind ik nogal sfeer-bedervend. Ook deze reactie bedoel ik niet als persoonlijke aanval, maar dient slechts als poging die sfeer prettig te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this