Ga naar inhoud

hoofdtelefoon, advies gevraagd


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

 Maar goed, heb net een afspraak gemaakt voor het uitspuiten der oren :lol:   

Wel dan maar hopen dat je die flac bestanden nog hebt..............................word weer omzetten vanwege ergelijke kwaliteit

Link naar reactie
Delen op andere sites

MP3 is een compressie algoritme. Dus zoals de term al zegt, het bestand wordt gecomprimeerd. M.a.w. dat heeft altijd (in meer of mindere mate) consequenties voor vooral de dynamiek in het geluidsbestand.

http://nl.wikipedia.org/wiki/MP3

Vrijwel altijd worden ook hogere en lagere frequentiebereiken gewoonweg weggelaten. Want bij velen is het gehoor al achteruit gegaan en horen we die verschillen toch niet (meer).

Nu is moderne muziek en b.v. radio uitzending ook gelimiteerd in dynamische omvang en frequentiebereik. Als het maar hard is en 'vet' klinkt. ;)

 

Vroegah, ja vroeger waren we nog wel eens op zoek naar een zuivere geluidsweergave, ongekleurd, zo neutraal mogelijk. Maar die tijd is al lang voorbij... Het feit dat we vooral 'gekleurd' geluid mooi vinden, zegt eigenlijk al genoeg...we zijn helemaal niet geïnteresseerd in pure 1 op 1 geluidsweergave. Anders zouden we met frequentie/akoestiek analyse en -correctie juist alle (on)gewenste kleuringen moeten uitfilteren. :D

 

Zoals iemand anders ook al opmerkte: juist heel belangrijk is draagcomfort, zeker bij een hoofdtelefoon als je die wat langer op hebt. En hoe afgesloten (of juist niet) wil je zijn van de buitenwereld als je de (gecomprimeerde ) muziek beluistert?

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even bij een zaakje binnengelopen:

 

De man vertelde Beyerdinamic te hebben in een uitvoering met hoge en een met lage impedantie. Muziek meenemen blijkt simpel, hij had een hoofdtelefoonversterker op USB (wel weer 300 euro  :gestoord: ), zodat geen geluidskaartsores hebt, dus laptop meenemen en klaar.

 

Ik heb natuurlijk Mp3, maar alles waarvan ik ooit een CD in m'n vingers heb gehad staat in 1411 kb/s op de schijf. Mp3 in 320 kb/s hoor ik het verschil niet mee met 1411 op mijn eigen speakers. Op de B&W's van mijn ouders hoor ik dat verschil wel duidelijk, ook als de "frontjes" nog op de speakers zitten. 

 

Nou nog even tijd vinden om te gaan luisteren. Er zijn hier doorkomende tandjes, dus het is een beetje om de beurt slapen en al is de prioriteit nog zo hoog, in termen van urgentie zijn er een hoop andere dingen waar de schaarse tijd beter aan besteed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmmm doorkomende tandjes, doet me weer denken aan weekendje Texel.

Beide nachten wist ze ons wakker te houden, en overdag lag zij weer te pitten en geen last en s'nachts begon het weer.

En tweede nacht sliep ze dan eindelijk , en beginnen er in de hotelkamer ernaast er twee met ruige sex.

Wel dat ruig is maar van korte duur geweest voor ze, en na een deurbezoek is het overgegaan in stille ruige sex.

 

Maar goed hiervoor kun je de koptelefoon niet gebruiken tot gehoordempers volgens mij.......of wel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed hiervoor kun je de koptelefoon niet gebruiken tot gehoordempers volgens mij.......of wel ?

 

Volgens mij is dat ding prima bruikbaar als gehoordemper, maar daarvoor heb ik een passieve in-ear oplossing van de Kruidvat die gelukkig een stuk goedkoper is.

 

De aanleiding is meer dat ik de inrichting van de huiskamer op de kop heb gegooid. De keuze was op een gegeven moment tussen een geweldige speelplek en geen speakeropstelling, of een goede speakeropstelling en geen geweldige speelplek. Na even nadenken kwam ik tot de conclusie dat die wissel eigenlijk al getrokken is, een fijne speelplek een overtreffende dimensie van belangrijk, of in de woorden waarin mijn oma dat aan mijn opa uitglegde een duidelijk gevalletje van:  "dan had je maar niet achterom moeten kijken." In zo'n geval kan je maar beter initiatief behouden, en een conceptinrichting voorstellen die maximaal een fijne speelplek oplevert. T.a.v. de speakeropstelling had ik nog goede hoop op afkeur door de directie, maar nee, het voorstel was binnen 2 uur overgenomen.

 

Als je dan toch de diepte van het stereobeeld kwijt bent kan je net zo goed een hoofdtelefoon nemen, en dan kan je een hoop andere aspecten van kwaliteit voor een relatief klein bedrag flink verbeteren, misschien ook wel verder dan met speakers bij houten vloeren mogelijk is.

 

Tot zover de aanleiding. Maar een beetje extra geluidsdemping is hier af en toe ook zeer welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben destijds overwogen de stembandjes operatief te laten verwijderen, maar vonden helaas geen enkel lid van de medische maffia daartoe bereid. 

Als ik met de kinderen ging zwemmen, kon ik rustig baantjes blijven trekken. Hoefde alleen maar op te letten of ik Pieta's gekrijs constant overal bovenuit bleef horen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees het alweer.........................alleen hier heb je nog wat te zeggen.

enne koptelefoon moest je zeker van je wekelijkse zakgeld bijeen sparen ??  B):D

 

Nee, het probleem is dat ik dat zelf belangrijk vind dat een kind lekker wat kan bouwen en dan de volgende dag gewoon verder met hetzelfde project. Niet na elk uurtje alles weer afbreken. En ook niet zo'n benouwende halve vierkante meter op een speeltafel. Maar lekker op een groot stuk vloeroppervlak een stad, dierentuin, boerderij, of een hut, iets met lego of blokken, een houten treinbaan niet te vergeten, maar een speelgoedkeukentje mag natuurlijk ook.  

 

Ik ben al een eindje met sparen. Audiofiele idioterie is idd zakgeld.

wij hebben destijds overwogen de stembandjes operatief te laten verwijderen

 

Toch werd op dit forum ook duidelijk dat dit gelukkig niet gebeurd is :lol: 

 

Wat vooral verwijderd wordt zijn je eigen trommelvliezen, die raken comleet uitgerafeld.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook oppassen geblazen met koptelefoons.

Een horrorverhaal.:

 

Toen ik nog op Finland voer, hadden wij in de machinekamer een hoofdtelefoon op ter geluidsbescherming.

Buiten de machinekamer hingen deze aan een haakje in de buitenlucht.

 

Na enige tijd werd ik toch echt doof aan 1 oor.

 

Naar de huisarts aan wal, tijdens verlof.

De huisarts (bleek later) was op vakantie, dus ik had van doen met een vervangster.

Die had zich weer laten vervangen door een verpleegkundige in opleiding, het is echt allemaal waar.

 

Het verstopte oor zou routinematig, dacht ik, worden uitgespoten.

 

Na wat gepruts met de oorspuit werd ik ineens, zonder toelichting, de deur van de praktijk gewezen.

Eenmaal op straat was ik nog steeds doof, dus terug.

Na enig aandringen, kreeg ik de baas van de verpleegkundige (arts in opleiding) te spreken, ze was duidelijk aangeslagen en wat witjes weggetrokken.

 

Er bleek een nog levend, vrij groot insect in mijn gehoorgang te hebben gezeten en  de verpleegkundige bleek hiertegen niet te zijn opgewassen, mentaal dan.

Na alsnog een oorspuiting te hebben ondergaan, ditmaal met succes, hoorde ik weer alles.

 

Sindsdien kijk ik, bijna terloops, altijd in de schelpen van een koptelefoon, voordat ik hem opzet !

aangepast door hobbel de bobbel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...

Nou nog een USB-DAC/hoofdtelefoonversterker. Ik heb de hoofdtelefoon uitgezocht op een Project Head Box S USB, maar er is meer:

 

- Yulong U100

- Arcam rPAC

 

Het zou nou zo leuk zijn als die drie even naast elkaar op het plankje in een shop zouden staan om uit te proberen, maar die shop bestaat dan weer niet helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe