Ga naar inhoud

Tsjonge jonge jonge en jullie een ban krijgen !


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

rotonde-richtingaanwijzer

Zou het mogelijk zijn om bij een Skoda Fabia Combi Greenline de "rotonde-richtingaanwijzer" die drie keer knippert in te stellen via de software op 4 of 5 keer?

Het valt mij nl op, dat bij veel rotondes die volgens de nieuwe verkeersnormen een grotere diameter hebben, een drietal keer knipperen te kort is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Whaha, dat is me ook een figuur.

En wat een vraag, die moet maar weer eens rijles nemen. Hoezo rotonde richtingaanwijzer. Dat is echt idioot, en dan ge(mis)bruikt hij het daarvoor en wil het dan nog naar eigen wens instellen ook. :doh2:

Leuk als je het helemaal perfect wil doen, eerst linksaf knipperen en dan rechts voor het afslaan.... En wat als er een 2,3,4,5 taks of dubbele (turbo) rotonde op je weg komt? Alarm lichten aan? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach dat geeft in ieder geval aan dat SGL in ieder geval nog knipperlichten gebruikt bij het verlaten van een rotonde. In tegenstelling tot globaal 60% vn de mede weggebruikers. :bah:

Maar mja :P blijft wel een beetje een idiote vraag :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is die 3x knipper functie inderdaad voor inhalen of van rijstrook wisselen, daar gebruik ik hem ook voor.

Bij een rotonde hanteer ik:

1/4 = vooraf rechts knipperen

2/4 = vooraf niet knipperen, bij afslaan rechts knipperen vanaf 1/4

3/4 = vooraf links knipperen, bij afslaan rechts knipperen vanaf 2/4

Bij minder dan 4 of meer dan 5 takken moet je natuurlijk even improviseren...

In alle gevallen (ook bij een afslag nemen) gebruik de volledige knipper stand, dus niet de rijbaanwisselfunctie.

Verder knipper ik zo nu en dan ook als ik iemand wil bedanken bij het invoegen (omdat ze ruimte voor me hebben gemaakt), gewoon 1x de andere kant op (vrachtwagen doen dat ook vaak). Als ze van baan kunnen wisselen tijdens invoegen of gewoon omdat ze terug naar de rechterbaan willen sein ik ook weleens met mijn grootlicht of knipper ik naar links als hij naar rechts wil (zodat we kunnen omwisselen).

In Frankrijk zie je vaak mensen tijdens inhalen naar links knipperen, en pas als je terug naar rechts wil weer uit en naar rechts. Vooral handig bij slecht zicht met aanhanger/caravan. Dan weet men dat je alleen even inhaalt en er daarna weer tussen wilt.

Ongeschreven wetten (rotondes staan wel zoals hier beschreven in de theorieboeken trouwens!) die ik behoorlijk handig vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou wat mij betreft niet helemaal. Naar links knipperen als je de rotonde opgaat is m.i. overbodig, want je kunt maar 1 kant op. In feite is het heel simpel, pas knipperen als je de rotonde verlaat of van rijstrook gaat wisselen. Wat n.l. ook knap irritant is, is dat sommigen bij het samenkomen van invoegstrook en snelweg al meteen beginnen te knipperen, ook al gaan of kunnen ze er niet meteen op.Het is echt wel duidelijk als je daar rijdt dat je er op wil en als iedereen dan pas knippert op het moment dat hij gaat, is het een stuk makkelijker/veiliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat ook irritant is dat men eerst voorsorteert en dan pas de richtingaanwijzer aanzet. Ja, dan weet ik inmiddels ook wel dat je wilt afslaan.

Richtingaanwijzer op de rotonde pas bij verlaten van de rotonde.

Ik bedank altijd heel vriendelijk ?? degenen die zonder hun richtingaanwijzer de rotonde verlaten. jij staat heerlijk te wachten dan... nou bedankt dan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh lijkt erop dat ik steeds meer een modelrijder ben !!B)

Als ik 3/4 de rotonde overmoet dan heb ik voor ik de rotonde opga me knipperlicht al op linksaf aanstaan

en zodra ik de afslag bereik die ik moet afslaan dan zet ik hem al op rechts afslaan aan zodat degene die er weer op wil ( rotonde ) ziet dat hij nu de kans heeft om de rotonde op te rijden !

In Engeland doe ik het uiteraard net omgedraaid mbt links en rechts !!:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Marco het is zeker geen Lenk !

Je weet zelf wel dat ik ivm de RR flijk in de clinch heb gelegen met Lenk tot het scherpst van de snede

Maar er zat altijd een bepaald respect in zijn manier ( mijn ervaring )

En in kantine heb ik een aanvaring gehad met SGL en de manier van zijn communiceren was heelllll anders dan de Lenk manier !

Ik heb wel vaak het idee dat jan49 en Sgl 49 dezelfde persoon is .. vraag me niet waarom want is puur een gevoelskwestie naar aanleiding van topics en antwoorden die beide maken geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Marco het is zeker geen Lenk !

Je weet zelf wel dat ik ivm de RR flijk in de clinch heb gelegen met Lenk tot het scherpst van de snede

Maar er zat altijd een bepaald respect in zijn manier ( mijn ervaring )

En in kantine heb ik een aanvaring gehad met SGL en de manier van zijn communiceren was heelllll anders dan de Lenk manier !

Ik heb wel vaak het idee dat jan49 en Sgl 49 dezelfde persoon is .. vraag me niet waarom want is puur een gevoelskwestie naar aanleiding van topics en antwoorden die beide maken geven

Ik denk zelfs dat LenK hier ook een goede bijdrage zal kunnen hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ik ook maar eens een vraag ga stellen:

"Kan de druppelwisfunctie ingeschakeld worden, op het moment dat de regensensor een vogelpoepje detecteert, voorafgegaan door 5,3 seconden sproeien, zonder dat eerst de ruitenwissers aangaan?"

En dan na tig reacties: "sorry, mijn Roomster heeft geen regensensor" :doh2: :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe