Ga naar inhoud

EGR terugroepactie / petitie


MacManiac78
 Delen

Aanbevolen berichten

In diverse fora en topics is het al naar voren gekomen. De EGR van o.a. de 1.2 TDI motor geeft bijzonder snel de geest. Veelal vlak NA de garantieperiode. Dealers & PON handelen dit gebrek veelal wisselend af, van gratis reparatie, onder coulance en zelfs geheel eigen risico. Middels dit topic verzamelen we inbreng om een terugroepactie op gang te krijgen, zodat wij allen, langer, schadeloos rond kunnen blijven rijden.

Het is waarschijnlijk interessant dit topic te delen op andere fora, zodat meerdere mensen die dit probleem herkennen, hebben ervaren of er bij voorbaat gebruik van te willen maken te informeren.

Ik denk dan met name aan fora waar leden kunnen rondhangen die rondrijden met de 1.2 TDI van de VAG.

(Seat, VW, Skoda... de 1.2TDI van Audi betreft volgens mij een andere motor.)

We kunnen toch ook gezamenlijk een petitie o.i.d. starten om daarmee een sterker front te maken. Die EGR van de 1.2TDI is van inferieure kwaliteit en PON doet zich er ook makkelijk vanaf.

Bezoekadres:

Rondebeltweg 31

1329 BN ALMERE

Telefoon 088 60 60 100

Fax 088 60 60 101

E-mail info@pon.com Postadres:

Postbus 30052

1303 AB ALMERE

Aanvullingen worden zeer gewaardeerd.

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohww... Hahaha, de adres gegevens heb ik van het net.

"We" is wij die of al te maken hebben gehad met een kapotte EGR of... "We" die daar binnenkort mee te stellen gaan krijgen. "We" vormen gezamenlijk een front tegen de nukken van PON: "Jammer joh!" om zo een terugroepactie op gang te krijgen, of dat we de fabrikant van deze motor verzoeken om schadeloosstelling bij het "vroegtijdig" ter ziele gaan van de EGR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien handig een kleine enquête te starten zodat "we" een beetje gevoel omtrent de omvang van het probleem krijgen en de firma PON hierin gefundeerd kunnen laten delen. Als er al een probleem is (wat nog bewezen dient te worden, ook volgens de firma Pon) kun je het maar beter kwantificeren voordat je middels de salami-tactiek het bos wordt ingestuurd omdat jij nu toevallig de enige bent met het probleem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het probleem (NOG) niet..... bij de buren: skodaforum.nl zijn er al velen met dit probleem. Het probleem is bekend bij dealers en bij PON.

Het in twijfel trekken kan altijd, maar dat biedt geen positieve bijdrage.

http://www.consuwijz.../thema/garantie

Deze website kan wel mooi als basis dienen voor de aanschrijving. Ik ben ervoor om zowel PON als Tros Radar aan te schrijven. Als we nu eens soort van standaard opstellen, kan iedereen deze personaliseren en opsturen naar beiden. Dan hebben we in ieder geval de aandacht van PON en de Tros. Ditzelfde zal ik bij de buren opperen. Wie er connecties heeft bij andere fora (TDIclub, TDIforum, Seat, VW, Audi) wordt verzocht dit draadje daar te posten, zodat onze groep van belanghebbenden toeneemt en we sterker komen te staan.

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik trek het ook niet in twijfel, maar ik kan je wel voorspellen dat PON dat natuurlijk wel gaat doen. En daar kan je dan maar beter op anticiperen. Ik denk dat er in Nederland redelijk veel auto's met een 1.2 tdi zijn verkocht. Stel nou dat je zou willen hard maken dat er met 1% van die auto's een probleem is, dan ben je toch wel even casusjes aan het verzamelen.

Niet dat ik daarmee een oplossing aandraag hoe je het wel zou moeten aanpakken. Maar 10 boze brieven gaat niet helpen, 50 ook niet vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag bij de buren dat er enthousiast gereageerd wordt en dat Chatslet er een speciale website voor gaat maken. Wie weet wordt het groot en bereik je iets. Ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Macmaniac ik bewonder je motivatie om dit op poten te krijgen en hoop van harte dat het je lukt om het voor elkaar te krijgen.

De link omtrent wettelijke garantie had ik al gepost bij de buren en daarmee kan in ieder geval eenieder op individueel niveau zich hard maken richting dealer / Pon. Hoe meer mensen dat doen des te meer aandacht krijgt het probleem bij Pon dan vanzelf. Niet dat je daarmee een terugroepactie kunt forceren, maar het zal ze hopelijk wel triggeren dat ze er niet zomaar mee weg komen.

Je zou nog even kunnen kijken hoe het gevalletje vallende ramen en distributieketting aangevlogen zijn, dat zijn redelijk vergelijkbare situaties waarbij een VAG product binnen de normale levensduur defect raakt zonder misbruik van de eigenaar.

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me nog wel te binnen schiet. Als hier heel veel ruchtbaarheid aan gegeven wordt heeft dat ook onherroepelijk een negatieve invloed op de restwaarde van alle 1.2 TDI's. En zover ik weet zijn er toch behoorlijk wat mensen die vanwege de financiële stimulering privé een dergelijk motorisering hebben gekozen.

Als je een radar aanschrijft en het haalt het programma en Pon gaat er niets aan doen dan wordt je 1.2 TDI er niet meer gewild door zeg maar..

Gewoon even een gedacht die ik eenieder nog mee wil geven die hiermee aan de slag wil ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Linkje naar de nog niet actieve website: www.vag-egr-terugroepactie.nl

@Bakkertje: Het gaat er juist om de falende hardware te laten vervangen door een deugdelijk product. Mogelijk moeten ze hiervoor de software herzien of de mal voor de EGR aanpassen.

Wat mij betreft schrijven ze hem uit de software (niet dat ze dat gaan overwegen) maar ik ben hem liever kwijt dan rijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het de bedoeling is om het hersteld te krijgen, iets waar je als je het mij vraagt gewoon recht op hebt. De gedachte die me bekroop is dat als het je niet lukt er wel heel veel bekendheid aan gegeven is en dat, zonder oplossing van pon, je auto er niet beter verkoopbaar door wordt. Het kan ook heel erg meevallen natuurlijk.

Bovenal hoop ik echt dat het je lukt! (De link werkt helaas niet op m'n android tablet)

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er gelukkig geen last van, heb dan wel mijn garantie verlengt al zegt dat nog niks... De EGR gaat trouwens bij wel meer merken/wagens defect binnen afzienbare termijn. En defect houdt dan in dat ze gewoon vol met troep zitten en daardoor niet functioneren en dus noodloop.

Zal de rijstijl en kwaliteit van de brandstof ook nog wat uithalen? Ik heb weleens vernomen dat ze toch echt het verschil kunnen zien tussen 60K Shell of Tango (o.a. bij brandstofpomp, hogedrukpomp, in de motor, etc). Verschil zou hem zitten in het bezinksel en zo wat er bij de goedkopere merken vaak meer in zit, minder zuiver dus.

Ik zie dus nog geen reden om me bij zo'n initiatief aan te melden. Kunnen we beter iets bedenken voor de logo's die echt bij iedereen defect raken (ook al hebben ze daar sinds enige tijd een nieuwe serie van aldus mijn dealer). Lijkt me vooral slim om mensen uit te leggen wat het is, hoe je het merkt, welke procedure je moet doorlopen.. En de website natuurlijk in de lucht brengen, al is het enkel tekst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronald, ik ben het met je eens hoor. En wat betreft het brandstofverhaal met meer bezinksel bij goedkopere merken klinkt me ook niets vreemd. Een oud-collega tankte altijd bij de cheap-ass tankstations. Dat resulteerde volgens zijn dealer bij hem in de verstopte injector. Of dit daardewerkelijk zo is.... wie zal het zeggen. Ik heb me eveneens laten vertellen dat de brandstoffen hier allemaal van 1 a 2 raffinaderijen vandaan komen en dat daar zowel wagens van Shell, Esso, Texaco, Tinq, Tango etc, etc. hun brandstoffen komen halen. Het kan best zijn dat ze bij het leegrijden van die buffers eerst de grotere merken voorrang geven en dat de 'kneusjes' de tank leeg mogen slurpen en dat om die reden wat 'vuil' meekomt. Mja.... tot nu toe rijdt m'n Faab prima op FireZone, Tinq en Tango diesel. En heb ik tot op heden nog geen rare dingen ervaren. Bij Kassa was voorheen wel een leuk onderwerpje aan de kaak gesteld. Namelijk Premium brandstoffen VS 'normale' brandstof. Wat bleek.... je rijdt helemaal geen meter verder met ene premium brandstof, je auto wordt er niet schoner van, je hebt er niet meer PK's of koppel van en het is eveneens niet eens beter voor het milieu. Het is alleen goed voor het tankstation. Op deze brandstoffen kunnen ze wat marge bij elkaar harken. Volgens Kassa reedt je verder op de premiumbrandstoffen, omdat het zo duur is en daarom door persoonlijke psychologisch druk zuiniger rijden gaat. Ik kies middels de app 'Benzine Jip' mijn tankstations in de buurt. Dat scheelt soms best wat geld bij een volle tank. (Mmmm.... ik vervuil nu zelf m'n hele topic.)

:ban1:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe