Ga naar inhoud

Dashcam


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zou het niet direct kopen, maar in sommige gevallen is zoiets natuurlijk wel handig. 2 familieleden van mij hebben onlangs een (klein) ongeval gehad waarbij de voorligger achteruit rijdt. In één geval zegt die voorligger natuurlijk dat het omgekeerd is gegaan, en dat hij aangereden is. Met een Dashcam heb je dan wel verhaal natuurlijk, anders kan je zo een zaak vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben die dashcamfilmpjes inmiddels zo zat dat ik er geen in m'n auto hoef.

Al tijd ik ook vaak in een auto helemaal vol camera's, maar das een heel ander verhaal :) is namelijk een ANPR-auto ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er toch wel een willen hebben. Gewoon, omdat ik erg veel kilometers rijd per jaar en best wel eens wat links en rechts van mij ziet gebeuren. Laatst weer een vechtpartij gezien op de vluchtstrook en de aanleiding mag duidelijk zijn. Mijn zwager heeft hetzelfde dus die zegt, doe mij er ook maar een. Maar we hebben nog niets bekeken. Dus in het geval als ik ooit eens mijn gelijk makkelijk wil aantonen, dan zou die camera wel eens van pas kunnen komen, toch? Leuke actie Danny!

Dus 2 camera's voor WMM!

:vrezen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft alleen de vraag of die beelden wettelijk in nederland als bewijs materiaal gebruikt mogen worden.??

Anders is bij gelijk en beelden niet als bewijs de frustratie nog groter..


Vrienden op de http://www.wildevaart.com/?page_id=29 gebruiken de Go pro nu.

Deze is tevens water en modderproof dus voor meerdere mogelijkheden te gebruiken

Tevens goede kwaliteit zoals je op al meerdere filmpjes nu kunt zien onder media.

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1182113/GoPro-Hero-HD-3-White-Slim-Edition-3660-024-Hero-HD-3-White/?ref=detview1&rt=detview1&rb=1

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de beelden bruikbaar zijn in de rechtbank weet ik zo niet, maar met de wegpiraat die onlangs is gefilmd mocht deze het toch komen uitleggen bij de politie.

Dus in sommige gevallen zal het filmpje in uw voordeel spelen.

En liefst eentje zonder GPS want stel dat ge op dat moment zelf iets te vlug rijdt.

Denk dat een klein model interessanter is zit minder in het zicht. Het moet ook niet de bedoeling zijn om voordurend dat toestel eruit te halen dan wordt het meer een last dan een zegen gewoon laten zitten en hopen dat men het niet nodig heeft.

http://www.techmoan.com/blog/2014/6/15/mini-0803-probably-the-best-mini-dashcam-with-a-screen.html#comment21001654

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

FYI:

 

http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/andere-verkeersregels/dashcam-verboden

 

Dashcam verboden

Het gebruik van een dashcam (dashboard camera) is verboden in België, Frankrijk, Oostenrijk, Portugal en Luxemburg.  

 

Het gebruik is wel toegestaan in de volgende landen:
Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Noorwegen (de bestuurder mag door het gebruik niet worden afgeleid), Spanje, Zweden en Zwitserland (alleen als het zicht niet wordt belemmerd). Het gebruik wordt afgeraden voor Denemarken en Zwitserland.

 

In de meeste landen is er geen specifieke wetgeving die het gebruik van een dashcam verbiedt of toestaat. In het algemeen geldt wel dat er moet worden opgelet dat het zicht op de weg niet (extra) wordt belemmerd. Daarnaast mag de bestuurder niet worden afgeleid. Omdat met een dashcam andere weggebruikers worden vastgelegd, kan het publiceren van opnames op internet, bijvoorbeeld op social media, niet zijn toegestaan. Dit heeft te maken met de privacywetgeving.

 

07 januari 2014 - Zowel in Oostenrijk als in Portugal is het opnemen van beelden met dashboardcamera’s (dashcams) in de auto verboden.

dashcam-verboden-300-180.jpg

De boetes voor het gebruik van een dashcam zijn hoog: in Portugal kan het u 500 tot 2500 euro kosten en in Oostenrijk maar liefst 10.000 euro.

In Oostenrijk is het de Datenschutzkommission die deze regel heeft ingesteld en in Portugal is dat de Comissão Nacional de Protecção de Dados (CNPD). Deze commissies zijn tegenhangers van het Nederlandse CBP (College Bescherming PersoonsGegevens).

De regel staat niet in de wet. De commissies voor de bescherming van persoonsgegevens zijn echter bevoegd om boetes uit te delen. Elk Europees land heeft een dergelijke commissie voor de bescherming van de persoonsgegevens, zoals dat is voorgeschreven in de Europese Privacyrichtlijn 95/46/EG.

Bovenop de hoge boete kunnen mensen die zijn gefilmd door een dashcam in Oostenrijk en Portugal een flinke schadevergoeding eisen.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er wel een willen mits:

- Geen zichtbare kabels

- Eenvoudig van stroom te voorzien

- Goede kwaliteit beeld

- Voldoende capaciteit

- Niet te groot, dus niet in het zicht

- Wens (geen eis): ook beweging detectie (snapshot) als hij geparkeerd staat

- Betaalbaar?

 

Verder nog niet nodig gehad, maar soms denk je wel dat zou gave beelden opleveren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

DVV Verzekeringen wordt binnenkort de eerste Belgische verzekeringsmaatschappij die een boordcamera (dashcam) gaat aanbieden aan sommige van haar cliënten. Die kunnen dan in geval van een ongeval, de beelden bij hun schadeclaim voegen. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuwsvandaag.

"Het staat de cliënt uiteraard vrij om al dan niet de dashcam te gebruiken of om ons de beelden door te geven", aldus executive manager Dominique Gossé.

Tot dusver is er nog geen enkele conventie tussen de verzekeringsmaatschappijen voor het gebruik van dergelijke beelden in het kader van een schadegeval. Er is ook geen wettelijke basis voor.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog niet zo op die cams. De goeden niet te nagesproken natuurlijk, maar ik zie ze steeds vaker bij bepaalde auto's en bepaalde bestuurders. Die horen bij die groep mensen waarbij het me dan weer niet verbaast dat er zoveel dashcamfilmpjes op Internet terug te vinden zijn. Ik wordt een beetje moe van al die filmpjes van "fatsoensrakkers" die haast wel op zoek lijken te zijn naar situaties waarin men misschien nog wel formeel niet fout is, maar feitelijk wel. Het lijkt er vaak wel om te gaan dat men een "gaaf filmpje" heeft, in plaats van dat het om de veiligheid gaat. Voorbeeld: al die filmpjes waarin men (vrijwel altijd vanaf de linkerbaan) filmt dat er iemand onhandig of zonder richting aan te geven van baan wisselt. Daar waar je normaal gesproken zou remmen of gas los zou laten, geeft men er nu gas bij "want ik heb het op film". Dubieuze resultaten, en dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. 

 

Voel je niet aangesproken Danny! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor zeker niet :)

Ben ook niet van plan om er eentje te installeren (nu toch niet) doe daarvoor te weinig km om er iets bruikbaars uit te halen.

En laat staan om dit te posten op het internet, er zijn interessantere dingen die een mens kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 4 weken later...

Interessant artikel mbt de Dashcam:

 

https://www.security.nl/posting/404591/Juridische+vraag%3A+mag+je+als+chauffeur+een+dashcam+gebruiken%3F

 

 

Vraag: Als professioneel chauffeur heb ik een dashcam in mijn voertuig geplaatst. Zo film ik de weg waar ik rij en heb ik bewijs voor het geval van verkeersovertredingen of ongevallen. Die moet ik immers betalen. Maar mijn werkgever verbiedt dit in verband met de privacy van de klant (die soms in beeld kan komen inderdaad). Mag hij dat?

 

Antwoord: Hoofdregel uit het arbeidsrecht is dat de werkgever bepaalt hoe het werk wordt uitgevoerd. Wil hij dat je met Windows werkt, dan heb je als Macliefhebber dus helaas pech gehad. Wil hij dat je naar een conferentie gaat, dan ga je.

 

Natuurlijk zijn daar grenzen aan, zoals waar het de privacy betreft. Je werkgever mag niet zomaar bepalen dat je je locatie 24/7 bekend moet maken bijvoorbeeld. Daar moet een zwaarwegende reden voor zijn, zoals dat je dure spullen vervoert en het belangrijk is te weten waar *die* zijn. Maar de locatiebepaler moet dan uit als je pauze hebt (en geen dure spullen meer bij je hebt).

Omgekeerd moet een werkgever ook rekening houden met de belangen van klanten en andere relaties. Dat kan dus betekenen dat jij iets niet mag omdat de werkgever (redelijkerwijs) bepaalt dat het klantbelang zwaarder weegt. Kledingeisen zijn een bekend voorbeeld: de werkgever beslist dat dat een representatieve uitstraling geeft, en dus moet jij een uniform aan of een stropdas om. Tenzij er dan weer zwaarwegende redenen vanuit de werknemer zijn, zoals een religie die hoofdbedekking voorschrijft of een allergie voor de stof waarmee het uniform is gemaakt.

De werknemer is in principe zelf aansprakelijk voor verkeersboetes, zeker als dat in het arbeidscontract is geregeld. Het is dan ook logisch dat de werknemer een dashcam wil inzetten om bewijs te verzamelen tegen onterechte boetes of overtredingen die eigenlijk andermans schuld zijn.

Tegelijk snap ik ook het belang van de werkgever, die boze klanten aan de telefoon krijgt omdat "ze gefilmd zijn door die chauffeur" en ze niet weten wat er met de beelden gebeurt.

Een totaalverbod lijkt me niet echt de oplossing. Je zou kunnen kiezen voor een afspraak waarbij de werknemer de camera uit moet zetten zodra hij het terrein van de klant op rijdt, het liefst met een stuk karton of plastic voor de lens zodat er écht niet meer gefilmd kan worden. Of werkgever en werknemer spreken af dat de beelden nergens online komen (ook niet bij Wegmisbruikers), hoe ernstig de gefilmde overtreding ook. Dan kan de werkgever die zekerheid doorgeven aan de klant.

 

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe