Ga naar inhoud

Een weekend (SS) Rotterdam


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Zo heb ik een tijd terug ( 6 a 8 jaar ) in rotterdam in een pand waarvn men vertelde dat het het oude hoofdkantoor van NN was geweest gewerkt. ( technische ruimte's bedraden en aansluiten klimaatbeheersing )

En dit werd dus omgebouwd naar kantoren nieuwe stijl.

Maar ook hier had men de aankomsthal met trappen in oude stijl gehouden, ik heb daar nog ergens foto's van liggen die ik eigenlijk wilde plaatsen maar dit momenteel niet gaat vanwege problemen met de vaste PC.

 

En tsja ik kan hiervan genieten, van die oude techniek die heden ten dagen vaak als ouwe bende wordt gezien en vaak zomaar de schroothoop opgaat.

 

Als ik die laagspannings verdeler op één van de foto's zie dan geniet ik, omdat ik ook aan dat soort kasten van gietijzer met een asbestkoord in den deksel heb gewerkt.

En je de in en outs van die kasten weet als je ze moest aansluiten....bloed zweet en tranen soms.

Maar ook de grotere magneetschakelaars die je bij een defect uit elkaar schroefde en nog onderdelen bestelde om hem weer werkend te krijgen

Moet je vandaag de dag voor komen, stuk is simpelweg de vuilnisbak in heden ten dagen ,en nieuwe er in.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze gids in de boot was iemand die net als jij, Ed, er ook daadwerkelijk mee gewerkt heeft. En dat enthousiasme, gecombineerd met de kennis terzake, maakt het geweldig leuk om daar rond te lopen. En dat terwijl ik een technisch leek ben ;)

 

Over asbest gesproken: er is al weet-ik-hoeveel van dat spul uitgehaald, maar nog steeds zit die boot er vol mee. Kijk maar eens naar al die witte leidingen: iedere buis waar een rode band omheen zit, is nog geïsoleerd met asbest (dat op zijn beurt weer geïsoleerd is met gips). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat die leidingen met gips nog met asbest bewerkt zijn ?

Weet dat het voorheen de normaalste zaak was dat alle leidingen op de manier geisoleerd werden

Maar doordat ik de leidingen zo erg wit vond en de manier van afwerking kreeg ik de indruk dat juist die leidingen ontdaan waren van de asbest.

En vreemd dat ik dan geen stikkers op de leidingen zie met de melding dat er asbest in verwerkt zit.

Officieel is dit namelijk wel de wijze zoals het behoord te gaan.

 

En tsja dat schepen er vol mee zaten is geen onbekend iets, mijn pa die in scheepsbouw amsterdam heet gewerkt had het er wel over dat tijdens de nieuwbouw en grote blokken het schip ingehesen werden en ter plekken op maat werden gezaagd

En het zaagsel dwarrelde van boven naar beneden door de open rooster vloeren, maar ja dit was toendertijd de normaalste zaak van de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik geloof je wel hoor Marco, maar op zich vind ik het vreemd dat ik dan geen stickers met asbest melding zie op de leidingen.

En in algemeen is de soort asbest die in leidingen verwerkt zit niet de gevaarlijkste soort is mij toendertijd uitgelegd door mensen die asbest verwijderen.

En het komt er zeker niet uit zolang het gips er omheen maar heel blijft en niet beschadigd word of begint te scheuren.

 

En het verwijderen ervan in bv de machinekamers zal een grotere vervuiling geven die moeilijk is te verwijderen dat men dan kiest voor deze manier waardoor het beperkt aanwezig is op plekken die men kan overzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het me goed herinner, was één van de problemen met de boot toen ie onder beheer was van die woningbouwvereniging, dat de asbestsanering veel duurder uitpakte dan vooraf ingeschat, of ben ik nu abuis?

Dat klopt helemaal. Er zijn al bakken asbest uitgehaald, maar met name in de machinekamer en rondom het leidingwerk hebben ze 't nog laten zitten. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ik heb persoonlijk geheel niets met Rotterdam en dat heeft niets te maken met dat ik altijd rondom A'dam woon.

Maar de stad geeft me geen gevoel.

Wat ik wel heb met andere steden als ik dan even A'dam buiten beschouwing laat.

 

Als ik bv in een stad als Hoorn, Nijmegen, Deventer loop dan proef en voel ik daar een iets dat ik niet kan omschrijven maar dat heb ik met Rotterdam geheel niet en rij dan ook net zo makkelijk hetzelfde moment weer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind Rotterdam juist mooi vanwege de mix hoogstaande architectuur en nog wat overgebleven is na de oorlog. Ik heb er 35 jaar gewoond, in een heel mooie buitenwijk van Rotterdam: Hillegersberg.

Vroeger liep ik als klein jochie door de havens van Rotterdam, fietste overal naar toe of pakte de tram.

Het blijft altijd mijn stad, ook al woon ik er niet. Mijn vader woont er, mijn broer ook, mijn zussen vlakbij Rotterdam....

Ik ben de enige die best ver weg woont. Maar ik denk dan altijd: pak de auto en in 75 minuten sta ik in mijn oude woonwijk bij mijn vader!

De kans zit er in dat we ooit weer terug gaan naar Rotterdam want mijn vrouw (geboren in Leeuwarden) vindt Rotterdam leuker dan Hoorn. Maar dat zal pas zover zijn als de kinderen de deur uit zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe