Ga naar inhoud

PON stopt met ABT-tuning


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Volgens dit topic op het Audiforum dan, tenminste:

Een paar dagen wordt er al over gepraat, maar een forumlid blijkt een officieel schrijven te hebben ontvangen dat Pon stopt met het aanbieden van tuning via Abt. Zie onderstaande quote:

Met dit schrijven informeren wij u over de beëindiging van de levering van motortuning per 1 april 2013 via Pon´s Automobielhandel.

Sinds 2000 importeert Pon’s Automobielhandel de producten van ABT Sportsline. Na jarenlange goede samenwerking is vanuit strategisch oogpunt besloten te stoppen met de verkoop van motortuning en daarom de levering van ABT Sportsline producten niet meer via Pon’s Automobielhandel te laten verlopen. Dit geldt voor zowel styling als motortuning. De samenwerking stopt officieel per 1 april 2013.

De redenen hiervoor zijn dat het product motortuning steeds minder past bij het belang van een milieubewust imago van de merken die Pon in Nederland importeert. Dit, in combinatie met de rol van CO2-uitstoot in de Nederlandse automarkt, resulteert in onze keuze om motortuning niet meer te verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MAAR wel gewoon dikke vette sportauto's en andere brandstof zuipende snelle duitse auto's blijven verkopen. Hoe hypocriet kun je zijn... :geldwolf:

Juist! nu liepen ze nogal wat euri mis omdat chippen goedkoper is en er bleef garantie bestaan.

Nu geen chippen meer met behoud van garantie, dus dan maar een motor erin die af-fabriek een ander chippie heeft....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit het opzicht van PON (of de constructeur) wel te begrijpen, ze zijn volgens mij nooit voorstander geweest van al die 'aftermarket tuning', maar hadden op een bepaald moment niet al te veel keuze om er in te mee te gaan, en ondertussen een graantje mee te pikken.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, geen echt maar eerder een gelegenheids- argument, denk ik. Uiteindelijk gaat het om wat ze er al dan niet "wijzer" van worden. Idem libido als het gaat om andere "voorbeeldige" groene initiatieven van de auto industrie. Don't kid yourself

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, duidelijk, maar ik dacht meer dat ze misschien bang waren dat onze overheid er een mening over zou kunnen krijgen als een importeur tuning aanbiedt, omdat dit ook van invloed is op de CO2-uitstoot, en dit weer gelinkt is aan belasting.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit het opzicht van PON (of de constructeur) wel te begrijpen, ze zijn volgens mij nooit voorstander geweest van al die 'aftermarket tuning', maar hadden op een bepaald moment niet al te veel keuze om er in te mee te gaan, en ondertussen een graantje mee te pikken.

Dat lijkt mij toch niet het geval.... Want als je geen voorstander bent van chiptuning, moet je het als importeur niet vervolgens zelf gaan aanbieden. Daarmee geef je feitelijk een signaal af dat je als importeur achter een product als "chiptuning" staat, omdat de door jou geïmporteerde producten kennelijk allemaal zijn berekend op het vergroten van het motorvermogen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de gecommuniceerde beweegredenen van Pon ook daadwerkelijk de echte beweegredenen zijn; ook dát is marketing ;) Niettemin zit er wel een kern van waarheid in het gecommuniceerde verhaal: auto's worden in Nederland belast op basis van CO2-uitstoot en door het aanbieden van chiptuning werkt Pon feitelijk mee aan belastingontwijking / belastingontduiking. Immers: een auto met een bepaald motorvermogen wordt bij inverkeerstelling belast op de bijbehorende CO2-uitstoot. Doorgaans is er een verband tussen CO2-uitstoot en motorvermogen, waardoor over een auto met sterkere motor meer belasting wordt geheven.

Om het simpel te houden even een voorbeeld:

Skoda Octavia III 1.6TDI 105pk Elegance Business: EUR 3.003 CO2-heffing

Skoda Octavia III 2.0TDI 150pk Elegance Busniess; EUR 4.271 CO2-heffing

Ofwel: 45pk extra draag je EUR 1.268 extra CO2-heffing af.

Indien je de 1.6TDI laat tunen naar 140-150pk, betaal je die heffing niet. Waardoor je feitelijk de fiscus "tilt" voor EUR 1.268. En vermoedelijk wil Pon daar niet langer aan meewerken, aangezien Pon mogelijk het risico loopt er op aangesproken te kunnen worden dat zij - door het aanbieden van chiptuning - actief meewerkt aan belastingontduiking.

Tot zover de theorie :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je voorbeeld niet sterk, omdat het van een andere cylinderinhoud uitgaat. Dat dit tot meer uitstoot leidt is nogal wiedes, maar de cylinderinhoud verander je bij tuning (meestal) niet. Sterker is dan om een zelfde blok te nemen met twee vermogensuitvoeringen, en dan aan te tonen dat meer vermogen een grotere CO2-uitstoot geeft. Het de (potentieel minimale) uitstoot die belast wordt, niet het (potentiële) vermogen.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterk voorbeeld of niet, dit is hoe de fiscus het ziet ;) Die gaat er van uit dat je een 2.0TDI had moeten nemen als je 150pk wil (met de bijbehorende uitstoot en daarop gebaseerde belasting) en niet een goedkopere (lees: lager belaste) 1.6TDI met 105pk, die achteraf opgefokt wordt.

Wat betreft de technische kant van de zaak: het klopt dat een opgevoerde 1.6TDI hoogstwaarschijnlijk een lagere uitstoot heeft dan een standaard 2.0TDI, bij (nagenoeg) gelijk vermogen. Alleen al het gewichtsverschil zal daar een rol in spelen. Het gegeven voorbeeld is dan ook niet mijn persoonlijke mening :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt mij toch niet het geval.... Want als je geen voorstander bent van chiptuning, moet je het als importeur niet vervolgens zelf gaan aanbieden. Daarmee geef je feitelijk een signaal af dat je als importeur achter een product als "chiptuning" staat, omdat de door jou geïmporteerde producten kennelijk allemaal zijn berekend op het vergroten van het motorvermogen.

Ik werk ook niet bij PON, D'ieteren of VAG, dus ik ken de strategie niet. Maar ze zijn jaren expliciet tegen motortuning geweest, tot ze het zelf begonnen aan te bieden. Welke aanbieder wil nu dat een derde aan zijn product begint te 'knoeien', maar veel keuze was er niet: De auto's op dat moment op de baan waren niet echt bestand tegen de huis tuin en keuken tuner, en dan hebben ze maar een alternatief aangeboden. Niet door het eigen dealernetwerk, die hadden hoogstwaarschijnlijk niet de kennis in huis. Maar ondertussen is VAG altijd keihard bezig geweest met het sluiten van die deur.

Waarschijnlijk is het dus eerder een combinatie van factoren, de eigen dure tuning die niet aanslaat, het fiscaal aspect dat overal begint te spelen, en de strategie van VAG. Ook maar een theorie, natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bone: je ziet het verkeerd. ABT is al sinds jaar en dag een tuner die is gespecialiseerd in VAG-producten. Op een gegeven moment is Pon de officiële vertegenwoordiging in Nederland geworden (en daarmee alle officiële dealers van VAG-merken), om in een behoefte van klanten te voorzien: betrouwbare tuning zonder verlies van garantie.

Een aantal jaren later wijzigen zich diverse omstandigheden en herziet men de strategie. That's it.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ABT al jaar en dag een tuner is, en dat ze wilden voorzien in een behoefte van een klant geloof ik graag, ik beweer het tegendeel niet. Maar daarom zie ik het niet verkeerd. VAG/PON zijn volgens mij ingehaald door een trend op een bepaald moment, en dan zijn ze eerder verplicht geweest om in de gegeven situatie een strategie uit te stippelen. En dat zie je aan het feit dat ze eerst jaren echte tegenstanders waren. Maar dan wel op korte termijn, op lange termijn geloof ik nooit dat het de bedoeling was om op massale schaal auto's door derde partijen te laten tunen. Zie het lobbywerk van de grote constructeurs, en niet alleen op tuningvlak. Als het aan de contructeurs lag, mocht een derde partij nog geen herstelling uitvoeren zonder verlies van fabrieksgarantie. Europa reguleert dat gewoon.

Bovendien moet een constructeur/invoerder voorzichtig zijn met de klanten. Als die massaal wil tunen, kan je daar moeilijk hard tegen optreden. Vandaag zijn ze beter gewapend, al spelen fiscale regels, imago en tegenvallende inkomsten waarschijnlijk ook wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe