Ga naar inhoud

insekten


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Antwoord van een specialist.

Die matte vlekjes zijn lichtjes ingebrande vlekken in de vernis. Die zal je met een een lichte polish of paint cleaner moeten verwijderen.

Best eerst even kleien om alle restjes te verwijderen, dan paint cleaner (met lichte korrel) gebruiken om de vlekjes te verwijderen en dan beschermen met een wax of sealant zodat het niet meer opnieuw voorvalt.

Klein voorbeeldje van hoe eenvoudig het kan zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunt een nat oud laken nemen en ervoor een zeep oplossing met plantesproeier er op sproeien en daar over dan natte laken.

en dat lekker in laten weken

 

Uiteraard niet in volle zon want dan werkt t niet.

 

En na een 4 uurtjes of zo kijken of alles is losgeweekt en dan met water en spons de boel wegwassen.

 

En ja anders kleien zoals Snelle al opmerkte .... maar dan moet je de verdere behandelingen ook doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua inweken van insectenlijken, de volgende tip:

Insecten bestaan voor het grootste deel uit eiwitverbindingen. Biotex (en soortgelijke inweekwasmiddelen) zijn ideale enzymen die eiwitten 'aanvallen' en afbreken.

M.a.w. een natte doek erop leggen (zoals Ed al zei), maar dan met een sopje van Biotex. En uiteraard niet in de volle zon bakken, maar zorgen dat het goed nat blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid: als je (een deel van)  je auto gekleid hebt, moet je daarna wel opnieuw de beschermingslagen aanbrengen: behalve alle troep die vast zit op de lak, verwijder je ook alle beschermingslagen (glaze / sealant (synthetische wax)/ wax). Voor je een polijst/cleaner stap doet, altijd eerst wassen, dan kleien, en dan pas polijst of cleaner stap doen, als je dat niet doet heb je kans dat deeltjes die vastzitten op je lak, loskomen bij het polijsten/cleanen waardoor je krasjes op je lak maakt met cleanen/polijsten.


Overigens kun je je auto ook in delen behandelen, of alleen dat deel doen wat nodig is. Niet de ene week de hele auto wassen, de week erna kleien en een week later cleanen/polijsten, want dan zitten er tussen iedere stap weer zand/stof/vuil op de lak, dan beter een deel pakken en dat de complete behandeling geven.


Ik zie overigens dat er in het filmpje van Autofinesse een (te) dikke laag wax wordt aangebracht, rubbers, naden enz. niet worden afgeplakt. Een aardig filmpje, maar voor een ervaren detailer zijn er ook aardig wat foutjes/slordigheden te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens veel eiwitten veranderen boven een bepaalde kritische temperatuur van structuur, waardoor het zeer hardnekkig is, en dus moeilijk te verwijderen. Dit is ook precies de reden dat grote professionele vaatwassers, eerst met lage temperatuur spoelen (typisch 40-45 graden) om zo veel eiwitten en zetmeel weg te spoelen, omdat dit bij hogere temperatuur een stuk lastiger gaat. Dit verklaart ook waarom je zo snel mogelijk actie moet ondernemen, als je last hebt van insektenlijken: door zon en motorwarmte gaan de eiwitten in de voormalige insecten omzetten en zijn lastig te verwijderen. Temperaturen waarbij die omzetting plaats vindt liggen typisch tussen de 50 en 80 graden, al zullen er beslist uitzonderingen zijn op die vuistregel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de polder en zeker op bijv. de Knardijk of als je bij Harderwijk/Nijkerk de polder in komt is het inderdaad flink raak. (klinkt soms net alsof je door een regen van fijne steentjes rijdt). Je raakt ze met 80 net zo goed, maar vaak zie dan net een veeg op de ruit, in plaats van een compleet lijk. De ene of de andere auto zal wel verschil maken: als de lucht wat geleidelijker omhoog gedrukt wordt door de rijdenden auto, zullen meer insecten met de lucht mee over het dak gaan, in plaats van tegen de voorruit. Dus bij een vlakke motorkap zoals bij de oude Volvo's  zul je meer last hebben dan bij bijvoorbeeld een Fabia waarbij de motorkap al omhoog loopt naar de voorruit toe. En koplampen blijven gewoon een probleem, en al ver voor de DRL was het gewoonte om in de polder met lichten aan te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe