Ga naar inhoud

hoofdtelefoon, advies gevraagd


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb zin om deze te kopen:

http://nl-nl.sennheiser.com/high-end-headphones-audiophile-stereo-pxc-450

 

Maar vraag me af of deze niet een betere keus is:

http://nl-nl.sennheiser.com/wireless-bluetooth-headset-stereo-mm-550-x-travel

 

Mocht het toch de eerste, de  pxc 450 worden, kan investeren in een goed versterkertje dan nog zinvol zijn?

 

Met betrekking tot die laatste is in een review van 14-11-2012 te lezen:

 

Vrijwel alle bluetooth geschikte apparaten die tot nu toe zijn uitgebracht ondersteunen alleen de zogenaamde SBC variant. Deze kenmerkt zich door een forse additionele datacompressie, waarbij de uiteindelijke geluidskwaliteit hoorbaar slechter is dan bij een overdracht via een draad. Sinds enige tijd is er echter een nieuwe bluetooth variant beschikbaar met de naam apt-X. Deze overdrachtsmethode biedt in tegenstelling tot SBC een vele malen betere geluidskwaliteit, die vrijwel niet meer onder doet voor een directe overdracht via draad. Om daadwerkelijk van dit fantastische concept te kunnen genieten dienen echter zowel uw speler (bv een smartphone) als het weergave apparaat (bv een koptelefoon) dit apt-X protocol te ondersteunen. Erg veel van dit soort apparaten zijn er nog niet op de markt, maar voorbeelden zijn onder andere de Samsung Galaxy S3 en Note 2 en de HTC One-X en uiteraard het onderwerp van deze review, de Sennheiser MM 550-X Travel koptelefoon.
 

De vraag voor mij is wat voor afspelend apparaat met bluetooth apt-X er dan het best bij zou passen. Kan dat gewoon je laptop zijn? En als het die aan apt-X ontbreekt, kan je dat dan oplossen met een USB-dinges? Uiteindelijk gaat het er om een rond de 100 Gb aan mp3's en wave-files te kunnen luisteren. Welk afspelend apparaat is dan handig? Het gaat niet zozeer om gebruik onderweg maar meer om gebruik thuis.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze:

http://www.bose.nl/NL/nl/home-and-personal-audio/headphones-and-headsets/audio-and-mobile-headphones/bose-ie2-headphones/

 

Uitermate tevreden, heb er vele geprobeerd voor tijdens het hardlopen, maar deze voldoet verreweg het best, zowel qua geluid als wat betreft draagcomfort. Zo kost hij €100. Wil je hem met BT en volumeregeling dan is hij wat duurder uiteraard 

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me prima idd, maar de hoofdtelefoon die ik zoek moet je meer zien als een vervanging van de speakers in de huiskamer, en ik denk dat dus minder compact niet zo'n nadeel is, terwijl het wel betere geluidskwaliteit oplevert. 

 

De BT-variant is niet apt-X, dus die valt sowieso af. De eerder geciteerde review daarover: Deze kenmerkt zich door een forse additionele datacompressie, waarbij de uiteindelijke geluidskwaliteit hoorbaar slechter is dan bij een overdracht via een draad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, zoiets zoek ik. Verschil is dat beide modellen die ik noem naast dat ze een goede afdichting bieden ook nog actief het omgevingsgeluid dempen. Dat vind ik wel een mooi idee.

 

Ik vind het een lastig product om te verzinnen welke het best gaat bevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste is naar een goede toko te gaan met je eigen muziek en dan te gaan testen.

Bij een RAF is dit bv nog steeds mogelijk, dat noemt men die extra service die je bij een mediamarkt niet tegen komt

nadeel........... tuurlijk, je zal iets duurder uitwezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf deze Koss en die bevalt me prima. Gewoon lekker met een snoertje en via internet voor een schappelijke prijs te kopen (circa € 35). Uitstekend geluid (echt) en ze schijnen een uitstekende service te hebben als je die nodig hebt. Het bijgeleverde tasje is overigens net te klein ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK, daar heb je gelijk in denk ik, alleen is muziek luisteren een bezigheid waar ik minder objectief van wordt. En het is en blijft 1 moment waarop je zo'n ding even probeert. Ik neem kom dan met de hoofdtelefoon thuis waarop ik het liedje tegen kwam waarvoor ik het meest in de stemming was. Daar komt nog bij dat er altijd veel te veel licht is in zo'n zaak. Eigenlijk moet je er een paar 3 weken thuis hebben en dan kom ik er wel uit, maar dat gaat natuurlijk niet.

 

@Sodela: on-ear valt af. Ik vind het belangrijk dat de omgeving geen last van mij heeft (en nog belangrijker dat ik geen last van de omgeving heb 8-)). Toch dank voor je goede poging mijn spaarcentjes niet onnodig over de balk te smijten.  

 

Blijft de vraag over Bluetooth apt-X onbeantwoord....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Effe een ander ding met dat draadloos gedoe op BT gedoe.

Hoe is het met de capaciteit gesteld van de accu ?

Weet dat me Pa er één had om tv te kijken met geluid op zijn eigen sterkte , dit vanwege dat hij gehoorschade in zijn werk had opgelopen.

En die dingen waren na een 2 a 3 uur gebruik echt weer leeg en moest hij weer geladen worden. was trouwens ook senheiser

 

Nu is de batterij op zich in de jaren sterk verbeterd maar het blijft een punt om rekening mee te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das op zich een goeie idd. Een beetje extra capaciteit mag ook wel, want die accuduur wordt hoe dan ook na verloop van tijd minder. Maar die Sennheiser pxc 450 heeft een muziekspeeltijd van 10 uur. Doe daar wat optimisme van af, en calculeer nog een verouderingsprocesje in, dan blijft er nog wel genoeg over. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik muziek luisteren langer dan 4 uur vol hou, dat hou ik met mijn speakers ook niet vol. Verder kan je hem ook nog opladen via USB, dus ik denk dat je dan in geval van nood kunt laden en luisteren tegelijk.

 

Gevoelsmatig zou ik direct voor een zonder BT kiezen. Mijn ervaring met internet zonder draad is dat het erg gemakkelijk is, maar dat het zo af en toe toch wat geëmmer geeft. Zonder een draad is het toch nooit zo stabiel en bedrijfszeker als met. Ik kies dan liever voor een beetje voorspelbaar gedoe, dan vaak minder maar misschien toch meer dus onvoorspelbaar gedoe. Maar dat dit voor BT ook opgaat is maar een idee, en if so dan is het beter om daar van af te stappen.

Wat me een voordeel lijkt van BT is dat de versterker geen rol meer speelt. Ik heb nou een Sony ding van 7 jaar oud destijds 200 euro met als belangrijkste specs destijds genoeg ingangen en 2x 100 watt, maar aangezien de speakers geen hi end zijn heb ik verder toen nergens op gelet (uh ja, de prijs dus). Is nou de hoofdtelefoon veel beter dan je aan de met die versterker er aan af kan horen dan is dat een beetje jammer natuurlijk.


O wacht,

 

je hebt ook hoofdtelefoonversterkers, en nog niet eens achterlijk duur:

http://www.hifiklubben.nl/producten/stereo/versterkers/argon_ha1_hoofdtelefoonversterker_zwart.htm

http://www.hifiklubben.nl/producten/accessoires/hoofdtelefoons/musical-fidelity_v-can-ii-headphone-amplifier_hoofdtelefoonversterker_zilver.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keuze maken blijft altijd moeilijk hierin.

Vandaar dat ik al in eerdere post het had over een RAF Hifi

Hier in mijn woonplaats hadden we v Ingen Hifi zitten en is een vergelijkende zaak als RAF

Ja iets duurder maar gewoon goede service en meedenkend en welwillend personeel.

 

Jaren terug aan nieuwe speakers toe en wilde toen de BOSE melkpakken graag hebben die zij ook verkochten.

Dus ik daar naar toe en werd na 2 minuten weer naar huis teruggestuurd om me eigen muziek te halen (CD's )

En men rade ten sterkste de BOSE af ( kosten 1700 gulden en 500 ervan was puur tbv reclame )

Dus BOSE luisteren en toen een sataliet systeem van Magnat en uiteindelijk vaste speakers van B&W.

Wel ging met laatste uiteindelijk naar huis en mochten ze toch niet bevallen dan kon ik terug komen en inruilen voor iets anders
Wel ze staan hier nog hoor !

 

Maar dat soort winkels daar kun je met vragen zoals jij hebt vaak beter terecht en is het vaak nog mogelijk ook om je eigen versterker bv mee te nemen om te luisteren en te kunnen vergelijken.

En tsja daar heb ik dan meer euro's voor over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed, je hebt gelijk. Maar vooraf wat info vergaren kan nooit kwaad. Ik had bijvoorbeeld nog nooit van AKG gehoord, terwijl daar wel modellen tussen zitten die maar zo een goede keuze zouden kunnen zijn.  

 

Ik had voor mijn ouders ook B&W's uitgezocht, maar aangezien ik ze niet betaald had moest ik ze laten staan toen ik het huis uit ging (snik).  

 

Wilde jij Bose melkpakken met zo'n centrale bas-unit? Dat zijn bedenksels voor vrouwen, of voor mannen die heel veel van hun vrouw houden, of van hun inrichting, maar niet van muziek. Speakers moeten zoveel mogelijk een puntbron te benaderen, ook voor de lage tonen. Als je met dat princepe breekt is alle verder perfectionering zinloos. Kan je heel theoretisch verhaal over ophangen, maar als je zo'n toestand aanhoort word je spontaan droevig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde jij Bose melkpakken met zo'n centrale bas-unit? Dat zijn bedenksels voor vrouwen, of voor mannen die heel veel van hun vrouw houden, of van hun inrichting, maar niet van muziek. Speakers moeten zoveel mogelijk een puntbron te benaderen, ook voor de lage tonen. Als je met dat princepe breekt is alle verder perfectionering zinloos. Kan je heel theoretisch verhaal over ophangen, maar als je zo'n toestand aanhoort word je spontaan droevig.

Ja dat is wat we er nu met zijn allen over weten, maar ja toen kwam het net uit en was zeer populair ( gemaakt door media)

Maar gelukkig had ik een verstandige verkoper in mijn Hifi winkel die me hiervan af haalde.

Het Magnat systeem was nog beter en goedkoper.

 

Maar goed zou lekker een toko zoeken waar je kunt luisteren en testen, en ook in jou woonomgeving moeten die er nog zijn en daar naar binnen stappen.

Want cijfertjes van specs kunnen nog zo mooi zijn, je eigen gehoor beleving is belangrijkst

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, een hoop reviews ook, das mooi.

 

Eigenlijk zijn er twee sporen:

1. Het wordt een ding met hoge impedantie aan een draad en een versterker

Voordelen: bedrijfszeker, hoogst mogelijke kwaliteit

2. Het wordt een ding met lage impedantie, en dan wordt het toch BT denk ik. Er is gewoon een dongle te koop van sennheiser: http://www.computerstore.nl/product/195868/category-100511-bluetooth-adapters/sennheiser-btd-500-usb.html

Voordelen: bewegingsvrijheid, wel dongle kopen maar daarmee geen verdere hoofdbrekens over de versterker, minder apparatentoestand in de huiskamer, is ook aan te sturen door draagbare apparaten (niet alleen BT maar ook nog aan de draad vanwege lagere impedantie).

 

Van het merk Beyerdynamic heb van dezelfde hoofdtelefoon verschillende uitvoeringen wat impedantie betreft. Die wil ik wel eens proberen. Als mijn oren al te ver heen zijn om dat verschil te horen dan wordt het waarschijnlijk BT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reviews doorgelezen:

- verschillende teleurstellingen, je moet dus echt zelf gaan luisteren

- kanttekingen bij geluidsdichtheid, 1 revewer vindt sennhiser op dat punt beter

- groot verschil tussen AKG en Sennheiser wat betreft karakter, en dat is niet direct een kwestie van kwaliteit maar vooral een kwestie van smaak. De een vindt AKG duf, de ander Sennheiser aggressief. Hier wordt het zo gezegd:

 

AKG plaatst het andere kwaliteitsmerk uit Duitsland, Sennheiser, in de schaduw.
Sennheisers van deze prijsklasse klinken directer en hebben een meer gekleurd geluid; vettere bas, agressiever mid en hoog. De muziek klinkt levendig maar ook opdringerig. Voor klassieke muziek is dit gekleurde geluid niet wenselijk.

 

Als Sennheiser mij toch niet bevalt dan komt BT ook weer op losse schroeven, want het is zo ongeveer de enige aanbieder van apt-X.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reviews doorgelezen:

- verschillende teleurstellingen, je moet dus echt zelf gaan luisteren

 

tsja t heeft even geduurd, nu er nog achter komen dat je je eigen muziek moet meenemen om te luisteren....... sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal er aan denken Ed. Ik had het zelfs al wel begrepen. Is vast beter, al is het wel een hele tijd geleden dat ik mijn eigen muziek op een goede installatie heb gehoord.

Zoals Marco al zegt dat word schrikken dan !

Maar dan moet je gehoor niet verslechterd zijn uiteraard.

Maar mbt eigen muziek meenemen , het is niet dat ik me gelijk oid hierin wil halen maar vaak is het zo dat je met je eigen muziek elk toontje weet tot in detail.

En met die wijsheid kun je dan beter beoordelen of de koptelefoon of speakers voldoen aan jouw eisen.

Als je een hollandse smartlap bij de winkel te horen krijgt of een boemboem house muziek dan klinkt elke koptelefoon of speaker wel goed.

Maar hou je van klassiek of instrumentaal dan is het gewoon verstandig om die muziek op CD / Telefoon mee te nemen en dan te luisteren.

En zoals gezegd de cijfertjes zijn altijd leuk en kun je de beste koptelefoon uiteindelijk thuis hebben liggen en blijkt hij toch niet te bevallen.

Omdat er een stukje beleving ook meespeelt met beluisteren van muziek.

En waar niemand het nog over heeft gehad maar wat ook wel belangrijk is, kijk / vraag hoe het geregeld is met reserve onderdelen.

Heb ooit een koptelefoon gehad en na enkele jaren begonnen de schuimpies rond de oren te verstoffen, dus ik op zoek naar nieuwe schuimpies, wel big problem en dus niet te verkrijgen meer en uiteindelijk kon de koptelefoon richting de recycle en ik weer naar de winkel voor wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met je "eigen muziek" andere of nieuwe systemen probeert, hoor je wel misschien wel eerder verschillen t.o.v. je eigen systeem omdat je de muziek goed kent. In dat opzicht kan de referentie wel werken. Maar toch zou ik de eigen muziek niet als maatstaf gebruiken. Inmiddels hecht ik niet zoveel waarde meer aan de kwaliteit van geluidsystemen als vroeger, maar als ik er toch voor zou gaan, dan zou ik verschillende soorten muziek proberen: jazz, klassiek, rock. En dan opletten hoe de muziek en de verschillende instrumenten het doen in de lage, midden en hoge tonen. En of het geluid in sommige bereiken geen brei wordt en de instrumenten nog steeds lekker te onderscheiden zijn van elkaar. Of dat het soms dof of juist schel wordt.

Maar als je toch alleen maar naar mp3's luistert, zou ik niet teveel geld uitgeven: supermooi geluid van een mp3 heb ik nog nooit gehoord.


Kies dan vooral voor comfort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe