Ga naar inhoud

Octavia 3 RS


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

m1nyghcbdo32_600.jpg
5 juni 2013    Skoda heeft de nieuwe Octavia RS onthuld, voor huisvaders die op zoek zijn naar een beetje extra power. Wederom leverbaar met twee motoren: een dikke diesel van 184 pk en het vertrouwde benzineblok, dat een sprong van 20 pk maakt.
 

Toen we de nieuwe Skoda Octavia RS in april z’n laatste testrondjes zagen draaien, werd er nog gespeculeerd over een TSI met 250 pk maar dat aantal vonden ze toch iets te veel van het goede, zo blijkt. Skoda heeft het vermogen van de benzinemotor afgesteld op 220 pk, nog altijd 20 pk meer dan z’n voorganger onder de kap had. Daarmee sprint-ie, in combinatie met een handgeschakelde zesbak, in 6,8 seconden naar de 100 km/h en trekt-ie door naar 248 km/h.

Wie liever dieselt, moet de 2.0 TDI-motor hebben, goed voor 184 pk, waarmee het eerdergenoemde sprintje in 8,1 seconden moet lukken en je kunt doortrekken naar 232 km/h. Skoda meldt dat de nieuwe motoren tot 19 procent minder brandstof verbruiken, onder andere door de montage van een start/stopsysteem en regeneratie van remenergie.

Een sportonderstel is standaard, in vergelijking met de normale Octavia ligt de koets 12 mm (Combi 13 mm) lager bij het asfalt. Ook voor het elektronisch sperdifferentieel XDS, geïntegreerd in het stabiliteitssysteem, hoeft niet bijbetaald te worden. De multilink-achteras werd opnieuw ontworpen voor de deze derde generatie Octavia RS, aan de voorkant werkt Skoda met MacPherson-veerpoten.

Aan de buitenkant herken je de Octavia aan z’n RS-badges, een andere voorbumper met honingraatmotief in de onderste grille en rechthoekige mistlampen. Bi-xenon koplampen met led-dagrijverlichting zijn standaard. Aan de achterkant springen de diffuser met brede reflectorstrip, grote dubbele eindpijpen en spoiler in het oog. Je kunt je RS bestellen met lichtmetaal in de maten 17, 18 of 19 inch. De eerste maat zit er af fabriek onder, in combinatie met 225/45-banden.

Binnenin domineert zwart en vinden we uiteraard ook de nodige sportieve accenten, zoals sportstoelen, aluminium pedalen en dorpellijsten en een met leer bekleed driespaaks stuurwiel. Dat materiaal is ook gebruikt om pookknop en handremhendel te omspannen.  

De Nederlandse Skoda-importeur verwacht de nieuwe Octavia RS begin september in de showrooms, de auto maakt z’n officiële publieksdebuut volgende maand in Goodwood tijdens het Festival of Speed.

 

 

post-27-0-08964900-1370440038_thumb.jpg  post-27-0-30234600-1370440045_thumb.jpg

 

post-27-0-21368000-1370440052_thumb.jpg  post-27-0-53648000-1370440063_thumb.jpg

 

post-27-0-35298200-1370440070_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee alleen naar Hartog

enne wees snel met Henkie inruilen want de restyle Yeti gaat komen na de vakantie.

Dat kan haast niet anders, en die wil je niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

O...Jee daar gaat mijn spaarvarken :gestoord: .....helaas ook na stuk gooien zit er niets in....dan toch maar een cv ketel :D. Als je er alleen in de 4-wieler er warmpjes bij zit heb je ook niets...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Snelste Skoda Octavia ooit kost € 35.900,-

donderdag 11 juli 2013

Tegelijk met de officiële onthulling op Goodwood Festival of Speed heeft de Nederlandse importeur de prijs van de Octavia RS bekend gemaakt. Rondrijden in de snelste Octavia ooit kan vanaf € 35.900,-.

Is de keuze na lang wikken en wegen eindelijk gevallen op de Octavia RS? Dan schotelt Skoda je meteen een ingewikkeld dilemma voor. Ga je voor de RS met benzinemotor of opteer je toch voor de koppelrijke diesel? Laten we beginnen met de 2.0 TSI benzinemotor. Deze viercilinder levert een vermogen van 220 pk en heeft een topsnelheid van 248 km/h. De bekende sprint verloopt in slechts 6,8 seconden. Hoelang de 184 pk sterke 2.0 TDI dieselmotor hier exact overdoet meldt Skoda niet, maar de Tsjechen melden wel dat de topsnelheid op 232 km/h ligt.

Standaarduitrusting
Of je uiteindelijk voor de benzine- of dieselvariant gaat, Skoda monteert op beide varianten een handgeschakelde zesbak. Heb je echter geen zin om zelf te schaken? Ook geen probleem. Vink simpelweg de DSG-automaat aan en je hebt er geen omkijken meer naar. Standaard zijn alle RS-modellen verder voorzien van een XDS elektronisch sperdifferentieel, 12 mm verlaagd sportonderstel en 17 inch lichtmetalen wielen. Daarnaast is het interieur in sportief zwart uitgevoerd, met onder andere RS sportstoelen, een driespaaks lederen RS sportstuur en sportpedalen. De RS signatuur komt verder terug in de instrumenten, dorpels, bekleding en vloermatten. Naast de reguliere kleuren zijn er voor de Skoda Octavia RS een aantal exclusieve kleuren beschikbaar, namelijk Steel Grey, Rallye Green en Sprint Yellow.

Prijzen
De nieuwe Skoda Octavia RS komt in september op de markt. De prijzen beginnen bij € 37.280,- voor de 2.0 TSI en € 35.900,- voor 2.0 TDI. De Combi kent een meerpijs van € 1.050,-.
Snelste Skoda Octavia ooit kost € 35.900,-

 

post-677-0-79093500-1373914719.jpg

post-677-0-51193700-1373914795.jpg

post-677-0-34110600-1373914809.jpg

aangepast door MarcoO2
dubbele teksten verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe