Ga naar inhoud

DSG


Philleuh87
 Delen

Aanbevolen berichten

Ach voorlopig mag ik nog lekker rondrijden in een Superb en dat is ook absoluut geen straf. Tegen die tijd maar eens wat serieuze proefritten gaan maken. Bij de volgende beurt eens vragen of ik een 1.6 met DSG of een 2.0 TDI als leenauto mee kan krijgen, dan heb ik een dag om de auto eens goed te ervaren.

DSG lijkt me echt heel fijn en eerlijk gezegd zou een 1.6 met DSG prima zijn. Ik vind de 1.6 in de Superb eigenlijk al voldoen, in een O3 die 250 kg minder weegt moet het dan al helemaal goed komen..

En het verschil tussen een 1.6 met DSG en een 2.0 TDI is voor mij netto nog altijd ca. 48 euro in de maand, dus ik denk dat de keuze snel gemaakt is :D  

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody, we dwalen een beetje af van het DSG onderwerp, maar ja daar ben ik wel erg bang voor inderdaad. De gewichtsverhouding wordt absoluut slechter. Het juist beladen van de auto en caravan wordt dan ook een hele opgave. Wellicht dat er bijvoorbeeld ook nog hulpveren nodig gaan zijn (als de O3 net zo doorhangt als de O2 / Superb in ieder geval wel). De afweging is dan weer ga je voor die ene keer per jaar een zwaardere (en daarmee duurdere) auto rijden? Hetzelfde geldt overigens ook voor de afweging tussen de 1.6 en de 2.0 icm de caravan. De 2.0 zal dan absoluut fijner zijn, maar de 1.6 kan het ook, je zult alleen meer geduld moeten hebben en als je met die instelling op vakantie gaat... Maar ja, de kids worden langzaamaan ouder en een trip naar bijvoorbeeld Italië komt ook steeds dichterbij. Dan wordt het opeens weer een heel ander verhaal en met 3 pubers op de achterbank wordt de behoefte aan iets MPV-achtigs weer groter.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om terug te komen op DSG, qua rijden met een aanhanger maakt dat volgens mij weinig uit toch? Je kunt ten alle tijden altijd nog zelf bepalen in welke versnelling de auto rijdt?

 

@Rosinfield, ja een tent heeft ook z'n charmes, ik vind dat ook meer kamperen dan wat wij doen met een caravan met vloerverwarming, stromend warm water, Airco vaste bedden met verstelbaar hoofdeind, enz..  :D  :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Je kunt handmatig nooit zo snel de DSG-handel bedienen als dat de elektronika dat wel kan... 8-)

Onlangs weer met DSG gereden. Met de kick down ging hij 3 versnellingen omlaag, ben je op snelheid dan is dat 2,5 seconden wachten voordat hij slechts 1 versnelling opschakelt, nog 2,5 seconden voor nog een versnelling, en voor de derde erbij nog eens. 

 

Schakelt heel snel, zo'n DSG, maar het raden wat nou de bedoeling is kost toch 7,5 seconden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die kick down doet het wel direct, maar het "uit de kick down komen" , dat duurde zo lang. 

 

Als ik dieper had moeten trappen - dat zou misschien kunnen hoor, al ging het zo ook al hard -  voor de kick down begrijp ik niet wat dat te maken kan hebben met sneller weer terug opschakelen na accelereren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met "uit de kickdown komen"? Je geeft stevig gas, de DSG schakelt fors terug, je begint vervolgens aan je gewenste versnelling (als in verhoging van snelheid, om onduidelijkheden te voorkomen), en die bereik je op een bepaald moment. Ergens in of aan het eind van die versnellingsperiode schakelt je DSG een paar keer op, tot je weer in de bij die gewenste snelheid horende ideale versnelling zit.

 

Welk moment gebruik jij nu dan als meetmoment? Of begrijp ik je gewoon volkomen verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het begrijp, zou het 7,5 sec duren voordat de DSG begrijpt wat de bedoeling is. M.i. klopt er dan iets niet, waarbij zich twee mogelijkheden voordoen:

 

1) er is iets mis met de DSG

2) je maakt je bedoelingen aan de DSG niet (voldoende) duidelijk

 

Meer kan ik er niet van maken. Bij mij doet hij in alle situaties vlot (zeker geen 7,5 sec) wat ik wil. 

De enige uitzondering hierop heb ik al eens gememoreerd. Als je vanaf bv 120 km/u snel afremt maar niet geheel tot stilstand komt en direct door wil, heb je wel eens zo'n "wat is nu de bedoeling" moment. Bv bij afrit van snelweg en aan het eind kun je direct doorrijden/oversteken 

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft stevig gas, de DSG schakelt fors terug, je begint vervolgens aan je gewenste versnelling (als in verhoging van snelheid, om onduidelijkheden te voorkomen), en die bereik je op een bepaald moment.

 

 

het bereiken van die versnelling gaat zonder meer vlot, daar heb ik het niet over  

 

 Ergens in of aan het eind van die versnellingsperiode schakelt je DSG een paar keer op, tot je weer in de bij die gewenste snelheid horende ideale versnelling zit.

 

 

Preciezer gezegd: na die versnellingsperiode, dat gaf een "wat is nou de bedoeling" periode. Alsof hij wacht of je misschien nog eens wilt versnellen.

 

U wilt er zo weer keihard vandoor? Nee  >> "schakel", u wilt er zo hard vandoor? Nee >> "schakel", u wilt er zo vlot vandoor? Nee "schakel",  >> als u er dan echt niet direct vandoor wilt dan zien we wel als het ooit weer een keer zo ver is.  (wel supermaxidot nodig om deze teksten weer te geven).

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt dus dat je bijvoorbeeld van 80 naar 120 bent versneld in (ik zeg maar wat) z'n 5e versnelling, en dat de dsg, toen je op de 120 zat en stopte met veel gasgeven, er 7,5 seconde over deed om weer gewoon in de 7e versnelling te komen?

Als ik je nu goed begrijp, zeg ik vervolgens wederom: zo lang duurt het bij mij nooit. Tik, tik, tik, klaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik je nu goed begrijp, zeg ik vervolgens wederom: zo lang duurt het bij mij nooit. Tik, tik, tik, klaar!

O.k., duidelijk, dan is mijn ervaring wellicht niet representatief.  

 

@Edk: ikke wel. De eigenaar zei "volgens mij zit er ook iets van flippers op het stuur", maar dat was natuurlijk weer na de rit (grrr). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe