Ga naar inhoud

Airco in wagen altijd ingeschakeld laten !?


boydanan
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn dealer gaf me de raad om de airconditionering in de wagen altijd ingeschakeld te houden, zowel zomer als winter. Het gaat hier om een manuele airco en niet om een automatische Climatic. Volgens hem schakelt deze manuele airco zichzelf wel in en uit wanneer het nodig is?? Dit moet je doen om geen bacteriên ,virussen en schimmels in de airco te krijgen. Als je een hele winter lang de airco niet zou gebruiken kweek je die beetjes en bij het inschakelen in de zomer wordt je niet ziek van de tocht maar van die vieze beestjes. Dus een heel jaar lang de airco aan dan hoef je hem ook niet te laten reinigen.

Graag had ik jullie mening hierover vernomen, ik was steeds in de veronderstelling dat je enkel je airco aanzet als je het te warm hebt in de wagen tijdens de zomer.

Wie doet dit nog het hele jaar door zijn airco aanlaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 april ligt toch alweer een tijdje achter ons...

Vreemd advies hoor. En de airco gaat natuurlijk niet vanzelf uit als ie niet meer nodig is. Wel wordt aangeraden om de airco regelmatig een tijdje aan te zetten, ook des winters, inderdaad om het systeem een beetje schoon te houden en nare luchtjes te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich wel een interessante vraag, ik heb voor het eerst een auto met (manuele) airco en in mijn handleiding staat dat je de airco in de wintermaanden (of andere maanden zonder gebruik) 10 minuten moet aanzetten per maand. Om zo inderdaad geuren e.d. te vermijden (waarschijnlijk ook om de boel te laten circuleren, leidingen/afdichtingen drogen vrij snel kapot als je ze niet gebruikt).

Een manuele airco staat gewoon aan als je de knop aan zet, die zal dan ook niet vanzelf uit gaan. Of je nu warme of koude lucht in het interieur wil, het systeem draait gewoon. Als je nu climate control hebt, zal de airco in de winter waarschijnlijk even inschakelen om de ruiten de ontwasemen, maar daarna automatisch uitschakelen. Tenzij er een hoge luchtvochtigheid is, dan zal hij waarschijnlijk terug aan gaan om dat te compenseren.

Op zich kan het weinig kwaad om hem aan te laten, maar houd er rekening mee dat de aircocompressor gewoon aangedreven wordt door de multiriem, wat extra weerstand en dus extra brandstofverbruik meebrengt. Een automatische airco staat (mede om die reden) ook niet altijd aan (tenminste dat vermoed ik, het kan ook allemaal aperte onzin zijn).

aangepast door The bone collector
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kennis is als volgt, maar ik weet natuurlijk niet alles ;) :

  • Zoals reeds genoemd is het minimaal aanzetten van 1 keer per maand aan te raden voor minimaal een paar minuten.
  • Voor het verlaten van de auto de airco 5 minuten eerder uit zetten. Dan kun jij wennen aan de warmere buitenwereld (zomer, geen klap in je gezicht...) en lopen de buisjes waar schimmel kan ontstaan in de airco op een of andere manier ook leeg.
  • Bij een temperatuur van 4 graden of lager (de winter dus) werkt de airco niet, aanzetten is dus niet relevant.
  • De airco verbruikt tot ongeveer een halve liter extra per 100 km, procentueel gezien valt dat mee bij de dikste superb met de V6, maar bij een Fabia of citygo met een verbruik van ongeveer 1:20 of 1:25 scheelt dat behoorlijk.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe