Ga naar inhoud

My First Skoda: Blauw Monster


Blauw Monster
 Delen

Aanbevolen berichten

My First Skoda.

 

Heb em maar toepasselijk Blauw Monster genoemd,

Korte voorgeschiedenis: Rijd prive al ruim 24 Jaar Opel, zakelijk alles wat wielen heeft.

Zakelijk rijd ik zo'n 80K p/j. prive daardoor niet zoveel. daarom zocht ik weer een pittig maar sterk autootje. De Yeti vond ik vanaf de introductie al leuk smoelen en omdat de Zafira aan vervangen toewas is dit Blauw Monster hem geworden. Helaas voor mij levering pas volgende week, dus de rijeravaring ermee is beperkt tot de proefrit.

 

post-2448-0-44775100-1372195256_thumb.jp

 

 

aangepast door Blauw Monster
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan altijd nog wat bij hoor, helemaal met een 1.8. Als je wilt tot zo'n 270 pk

 

Had me ook ingelezen, gezien dat er ook Audi's waren waar standaard al zon 80 PK meer uit hetzelfde motertje gepeuterd werd.

Dat maakte de beslissing voor zon kleine cylinderinhoud een stuk makkelijker.

Nu maar hopen dat die turbo's heel blijven. Zakelijk er al een aantal bij collega's zien sneuvelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om het een of ander, maar wat reed je hiervoor dan? Op de 1.8TSI zijn termen als "motortje" en "zo'n kleine cilinderinhoud" niet bepaald van toepassing, het is duidelijk een bovenmodale motor. Blijkbaar heb jij een ander referentiekader...

 

En die kapotte turbo's, was dat niet bij de 1.4TSI?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dan ook, de Yeti 1.8 is een hele mooie auto en de motor is vlot genoeg voor de nodige post uit Leeuwarden ;)

Daarnaast zijn er relatief weinig problemen met de motor en de 4x4 die eraan hangt zal voor het nodige rijplezier zorgen. Die 160 pk worden namelijk netjes over de vier voetjes verdeeld. Jammer dus dat het opspattende grind (bijna) tot het verleden behoort! Aan de Yeti met 4x4 en "slechts" 160 pk heb je dan meer dan je 220 pk op 2 voeters.. Na 5 meter krijgt je ook nog eens de turbo in je rug te verwerken;)

Dat alles dus ook nog met wat hogere veiligheidsmarges, vooral in de winter. Maar natuurlijk niet de fout maken je verstand op nul te zetten omdat de auto het wel compenseert... En als je eens een modderige zandweggetje tegenkomt, dan rij je geen blokje om, maar dan ga je recht door zee. Ook dan moet je natuurlijk blijven uitkijken, want diepe greppels blijven een risico (van blijven hangen).

Het enige nadeel is de spierpijn, die krijg je van die eeuwige grijns op je gezicht :D .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Keuze voor het downsizen in motoren is gemaakt, zoals een van mijn vorige modellen met een V12 dat gaat em met de huidige benzine prijzen niet meer worden. Een V6 vind je nog wel, maar of deze nog intressant zijn.....

Alle huidige/courante merken gaan flink terug in Cylinderinhoud, of je moet de knip flink opentrekken.

Dus go with the flow o.i.d.

 

De rest gaan we zien beleven en meemaken.

Tydens de uitgebreide proefrit waren de ervaringen immers dusdanig dat de beslissing tot aankoop toch genomen is.

Ik hoop in iedergeval veel plezier de beleven aan de Yeti.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, ja, met een V12 kan de 1.8tsi zich niet meten inderdaad. Behalve qua verbruik... ;-)

Zegt dat wat over jouw rijstijl ;) ?

De 1.8 kan best zuinig zijn, maar alle TSI motoren kunnen ook zuipen als je ze maar voldoende toeren laat maken. Bij toerentallen tot 2500 zijn ze behoorlijk zuinig en hebben toch het nodige koppel te bieden, al vanaf ongeveer 1500 toeren.

Anders geformuleerd, vanaf 120 km/h is de zuinigheid wel weg...

Zo'n ouwe V12 moest overigens wel behoorlijk meer toeren maken op dat koppel naar boven te halen, dus de 1.8 TSI kan zich wel degelijk meten met een V12 en is zelfs beter bij lagere toeren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

En een blauwe nog wel, zo te zien ook pacific blue. Welkom, ik heb het flauwe vermoeden dat je niet gaat weten wat je meemaakt qua rij-ervaring (na de Opel historie)

 

Vlgns de papieren is het Storm Blau ?

Maar moet zeggen in de papieren staat ook uitvoering Experience, kan ik ook weinig over vinden behalve soortgelijke die tekoop staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zegt dat wat over jouw rijstijl ;) ?

De 1.8 kan best zuinig zijn, maar alle TSI motoren kunnen ook zuipen als je ze maar voldoende toeren laat maken. Bij toerentallen tot 2500 zijn ze behoorlijk zuinig en hebben toch het nodige koppel te bieden, al vanaf ongeveer 1500 toeren.

Anders geformuleerd, vanaf 120 km/h is de zuinigheid wel weg...

Zo'n ouwe V12 moest overigens wel behoorlijk meer toeren maken op dat koppel naar boven te halen, dus de 1.8 TSI kan zich wel degelijk meten met een V12 en is zelfs beter bij lagere toeren....

Het verbruik zal zich wel uitwijzen, met een losse auto op de AutoBahn zal de 120 niet vaak gereden worden ben ik bang.

En met sleurhut waarv oor we de power wensen, voldoen we meestal lekker aan de Tempo 100 sticker...

 

De grotere motoren waren m.i. ideaal als trekpaard ( Ja een diesel is beter, maar maak te weinig KM prive).

aangepast door Blauw Monster
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe